4 fouten die ik als ondernemer heb gemaakt (en nu voorkom)

3 feb 2021 | Carrière en ondernemen | 16 reacties

fouten als ondernemer

Werken voor nop of de hele dag aan je mailbox gekluisterd zitten – het zijn zomaar twee “fouten” die ik als ondernemer talloze keren heb gemaakt. Wees gerust: fouten maak ik nog steeds regelmatig. Irritant natuurlijk, want je moet zelf op de blaren zitten. Maar achteraf gezien word je er nooit dommer van. En je hebt meteen voer voor een nieuwe blog! Je raadt het al: ik deel 4 fouten die ik als ondernemer meer dan eens heb gemaakt. Ook vertel ik je hoe ik die dingen nu (meestal) handiger aanpak.

1. (Bijna) gratis werk leveren

Zeker toen ik net was gestart als freelance tekstschrijver, vond ik het al een enorme eer als mensen bij mij aanklopten. Ik ging in op elk verzoek dat ik in mijn mailbox ontving. Als mensen “geen budget” hadden, gaf ik gerust heel veel korting. Tja, ik vond dat ik al blij mocht zijn dat iemand bij me uitkwam. Ook heb ik weleens aan projecten meegewerkt voor niks noppes nada, omdat de opdrachtgever me beloofde dat er later heel veel moois uit zou voortkomen. Niet dus.

Gelukkig ben ik inmiddels een stuk zakelijker. Moet ook wel, want mijn hypotheekverstrekker en energiemaatschappij zijn helaas ook niet coulant als ik “geen budget” heb of “later wel iets moois kan bieden”. Vanuit die gedachte lukt het me beter om wél te vragen wat ik mezelf waard vind.

Hoe pak ik dat nu anders aan?

Deze dingen hebben mij geholpen om zakelijker te zijn:

  • Op aanraden van mijn businesscoach zet ik tegenwoordig prijzen op mijn site. Transparantie helpt heel erg om bij jezelf en bij je klant teleurstellingen te voorkomen.
  • Verder ben ik al bij het eerste gesprek helder over wat ik kost. Daardoor is het bedrag op de offerte nooit een vervelende verrassing.
  • Als klanten beginnen over “Misschien kunnen we diensten ruilen”, geef ik al snel aan dat ik niet op die manier werk. Alleen als ik toevallig de dienst van diegene net nodig heb, doe ik zoiets.
  • Ook ben ik gaan beseffen dat klanten die je alleen maar kiezen omdat je de laagste prijs hanteert nooit de leukste klanten zullen zijn. Als het goed is, kiezen mensen voor jou om wat je biedt, niet om zo voordelig mogelijk uit te zijn.
  • Verder probeer ik me te bedenken de bakker mij mijn brood ook niet gratis meegeeft omdat hij brood maken nu eenmaal zo leuk vindt. Of omdat ik het nichtje van zijn buurvrouw ben. Voor de situatie van een bakker klinkt dat heel logisch, maar voor heel veel andere expertises is het eigenlijk minstens zo vanzelfsprekend dat er een prijskaartje aan hangt.

Gratis werk lever ik trouwens wel soms voor lieve mensen om me heen die ik echt al heel lang ken. Maar da’s een ander verhaal.

2. Niet durven investeren

Ik weet nog hoe trots ik was dat ik in mijn eerste twee jaar als ondernemer nauwelijks kosten had gemaakt. Helaas bleek die doe-het-zelf-mindset later niet altijd handig. Als mijn gootsteen kapot is, ga ik niet zelf in mijn gootsteenkastje zitten prutsen. Toch was ik als ondernemer veel tijd kwijt aan dingen waar ik geen kaas van had gegeten. Stoeien met HTML, zelf in Paint een logo in elkaar flansen, heel veel tijd besteden aan online programma’s waar ik de ballen van snap – been there, done that. Kostte me veel frustratie, tijd en mislukte pogingen.

