besparen op je verhuizing 4

Hoe kun je besparen op je verhuizing? 13 tips uit eigen ervaring!

  • 21 november 2023
  • 7 Reacties
Categorieën: Lifestyle

Verhuizen is niet de goedkoopste bezigheid. Daar zijn wij ook wel achter, nu we midden in onze eigen verbouwing en verhuizing zitten. Over twee maanden gaan we over naar het nieuwe huis en we merken allebei dat het geld best rap van de rekening vliegt als je naar een ander huis verkast én dat naar je smaak laat maken. Gelukkig zijn er allerlei manieren om te besparen op je verhuizing. Zo hoef je misschien niet zoveel geld uit te geven aan verhuisdozen, kan Marktplaats zomaar je nieuwe beste vriend worden en is een verhuizing ook een goed moment om op sommige standaard kosten te besparen. Dit zijn onze 13 tips voor mede-verhuizers om meer geld in de portemonnee te houden.

1. Gebruik bananendozen als verhuisdozen

Gemiddeld heb je ongeveer 15 verhuisdozen per kamer en 20 dozen voor de keuken nodig. Woon je wat groter of heb je veel spullen (of – zoals ik – een voorliefde voor servies sparen of knutselen)? Dan misschien zelfs nog meer. Oftewel: je hebt al snel veel dozen nodig om je inboedel van huis A naar huis B te verplaatsen. Eén verhuisdoos is misschien niet zo prijzig. Maar met tientallen verhuisdozen kan het al snel meer dan € 100,- kosten. Of… je pakt het goedkoper aan! Een goede bespaartip die ik laatst van iemand kreeg is deze: gebruik bananendozen uit de supermarkt in plaats van verhuisdozen. Daar kun je ook heel goed je spullen in verhuizen en ze kosten je niets. Plus: het is duurzamer dan nieuwe verhuisdozen kopen.

Een andere slimme optie is om verhuisdozen te lenen van iemand die ze nog over heeft. Veel mensen hebben al die dozen na hun verhuizing niet snel nog eens nodig en kunnen er best een paar missen. Wie weet staat ook iemand uit jouw omgeving ze graag aan je af.

2. Koop verhuisdozen tweedehands

Nog een optie als je de bananendozen niet kunt vinden en geen familieleden met verhuisdozen in de berging hebt: koop je verhuisdozen tweedehands. Verhuisdozen kunnen na één verhuizing prima nog een ronde mee. Kijk of je ze op Marktplaats of via een Facebook-groep in de buurt van iemand kunt overnemen. Dat scheelt je flink wat geld én geeft de verhuisdozen meteen een tweede leven.

Uiteraard kun je zelf gekochte verhuisdozen ook na je verhuizing heel goed doorverkopen via Marktplaats. Dat levert jou wellicht weer een paar tientjes op én je bent zo meteen van de lege-dozenverzameling af.

besparen op je verhuizing

3. Verhuis zelf alvast spullen met de auto

Toen ik vanaf mijn ouderlijk huis naar dit appartement verhuisde, heb ik geen verhuisbedrijf ingeschakeld. Ik had vier verhuisdozen en nam bij elk klusbezoekje aan het nieuwe huis vier gevulde dozen mee om die vervolgens direct uit te pakken. Nou werkt dat verhuissysteem helaas iets minder goed als je, zoals wij nu, een complete inboedel met meubels en voorraadkastinhoud en alles moet meekrijgen. Maar het is wel heel goed mogelijk om al tijdens het klussen regelmatig wat losse spullen mee te nemen.

Zet bijvoorbeeld alvast het logeerbed in elkaar in het nieuwe huis zodra die kamer af is. Of verplaats alvast je boekenverzameling als je daar best een paar weken zonder kunt. Dat scheelt kosten voor een verhuisbedrijf (en het scheelt verhuisdozen kopen of ritjes met een gehuurd busje heen en weer).

4. Zoek een voordelige internetaanbieder om te besparen op je verhuizing

In aanloop naar onze verhuizing stonden wij ook voor het dilemma voor welke internetaanbieder we kiezen. In dit appartement had ik destijds maar één internetoptie (voor glasvezel), maar bij het nieuwe huis waren er opeens allerlei andere opties mogelijk. Sowieso is een verhuizing een goed moment om kritisch naar je internetabonnement te kijken. Kun je bijvoorbeeld glasvezelinternet krijgen? Kan het goedkoper dan je huidige abonnement?

