Bloggen is natuurlijk vooral een geweldige leuke hobby. Ik zou me haast geen leven meer kunnen voorstellen zonder mijn fijne plekje op het wereldwijde web. Bloggen doe ik dan ook vooral voor mijn plezier. Wel heb ik als blogger zo nu en dan samenwerkingen met mooie merken. Graag ga ik dan de uitdaging aan om van een samenwerking een leuk en vooral niet-commercieel artikel te maken. Daar word ik vrolijk van en hopelijk jij als lezer ook. Hoe ik dat aanpak? Dit zijn 9 tips die ik uit eigen ervaring kan geven voor samenwerkingen als blogger.
1. Wees creatief
Ik vind het belangrijk dat ik juist aan artikelen voor samenwerkingen een leuke en persoonlijke draai geef. Als ik bijvoorbeeld een review plaats, zorg ik er altijd voor dat ik meer deel dan alleen mijn mening over een product. Bij het plaatsen van mijn (nog steeds favoriete!) Gaston Luga-rugzak schreef ik bijvoorbeeld niet alleen over de rugzak, maar ook over wat ik wel en niet in mijn rugzak meenam uit 2018. Met een beetje creativiteit kun je vaak aan elk artikel wel een originele draai geven. Ook fijn is dat je er dan zeker van bent dat jouw artikel echt anders is dan dat van mede-bloggers met dezelfde samenwerking.
2. Blijf trouw aan jezelf
De kracht van bloggen is juist dat een blog iets persoonlijks is. Er bestaan talloze blogs, maar jouw blog is uniek doordat jij dingen vanuit jouw perspectief beschrijft. Daarom vind ik een persoonlijke insteek ook bij blogsamenwerkingen heel belangrijk. Sowieso ga ik natuurlijk alleen samenwerkingen aan die bij mij passen, maar ook gebruik ik graag mijn eigen foto’s en vind ik het belangrijk om mijn eigen schrijfstijl en humor aan te houden. Dat een artikel een commerciële link of een gekregen product bevat, betekent niet dat je je naar het bedrijf hoeft te voegen. En als een bedrijf dat wel verwacht, dan is het een plekje op je blog misschien wel niet waard.
3. Wees eerlijk
In Nederland ben je vanuit de Reclame Code verplicht om het onderaan een (blog)artikel te vermelden als een artikel “reclame” bevat. Daarbij kan reclame ook inhouden dat jij een product hebt ontvangen en daar wat over schrijft. Wettelijk verplicht of niet, zelf vind ik het hoe dan ook belangrijk om eerlijk te zijn over wat gesponsord is. Kleine moeite, wel zo netjes! Staat er geen vermelding onderaan een artikel? Dan kun je ervan uitgaan dat ik links op eigen initiatief heb opgenomen of dat ik een product zelf heb betaald.
4. Werk alleen samen met merken die bij jou passen
Op mijn blog zal je geen samenwerkingen aantreffen van bedrijven waar ik niet achter sta. Zo zal ik als vegetariër uiteraard niet met vleesmerken samenwerken. Ook gebruik ik zelf alleen dierproefvrije producten en zal ik make-upmerken die wel op dieren testen daarom geen podium op mijn blog bieden.
Zo zijn er nog wel meer bedrijven waarmee ik geen samenwerkingen als blogger zal aangaan. Denk aan:
- Plastische chirurgie. Ik zou nooit mensen willen stimuleren om in zichzelf te laten snijden.
- Sapkuurtjes. Ik weet dat sommige mensen er gevoelig voor zijn door te slaan in afvallen of heel gezond eten. Daarom houd ik me daar graag buiten.
- Producten of diensten die ik het geld niet waard vind. Horloges van duizend euro of uitvaartverzekeringen (sorry!).