Tja, investeren bleek zo’n slecht idee nog niet. Ik geef zelf vooral geld uit aan coaching en cursussen. Juist omdat je als ondernemer geen baas hebt die je elke twee maanden een e-learning voorschotelt, is het best handig om jezelf een goede coach te gunnen. Mij helpt dat enorm om uit mijn “Zo doe ik het nu eenmaal!”-bubbel te stappen. Als ik niemand zou laten meekijken voor een schop onder mijn kont of een confronterende spiegel, zou ik vast elk van de fouten in dit artikel nog wekelijks maken.

Over investeringen gesproken, goed kantoormeubilair is wat mij betreft ook de investering meer dan waard. Bij Vink Lisse kun je heel veel goede kantoormeubelen vinden. Bijvoorbeeld deze bureaustoelen, die niet alleen ergonomisch zijn, maar er ook nog eens leuk genoeg uitzien voor een Pinterest-proof thuiskantoor. Een goede stoel is niet alleen een investering in je bedrijf, maar ook in een gezonde rug. Mijn rug, nek en schouders zijn me nog altijd dankbaar dat ik tegenwoordig een goed toetsenbord en laptopstandaard voor mijn neus heb en op een goede stoel zit.

Wat heeft mij geholpen?

Tja, vooral op een andere manier tegen investeren aankijken:

  • Alle tijd die je besteedt aan dingen waar je zelf geen kaas van hebt gegeten, kun je niet besteden aan klanten helpen en doen waar jij wél goed in bent.
  • Soms moet je toegeven dat een professional (of een programma) iets beter kan dan jij. Je gaat toch ook niet zelf onder je gootsteen liggen als die kapot is.
  • Investeren helpt je om efficiënter te werken. Dat scheelt tijd en geld.
  • Investeringen betalen zichzelf bijna altijd terug.
  • Een investering in je bedrijf is vaak ook een investering in jezelf.
fouten als ondernemer

3. Elke opdracht aannemen

Zoals ik net al zei, vond ik het in het begin al een enorme eer als mensen bij mij aanklopten. Een klant? Voor mij? Wauw! Ik deed dan ook allerlei opdrachten zonder eerst kritisch te kijken of het wel wat voor mij was. Ik schreef teksten. Dat was mijn werk. Maar wat voor teksten dan? En wat er zo speciaal was aan mijn werk? Ik had geen idee.

Door mijn coach (sorry, is ze weer!) heb ik geleerd om keuzes te maken in wat wel en niet bij mij past. Ik vind het geweldig om voor bedrijven ingewikkelde materie naar begrijpelijke taal te vertalen. Vooral voor het web en het liefst voor opdrachtgevers die een vleugje humor en een subtiele knipoog wel kunnen waarderen. Sinds ik dat helder heb, kan ik veel beter klanten aantrekken die goed bij mij passen.

Een van de adviezen die mijn ogen opende, was dit: “Als je de tekstschrijver bent voor iedereen, dan ben je eigenlijk nooit de tekstschrijver die iemand zoekt.” Want waarom moeten mensen dan jou hebben in plaats van je duizenden concurrent-woordtovenaars. Vond ik een goed punt. Niet alleen voor tekstschrijvers trouwens.

Wat heeft mij geholpen?

Een paar tips die ik toepas om niet meer elke opdracht zomaar aan te nemen:

