8 weken coaching voor tekstschrijvers | Mijn 6 grootste eureka-momenten

8 jun 2021 | Carrière en ondernemen | 20 reacties

lessen als tekstschrijver

Het allerleukste aan ondernemen is dat je zo lekker je eigen ding kan doen. Maar dat is ook meteen mijn grootste valkuil. Want wie zegt dat “jouw eigen ding” ook de beste manier is om het aan te pakken? Als tekstschrijver liep ik tegen een paar muurtjes (en vooral tegen mezelf) op. Dus trakteerde ik mezelf op een coach én een geweldig leuke sparringgroep van mede-tekstschrijvers. Inclusief veel welkome schopjes onder mijn kont, een stevige motivatieboost en heel wat eureka-momenten. Dit waren mijn 6 belangrijkste inzichten.

Schop onder mijn kont gezocht

Dingen altijd maar zelf willen uitvogelen, is een syndroom waar ik al mijn hele leven niet van af lijk te komen. Ook als eigenwijze ondernemer was ik begin dit jaar iets te veel dat pad opgegaan. Hartstikke leuk, alles zelluf doen. Maar ik wist ook wel dat de goudeerlijke mening en een subtiele schop onder mijn kont van een buitenstaander precies waren wat ik nodig had. Zo kwam ik bij het Textpert-traject van Rachel Felix uit. Ik moest even slikken vanwege de investering die erin ging zitten, maar wat bén ik blij dat ik mezelf die investering heb gegund. Elke cent meer dan waard!

Voor de duidelijkheid: dit artikel is niet gesponsord. Ik heb het traject volledig met mijn zelfverdiende winst betaald. #selfmadewoman enzo!

Acht weken lang maakte ik wekelijks opdrachten, volgden we online groepssessies, deden we Zoom-rollenspellen en kletsten we wat af in de Facebook-groep. Ook volgde ik masterclasses en was er één-op-één-coaching. Alles erop en eraan dus. Ik zou wel een boek vol kunnen schrijven met wijze lessen die ik van Rachel en de andere tekstschrijvers heb geleerd. Maar aangezien ik meer een blog- dan een boekenschrijfster ben (ook geleerd in de cursus!), houd ik het voor nu bij een blogartikel.

Over de muur waar ik tegenop botste

Nog even over die muur. Begin dit jaar kreeg ik te maken met een luxeprobleem. Ik was nog altijd blijven hangen in het idee “Wat een geweldige eer dat iemand bij mij aanklopt!” (overblijfsel van mijn loondienstperiode!). Maar in mijn enthousiasme over een nieuwe klant vergat ik dan bij mezelf na te gaan of ik wel echt zo blij werd van de opdracht. Of dit wel echt mijn soort klant was, of ik van die teksten wel blij werd en of er überhaupt nog wel een gaatje in mijn agenda voor die opdracht te bekennen was.

Het gevolg?

Ik zei overal ‘ja’ op, had een flinke baal hooi (of twee) op mijn vork genomen, werkte vaak ‘s avonds nog even door en had helemaal niet zo helder meer wat mij nu anders maakte dan welke andere tekstschrijver dan ook. Ik was de tekstschrijver die anderen hielp om “de juiste woorden te vinden”. Maar eigenlijk besefte ik ook wel dat ik dat helemaal niet voor iedereen wilde doen. En ook niet altijd last-minute voor spoedklussen waar mijn agenda geen ruimte meer voor had.

Dus dook ik opnieuw de online schoolbanken in voor een soort spoedcursus voor freelance tekstschrijvers. Het Textpert-traject! Lees hieronder welke inzichten dat traject mij opleverde.

1. Kijk altijd naar je eigen agenda voordat je iets toezegt

Het idee van rennen voor andere mensen heeft altijd al wel een beetje in me gezeten. Heeft een ander haast? Nou, dan zet ik toch gewoon een tandje bij. Moet iets op zondag gebeuren? Ha, dan schuif ik wel wat dingen op. Ik hoef je vast niet te vertellen dat die instelling me in mijn eerste jaar als fulltime ondernemer geregeld in de weg heeft gezeten. Als een klant iets binnen één dag nodig had, dan sprong ik hoog en laag en propte ik het ergens in mijn agenda ertussen.

Rachel leerde me om het om te draaien. Eerst kijken naar mijn eigen agenda en daarna pas naar de planning die wordt gevraagd. Heb ik tijd voor een spoedje? Dan plan ik de opdracht in en help ik de klant graag. Staat mijn planning al vol, dan geef ik gerust aan dat het pas over twee weken kan. In het begin vond ik dat mega-spannend (straks raak ik de klant nog kwijt). Nu houd ik standaard in mijn achterhoofd dat een klant die mij laat vallen omdat ik niet altijd halsoverkop kan klaarstaan vast niet het type klant is waar ik blij van word. En bovendien: als ik een schilder bel, verwacht ik ook niet dat diegene morgen om 7 uur al op de stoep staat.

Zoals Rachel ook eens zei: deadlines zijn ook maar door iemand bedacht. Wie zegt dat er niet een mouw aan te passen is?

2. Wees niet gewoon “een tekstschrijver”

Waarschijnlijk zijn er, naast mij, een paar duizend enthousiaste woordenwonders met de functietitel ‘freelance tekstschrijver’ in Nederland te vinden. Allemaal hebben ze al vanaf de basisschool een passie voor taal, hebben ze een hekel aan d/t-fouten en houden ze ervan om een brij aan informatie te vertalen naar een sprankelende boodschap. Ook ik gebruikte standaard al dat soort uitspraken als ik mezelf voorstelde. Als iemand me vroeg wat ik deed, dan kwam ik niet veel verder dan “Ik schrijf pakkende en creatieve teksten”. Tja, voor mij vast nog tien (of honderd of duizend?) anderen.

Door Rachel ben ik gaan nadenken over wat mij anders maakt dan die talloze anderen. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik niet meer met dat standaard antwoord kom als iemand me op een borrel (áls die er ooit weer komen) aanschiet? Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog steeds een paar knopen moet doorhakken om mijn focus nog helderder te hebben. Dus daar gaan “ik en ik” eind deze week nog maar eens een stevige discussie over voeren. Maar de eerste stappen zijn gezet, de ergste tekstschrijversclichés heb ik verwijderd uit mijn eigen teksten en ik weet inmiddels wél heel goed waar ik niet blij van word. Dat ik tegen niet-passende klanten ‘nee’ durf te zeggen, is al een overwinning op zich.

lessen als tekstschrijver

3. Flexibiliteit moet niet jouw onderscheidende eigenschap zijn

Flexibiliteit was zo’n beetje mijn middle name het afgelopen jaar. Altijd bereikbaar, soms zelfs in het weekend, en mijn teksten had ik vaak binnen no time op de mail staan. Spoedjes tussendoor? Kom maar door! Ik vond het een hele eer als iemand me complimenteerde over hoe flexibel ik wel niet was. Maar ondertussen merkte ik dat ik er zelf helemaal niet zo gelukkig van werd. Op maandag had ik nog geen flauw idee wat ik op dinsdag zou gaan doen. Vaak leken mijn weken zich vanzelf te vullen met opdrachten die snel, snel af moesten.

Dankzij het traject heb ik geleerd dat “altijd zo goed bereikbaar zijn” niet een eigenschap is om mega-trots op te zijn. Je hebt als ondernemer vast betere kwaliteiten dan dat je altijd zo goed jezelf kunt opofferen voor anderen. Goede teksten schrijven bijvoorbeeld, precies de juiste kritische vragen stellen, écht goed meedenken. Dat soort dingen zijn veel meer waard dan of jij om onmogelijke tijden snel achter je computer kunt kruipen of niet.

Ik merkte trouwens dat het idee van altijd snel dingen moeten doen totaal tussen mijn oren zat. Vaak hoefden dingen helemaal niet zo snel af als ik dacht, maar was ik al te snel aan het hollen, vliegen, rennen. Ik ben bijvoorbeeld gestopt met telefoontjes aannemen als ik midden in een complexe tekst zit. Dan schrijf ik eerst de tekst af, app ik daarna die persoon en maak ik een belafspraak. Het maakt de ander meestal echt niet uit of ze me nou nu spreken of over drie uur. Andersom geeft het mij veel rust, waardoor ik in het gesprek ook als mijn vrolijke zelf overkom in plaats van als die gehaaste tekstschrijver die eigenlijk tegen deadlines zit aan te hikken.

4. Maak glasheldere afspraken

Ik was er uiteraard van overtuigd dat ik dat al deed. Maar dat kon nog wel een tikkie beter. Dankzij de coaching ben ik nog veel meer gaan plannen. Inplannen wanneer ik van iemand feedback verwacht en dat ook communiceren. Bijhouden hoeveel tijd ik ergens aan besteed en aan de bel trekken als dat niet meer klopt met de offerte. En ook duidelijk aangeven wat ik NIET doe (teksten vertalen, PowerPoints maken, etc.). Over dat soort dingen ben ik nu veel en veel helderder. Voorkomt een hoop misverstanden.

Een paar dingen die ik anders ben gaan doen:

  • Ik geef meteen aan “Ik kan dit ook voor je oppakken, maar dat kost wel X euro extra” als een klant een extra taak heeft. Scheelt verwarring achteraf!
  • Ik wacht met schrijven en ook met dingen voorbereiden totdat ik zeker weet dat de offerte akkoord is.
  • Ik geef heel concreet aan of ik feedback bijvoorbeeld telefonisch of in Word verwacht (en in het laatste geval: hoe dan precies?). Fijn voor de klant om te weten!
  • Ik zet afspraken of belangrijke punten altijd op de mail als ik iets telefonisch heb besproken.
  • Ik maak voor opdrachten een duidelijke planning en communiceer die ook naar de klant. Mist iemand een deadline? Dan geef ik ook aan hoe het daarna verloopt.

Al die dingen liet ik vaak maar van de ander afhangen. Nu geef ik duidelijk aan wat ik verwacht. Vindt de opdrachtgever vaak ook heel fijn, want zij schakelen meestal ook niet dagelijks een tekstschrijver in. Als klant van een schilder verwacht ik ook niet dat ik hem moet voorkauwen hoe hij te werk moet gaan. Andersom vinden mijn klanten het ook prettig als ik al helemaal helder heb hoe we het handig kunnen aanpakken.

5. Je hoeft je niet anders voor te doen dan je bent

Lekker tegenstrijdig eigenlijk dat ik dit in een cursus heb moeten leren. Dat terwijl ik zelf graag voorvechter ben van zelfliefde en jezelf accepteren. Gek genoeg had ik mezelf als tekstschrijver onbewust in een hokje geduwd waarin ik mezelf totaal niet vond passen. Ik had bijvoorbeeld een apart Instagram-account aangemaakt als tekstschrijver, waarop ik allerlei zakelijke foto’s plaatste. Terwijl ik op Vaker Vrolijk mijn Insta-posts bijna gedachteloos plaats, ging aan mijn zakelijke posts veel wikken en wegen vooraf voordat ik ze het levenslicht durfde te laten zien. Dat was omdat ik een enorm hoge drempel voor mezelf had opgeworpen. Het moest allemaal wel zakelijk en serieus overkomen.

Pas door de cursus ging ik inzien dat ik mezelf daarmee was verloren. Ik trok vaak vrij formele klanten aan. Dan was ik helemaal blij met twee (vond ik zelf) te gekke woordgrappen die ik in de tekst had verweven, en gingen zij alle leuke dingen eruit filteren omdat het netter moest. Pas door de cursus ging ik inzien dat ik mijn informele schrijfstijl juist wilde laten zien om klanten aan te trekken die me specifiek om mijn stijl kiezen. Inclusief dat vleugje humor, dat beetje creativiteit en de luchtige toon. Uiteindelijk wil ik toch klanten aantrekken die die woordgrapjes net zo leuk vinden als ik in plaats van ze venijnig door te strepen.

Misschien is dat wel het mooiste dat het traject me heeft gebracht. Ontdekken dat ik als tekstschrijver niet mijn eigen persoonlijkheid of stijl overboord hoef te gooien. Integendeel, dat daaraan vasthouden juist helpt om mijn werk leuker te maken.

6. Doe het op jouw manier

Ik ben niet het type dat haar klanten ongewild iets gaat aansmeren.
Ik ben niet zo iemand die op LinkedIn allerlei supercommerciële posts over “Verhoog jouw omzet!” gaat delen.
Ik ben niet die tekstschrijver die blij wordt van complete social-media-strategieën uitdenken.
Ik ben ook niet de persoon die graag nieuwsbrieven schrijft (liever blogs en webteksten).
Ik vind het niet fijn om drie dagen per week interim bij een bureau te werken.

Al dat soort dingen weet ik eigenlijk al vanaf het begin dat ik ‘freelance tekstschrijver’ als LinkedIn-titel had. Toch had ik in mijn hoofd dat “een tekstschrijver” al dat soort dingen wel moet doen of leuk moet vinden.

Door het traject ben ik weer gaan inzien dat ik ondernemer ben geworden omdat ik graag mijn eigen eigenwijze ding wilde doen. En dat betekent ook lekker niet doen waar ik niet blij van word – ongeacht of ieder andere tekstschrijver dat nu wel doet of niet. Het leuke is dat ik in een rollenspel voor een salesgesprek juist complimenten kreeg dat ik oprecht overkwam doordat ik het bescheiden aanpakte en niet over de ander heen walste. Dat is wie ik ben en misschien is dat wel veel krachtiger dan mezelf voordoen als de salestopper, de enthousiaste nieuwsbriefschrijver of die persoon die graag de sociale extravert uithangt bij hippe marketingbureaus.

Ondernemer ben je geworden om te doen wat je het leukst vindt. Ga dan vooral geen dingen doen waar je niks ‘an vindt. Daarmee had Rachel volkomen gelijk. Mede door dat inzicht ben ik de muur weer kwijtgeraakt, heb ik weer lol gekregen in social posts schrijven en heb ik een scheut of tien extra ondernemersplezier gekregen. Hoezee!

Volg jij weleens cursussen voor je werk of onderneming?

cursus tekstschrijven
Door Romy

Tikgrage theeleut. Nooit uitgekletst. Ik inspireer je graag om vaker vrolijk in het leven te staan. Dat doe ik door goudeerlijke en persoonlijke teksten te schrijven en liefdevolle tips te delen. Mét een vleugje humor.

Ik ben benieuwd wat jij vindt…

20 Reacties

  1. Darina

    Heel interessant om te lezen wat de cursus jou allemaal heeft gebracht en je je nu kunt focussen op wat je leuk vindt en goed in bent. Dat is elke investeringscent waard :)

    Antwoord
  2. Shirley

    Mooie inzichten. Zo’n investering in jezelf brengt uiteindelijk nog meer op. Via mijn werk kan ik heel veel cursussen volgen. Alles ging online, dus ik heb er nog niet veel gebruik van gemaakt, maar inmiddels staat er iets op de planning!

    Antwoord
    • Romy

      Wat tof dat je vanuit je werk cursussen mag volgen! Ik ben heel benieuwd welke er als eerste op de planning staat.

      Antwoord
  3. Naomi

    Wat goed zeg, dat je de schoolbanken weer in bent gegaan en dat het je zoveel heeft gebracht. Wat betreft die flexibiliteit: tegenwoordig zie ik in iedere advertentie flexibiliteit staan als gewenste eigenschap. Tegenwoordig ben je volgens mij onderscheidend als je niet flexibel bent. Ook fijn toch?;)

    Antwoord
    • Romy

      Haha, dat is een goede! Die houden we erin :D

      Antwoord
  4. Audrey

    Wat een mooie lessen! Ik heb natuurlijk zelf aan de bureauzijde en klantzijde gezeten (die laatste bevalt me zoooooo veel beter) en ik kan absoluut beamen dat het alleen maar fijn is om met iemand samen te werken die gewoon duidelijk is, de touwtjes in handen neemt en lekker doortastend te werk gaat.

