De MAGIC-methode | 5 inzichten die ik uit dit bijzondere boek heb gehaald

17 aug 2021 | Persoonlijke groei | 12 reacties

Soms zitten er tussen de freelance-opdrachten die ik mag oppakken echte pareltjes. Eén daarvan was dat ik het boek De MAGIC-methode van Barbara te Boekhorst mocht redigeren. Inmiddels ligt dit knalroze boek op mijn nachtkastje en heb ik het voor de tigste keer doorgelezen. Ik heb er veel mooie inzichten aan te danken. Bijvoorbeeld om uit mijn hoofd te komen, blokkerende gedachten los te laten en te geloven in mijn eigen kracht. Tijd om een paar inzichten uit dit magisch mooie boek te delen!

Over De MAGIC-methode

Barbara werkt als spiritueel coach, trainer, spreker en columnist. Ze heeft haar eigen bedrijf Power for Me en is een powervrouw die toch met beide benen op de grond staat, zo heb ik dat zelf ook ervaren. Barbara is heerlijk nuchter en weet juist met haar humor en fijne schrijfstijl spiritualiteit toegankelijk te maken. Ook ik ben door haar geïnspireerd om minder te denken en meer te voelen. Ik stond dus te popelen om haar boek De MAGIC-methode te redigeren en te lezen.

Verwacht zeker geen hoogdravende blabla en ingewikkelde theorieën die je een keer of tien moet lezen voordat je snapt wat er staat. Nee, gewoon praktische tips die vaak supersimpel maar wel heel effectief zijn. Zoals Barbara zelf ook zegt: “Je kunt op je yogamatje liggen totdat je een ons weegt; je moet ook gewoon in actie komen.” Daarom heeft ze nu juist de “briefjesmethode” ontwikkeld.

De MAGIC-methode is vooral bedoeld voor mensen die, zoals ik, de neiging hebben om in hun hoofd te zitten en daarbij het contact met hun gevoel te verliezen. Het boek helpt je met de MAGIC-methode in 5 simpele stappen om negatieve blokkades buiten de deur te zetten en in plaats daarvan werk te maken van je mooiste dromen.

de magic-methode
de magic-methode

Over open-minded zijn en de mooie dingen die daardoor ontstaan

Voordat ik volledig in de mooie lessen uit het boek duik, eerst nog een persoonlijk stukje. Nadat ik Barbara’s webteksten had geschreven, had ik mezelf met mijn eigen teksten aardig beïnfluenced. Ik volg nu zelf ook wekelijks haar online meditaties en heb daar enorm veel van opgestoken. Ik ben het gaan oppakken na de dood van mijn schoonmoeder. Ik neigde toen vooral naar heel hard doorrennen (of nee, wegrennen) en vond het moeilijk om stil te staan bij wat er was gebeurd. Vooral omdat ik dan pas merkte hoe pijnlijk het was en hoe erg sommige herinneringen in mijn geheugen gegrift staan. 

Door de meditaties heb ik geleerd om minder in gedachten gevangen te zitten en meer in het hier en nu te zijn. Gedachten soms los te laten. De meditaties helpen me ook om soms even uit de ratrace die het leven heet te stappen. Want je kunt wel altijd op de hoogste versnelling doortrappen, maar ik heb ook gemerkt dat je daarmee soms onbewust wegloopt van wat er nu eigenlijk echt toe doet. En hoe pijnlijk en moeilijk ook, soms moet je er doorheen om het uiteindelijk minder zwaar te maken. 

Ook uit Barbara’s boek De MAGIC-methode heb ik veel prachtige lessen mogen opsteken. Vijf lessen die me in het bijzonder zijn bijgebleven, deel ik hieronder.

1. Gebruik je vingers om snel je hoofd tot rust te brengen

Vind je het, net als ik, weleens moeilijk om uit je hoofd te komen? Daar heeft Barbara een handige tip voor die voor mij supergoed werkt:

Ga rustig zitten, sluit je ogen en doe eerst je wijsvinger en duim van je rechterhand op elkaar. Focus op dit gevoel. Doe vervolgens hetzelfde bij je linkerhand. Focus nu op de aanraking van je vingers in beide handen.

Doordat je hersenen maar moeilijk op de twee aanrakingen tegelijk kunnen focussen, zal je merken dat het heel even stil is in je hoofd. Ik gebruik die tactiek regelmatig als mijn hoofd overloopt en heb er veel baat bij. 

2. Houd in gedachten wat je wél wilt en maak dat superconcreet

Iets waar ik door het boek veel meer op ben gaan letten, is dat ik minder denk in termen van wat ik niet wil. Als je me zou vragen wat ik het allerliefst zou veranderen, dan zou ik eerder bijvoorbeeld hebben gezegd:

  • “Ik wil niet meer onzeker zijn over…”
  • “Ik wil niet meer zo’n last hebben van een opgeblazen buik als ik een keer uiteten ga.”
  • “Ik wil niet meer bang zijn om…”

Zie je wat daar gebeurt? Die zinnen zijn allemaal negatief ingestoken. Door de MAGIC-methode leerde ik dat je brein het woord ‘niet’ niet kent. Bovendien ga je die dingen juist meer ruimte in je hoofd geven door erbij stil te staan wat je precies niet wilt.

Beter kun je focussen op wat je dan wel zou willen. En dat dan zo concreet mogelijk maken. Want hoe concreter je het maakt, hoe beter je er ook voor kunt gaan. 

Dus: 

  • “Ik wil met zelfvertrouwen video’s en podcasts kunnen opnemen.”
  • “Ik wil zelfverzekerd mijn grens aangeven als…”
  • “Ik wil voor mezelf beginnen als…”

Barbara legde ook uit dat het heel krachtig werkt om je mooiste doelen op een briefje te schrijven, dat vast te houden en ze zo echt goed tot je te laten doordringen. 

de magic-methode

3. Luister naar je gevoel en ruim je blokkades op

Een van de belangrijkste boodschappen die ik uit Barbara’s boek heb gehaald, is dat je niet alles altijd maar hoeft te verklaren. Ik ben zelf een ster in dingen overanalyseren, wikken en wegen, en knopen doorhakken uitstellen. Ik wil alles vooral tot in detail begrijpen voordat ik een keuze maak. Het boek heeft me een extra duwtje in de rug gegeven om meer op mijn gevoel af te gaan. 

Ik kreeg zelf vorig jaar in een heel hectische periode structureel last van mijn darmen en had continu een te hoge adem. Pas later ging ik patronen zien dat die buikpijn steeds opzette als ik ergens stress over had of gevoelens wegstopte. Als ik rust nam en naar mijn buik ademhaalde of mijn hart luchtte, werd het vaak al minder (en letten op wat mijn prikkelbare darmen niet kunnen verdragen, helpt ook!). Je gevoelens opruimen in plaats van verstoppen is zó belangrijk. 

Twee mooie quotes uit het boek daarover:

“Als je vervelende situaties niet opruimt, blijf je de energie voelen zodra je er weer aan denkt. Je kunt een gebeurtenis wel wegstoppen, maar zodra het op een andere manier getriggerd wordt, klopt het op je voordeur.”

En ook:

“Je kunt wel op je yogamatje affirmaties uitspreken tot je een ons weegt, maar zolang je geen actie onderneemt en gelooft dat je iets niet verdient of blokkades hebt, saboteer je jezelf.”

Het gaat niet om jezelf iets aanpraten waar je niet achterstaat, of om gevoelens of gedachten dan maar weg te maken. Het gaat er veel meer om dat je gevoelens er laat zijn, luistert naar wat ze willen zeggen en kijkt hoe je ze kunt opruimen of verzachten. Dat is vaak niet door ze onder een tapijtje te schuiven.

de magic-methode

4. Train jezelf om in het hier en nu te blijven

Ik ben zelf dol op praktische tips waarvoor je niet eerst halve handleidingen hoeft door te ploegen. Daar staat het boek ‘De Magic-methode’ gelukkig bomvol mee. Als redacteur heb ik het boek drie keer gelezen, maar ik vind het nog steeds fijn om het er soms bij te pakken om de oefeningen op te volgen. 

Zo haalde ik uit De MAGIC-methode drie fijne tips om piekergedachten eerder los te laten en meer te leven in het nu. Deze kun je los van elkaar gebruiken:

  • Word je lastiggevallen door een nare situatie uit het verleden? Denk dan eerst heel concreet aan die nare situatie. Zie de situatie weer helemaal voor je en voel hoe het voelt. Misschien ga je hoger ademenen of wordt het drukker in je hoofd. Adem daarna drie keer diep in en uit en ga in gedachten naar een fijne situatie en stel je helemaal voor dat je daar nu in zit. Ga daarbij na wat je ziet, voelt, hoort, ruikt en proeft. Heel bijzonder dat ik me daarna al veel beter en ook sterker kan voelen. 
  • Adem drie keer diep in- en uit en sluit je ogen. Ga met je aandacht naar je voeten en stel je voor dat er diepe wortels uit je voetzolen groeien die je vastnagelen aan de grond. 
  • Ga stevig staan, adem (opnieuw) drie keer in en uit en wijs met je handpalmen naar de grond. Ook dat helpt mij om me weer (op een gezonde manier) lichter in mijn hoofd te voelen.

Barbara noemt dit “centreren”. Het helpt je om minder in je hoofd te zitten en minder te “zweven”. Aan deze praktische tips heb ik zelf veel gehad op stressvolle momenten of op momenten dat ik volledig in mijn hoofd zit.

5. Gebruik de kracht van je gedachten in jouw voordeel

De manier waarop je tegen jezelf praat, is enorm bepalend voor wat je wel en niet doet en kunt. Voor veel mensen (waaronder ondergetekende) voelt het het meest natuurlijk om negatief tegen jezelf te praten. Als je tien complimenten hebt ontvangen en één zure reactie, dan zal vooral die zure reactie waarschijnlijk door je hoofd spoken. 

Nu zijn je gedachten alleen nogal krachtig. Als jij gelooft dat iets je onmogelijk gaat lukken, is de kans vrij klein dat het je alsnog voortreffelijk afgaat. Let dus eens op hoe je tegen jezelf praat. Leg je je fouten onder een vergrootglas? Word je vaak boos op jezelf? Gaan beledigingen totaal met je aan de haal? Probeer je gedachten bij te sturen. 

Zo krachtig als zo’n negatieve gedachte kan zijn, zoveel kracht kan ook een positieve gedachte hebben. Geef jezelf regelmatig een compliment. Wees trots op je successen. En betrap je jezelf op een grove belediging gefabriceerd door je eigen hoofd of door een ander? Zie het dan als een leerschool en spreek jezelf een liefdevolle boodschap toe.

Geloof ook niet alles wat je denkt. Je negatieve gedachten zijn maar je eigen hersenkronkels.

Maar ook: probeer je voor te stellen hoe het zou zijn als je jouw mooiste doel hebt behaald. Maak het heel concreet, voel hoe het voelt. Dat kan al enorm helpen om negatieve gedachten overboord te gooien.  

Mijn oordeel over De MAGIC-methode

Ik geef toe: als redacteur ben ik wellicht een tikkeltje bevooroordeeld. Maar echt, ik kan het boek ‘De MAGIC-methode’ aan iedereen aanraden. Ja, ook als je wat sceptisch bent bij het horen van woorden als “energie”. Het boek is juist heel nuchter en praktisch ingestoken. 

Barbara deelt eerst op een inspirerende manier veel fijne inzichten over onder meer geloven in jezelf, zelfsabotage en positief leven. Daarna legt ze de vijf stappen van de MAGIC-methode uit waar je zelf lekker praktisch mee aan de slag kunt. Het boek nodigt je uit om te onderzoeken dat er meer is dan de (negatieve) gedachten die je jezelf dagelijks aanpraat. En het helpt je om jouw gedachten in je eigen voordeel te laten werken. 

Overigens: pluspunten voor de roze opmaak van het boek. Ik heb nog nooit zo’n vrolijk vormgegeven boek gezien. Een extra reden om het boek in je boekenkast te zetten (hoewel ik je zou aanraden om het er vooral lekker vaak uit te halen en de inzichten tot je te nemen – doe ik zelf ook!).

Je kunt het boek De MAGIC-methode bestellen via Barbara’s site voor € 22,22.

Wat helpt jou om negatieve overtuigingen los te laten?

Dit artikel is niet gesponsord. Wel heb ik in ruil voor het artikel een mooie coachsessie bij Barbara gekregen. 

de magic-methode
Door Romy

Tikgrage theeleut. Nooit uitgekletst. Ik inspireer je graag om vaker vrolijk in het leven te staan. Dat doe ik door goudeerlijke en persoonlijke teksten te schrijven en liefdevolle tips te delen. Mét een vleugje humor.

Ik ben benieuwd wat jij vindt…

12 Reacties

  1. Zo simpel is dan geluk

    Alleen al de cover maakt dat ik dit boek wil kopen! 😍
    Zelf ben ik net als jij iemand die maar gewoon doorgaat als er iets vervelends gebeurt. Ik denk dus zeker dat ik iets aan dit boek kan hebben.