  • Ik reageer bijna nooit meteen op een nieuwe opdracht. Mijn eerste reactie (“Ja hoor, leuk! Dat doe ik wel!”) is namelijk niet altijd de meest handige reactie. Door het even te laten bezinken, kan ik veel beter aanvoelen of ik een klant goed kan helpen.
  • Ik heb een lijstje met waarden opgesteld waaraan ik elke opdracht toets. Daarop staan bijvoorbeeld ‘eerlijkheid’ en ‘uitdaging’ heel hoog. Dat lijstje helpt mij om uit te leggen (ook naar mezelf toe) waarom iets wel of niet past.
  • Besef dat je je klant er ook mee helpt door ‘nee’ te zeggen als jij je niet de aangewezen persoon voelt voor een opdracht. Een opdrachtgever zal het ook merken als jij met tegenzin en zonder passie iets voor hem doet.
  • Verwijs mensen door naar andere experts uit je netwerk. Dat doe ik bijvoorbeeld als klanten voor mailingcampagnes bij mij aankloppen. Ik word daar niet warm of koud van, maar ken wel mensen die daar wél retegoed in zijn.

4. Door-, door- en doorwerken

Oh ja, en dan is er nog iets waar ik niet altijd op lette als iemand met een opdracht bij mij aankwam: of de opdracht wel in mijn agenda paste. Een vrij cruciaal punt! Vaak deed ik wel een agendacheck, maar besloot ik vervolgens dat ik er dan maar tijd voor moest máken. Ik heb aardig wat weekenden en avonden zitten doorwerken. Ook was ik continu bereikbaar voor klanten en pakte ik vaak spoedjes last-minute op. Oepsie! Kan het je niet aanraden om dat heel lang zo te blijven doen.

Wat heeft mij geholpen?

Ik ben nog steeds zeker geen perfect voorbeeld van een ondernemer die perfect op tijd stopt en elke 3 maanden keurig netjes vakantie neemt (de valkuil als je werk ook je grootste hobby is!). Maar ik ben gelukkig wel een paar stappen verder dan die overijverige altijd-maar-aan-staande ondernemer die ik eerder was. Een paar tips die ik toepas:

  • Je hoeft op spoedjes niet altijd “Ja!” te zeggen en in je agenda te gaan schuiven. Geef het eerlijk aan als iets een keer niet past in plaats van direct aan het rennen te slaan.
  • Koop een dagplanner (of maak er digitaal één via Google Calendar) waarin je tijdsblokken kunt reserveren voor taken. Dat helpt mij enorm om niet meer overambitieus voor 12 uur aan werk op een dag te plannen.
  • Past een nieuwe opdracht niet? Geef dan eerlijk aan dat je wel tijd hebt, maar pas over X weken.
  • Plan niet te strak (maar juist realistisch). Zeg liever tegen een opdrachtgever dat je ergens een week over doet om het dan toch na 5 dagen op te leveren in plaats van andersom. Dat geeft jou wat ruimte en het zorgt ervoor dat je de ander alleen in positieve zin kunt verrassen.
  • Vergeet het idee dat je altijd je telefoon acuut moet opnemen of iemand meteen moet terugbellen. Als het niet uitkomt, kun je dat gewoon aangeven en op een later moment bellen.
  • Beantwoord e-mails niet de hele dag door. Daarmee geef je namelijk zelf het signaal af dat jij 24/7 on top of je mailbox zit. Als ik toch in het weekend mail, plan ik e-mails vaak in om de volgende ochtend pas te versturen.

Fouten als ondernemer | Met vallen en opstaan

Ik wil niet beweren dat ik als ondernemer deze fouten nooit meer maak. Ook ik zit weleens krap in mijn planning, zou nog vaker ‘nee’ mogen zeggen en mag mijn telefoon nog vaker laten rinkelen. Maar ik vind het wel heel tof om te zien dat ik – mede door coaching, blij dat ik die investering heb gedaan! – niet meer steeds in dezelfde valkuilen trap. Ondernemen gaat met vallen en opstaan. Vallen is geen feest, maar het opnieuw opkrabbelen zorgt er wel voor dat je steeds iets verder komt.

Laat dat nu juist het leuke aan ondernemen (en eigenlijk aan zelfontwikkeling in het algemeen) zijn.

Herken jij een van deze valkuilen in je werk?