- Spullen waar ik helemaal niets mee heb. Louis Vuitton-tassen, afvalthee, alcoholische drankjes, e-sigaretten…
5. Houd het aantal samenwerkingen als blogger beperkt
Bloggen is voor mij meer een hobby dan een baan. Ik zou dan ook niet willen dat mijn blog een commercieel platform wordt waarop de samenwerkingen je om de oren vliegen. Daarom zorg ik er altijd voor dat ik hooguit 1 à 2 samenwerkingsartikelen plaats per week, hoewel het ook heel regelmatig minder is dan dat. Ook sla ik gerust samenwerkingen af als ik het te veel vind worden. Overigens vind ik méér samenwerkingen bij anderen zeker niet storend. Dit is puur wat voor mij goed werkt.
6. Weet wat je waard bent
Mijn allereerste blogsamenwerking (alweer 2,5 jaar geleden) ging ik aan in ruil voor een powerbank. Het was dan wel een roze powerbank, maar die had ik voor €2,00 ook wel zelf kunnen kopen. Ach, al doende leert men. Ook ik! Inmiddels ben ik ervan overtuigd dat het belangrijk is om te weten wat jouw blog waard is. Merken betalen niet alleen voor het blogartikel, maar ook voor het aantal volgers dat je hebt opgebouwd en voor de tijd die je in het schrijven en fotograferen steekt. Bedrijven die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, zijn vaak helemaal niet zo geïnteresseerd in jouw blog en in jouw creativiteit. Alleen al om zulke samenwerkingen te voorkomen, werk ik met duidelijke tarieven.
7. Geef soms kleine ondernemers een podium
Op mijn duidelijke tarieven maak ik overigens met plezier een uitzondering voor kleine ondernemers. Of voor mensen met een mooi niet-commercieel doel voor ogen. Zo heb ik weleens kosteloos een review op mijn blog geplaatst van een mooi boek. Gewoon omdat ik dat leuk vind en omdat ik het mooi vind om daarmee een ambitieuze schrijfster een klein podium te geven. Hetzelfde geldt voor mijn logo en de portretten van mijn opa’s en oma’s. Die heb ik beide zelf betaald, maar ik was er gewoon zo blij mee dat ik de makers in het zonnetje wilde zetten. Juist omdat ik zelf ondernemer ben, support ik ook andere ondernemers maar al te graag.
8. Voorkom risico’s bij samenwerkingen als blogger
Als zelfstandig ondernemer, bijvoorbeeld als blogger, loop je ook de nodige risico’s. Met heldere afspraken kom je vaak een heel eind, ook wanneer je een samenwerking aangaat. Bepaal bijvoorbeeld van tevoren hoeveel links je in een artikel verwerkt, wanneer het artikel online komt te staan en hoe je het artikel insteekt. In sommige gevallen, bijvoorbeeld bij langdurige samenwerkingen, kan het handig zijn om een aansprakelijkheidsverzekering voor zzp’ers af te sluiten. Bijvoorbeeld wanneer je op locatie werkt en daar mogelijk dure spullen kunt beschadigen. Of wanneer je aansprakelijk kunt worden gesteld voor andere niet-fysieke schade. Met een speciale aansprakelijkheidsverzekering voor zzp’ers voorkom je hoge kosten bij dat soort schade.
9. Trek eventueel de stoute schoenen aan
Deze laatste tip voor samenwerkingen als blogger heb ik echt moeten leren. Ik houd er normaal niet zo van om bij bedrijven om spullen te vragen. Vaak betaal ik liever zelf iets dan dat ik er “iets mee moet” op mijn blog. Maar het afgelopen jaar heb ik toch een paar keer de stoute schoenen aangetrokken. Zo heb ik voor mijn slaapkamer een mooi vloerkleed ontvangen van een prachtig merk. Ook heb ik weleens merken opnieuw benaderd met wie ik eerder fijn heb samengewerkt. Als je mooie bezoekersaantallen kunt laten zien en kunt vertellen waarom juist jouw blog bij het merk past, is het echt zo gek nog niet om met een concreet voorstel te komen. Nee heb je, ja kun je krijgen.
Wat vind jij van samenwerkingen op blogs?