    Antwoord
  2. Darina

    Wat een fijn artikel en het boek lijkt me ook heel interessant en echt iets voor mij. Ik kan ook wel blijven hangen in negatieve gedachten en deze oefeningen ga ik zeker proberen.

    Antwoord
  3. Daenelia

    Altijd goed als er methodes zijn waar iemand iets aan heeft. Dit is niks voor mij, maar dat wil niet zeggen dat een ander er dan ook niks aan heeft. Altijd proberen, als je ergens in vast zit.
    Wat zijn negatieve overtuigingen? Ik denk altijd dat dat iets is wat vanuit anderen komt en niet vanuit mezelf. Ik heb mezelf nog nooit verteld dat ik iets echt niet kan. Uit mijn omgeving zie ik ook vaker dat iemand de negatieve overtuiging van anderen overneemt. Dat besef alleen al is voor mij voldoende om te zeggen Feck Off. Kijk, als ik iets echt niet kan, dan kom ik daar vanzelf wel achter. Maar ik laat het me niet aanpraten.
    Over nare ervaringen te boven komen, dat komt met de jaren. En iemand vertelde mij eens dat er geen ‘nare’ ervaringen bestaan: een gebeurtenis is neutraal. WIJ maken daar nare of blije gevoelens bij aan. Maar iets wat gebeurt is, is gebeurt. De dood van een naaste is inderdaad heftig. Maar het gebeurt en je bent dan op een punt dat je niets meer kan veranderen. Je kunt dan ‘wegrennen’, omdat je verdrietig bent. Maar je kunt er ook voor kiezen om juist de leuke dingen naar boven te halen en blij te zijn dat je die dingen hebt meegemaakt.
    Ik kan met mijn hand op mijn hart zeggen dat het jaar dat mijn moeder overleed het mooiste jaar is wat ik met haar beleefd heb. Punt. Ik mis haar, maar ik heb geen enkele negatieve ervaring of herinnering de kans gegeven om mij naar en verdrietig te laten zijn. Ach. Maar ik snap dat dat soms moeilijk is.

    Antwoord
  4. Audrey

    Dit klinkt erg interessant! Vooral die heel praktische tips ook. Die eerste heb ik al even snel uitgeprobeerd, en de vierde ga ik zeker onthouden.

    Antwoord
  5. Irene

    Klinkt als een erg fijn boek! Die tip met die vingers is een goeie, die ga ik onthouden :) Ik ben al best veel bezig met voelen maar het lijkt me een boek waar ik nog veel tips uit kan halen. Dat aarden (alsof er wortels uit je voeten groeien) vind ik zelf ook een fijne en leerde ik tijdens bewegingstherapie. Dat pas ik nu ook geregeld toe.

    Antwoord
  6. Johanne

    Wat ontzettend gaaf dat je dit boek hebt mogen redigeren! Het boek klinkt enorm interessant en zou ook echt wat voor mij zijn. Goede, praktische tips.

    Antwoord
    • Nynke

      Dit had ik net even nodig vanmorgen! Merci!

      Antwoord
  7. Simone

    Klinkt als een fijn boek met een fijne methode. Erg interessant, ik ga hem zeker even onthouden. En die kleur ook, love it!

    Antwoord
  8. Lianne

    Ohhh alleen al voor die cover zou ik het boek kopen! <3 Maar ook klinkt het als een heel fijn, nuttig en handig boek dat zeker iets voor mij zal zijn! De tips en inzichten die je hebt gegeven zijn zeker heel waardevol! Normaal gesproken heb ik bij boeken bijna nooit de behoefte om ze echt 'meteen' te kopen, maar bij deze begon het meteen te kriebelen. Denk wel dat ik even op de website ga kijken :)

    Antwoord
    • Romy

      Ah superleuk om te horen! Het is echt een mooi boek vol inzichten :) Ik kan het je enorm aanraden om eens te lezen en ermee aan de slag te gaan.

      Antwoord
  9. bychristiana

    Wat een goede eye-opener, om stil te staan bij wat je wel wilt in plaats van wat je niet wilt. Dat ga ik onthouden. Op die manier kun je ook concreter doelen stellen.

    Antwoord
  10. Els

    Zoals jij deze review schreef ben ik wel enthousiast over dit boek. Ik hou inderdaad van meer tips, maar niet te zweverig.

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Recente blogs