Dit artikel bevat een betaalde samenwerking met Vink Lisse.

fouten als ondernemer
Door Romy

Tikgrage theeleut. Nooit uitgekletst. Ik inspireer je graag om vaker vrolijk in het leven te staan. Dat doe ik door goudeerlijke en persoonlijke teksten te schrijven en liefdevolle tips te delen. Mét een vleugje humor.

Ik ben benieuwd wat jij vindt…

16 Reacties

  1. Darina

    Herkenbaar, vooral het stuk om zelf dingen te doen waar ik eigenlijk helemaal geen verstand van heb en daar dus veel tijd en energie in steek zonder echt verder te komen. Dus nu heb ik hulp gevraagd om mijn website te verbeteren. Hopelijk kan ik zo verder werken aan mijn project en er proberen meer uit te halen.

    Antwoord
    • Romy

      Wat goed dat je daar hulp voor hebt ingeschakeld! Altijd zo fijn als je je tijd en energie kunt steken in dingen waar je zelf wél blij van wordt en energie uit haalt :)

      Antwoord
  2. Naomi

    Zo mooi en kwetsbaar om te lezen. Dankjewel voor het delen. Er zit best veel herkenbaars in. Ik hoop dat ik, als ik weer aan het werk ga, deze fouten niet meer ga maken.

    Antwoord
  3. Meaghan

    Wat een mooie inzichten! Heel goed dat je zo veel geleerd hebt en nu ook goed je grenzen aangeeft en duidelijkheid biedt, zowel tegenover jezelf als tegenover je klanten! Ik ben zelf geen ondernemer, maar toch kan ik ook wel wat lessen hieruit halen die met mijn loondienst baan wat raakvlakken hebben. Ik doe een traineeship en ben beleidsmedewerker en ook ik krijg opdrachten binnen van verschillende mensen in de organisatie om beleid te schrijven, om iets te onderzoeken of om een advies uit te brengen. En ook daarin moet ik mijn grenzen bewaken dat ik niet te veel opdrachten tegelijkertijd aanneem, prioriteiten stel en de urgentie van een opdracht goed bekijk. Ook kan ik altijd zeggen dat een andere beleidscollega er beter mee aan de slag kan gaan dan ik, bijvoorbeeld omdat ik al genoeg opdrachten heb lopen. Ik herken sommige van de valkuilen dus zeker, maar gelukkig kan ik hier ook goed met mijn leidinggevende over praten! Dat lijkt mij lastiger als je die niet hebt, dus des te mooier dat je je er zo bewust van bent!

    Antwoord
    • Romy

      Heel begrijpelijk inderdaad dat sommige van deze valkuilen ook voor werk in loondienst gelden. Zeker een te volle agenda is iets waar je ook op het werk mee te maken kunt krijgen, vooral als je meerdere opdrachtgevers hebt natuurlijk. Wat fijn dat je daarover ook met je leidinggevende kunt sparren. Juist daarom ben ik ook wel blij dat ik voordat ik ondernemer werd eerst in loondienst heb gewerkt. Veel van die dingen heb ik destijds ook van mijn eerste leidinggevende geleerd :)

      Antwoord
  4. Lianne

    Heel herkenbaar! Al deze fouten maakte ik in het begin ook. Voor weinig of niks werken (en dan vaak met een opdracht die je eigenlijk niet zo leuk vindt) gewoon omdat ik zo blij was dat ik een klant had en dat ik tenminste wat binnen had. Mijn business coach zei laatst eens: als jij werk doet voor iedereen, doe jij eigenlijk niet datgene wat jij zelf wilt doen.
    Sommige punten vind ik nog wel lastig, zoals niet altijd willen antwoorden, maar dat lukt ook steeds beter. Ik ben in ieder geval blij dat ik heb geïnvesteerd in een virtual assistant, een mindset coach en een business coach. Zonder was ik echt niet zo ver gekomen!

