Een onrustig gevoel? 18 tips tegen kriebels en keelbrokken

tips tegen onrustig gevoel

Onrust in je kont. Kriebels in je buik. Een brok in je keel. Allemaal tekenen var een onrustig gevoel. Ook ik heb er soms last van. Bijvoorbeeld als mijn agenda uitpuilt, als mijn huis een lichtelijke ravage is of gewoon als er nogal wat speelt en mijn hoofd het op een piekeren zet. Omdat ik vast niet de enige ben, heb ik een hele lijst tips verzameld die mij helpen bij een onrustig gevoel. Met 18 tips zit er hopelijk iets bij om kriebels en keelbrokken definitief de deur te wijzen.

18 tips bij een onrustig gevoel

  1. Kijk kritisch naar het onrustige gevoel. Gevoelens direct wegstoppen of wegmaken is niet altijd het beste plan. Dat heb ik ook al vaker ervaren. Soms is het juist goed om je onrustige gevoel te bekijken. Waar komt het vandaan? Waar heb je eigenlijk behoefte aan? Niet altijd is afleiding genoeg. Soms moet je lastige keuzes maken of dingen omgooien om dat gevoel blijvend kwijt te raken.
  2. Maak er een lijstje van. Het eerste wat ik altijd doe als ik onrust ervaar, is er een lijstje van maken (wat ik als lijstjesmeisje sowieso een goede eerste stap bij bijna alles vind). Zet op een rij wat er allemaal door je hoofd spookt. Breng met markeerstift en pen orde aan in de chaos. Stel prioriteiten, maak een planning en schrap dingen die zo belangrijk niet zijn. Soms zie je op papier pas dat er eigenlijk helemaal niet zo veel is om je nu druk over te maken.
  3. Maak een “Misschien ooit”-lijstje. Yep, nog meer lijstjes. En dit is er één waar je op dit moment vooral niets mee hoeft te doen. Ga eens bij jezelf na welke dingen je graag nog wilt doen, maar die echt niet morgen afgevinkt hoeven te zijn. Geef die dingen een plek op je “Misschien ooit”-lijstje, waar je hooguit één keer per maand een blik op werpt. Kun je die dingen mooi voorlopig uit je hoofd verbannen!
  4. Begin met de top-prio’s. Soms kan een onrustig gevoel komen doordat je “iets” nog moet doen, maar precies dat ene ding helemaal niet leuk vindt. Met uitstelgedrag als logisch gevolg. Maar ondertussen blijft dat ding maar door je hoofd spoken. Dan is het misschien handig om met die ene top-prio te starten. Eat that frog, zoals schrijver Brian Tracy zegt. Dan kun je daarna aan de lekkere cupcakes beginnen. Kun je die taak maar mooi uit je hoofd zetten!
  5. Stel jezelf de vraag “Moet ik dit nu doen?”. Het leuke is dat je bij die vraag de klemtoon op elk woord kunt leggen. MOET jij dit nu doen (of is het meer een kwestie van ‘willen)? Moet jij dit NU doen (of kan het ook morgen)? Schrijf op wat er door je hoofd spookt en leg jezelf voor elk van die dingen deze vraag voor. De kans is groot dat je moet-lijstje snel uitgedund is.
  6. Bepaal wat jouw focus is. Een onrustig gevoel komt niet alleen voort uit een drukke agenda. Het kan ook gewoon zijn dat je hoofd uit zijn voegen barst van de random gedachten. Je wilt van alles bereiken, hebt allerlei dromen en misschien ook wel wilde plannen (guilty!). Hartstikke leuk! Maar bevorderlijk voor een rustig hoofd is het niet. Daarom helpt het mij om op zo’n moment uit al die rondvliegende dromen twee dingen te kiezen waar ik me de komende tijd op wil richten? Je kunt vast wel raden waar de overige gedachten belanden. Juist, het lijstje van punt 3.
  7. Wees geen super(wo)man. Samenhangend met het vorige punt: realiseer je dat jij niet alles hoeft op te lossen. En dat je ook niet in alles hoeft uit te blinken. Je hoeft niet in je eentje alle ballen in de lucht te houden. Vraag op tijd om hulp en besteed ook gerust dingen uit. En als dat niet kan, realiseer je dan dat je tempo soms best een tandje minder mag. Je bent ook goed genoeg als je soms een steekje laat vallen of iets laat zitten.
  8. Vraag jezelf af “Kan ik hier iets aan veranderen?”. Veel van de dingen waar we ons hoofd over breken, zijn eigenlijk helemaal niet te veranderen. Of jij je er nu mee bezighoudt of niet, de uitslag ligt niet in jouw handen. Alleen al dat besef helpt mij soms om dingen los te laten. Dat én het besef dat of ik me er nu druk over maak of niet ook niets verandert aan de situatie.
tips tegen onrustig gevoel