Prijsvergelijken heeft een handige vergelijkingstool voor internet vergelijken. Daarmee kun je direct zien welke mogelijkheden voor een internetabonnement jij hebt op je nieuwe adres. Als je je huisnummer en postcode invult, verschijnt in beeld bij welke providers je terecht kunt en welke abonnementen er zijn. Ook zie je de verschillende prijzen. Zo kun je gericht voor een betaalbaar internetabonnement kiezen én daar misschien nog op besparen ook. Slim dus om via Prijsvergelijken internetpakketten te vergelijken voor je nieuwe adres. Je kunt hier trouwens ook combi-abonnementen vergelijken voor bijvoorbeeld tv & internet of tv, telefoon & internet.

Wij ontdekten dat in onze wijk binnenkort door één aanbieder glasvezelinternet wordt aangelegd en dat die aanbieder ook nog eens (al voor die tijd) voor ons het voordeligst is. Zo was de keuze snel gemaakt. Wij gaan er inderdaad op vooruit qua kosten ten opzichte van het abonnement in ons huidige huis. Mooi meegenomen!

5. Vraag offertes aan bij twee verhuisbedrijven

Wij hebben zelf een verhuisbedrijf ingeschakeld voor onze verhuizing. Vrienden en familie optrommelen was uiteraard goedkoper geweest. Maar ik wil het de lieve mensen om me heen niet aandoen om loodzware kasten vier trappen omlaag te tillen zonder lift. Het verhuisbedrijf doet dat alles met een handige balkonlift. Plus zij hebben natuurlijk krachtpatsers in dienst die de dozen prima kunnen tillen.

Nu is het wel zo dat een verhuisbedrijf wat kost. Wij betalen ongeveer € 2.000,-. Dat is inclusief demontage en montage van alle meubels, een balkonlift en aflevering van alle items in de juiste kamer. Ik heb het er graag voor over, want alles zelf verplaatsen en vele ritjes van 20 minuten en 20 minuten terug hadden mij nogal wat stress gegeven en veel tijd gekost.

Hoe je alsnog kunt besparen op je verhuizing als je een bedrijf inschakelt? Vraag offertes op bij twee bedrijven. Dan kun je een weloverwogen keuze maken en misschien wel een paar honderd euro besparen. De kosten verschillen namelijk nogal per verhuisbedrijf.

6. Kijk kritisch wat voordeliger is voor jou: een verhuisbedrijf of zelf verhuizen

Mensen denken vaak dat zelf verhuizen altijd minder kost dan een verhuisbedrijf inschakelen. Maar dat is niet altijd het geval. Natuurlijk is zelf verhuizen goedkoper als jouw complete inboedel prima in één busje past en je maar één keer op en neer hoeft te rijden. Maar als je vaker heen en weer moet rijden en je nieuwe woning niet naast de deur is, kan een verhuisbedrijf soms goedkoper uitpakken dan zelf verhuizen.

Bovendien hebben verhuisbedrijven vaak een schadeverzekering (tip: dubbelcheck dat even voordat je de offerte ondertekent). Als jouw spullen dan beschadigen tijdens de verhuizing, kun je vanuit die verzekering de schade vergoed krijgen. Als je zelf verhuist en daarbij zelf schade maakt (wat snel kan gebeuren wanneer je bijvoorbeeld van alles door een trappenhuis moet sjouwen), dan zijn de kosten voor jou. Dat kan dus aardig in de papieren lopen (én is zonde van je mooie eikenhouten kast). Met een verhuisbedrijf loop je dat risico niet. En als je kast toch beschadigd raakt, krijg je er in elk geval geld voor terug.

besparen op je verhuizing 4

7. Verkoop spullen op Marktplaats

Als ik tot nu toe iets heb geleerd van verbouwen en verhuizen, dan is het dit: gooi niets weg voordat je het op Marktplaats hebt gezet. Spullen die je zelf niet meer wilt meenemen, kun je wellicht nog prima voor een klein prijsje op Marktplaats verkopen. Hetzelfde geldt wellicht voor spullen die in je nieuwe woning zijn achtergebleven. Zo hebben wij nog een mooi bedrag ontvangen voor een oude, versleten houten vloer (die de koper zelf ging opknappen) en de vaatwasser in onze oude keuken. Binnenkort gaan we ook kritisch door onze huidige woning heen om te kijken wat we wel en niet meenemen. Veel van wat we zelf niet meer hoeven, komt op Marktplaats te staan.