Het fijne van jouw blogs met samenwerkingen vind ik dat ik het vaak niet eens door heb. Ook bij deze blog ging er pas op het laatst een lampje branden. En dat maakt dat zo’n samenwerking me dus niet stoort. Ik kreeg zelf een aanbieding voor een samenwerking toen ik net begonnen was met bloggen. Inderdaad, in ruil voor een artikel. Geen spijt van, want ik had op dat moment nog maar zo’n twintig lezers denk ik (ik was echt twee dagen online, geloof ik) en dus vond ik het prima. Maar mijn hoofd maakt steeds meer plannen over hoe ik het bloggen kan uitbouwen. Kortom… Dit artikel bevat voor mij wat fijne tips. Dankjewel!
Dankjewel voor je mooie compliment! Ik vind het mooi om te horen dat je de samenwerkingen er bij mij niet dik bovenop vindt liggen. Precies dat is ook wat ik graag wil 🙂
Leuk dat jij het bloggen ook graag wilt uitbouwen. Met jouw insteek moet dat vast helemaal goed komen! Het is je enorm gegund dat er mooie samenwerkingen op je pad komen 🙂
Tof dat je hierover schrijft, en je samenwerkingen passen prima bij je en zijn niet zo zichtbaar ( bij sommige andere blogs weet je bij regel 1 al dat het om een spon gaat). Je schrijft er ook altijd mooi omheen.
Wat een mooi en lief compliment! Dankjewel 🙂
Ik vind het altijd zo leuk dat jou samenwerkingen net zo leuk zijn als je normale blogs! Mijn blog is veel te klein voor samenwerkingen, maar wie weet heb ik in de toekomst iets aan deze tips
Wat leuk om dat te horen! Dankjewel! En wie weet krijg jij binnenkort ook een keer een leuke samenwerking. Daar hoef je niet per se een heel grote blog voor te hebben 🙂
Ik heb ook altijd pas later door dat het artikel om een samenwerking gaat, mooi vind ik dat! Ik heb soms een samenwerking. Ik ben daar heel kritisch in en kies alleen de merken die echt bij mij en mijn blog passen. Tot nu toe nog maar één vervelende ervaring gehad maar daar trek ik een leermoment uit.
Mooi om te horen dat jij ook kritisch kijkt naar de bedrijven waarmee je samenwerkt. Het is inderdaad wel belangrijk dat een bedrijf echt bij je past. Fijn dat dat meestal heel positief heeft uitgepakt bij jou 🙂
Interessant om te lezen, Romy! Zelf heb ik besloten om mij alleen te richten op de culturele sector: de samenwerking voor telefoonhoesjes die volgens de fabrikant zo goed bij mijn victoriaanse blog past (?!), laat ik daarom graag schieten.
Bij collega-blogs heb ik meestal niets tegen samenwerkingen; maar als de relame er te dik bovenop ligt, lees ik niet verder. Jouw persoonlijke insteek en bovenal talent voor tekstschrijven vind ik op dit punt altijd heel verfrissend!
Ik vind het mooi dat jij zo trouw vasthoudt aan jouw niche. Reclame voor smartphonehoesjes op een Victoriaanse blog lijkt me inderdaad niet echt voor de hand liggend 😉 Een samenwerking met een museum daarentegen kun jij dan weer wel heel mooi passend maken natuurlijk.
Dankjewel voor je mooie compliment over de samenwerkingen op mijn blog trouwens! Heel mooi om dat te horen.
Ik vind dat jij het altijd erg goed aanpakt, heel creatief en altijd echt Romy!
Wat een lief compliment! Dankjewel!
Jij doet samenwerkingblogs inderdaad altijd zo leuk! Lekker persoonlijk en subtiel. Ik heb niet zoveel met samenwerkingen en ik heb er ook nooit een gedaan. Ik ben weleens benaderd door bedrijven, maar die hadden dan de verkeerde bedoelingen met do-follow-links en dat soort dingen. Op zich zou ik zelf ook wel eens bedrijven die echt bij mij passen willen benaderen, maar dat vind ik best moeilijk. Hoe heb jij dat trouwens gedaan bij die posters van Desenio? Ik zit er aan te denken om hen te mailen voor mooie posters voor mijn kamer in ruil voor een blog met een roomtour. Het lijkt me toch wel eens een uitdaging om een samenwerking aan te gaan!