Nog meer tips bij een onrustig gevoel

  1. Beweeg, maar dan wel op een ontspannen manier. Nope, proberen een nieuw hardlooprecord te vestigen is geen heel ontspannende bezigheid. Maar je kunt vast bewegen op een wat lager tempo. Fiets een stukje, maak een wandeling of ga een klein hardlopen en laat je RunKeeper-app dit keer thuis.
  2. Pak het iets ontspannender aan. Of pak het nog net wat rustiger aan. Met mindfulness, yoga, pilates of een ander soort ontspanningsoefening waarmee je jouw hoofd kunt leegmaken. Ook deze 15 ontspannende hobby’s zijn misschien een optie.
  3. Neem tijd voor jezelf. Ik merk zelf dat ik het niet altijd fijn vind om dingen die door mijn gedachten spoken aan anderen voor te leggen. Want hoe meer mensen je erover vertelt, hoe meer meningen je ook op je bordje krijgt. Soms is alles wat je nodig hebt, wat tijd voor jezelf. Gewoon even alleen jou en je gedachten. Gun jezelf die alleentijd in zo’n geval. Weet dat het niet raar is om de deur achter je dicht te trekken of om WhatsApp-berichtjes niet acuut te beantwoorden.
  4. Wees kwetsbaar. Je hoeft geen vrolijk masker op te zetten als je bui allesbehalve vrolijk is. Vertel eerlijk hoe het met je gaat als iemand je ernaar vraagt. Soms is alleen al iets uitspreken genoeg om tien kilo ballast van je schouders te laten vallen. Denk trouwens niet dat je een ander met jouw verhaal lastigvalt. Draai het maar eens om: zou jij liever hebben dat een vriend zijn hart bij je uitstort of dat hij doet alsof er geen vuiltje aan de lucht is? Waarschijnlijk het laatste.
  5. Breng orde in de chaos. Haal de stapel papieren weg van je bureau. Klik die 30 openstaande tabbladen weg (guilty!). Stop de vaat in de vaatwasser. Hang de was ergens anders op. Troep kan ook een vervelende prikkel zijn die je onrustig maakt. Een kleine opruimbeurt doet dan al wonderen.
  6. Stel mensen teleur. Geen leuke bezigheid, maar zonder anderen soms teleur te stellen, zal je het onrustige gevoel nooit kwijtraken. Want als je iedereen te vriend wilt houden, zal je nooit de juiste keuzes kunnen maken. Besef dat je alleen zelf gelukkig kunt zijn als je soms iets doet waar anderen het niet mee eens zijn. Oefen, zeg eens ‘nee’, kom voor jezelf op en leer je eigen pad te volgen.
  7. Zet onnodige apparaten uit. Dus niet met een half oog tv kijken terwijl je een boek leest. Geen telefoon op het aanrecht terwijl je kookt. En ook niet met één hand nog snel een mail versturen terwijl je je moeder belt. Focus je op waar je nu mee bezig bent en laat de apparaten even achterwege.
  8. Plak de tijd af. Klinkt misschien raar, maar deze tip werkte in mijn studietijd goed voor mij. Ik kon dan heel erg opgejaagd raken als ik steeds zag hoe laat het was. Daarom plakte ik de tijd op mijn laptop af (bij gebrek aan sneltoetsen destijds). Dan voelde ik me meteen al wat rustiger. Ook bij andere activiteiten kan dat best prima werken. Neem gewoon de tijd voor iets die je nodig hebt zonder je te laten opjagen door de klok. Het is oké.
  9. Schrijf op wat jou gelukkig maakt. Geen grootse dingen, maar juist de piepkleine lichtpuntjes die je vandaag nog zou kunnen realiseren. Kies vandaag nog twee dingen van je lijst die jij kunt doen. Want doen wat jou blij en gelukkig maakt, is al iets rustgevends op zich.
  10. Pak een kop thee, ga op de bank zitten en neem de tijd voor maar één simpel ding: helemaal niets. Dé remedie tegen een onrustig gevoel.