    Antwoord
    • Romy

      Tof om te horen! En heel herkenbaar ook wel vanuit de kant van de klant. Ik heb zelf ook vanuit mijn twee loondienstbanen weleens met bureaus of freelancers gewerkt en vond het ook altijd fijn als diegene zelf wist wat te doen en daar een duidelijke procedure voor had.

      Antwoord
  5. Johanna

    Fijn dat je dit schrijft, vooral ook omdat ik de prijzen van zo’n traject ook happig vind, en de persoon zelf deelt feilelijk alleen haar ervring. Niet negatief bedoeld, maar als je in een land woont waar alles met diploma’s en titels onderbouwd moet worden, wel een verschil. Ik ga het later nog een op mijn gemak lezen. Ben er zeker van dat ik nog veel van je post kan leren. Doe je nog een vervolg of blijff het fb netwerk bestaan?

    Antwoord
    • Romy

      Mooi om te lezen dat je iets aan mijn blog hebt! Ik zit nu inderdaad nog in het FB-netwerk met de groep van tekstschrijvers. Heel fijn! Daarnaast heb ik nog een klein traject (dat nog geen honderd euro kostte) gedaan over zichtbaar zijn als tekstschrijver. Ook heel fijn! En wie weet doe ik er nog eens een traject achteraan, want uitgeleerd ben ik nooit.

      Antwoord
  6. Daenelia

    Grappig (en leerzaam en leuk) want ik voel me dus beter bij formelere teksten. Zo zie je maar weer… Zoveel mensen, zoveel smaken. Flexibel zijn is trouwens ook zo’n ding. Ik vind mijzelf erg flexibel en ik hou er van om onverwachte dingen te doen en op te lossen. Maar andere mensen hebben een andere definitie van flexibel: dat je altijd maar klaar moet staan, geen nee mag zeggen, dat je niet achter je afgeleverde werk mag staan als het de opdrachtgever niet bevalt. Ja, dat is dan dus weer niet mijn ding. Maar dat heb ik ook geleerd :)
    En leertrajecten zijn zo nuttig! Ik raad je aan om ook even te googlen op NLLeertsDoor, wat een door de overheid gesubisdieerd geheel is, waarbij je verschillende opleidingen kunt volgen die je dus niets tot weinig kosten. Want blijven leren, zegt deze ouwe dame, is echt belangrijk en fijn. En leuk!

    Antwoord
    • Romy

      Een mooi inzicht inderdaad dat jouw eigen definitie van ‘flexibel zijn’ heel bepalend is voor hoe je erin staat. Ik kan net als jij onverwachte dingen soms ook wel waarderen in mijn werk. Als je maar zelf nog steeds een beetje in de lead bent, want dat is niet alleen flexibel maar ook gewoon professioneel :)
      Dank je voor de tip van NLLeertDoor trouwens! Ik ga meteen een kijkje nemen, want uitgeleerd ben ik zeker nog niet.

      Antwoord
  7. Meaghan

    Zo goed dat je jezelf deze cursus en het coachingstraject hebt gegund! Ik kan me voorstellen dat het even slikken was qua kosten, maar zo te lezen is het een super investering en heb je er heel veel van geleerd en ben je als professional enorm gegroeid! Echt mooi dat je jezelf straks kan onderscheiden van tekstschrijvers, jezelf meer ruimte gunt om opdrachten aan te nemen die je energie geven en dat je steeds beter leert je grenzen aan te geven.
    Zelf krijg ik ook regelmatig cursussen! Ik volg namelijk een traineeship en in de negen maanden dat ik voor mijn werkgever werk, heb ik al 5 cursussen mogen volgen! De een interessanter en leerzamer dan de ander. Ook ga ik eind juni weer op driedaagse cursus, waarvoor ik in een hotel blijf overnachten. Ook super gaaf! Zoiets heb ik nog nooit gedaan en ik vind het heel tof dat mijn werkgever dit bekostigt. Dat vind ik zo leuk aan een traineeship, naast werkervaring opdoen, krijg ik ook de kans om allerlei cursussen, workshops en coachingstrajecten te volgen! Er wordt zo veel in mij geïnvesteerd en ik pak het maar al te graag aan!

    Antwoord
    • Romy

      Wat gaaf zeg dat je in jouw baan zo veel cursussen mag volgen en dat er echt veel in je ontwikkeling geïnvesteerd. Dat helpt echt om in korte tijd enorm te groeien! Andersom is het in mijn ogen ook voor elke werkgever heel zinvol om je medewerkers zich te laten ontwikkelen.
      Zo leuk trouwens, die driedaagse cursus waarvoor je zelfs in een hotel mag slapen. Heel veel plezier daar alvast!

      Antwoord
  8. Lilian Visser

    Wat goed dat je daarin hebt geïnvesteerd en er zoveel van hebt geleerd. Ik heb geen ‘klanten’, maar sommige dingen herken ik wel, vooral dingen doen die niet bij je passen of waarvan je dénkt dat het zo hoort. En nummer 1 doe ik privé vaak verkeerd ;-)

    Mooi dat je zo wat rust en zelfvertrouwen krijgt. Het is dat ik zelf kan schrijven, anders… ;-)

    Antwoord
    • Romy

      Ha, dat laatste is nog eens een mooi compliment :)

      Antwoord
  9. Lianne

    Wat fijn dat je jezelf dit traject hebt gegund! Zo te zien heb je er heel veel aan gehad :) Coachingstrajecten kunnen je zoveel helpen en opleveren! Ik heb ook een businesstraject gevolgd en daar mooie lessen uit geleerd. Daar wil ik binnenkort ook een keertje een blog over schrijven en waarom dat voor elke ondernemer waardevol is.
    Een van de dingen die ik inderdaad ook geleerd heb is dat je jezelf moet onderscheiden van al die honderden mensen die ook dat doen wat jij doen. Waar ligt jouw kracht en wat maakt jou uniek? Dat moet je echt zien te benadrukken en dan trek je ook echt de juiste klanten aan die bij jou passen. Fijn dat jij dat inzicht nu ook hebt gekregen! :)

    Antwoord
    • Romy

      Zo tof en goed dat jij ook een traject met businesscoaching hebt gevolgd! Ik denk dat dat als ondernemer echt de allerbeste investering is die je kunt doen. Je steekt er vaak zó veel van op.
      Wat mooi dat jij door het traject ook hebt geleerd om jezelf te onderscheiden! Dat was voor mij ook echt een van de eye-openers. Je leest wel overal over niches, maar pas door het traject ben ik echt goed gaan nadenken over hoe ik dat in mijn bedrijf wel en niet wil aanpakken.

      Antwoord
  10. Giovanna Jansen

    Wat een goede keuze om dit te gaan doen en wat een mooie dingen heb je geleerd.

    Antwoord
  11. Rachel

    Wauw, Romy. Ook maar even zo; dankjewel voor je prachtige woorden. Om mijn kant van het verhaal toe te lichten 😉: ik vind het een eer om je erbij te hebben. Je bent een ontzettend oplettend persoon. Dat maakt je natuurlijk een geweldige schrijver want niet veel blijft voor jou ongezien. Je bescheidenheid siert je, nu het je niet meer in de weg zit. En de vrolijke wereld die je hier – en vanaf nu dus hopelijk ook steeds meer binnen je bedrijf – creëert, is aanstekelijk.

    Laat Vaker Vrolijk en je schrijfbusiness dus vooral lekker samenvloeien. Erg fijn om te lezen dat je zoveel aan mijn Textpert Traject gehad hebt 🙏. Vanaf nu gaan we gewoon verder met dat leerproces binnen onze Community van Ondernemende Schrijvers en de maandelijkse Q&A-webinars 😀. Ik heb er alweer zin in!

    Antwoord
    • Romy

      Dank je wel voor je onwijs mooie en lieve reactie, en natuurlijk voor dit mooie traject! Het is echt een feestje om de vrolijkheid nu ook meer in mijn bedrijf te laten terugkomen. En heel tof om via de Q&A’s en de community nog steeds contact te hebben :)

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Recente blogs