Dankjewel voor je lieve compliment! Het is inderdaad wel even een drempel waar je overheen moet om zelf bedrijven te benaderen, maar je weet maar nooit wat ervan komt.
Door Desenio ben ik zelf benaderd voor een samenwerking via mijn blog en Instagram. Maar je zou hen altijd een mailtje kunnen sturen met een goede pitch (en eventueel je blogstatistieken) waarin je uitlegt waarom ze juist jou moeten hebben 🙂 Nee heb je, ja kun je krijgen!
Zoals anderen hierboven al zeiden, jij weet je samenwerkingen altijd echt in een Romy-tintje te gooien. Je merkt het inderdaad vaak niet en zelfs niet aan de titel. Enkel als ik eens een linkje tegenkom tijdens het lezen naar een andere site, dan heb ik het pas door. Maar dat stoort mij nooit. De samenwerkingen die je aangaat, zijn ook wel degelijk samenwerkingen die bij jou of je blog passen, dus chapeau! Vooral toen je die rugzak ontving was ik verbaasd toen ik dat artikel las destijds. Dat je aan een simpele rugzak zulke mooie inzichten en een mooi blogartikel kan linken, daar kan ik alleen maar bewondering voor hebben! Toen ik de titel van je artikel van vandaag las, was dat ook een van de eerste samenwerkingen die in mijn gedachten schoot. Ik lees graag je verdere blog Romy! Maar dat wist je natuurlijk al 🙂
Ik heb zelf nog geen samenwerkingen trouwens, mijn blog is daar nog niet groot genoeg voor. Maar dat is ook niet perse mijn ambitie. Als dat ooit zover komt, dan ben ik daar wel blij mee. Maar de essentie van mijn blog komt wel echt uit mijn hart. Waarmee ik bedoel dat ik blog omdat ik het leuk vind, en omdat ik zo mijn schrijfkriebels kwijt kan. Als mijn blog ooit groot uitgroeit, zou ik dat geweldig vinden. Maar ’t is momenteel niet mijn hoofddoel. Het allerbelangrijkste blijft toch dat je blogt met je hart en dat je blogt omdat je dat leuk vindt. Niet om samenwerkingen, producten ter review te ontvangen of ervoor betaald te worden. Door dat soort blogs prikken mensen snel heen. Ik blog pas anderhalfjaar, dus ik kan ook helemaal niet verwachten dat ik een expert ben in bloggen. Die groei komt nog wel, en het is geen competitie tussen alle bloggers wiens blog het grootste wordt en wie het snelste groeit. Het is en blijft een mooie hobby. En nu klinkt het misschien alsof mijn blog niet belangrijk is voor me, maar dat is wel degelijk zo. Maar ik vind het gewoon belangrijker dat een blog uit je hart komt en dat je het met liefde doet. Nog veel meer dan de samenwerkingen, reviews en zakcentjes die je ermee kan binnenslepen. Dat is gewoon niet de essentie van bloggen, vind ik persoonlijk.
Wat een ontzettend lieve reactie, zeg! Ik werd er helemaal blij van. Dankjewel voor al je mooie complimenten 🙂 Onwijs leuk om dat te lezen!
Ik vind het mooi om te horen dat jij puur blogt omdat je daar zo veel plezier aan beleeft en blij van wordt. Mijn ervaring is ook dat bloggen om het geld zeker geen zin heeft. Ik verdien er zelf in verhouding hooguit een klein zakcentje mee als ik kijk naar de vele tijd die ik in mijn blog steek, maar dat maakt me niets uit. Bloggen is mijn grote passie en dat doe ik met liefde, betaald of niet ?
Je hebt helemaal gelijk met wat je zegt. Het belangrijkste is dat je bloggen doet met plezier en vanuit je hart. Ik geloof er ook heel erg in dat als je puur blogt voor de samenwerkingen en het geld je volgers dat ook zullen merken.
Complimenten ook voor hoe jij het aanpakt!
Wat een fijne tips allemaal! Leuk om te lezen hoe jij erin staat. Ik vind het echt niet kunnen dat er nog steeds bloggers zijn die niet vermelden dat ze een product of geldbedrag hebben gekregen voor een artikel… Ik zie het nog steeds regelmatig voorbij komen. Transparantie vind ik heel erg belangrijk. Samenwerkingen vind ik juist zo tof omdat je je creativiteit echt uitdaagt. Op mijn blog schrijf ik over diverse onderwerpen, wat in mijn voordeel is, maar sommige samenwerkingen blijken dan toch een uitdaging te zijn. De key is inderdaad om het persoonlijk te houden, zelf vind ik dat soort artikelen ook leuk om te lezen. En bedrijven die een door hun geschreven artikel inclusief foto’s op jouw blog willen plaatsen? BRRRR haha. Die sla ik altijd graag af :-).
Klopt! Ik vind het ook echt wel een ding als bloggers daar niet eerlijk over zijn. Het is een kleine moeite en is eigenlijk nog verplicht ook. Bovendien geloof ik dat veel lezers daar wel doorheen zullen prikken.
Ik ben het helemaal met je eens dat samenwerkingen juist een leuke uitdaging zijn van je creativiteit. En daarbij ga ik ook graag zelf aan de slag en vind ik copy-pasten van een of ander vooraf opgestelde tekst echt een no-go. Ik moet wel lachen om hoe dat soort bedrijven het vaak omschrijven: “We hebben het makkelijk voor je maakt en hebben alvast een artikel voor je geschreven. Je hoeft het alleen maar te plaatsen.”. Haha, dag… 😉
Ik vind het echt geweldig hoe jij gesponsorde links opneemt in artikels. Bij jou valt het écht niet op. Bij andere bloggers trek ik weleens fronsend een wenkbrauw op wanneer ik weer eens een linkje tegenkom dat echt bij de haren getrokken is, maar bij jou heb ik dat gevoel nooit.
Herkenbaar dat je vroeger een samenwerking aanging voor een pietluttige powerbank. Intussen weet ik ook wat m’n blog en ik waard zijn en bovendien neem ik láng niet alles aan. Ik denk bewust na bij al m’n aankopen en daardoor zou het ongeloofwaardig overkomen mocht ik zomaar elke barterdeal aannemen. Neem daarbij het feit dat het veel bedrijven enkel om linkbuilding te doen is – en ik bij samenwerkingen uitsluitend nofollow-links gebruik – en de overgrote meerderheid valt af. Overigens vind ik het prima zo, aangezien mijn blog in de eerste plaats toch mijn hobby en creatieve uitlaatklep is en moet blijven. Een reclamebord hoeft mijn webstek niet te worden. ?
Wat een mooi compliment! Dankjewel!
Ook mooi om te horen hoe jij er instaat. Een reclamebord maken van je blog zou inderdaad zonde zijn. En net als jij hoef ik ook echt niet wekelijks allerlei spullen te ontvangen waar ik verder niets mee doe. Dan koop ik liever zelf iets waar ik echt naar op zoek was 😉
Goede tip, dingen waar ik eigenlijk ook met een samenwerking waarde aan hecht. Zolang het product bij mij en mijn blog past ben ik erg blij. Zo kan ik een samenwerking aannemen voor 100den euro’s maar ook eentje van 20 euro als het product echt heel leuk is, nu ook met items voor ons kindje. Super leuk! Daarbij is creatief zijn zeker een leuke insteek en daarbij komt er op mijn blog maar minimaal 1 keer een samenwerking per week online.
Er staan nog heel wat leuke samenwerkingen in de wachtrij en dingen die ik nog opgestuurd krijg, zoals bijvoorbeeld een tof kraamboek die ik al tijden zocht. Toch super leuk en inderdaad fijn als er met fijne bedrijven meerdere samenwerkingen mogelijk zijn. Bedrijven benader is soms zelf, en soms komen ze terug bij mij. Toch erg leuk om op die manier een soort netwerk op te bouwen waar je zelf achter staat.
Zo leuk dat je nu regelmatig samenwerkingen hebt met merken voor de babykamer! Past precies bij jou en bij je blog 🙂 Hoe tof dat je ook een kraamboek ontvangt binnenkort! Dat zijn echt de leuke samenwerkingen, of je nu zelf het bedrijf hebt benaderd of door hen bent gemaild 🙂
Ik heb het al een aantal keer als reactie op je artikelen geschreven maar wil het graag nog eens doen: ik vind dat jij op een ongelooflijk vlotte, mooie, subtiele en eerlijke manier de samenwerkingen die je aangaat in je blogs laat verschijnen. Ik ben telkens verbaasd over de creatieve aanpak die je hanteert en kan daar ook enorm van genieten. Er verschijnt steeds een glimlach op mijn gezicht als ik plots merk tijdens het lezen van een artikel van je dat het om een samenwerking gaat. Chapeau voor die subtiliteit!
Wauw, wat een mooie en lieve reactie! Dankjewel daarvoor! Ik word er helemaal verlegen van 🙂
Ben het al helemaal eens met nummer 1. Sommige bedrijven stellen voor dat zij het gehele artikel aanleveren inclusief foto’s, omdat dat “lekker makkelijk is voor jou als blogger”. Dan hoeft het voor mij al niet meer. Ik wil alleen samenwerken als ik mag bepalen hoe het artikel eruit komt te zien en mijn eigen foto’s mag gebruiken.
Laatst trok ik voor het eerst de stoute schoenen aan en mailde ik een uitgever of ik misschien in aanmerking kwam voor een recensie-exemplaar. Ik lees graag boeken en vind het leuk om er af en toe een blogpost over te schrijven. Ze vonden mijn blog er leuk uitzien en mijn bezoekersaantallen waren blijkbaar hoog genoeg, dus ik kreeg een boek opgestuurd! Dat was echt een overwinningsmoment. Gisteren ben ik door een andere uitgever benaderd die mij ook graag een boek opstuurt. Heel leuk 🙂 Onder andere boeken passen goed bij mij. Samenwerkingen die echt niet bij mij passen, sla ik af.
En ik schrijf ook gerust over producten die ik zelf heb gekocht. Mijn blog blijft persoonlijk en daar horen aankopen gewoon bij.
Liefs,
Marloes
Precies! Zo suf als bedrijven denken dat je wel gewoon hun volledige tekst copy-pastet. Dan haak ik ook al af 😉
Wat stoer dat je een uitgeverij hebt gemaild voor een recensie-exemplaar. Voor het bedrijf een mooie reclame en voor jou iets wat perfect bij jou en je blog past. Win-win! 🙂 En inderdaad, ook zelfgekochte dingen laten zien blijf ik graag doen. Ik vind het wel belangrijk om daar een balans in te houden.
Wat ik me afvraag… Hoe weet je eigenlijk wat je waard bent, als blogger? Bestaan daar bepaalde regels of sommetjes voor?
Goede vraag! Ik gebruik daarvoor een formule die ik ooit op internet heb gevonden: een starttarief van €50 en dan €10 extra per 1000 unieke bezoekers per maand. Nu moet ik zeggen dat ik iets onder het tarief zit dat die formule zou geven, omdat ik bijvoorbeeld niet 20.000 Instagram-volgers heb die ik ook nog kan bereiken 😉 Maar met die formule krijg je wel een eerste prijsinschatting.
Leuk om te lezen hoe jij hiermee omgaat. Ik vind het niet storend om te lezen over samenwerkingen, omdat je het natuurlijk in je tekst verwerkt. Zelf heb ik een aantal aanbiedingen gekregen, maar tot nu toe heb ik ze allemaal afgeslagen. Mijn blog is iets te specifiek voor de meeste bedrijven 😉 De producten waar ik de meeste reclame voor maak zijn toch die van mezelf 😉
Toch leuk dat je vooral je eigen producten promoot! Maakt je blog juist extra persoonlijk 🙂
Om het bloggen als hobby leuk en betaalbaar te houden, ga ik ook weleens samenwerkingen aan. Maar ook weer niet zoveel dat ik eraan verdien, misschien een paar per jaar.
Hoe jij het aanpakt, vind ik altijd erg leuk om te lezen. Meestal heb ik het wel meteen door, maar dat is ook omdat ik weet welke bedrijven op dat moment een campagne gericht op bloggers hebben. 😉
Ben het overigens helemaal met je eens dat samenwerkingen bij je blog moeten passen. Alhoewel in mijn geval ik dan niet zoveel moeite heb met plastische chirurgie en sapkuurtjes.
Haha, ik herken wel wat je zegt. Bij anderen herken ik samenwerkingen ook vaak wel, maar ik vind het wel leuk om te zien hoe iedere blogger het toch weer anders insteekt.
Dat doe je goed, Romy!
Ik vind het afgrijselijk dat jonge meisjes zich nu al door plastische chirurgen laten helpen met fillers, implantaten om aan een opgedrongen schoonheidsideaal te voldoen. Later wanneer ze een kindje krijgen zie je helemaal niet meer dat ze op hun moeder lijken of ze moeten naar de baby- en kinderfoto’s van hun moeder gaan kijken. Moeten die nu ook onder het mes???!!! Overigens zien opgeschoten lippen er heel erg lelijk uit, zo onnatuurlijk!
Ook ik ben voor het promoten van kleine zelfstandige ondernemers en het geven van nuttige tips!
Helemaal mee eens! En inderdaad, ik heb nog nooit iemand gezien waarbij ik opgespoten lippen er mooi uit vond zien. Doe maar natuurlijk – dan ben je op z’n mooist. Alleen een ooglift zou ik misschien ooit overwegen als ik daadwerkelijk last zou krijgen van mijn ogen, maar dat is dan ook het enige waar ik me iets bij kan voorstellen qua plastische chirurgie 😉
Sinds mijn nieuwe blog (deze dus) heb ik geen samenwerkingen meer gehad. Wel de vraag of ik wilde samenwerken. Maar ik zie dat eigenlijk niet meer zo zitten. Sowieso heb ik vanwege mijn eigen bedrijf al niet altijd de tijd om veel persoonlijk te bloggen, dus dit zal er dan ook snel bij in schieten. Ik heb wel wat samenwerkingen moeten afwijzen helaas…
Een eigen bedrijf brengt inderdaad helaas prioriteiten met zich mee. Hopelijk komen er misschien toch nog wat leuke samenwerkingen op je pad die wel echt goed bij jou en je blog passen 🙂
Wat een super fijn artikel! Het is zo belangrijk om samenwerkingen aan te gaan met bedrijven die bij je passen, en waar je een creatieve draai aan kunt geven. <3
Liefs,
Evelien
Ik vind het bij het schrijven/plaatsen van een betaald artikel ook heel belangrijk om alles nog eens goed na te kijken voordat je het stuk online zet. Ik ken sites waar artikelen echt vol spelfouten staan en toch worden geplaatst en ik vind dat voor je imago eigenlijk niet kunnen.
Ik vind dat jij het inderdaad altijd lekker op je eigen manier doet, heb het ook pas door als ik het linkje zie. Het siert je echt dat je er zoveel tijd en moeite in steekt. Alleen, uit ervaring (in de reclamewereld, maar ook zelf als blogger) weet ik dat het merendeel van de adverteerders dit soort samenwerkingen enkel doet voor de linkbuilding. Zelf vind ik het dan toch zonde van mijn tijd en werk, want die mensen kijken amper naar je post – enkel of de juiste link erin verwerkt zit. Dan voel ik me gewoon een soort SEO-fabriekje? Daarom sla ik 95% van de voorstellen tegenwoordig af. Maar aan de andere kant, dit soort blogposts is voor jou ook wel oprecht nuttige content voor je blog, het zou zomaar iets kunnen zijn dat je wél uit jezelf had geschreven. Dus dat snap ik dan ook wel weer. Maar is dat iets waar jij onderscheid in maakt voor samenwerkingen?
Dank je wel voor je mooie compliment over de samenwerkingen op mijn blog!
Ik snap wel wat je zegt over de samenwerkingen met het oog op linkbuilding. Mijn ervaring is dat het helpt om een niet al te laag tarief te hanteren. Er zijn heel wat bedrijven die voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten en alleen kijken naar het linkje. Vaak