    Antwoord
    • Romy

      Supergoed bezig! Hulp inschakelen van anderen, zeker van coaches, is zó belangrijk. Je kunt gewoon nooit alles helemaal alleen doen of verwachten dat je in één keer precies de goede mindset hebt. Daarvoor is coaching zo fijn :)
      Je coach heeft inderdaad helemaal gelijk. Doen waar jij blij van wordt, is veel belangrijker dan de ideale professional zijn voor iedereen die op je pad komt.

      Antwoord
  5. Audrey

    Goooo Romy! Je hebt echt al veel geleerd terwijl je nog niet eens zo lang fulltime ondernemer bent.

    Antwoord
  6. Daenelia

    Dit gaat gedeeltelijk ook op voor werk in loondienst, alleen heb je daar te maken met één opdrachtgever die als een soort monopolie aan jou oplegt hoe je tijd in te delen is. Maar het zou werkgevers ook sieren om op deze manier met hun werknemers om te gaan. Laat ze doen waar ze goed in zijn, geef ze de tijd en de mogelijkheid om zelf hun werkzaamheden in te plannen.

    Antwoord
  7. Evelyne - Gouden Momenten

    Ik herken dit ook wel. Ik ben dan wel geen ondernemer, maar af en toe doe ik eens een fotoshoot en maakte net dezelfde fouten. Zo liet ik de mensen ver onder de prijs betalen omdat ik idd al blij was dat die ene persoon bij mij kwam voor een shoot en het bovendien meestal vrienden waren.. En bovendien werkte ik het weekend door om de foto’s te bewerken en correct af te leveren om de klant zo snel mogelijk tevreden te kunnen stellen. Maar ik maakte ook enkele andere fouten waar ik nu uit geleerd heb en zoals men wel eens zegt: een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen ;)

    Antwoord
    • Romy

      Precies! Van elke fout leer je uiteindelijk wel weer wat. Zeker bij vrienden/kennissen vind ik het nog weleens lastig trouwens hoe je dat doet met een prijs bepalen. Dan ben ik toch wat sneller geneigd om iets tegen een flinke korting te doen.

      Antwoord
  8. Anna

    Wat een mooi en herkenbaar artikel! In het begin werkte ik ook weleens voor bijna niks. Zo stom als je er nu over nadenkt, haha. Sowieso kom je veel serieuzer en professioneler over als je prijzen realistisch zijn en je weet wat je waard bent. Plannen is voor mij nog wel een groot verbeterpunt, ik plan regelmatig veel te veel taken op een dag.

    Antwoord
  9. bychristiana

    Fijn artikel Romy! Bepaalde dingen zijn echt herkenbaar, zeker dat bijna gratis werk leveren. Ik moet daar ook voor waken op mijn blog. En heel toevallig kregen we gisteren tijdens onze vierde les tot professional organizer te horen dat het super belangrijk is om open en transparant te zijn over je tarieven. Zij gaf ook echt de tip om tarieven gewoon zichtbaar te maken. Stel je voor dat je bij een potentiële klant zit voor een intake gesprek en ze slaat stijl achterover van je tarief. Niet alleen super ongemakkelijk, maar ook nog eens enorm zonde van je tijd en energie die je in zo’n gesprek stopt.

    Antwoord
    • Romy

      Ja precies! Ik durfde eerst nooit mijn tarieven openbaar te zetten (want is het niet ongemakkelijk dat ook vreemden weten wat je kost?), maar merk dat het juist heel goed helpt om de juiste klanten aan te trekken. Het is zonde als je veel tijd steekt in een intake en dan blijkt dat iemand je tarief heel wat lager had verwacht.

      Antwoord
  10. Anouk

    Wat een groei heb jij gemaakt zeg in je onderneming dit jaar! Ik vind het zo indrukwekkend hoe je het allemaal doet, 5 blogs per week en dan daarnaast ook nog tekstschrijver zijn!

    Antwoord
    • Romy

      Wat lief dat je dat zegt! Dank je!

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Recente blogs