Als je je huidige woning verkoopt of als er een nieuwe huurder in komt, kun je ook altijd overleggen of de nieuwe bewoner spullen wilt overnemen. Zo neemt de koper van ons huis de gordijnen en onze PAX-kast (die speciaal op een bepaalde kamerhoek is gemaakt) over. Dat scheeltons spullen verhuizen en levert een mooi zakcentje op om aan meubels voor ons nieuwe huis te besteden.

Lees ook: Je huis verkoopklaar maken - onze 14 tips uit eigen ervaring.

8. Marie Kondo je spullen alvast

Een verhuizing is sowieso hét moment om kritisch door al je spullen (zelfs de vergeten kleding achterin je kast!) te gaan. Daardoor heb je straks alleen die spullen om je heen waar je ook echt blij van wordt, geen overbodige meuk. Bovendien scheelt het verhuiskosten als je minder spullen meeneemt. Of je nu een bedrijf inschakelt of zelf een busje huurt, je hebt minder dozen en transportruimte nodig om je inboedel van A naar B te krijgen als je alvast aan het Marie Kondo’en slaat.

Ga al ruim van tevoren door je kast heen en vraag je bij alles af “Word ik hier nu blij van?” en “Heb ik dit het laatste jaar nog gebruikt?”. Als het antwoord op één van die vragen “Nee” is, is het misschien een goede reden om de spullen weg te doen. Verkoop ze, doneer ze aan het goede doel, breng ze naar de kringloop of laat ze recyclen.

9. Verhuis doordeweeks

Als je fulltime werkt, is het verleidelijk om de verhuizing in het weekend te plannen. Bij de meeste verhuisbedrijven betaal je dan alleen wel een hoger weekendtarief. Ook voor een avondverhuizing moet je soms extra betalen.

Wij hebben er daarom voor gekozen om op een vrijdag te verhuizen. Dat scheelt meteen in de kosten. Bovendien heb je dan nog een weekend om bij te komen van het leed dat verhuizen heet (zelfs met een verhuisbedrijf zal het geen dag zijn waar je energiek uit komt).

10. Huur of leen apparatuur die je eenmalig nodig hebt

Van deze tip hebben wij zelf gretig gebruikgemaakt (sorry, lieve familie!). Sommige apparaten heb je echt alleen tijdens een verhuizing of verbouwing nodig en daarna niet meer. Zonde om er dan zelf een paar tientjes tot zelfs een paar honderd euro aan uit te geven! Zo hebben wij de klapstoeltjes en een tweede schildertrap van mijn schoonvader geleend. Ook apparaten kun je wellicht van een bekende lenen. Mijn schoonzus leende ons bijvoorbeeld een elektrische schroevendraaier (superhandig ding!) waarmee je kasten veel sneller in- en uit elkaar schroeft. Mega-handig! Wij hebben die één dag geleend voor een paar kasten.

Dus voordat je apparaten koopt, vraag eens of vrienden, familieleden of buren een apparaat misschien nog in de schuur hebben staan. Denk bijvoorbeeld aan een boormachine, een elektrische zaag, een steekkarretje of eventueel zelfs een aanhanger voor de verhuisdag zelf.

Tip: apparaten kun je ook voor één dag huren

Hebben jouw bekenden geen heel uitgebreide apparatenverzameling? Kijk ook eens of je de apparaten kunt huren bij de plaatselijke bouwmarkt, bij een verhuurservice-bedrijf of via de app Peerby. Die laatste app ontdekte ik via een vriendin en is mega-handig. Iedereen kan daar gereedschap, huishoudelijke apparaten of klusgerei uitlenen voor een klein bedrag. Zo kun je apparaten voor het klussen één dag of een paar dagen lenen zonder er zelf diep voor in de buidel te tasten. Wij hebben dat bijvoorbeeld gedaan met een stoomreiniger voor onze bank.

besparen op je verhuizing 3

11. Kijk opnieuw naar je verzekeringen en abonnementen

Wij hebben al onze verzekeringen en contracten onder de loep genomen voor de verhuizing. Je kunt een inboedel- en opstalverzekering bijvoorbeeld prima meenemen naar je nieuwe huis, maar wellicht ben je bij een andere verzekeraar goedkoper uit. Zeker het vergelijken waard! Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld een energiecontract. Zit je nog wel goed bij je huidige energieaanbieder of kun je beter overstappen? Vergelijk het!

Vergeet bovendien niet om op tijd bepaalde verzekeringen en contracten stop te zetten. Wij hebben bijvoorbeeld tijdelijk twee energiecontracten (omdat we nog in ons oude huis wonen totdat de verbouwing voorbij is). Het is dan wel belangrijk om het oude energiecontract op tijd op te zeggen. Zonde als je daar ongemerkt voor doorbetaalt!

Let verder op een paar dingen:

  • Bij koopappartementen of huurwoningen heb je vaak geen opstalverzekering nodig. Dit is meestal al geregeld door de Vereniging van Eigenaren of de huurbaas. Als je eerst in een koophuis met etages woonde, kun je mogelijk die verzekering opzeggen.
  • Met je inboedelverzekering heb je een bepaald bedrag aan spullen verzekerd. Ga je verhuizen naar een groter huis? Dan is het soms slim om he verzekerde bedrag omhoog te schroeven. Dat betekent iets meer kosten, maar voorkomt gedoe achteraf bij inbraak, diefstal of schade.
  • Geef je verhuizing op tijd door aan bijvoorbeeld de Vereniging van Eigenaren, je internetprovider of een energieleverancier. Laat weten dat je het abonnement meeneemt naar een ander huis of zet het stop.
  • Check of je nog andere abonnementen hebt. Denk aan een abonnement voor cv-onderhoud, de glazenwasser of iets anders. Ook die abonnementen kun je maar beter stopzetten, zodat je niet voor de volgende bewoner betaalt.
  • Heb je voor een huurwoning borg betaalt? Dan is dit vaak het moment om die terug te vragen.

12. Houd de bouwmarkt-aanbiedingen in de gaten

Verhuizen betekent vaak ook klussen. Ook wij zijn inmiddels vaste bouwmarktklanten geworden en staan zeker drie keer per week bij GAMMA, Praxis of Karwei bij de kassa. Waarom niet altijd bij dezelfde bouwmarkt? Omdat bouwmarkten regelmatig goede aanbiedingen hebben! Vooral verf kun je áltijd ergens in de aanbieding kopen. Er is bijna altijd wel een bouwmarkt die flinke korting geeft op alle verf van bijvoorbeeld Flexa, Histor of Sikkens. Kijk online bij welke bouwmarkt je deze week voor de aanbieding moet zijn. En kun je geen aanbieding vinden, wacht dan een week. Grote kans dat je de verf dan wel ergens goedkoper scoort!

Ook allerlei andere producten, zoals laminaat, deuren of huishoudtrapjes zijn regelmatig in de aanbieding. En voor dingen als grote apparaten loont het al helemaal om online prijzen te vergelijken. Als er ergens een kortingsactie is, kan het zomaar zijn dat je bij de ene winkel veel minder voor hetzelfde apparaat neertelt als bij de andere winkel. De folders doorspitten is een slimme manier om te besparen op je verhuizing dus.

13. Plan alles goed om te besparen op je verhuizing

Soms vallen dingen tegen met verhuizen. Je hebt toch meer spullen dan je denkt, niet alles past in het busje of je krijgt niet alles op tijd verhuisd en moet daarom een opslag huren. Een goede planning is dé redder in nood om dat te voorkomen. Wij hebben dat tamelijk serieus genomen met een complete Excel-sheet, waarin al onze klus- en verhuisplannen staan. Ook hebben we met het verhuisbedrijf uitgebreid besproken wat allemaal verhuisd moet worden. Anders heb je toch kans dat je bepaalde spullen van tevoren niet doorgeeft (zoals de fietsen in de berging, je tuinmeubels of een wasmachine die mee moet). Hoe beter je alles plant, hoe kleiner de kans dat je op hogere kosten uitkomt.

Zelf hebben wij ook bewust wat speling ingebouwd voor de verhuisdatum. We verhuizen twee weken nadat de aannemer en keukenman – als het goed is – klaar zijn met de verbouwing. Het fijne daaraan is dat we niet meteen in de knoop komen als de verbouwing toch iets uitloopt. Bovendien hebben we zo de tijd om alles in te pakken en ons appartement schoon te maken voor de overdracht daarvan.

Oh ja, los van dat een goede planning helpt om te besparen op je verhuizing, vind ik die planning überhaupt een must om minder stresskipperig te verhuizen. Tijdens een verhuizing zit je hoofd vaak al vol zat, net als je agenda. Dan is het wel zo fijn als je je hoofd niet ook nog hoeft te breken over de vraag “Wat moet er vandaag allemaal gebeuren?”.

Heb jij nog meer tips om te besparen op een verhuizing?

1
1

BLIJF OP DE HOOGTE

Laat je e-mailadres hieronder achter. Dan stuur ik je een mailtje zodra ik een nieuw bericht heb geplaatst.

blogger romy vakervrolijk

Door Romy

Tikgrage theeleut. Nooit uitgekletst. Ik inspireer je graag om vaker vrolijk in het leven te staan. Dat doe ik door goudeerlijke en persoonlijke teksten te schrijven en liefdevolle tips te delen. Mét een vleugje humor.

Ik ben benieuwd wat jij vindt…

  1. Daenelia 21 november 2023 op 9:01 am - Beantwoord

    Denk nog een heel goed na over die internetaanbieder. Echt. Ik ben juist overgestapt naar de andere partij, niet veel duurder, alles in 1 pakket en betere service. Maar vooral: betere verbinding en snelheid. Echt. Wij hebben die onderaannemers voor glasvezel ook in huis gehad en het was een drama. Voor ons, de buren, de hele flat.
    Goedkoop is toch vaak duurkoop. Dat geldt ook voir verhuizen. Bananendozen … ik zou mijn spullen daar niet in verhuizen. Plus, moeilijk te tillen en stapelen. Je verhuizers doe je er geen plezier mee.
    De meeste verhuisbedrijven verhuren dozen, klaar. En een goede verhuizer bespaart geld. Ze zijn bijvoorbeeld verzekerd voor schade. Je kunt soms niet voor een dubbeltje op de eerste rij zitten. Beetje investeren in je verhuizing voorkomt ook veel stress.

  2. Geke 21 november 2023 op 10:03 am - Beantwoord

    Wij hebben ook best veel bananendozen gebruikt voor onze verhuis. We hadden ook ‘echte’ verhuisdozen (lagen op zolder in het nieuwe huis, nog van de vorige bewoners) maar die kon je nooit helemaal vol doen want dan waren ze veel te zwaar. En dus niet te tillen, ofwel een halve doos lucht en nodeloos plaats ingenomen. Wel goed dan voor lichte dingen zoals dekens en handdoeken.
    Het bananendoosformaat was ideaal. Goed te vullen en ook goed te stapelen vind ik zelf. En handgrepen ook in de doos zelf.

    In de weken vooraf hebben we zelf al wel wat dingen verhuisd maar uiteindelijk is het grootste deel toch met een firma gedaan. Zeker ook omdat we voor de meubels een ladderlift nodig hadden.

  3. Naomi 21 november 2023 op 10:12 am - Beantwoord

    Wat een geregel is het toch eigenlijk, dat verhuizen. Respect hoe je het allemaal naast je werk regelt! Ik ben als vierjarige verhuisd en herinner me nog dat er toen ook van alles in bananendozen ging. Ideale dingen. Toen ik zelf vanuit huis naar mijn eigen appartement verhuisde, deed ik dat ook door alles zelf met de auto over te brengen, maar de meubels hoefden toen inderdaad niet mee. Ik snap wel dat je in dit geval kiest voor een verhuisbedrijf.

  4. Johanna 21 november 2023 op 2:15 pm - Beantwoord

    Wij hebben altijd met een verhuisbedrijf verhuist. Meestal of altijd zitten de verhuisdozen daarbij (of was dat vroeger zo). Ze brengen die van te voren, zo veel je nodig hebt, en halen die later weer op. Zelf verhuizen is leuk, maar volgens mij, als je echt alles rekent (auto huur, je eigen uren etc) dan ben je duurder uit. En bij een verhuisbedrijf is het in 1 dag gedaan. Zelf blijf je bezig. Nee, voor ons geen doe-het-zelf-verhuizing. Dat is besparen op de verkeerde dingen. En zoals Daenelia al zegt, bananendozen zijn erg ongeschikt. Hebben een open bodem (!), zijn instabiel en zijn te breed om goed op te pakken. En waarschijnlijk werken de verhuisbedrijven liever met eigen dozen vanwegen de Arbo… Succes!

  5. Janne 21 november 2023 op 7:04 pm - Beantwoord

    Ik heb mijn verhuizing met een zelf gehuurd busje en hulp van sterke vrienden gedaan, maar wél geïnvesteerd in stevige verhuisdozen. Als je allemaal dozen van hetzelfde formaat hebt, zijn ze veel makkelijker te laden dan wanneer je een ratjetoe aan spullen verhuist. Dus om m’n helpende vrienden het niet moeilijk te maken, toch echt verhuisdozen. En je verkoopt ze zo door of leent ze uit. Mijn vriendengroep heeft altijd wel ergens verhuisdozen te leen!

    Mijn verhuistip zou zijn: goedkoop is vaak duurkoop. Ik heb ooit kozijnen geverfd met goedkope verf en we hadden VIER lagen nodig om het dekkend te krijgen. Met een goede kwaliteit verf (die wel vaak een stuk duurder is!) ben je veel sneller klaar.

    Daarnaast kun je bouwmaterialen vaak ook goedkoper krijgen over de grens. Ik woon in de buurt van de Duitse grens en mijn ouders hadden voor hun badkamerverbouwing de tegels en het sanitair uit Duitsland gehaald. Bouwmarkten daar werken vaak met vaste lage prijzen, zodat je niet de aanbiedingen in de gaten hoeft te houden.

  6. Saskia 22 november 2023 op 4:12 pm - Beantwoord

    Wij zijn ook zelf gaan verhuizen van ons flatje naar deze woning. Nooit.meer. Dan maar wat meer geld uitgeven haha. Als ik ooit zou verhuizen zou ik het laten doen. Wel ben ik altijd erg secuur met inpakken, zodat er lichte en zware dingen in een doos zitten om & om. Ik had eens een doos geheel met boeken ingepakt…. You guess 😉

  7. Maaike 30 november 2023 op 10:40 pm - Beantwoord

    Wat een hoop handige tips! Ik vind verhuizen echt verschrikkelijk en stressvol. Bananen dozen zijn inderdaad heel goed en heel stevig.

Recente blogs

Mijn 9 favoriete apps voor Android (praktisch én leuk!)

30 juli 2020|Lifestyle, Carrière en ondernemen|

Op mijn telefoon heb ik hooguit zo'n 25 verschillende apps staan. Ik houd van een niet al te vol scherm en doe eens in de zoveel tijd een opschoonronde. Maar er zijn een aantal apps die elke opschoonronde moeiteloos overleven. En dan heb ik het dus niet alleen over de standaard-apps als WhatsApp en Facebook. Ook een paar andere - iets minder standaard - apps maken mijn leven een beetje makkelijker. Dit zijn mijn 9 favoriete apps voor Android van dit moment.

Mijn tip voor als je het moeilijk hebt? Lichtpuntjes!

17 oktober 2018|Persoonlijke groei|

Maak jij op dit moment een moeilijke tijd door? Of zit je met jezelf in de knoop? Dan zou ik je heel graag iets willen zeggen. Misschien klink ik als de zoveelste "Heb je haar weer met haar adviezen"-persoon. Maar geloof me: ik weet uit het verleden hoe het is om een moeilijke tijd door te maken. En ik weet gelukkig ook hoe het is als het beter gaat en je daar meer dan ooit dankbaar voor bent. Mijn belangrijkste tip voor een moeilijke tijd? Zoek lichtpuntjes die zelfs een moeilijke dag een beetje beter maken. Daarom vandaag een kleine inspiratieboost voor jou, voor als jij die kunt gebruiken. Recht vanuit mijn hart!

Blij Lijstje | Botanische foto's, baktalent & burgervoorraad

5 november 2019|Persoonlijk|

Ik blijf me erover verbazen hoe waardevol het is om bij fijne kleine dingen stil te staan. Zelfs als van alles lijkt tegen te zitten, zijn er nog kleine lichtpuntjes waar je je aan kunt optrekken. Juist daarom blijf ik blije lijstjes maken, zodat ik net wat langer dan alleen op het moment zelf kan genieten van soms piepkleine blijmakers. Zo werd ik onder andere blij van een fotoshoot tussen de planten, een verrassing van de buurvrouw, een overvolle koelkast en een actie waarmee ik mezelf als slechte navigeerder wist te verrassen.