Wat helpt jou bij een onrustig gevoel?

onrustig gevoel tips
Volg:
Deel:

14 Reacties

  1. 8 oktober 2020 / 09:48

    Nou, die komt op het goede moment, want ik werd dus vanmorgen wakker met zo’n onrustig gevoel. Volgens mij hoogste tijd voor tip 18. En nee, gevoel met je inderdaad niet altijd maar negeren of wegstoppen, daar heb je helemaal gelijk in!
    Naomi blogde over…Boekenpraat: Voorlezende juf

  2. 8 oktober 2020 / 10:21

    Wat voor mij belangrijk is, is mezelf ermee confronteren. Dus waar word ik precies onrustig van? Ik ben niet iemand die dingen kan wegstoppen, ik moet ze uitspreken, anders raak ik er echt helemaal gestrest van. En ook letterlijk orde in de chaos brengen werkt voor mij goed. Ik ben een heel opgeruimd persoon en ik kan er heel slecht tegen wanneer spullen op de verkeerde plek liggen, dat zijn echt stoorzenders voor mij;-)
    bychristiana blogde over…Mis je sfeer in huis? Dit zijn 4 mogelijke oorzaken!

  3. 8 oktober 2020 / 11:03

    Wat een super fijne tips! En wat een goed idee ook om niet naar de tijd te kijken, onbewust doe ik dat zo vaak, haha. Ik vind het zelf ook altijd heel fijn om even te gaan wandelen als ik me onrustig voel. Lijstjes kan ik ook echt niet zonder!
    Anna blogde over…Happy list #16: Nazomeren, lekker uit eten en workflow!

  4. 8 oktober 2020 / 15:23

    Heel goede tips! Het is een goede om wat minder dingen tegelijk te doen en wat minder vaak naar de tijd te kijken. Dat maakt inderdaad zo onrustig! Mij helpt het altijd om juist even helemaal niks te doen of een boek te lezen. Heerlijk is dat, even tot rust komen! Eens een lijstje maken is ook een goed idee :)
    Lianne blogde over…Maandoverzicht #9: een heel bijzondere september!

  5. 8 oktober 2020 / 22:35

    Ik heb dat gevoel heel vaak en ben perfectionistisch. Deze tips zijn erg prettig :-D

  6. 9 oktober 2020 / 09:51

    Wat een fijn artikel! Ik heb soms zo’n chaos in mijn hoofd, dat het me zelf niet meer lukt. Het werkt voor mij dan ook altijd goed om alles samen met iemand op een rijtje te zetten en te kijken welke gevoelens nou waar vandaan komen. Als ik weet waar het vandaan komt kan ik er al een stuk beter mee omgaan, puur omdat het dan logischer is in mijn brein.
    Ilona Wielinga blogde over…Body positivity: 4 tips om meer van je lichaam te houden

  7. 13 oktober 2020 / 23:15

    Als perfectionist heb ik hier vaak last van. Maar je hebt wel gelijk met deze tips :-D Dank je wel voor het delen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge