“Je leven veranderen” | Maak het kleiner & haalbaar! (5 tips)

23 dec 2020 | Persoonlijke groei | 10 reacties

je leven veranderen

“Morgen ga ik alles anders doen.” Dan zet ik wel die stap die ik nu zo spannend vind, dan verbreek ik die vriendschap of relatie, of dan ga ik mijn angst overwinnen. Oftewel: dan ga ik mijn leven veranderen. Yeah right! Het zijn stuk voor stuk van die gedachten die je ‘s avonds in bed kunt hebben als je je rot voelt. Je weet dat er iets moet veranderen om beter in je vel te zitten. Morgen – heus. Maar de volgende dag kom je weer van dezelfde koude kermis thuis en neem je jezelf opnieuw hetzelfde voor. Hoe maak je het wél haalbaar om dingen te veranderen als dat nodig is? Ik deel 5 tips mij hierin geholpen hebben.

1. Je leven veranderen? Focus niet alleen op morgen!

Het is vaak maar een illusie dat je hele wereld morgen in positieve zin veranderd is. Sorry. Toen ik in mijn puberteit een lastige periode doormaakte, wist ik dat ik zelf iets moest veranderen om het beter te maken. Toch durfde ik elke dag opnieuw niet die verantwoordelijkheid te nemen. Ik dacht elke avond “Morgen ga ik alles anders doen”. En heus, op dat moment was ik ervan overtuigd dat ik het morgen over een totaal andere boeg zou gooien. Maar puntje bij paaltje was ik die goede voornemens acht uur later alweer totaal vergeten en verviel ik weer in mijn oude niet-helpende patronen.

Morgen = uitstelgedrag

Het ding is: morgen lijkt misschien de korte termijn, maar vaak verplaats je iets naar morgen om het uit te stellen en er vandaag niets mee te hoeven doen. Tenminste, dat is hoe zoiets bij mij werkt. Tuurlijk, je baan opzeggen kun je niet vanuit je bed om 11 uur ‘s avonds doen. Maar als je jezelf zeven avonden op een rij voorneemt om iets “morgen” te gaan doen, dan is het meer een loze gedachte en weet je ook wel dat morgen overmorgen wordt en vervolgens de dag erna.

Morgen is niet alles anders

Weet je wat het is? Morgen ziet de wereld er niet in één klap totaal anders uit (dat zou wat zijn: dat we morgen opeens allemaal in buitenaardse wezens zijn veranderd). Toen ik me als puber zo rot voelde, had ik elke dag de hoop dat morgen alles totaal anders zou zijn – gewoon automatisch. Ik wist ook wel dat het niet kon, maar ik probeerde op die manier de verantwoordelijkheid voor mijn geluk buiten mezelf te leggen. Dan lag het ook niet aan mij als ik er niets mee deed.

Beetje jammer alleen dat de beperkende factoren die je vandaag ervaart niet morgen opeens foetsie zijn. Alleen al daarom is er vaak geen reden waarom morgen een beter moment is dan vandaag. Tuurlijk, in principe maakt het niet uit of je vandaag, morgen of overmorgen werk maakt van je doelen. Het gaat erom dát je het doet en daar een moment voor kiest. Maar soms kun je het maar beter snel gehad hebben, zodat je er niet meer eindeloos tegen kunt opzien. Dat is in ieder geval hoe het voor mij werkt.

2. Maak kleine doelen

Wat mij in die periode vooral in de weg zat? Ik wilde alles in één keer totaal anders doen? Tja, dat is zo’n ambitieus doel dat ik bij het uitspreken ervan al wist dat het geen succes zou worden. Ik durfde er niet eens in te geloven. Laat staan dat ik zelfverzekerd en wel een stap durfde te zetten.

Besef dat het geen kwestie is van alles of niets. Het kan ook een kwestie zijn van beetje bij beetje. Wat mij uiteindelijk veel beter hielp dan die alles-of-niets-mentaliteit? Nadenken over kleine stapjes die ik daadwerkelijk morgen (of vandaag) al kon zetten. Tuurlijk, er zijn altijd een paar heldhaftige mensen die in één keer in het diepe springen. Maar dat die mensen het zo aanpakken, betekent niet dat jij hetzelfde pad moet volgen. Maak het haalbaar, maak het klein en stel een plan op (het liefst met deadlines) om je doel in kleine stappen haalbaar te maken.

Zo heb ik in die tijd hulp gezocht en bepaalde ik samen met mijn coach de kleine stappen die het minst ver buiten mijn comfortzone lagen. Dat voelde minder drastisch, maar toch kwam ik steeds iets dichter bij waar ik wilde zijn.

je leven veranderen

3. Zet wel stappen om je leven te veranderen

Het kan verleidelijk zijn om je stappen met de beste bedoelingen heel concreet op te schrijven en er vervolgens nooit meer een blik op te werpen. Van er alleen naar kijken en erover fantaseren worden doelen alleen helaas geen werkelijkheid. Ergens zal je ze ook daadwerkelijk moeten uitvoeren. Eerlijk, ook daar is het weleens misgegaan bij mij. Perfectionisme kan op zo’n moment roet in het eten gooien en ook belemmerende gedachten helpen niet mee:

  • Kan ik dit wel?
  • Wat nu als het totaal mislukt?
  • Durf ik het wel?
  • Is het niet te spannend?
  • Zitten mensen wel op mij te wachten?
  • Is dit wel het moment? (Ja!)

Tuurlijk, het is spannend om stappen te zetten. Dat kan ik niet ontkennen. Maar uiteindelijk kom je sowieso geen stap verder door heel lang tegen stappen aanhikken. Voordat ik mijn baan opzegde, heb ik bijvoorbeeld drie maanden lang elke dag zitten nadenken over hoe ik die boodschap aan mijn baas moest overbrengen en of ik het wel kon maken om dat te doen. Ik sprak er met mensen om me heen over, nam me elke keer voor om morgen de knoop door te hakken, maar kon steedsniet de moed bij elkaar rapen om het echt te doen. Tot na al die maanden dus.

Achteraf blijkt dan vaak dat je angst veel groter is dan de stap zelf. Of zoals mijn moeder altijd tegen me zei: “De mens lijdt het meest van het lijden dat hij vreest.” Je kunt je elke dag druk maken over hoe moeilijk het zal zijn om iets te doen en over wat er allemaal mis kan gaan. Maar om te zien of dat wel echt zo is (of misschien juist heel erg meevalt), zal je toch echt eerst de stap moeten wagen.

4. Zoek een helper of sparringpartner

Of je nu positiever wilt denken, van een vervelende angst af wilt komen of een nieuw bedrijfsidee hebt, weet dat je er niet alleen voor hoeft te staan. Vaak krijg je al een beter zicht op de stappen die je moet zetten als je iemand laat meedenken.

Ik leerde ooit van een opdrachtgever dat je vaak een paar sparringpartners nodig hebt. Sowieso is het handig om iemand te hebben die je onvoorwaardelijk steunt. Zo iemand die je bij wijze van spreken zelfs aanmoedigt als je met het geniale plan komt om een ijssalon op de Noordpool te beginnen. Daarnaast is het slim om iemand te hebben die inhoudelijk met je meedenkt (zodat diegene je eventueel alsnog het ijssalon-idee uit je hoofd kan praten). Dat is vaak iemand die vanuit expertise goed thuis is in de stap die jij wilt zetten. Dat kan bijvoorbeeld een psycholoog, een businesscoach, een mentor of een concurrent-eigenaar van een ijssalon op de Noordpool zijn. Zo iemand stelt de vragen waar jij misschien zelf niet meteen aan denkt.

5. “What would Beyoncé do?”

Verder kan het helpen om een inspirator te vinden. Iemand die jij bewondert en die min of meer dezelfde stappen heeft gezet als jij, maar die al verder is in het proces. Dat hoeft niet eens iemand te zijn die je persoonlijk kent. Het kan ook een auteur van een boek, een YouTuber of een ervaringsdeskundige zijn. Voor de een is het Beyoncé, voor de ander een goede vriendin of een mentor. Ook al neem je een tekenfilmfiguur als voorbeeld – als het jou maar helpt.

Ik probeer dat ook te doen als ik lastige stappen wil zetten. Het verschilt per situatie welke persoon ik in mijn hoofd neem. Maar steeds stel ik mezelf de vraag “Wat zou persoon X in die situatie doen?”.

Zo vind ik op het gebied van ondernemen Celine Charlotte heel inspirerend door de keuzes die zij heeft gemaakt. Als ik een keer niet weet wat ik moet doen, bedenk ik me vaak wat zij in mijn situatie zou doen. En als ik me druk maak om niets, dan verplaats ik me in de online yoga-docent die ik graag volg. Wat zou zij in mijn situatie doen of zeggen? Dat werkt vaak heel helpend om weer te ontdekken hoe je je leven veranderen dan wél kunt aanpakken.

Nog iets over “je leven veranderen”

Je leven veranderen is dus in mijn ogen niet iets wat je in één keer doet. En zeker niet als je morgen wakker wordt. Je omstandigheden verander je niet zomaar, maar je kunt wel kleine aspecten van je leven veranderen door de keuzes die jij maakt. Ja, ook al vandaag!

Dit zijn nog een paar dingen die mij in zo’n proces helpen:

  • Vier je successen – hoe klein ze ook zijn. Wees trots op elke stap die je zet.
  • Vergelijk jezelf niet met anderen die het beter doen dan jij. Vergelijk jezelf liever met jouzelf (van voordat je ook maar een stap had gezet).
  • Focus je niet op waarom iets kan mislukken. Kijk naar de talenten die je in huis hebt om van deze stap wél een succes te maken.
  • Gun jezelf soms ook de rust om wél een dag of een week stil te staan. Soms is juist dat wat je nodig hebt om verder te komen.

Wees trots op elke stap,
elke mijl, elke pas.
Want daarmee ben je
telkens iets verder
dan je gisteren was.

Wat was de laatste keer dat jij iets groots veranderde?

Door Romy

Tikgrage theeleut. Nooit uitgekletst. Ik inspireer je graag om vaker vrolijk in het leven te staan. Dat doe ik door goudeerlijke en persoonlijke teksten te schrijven en liefdevolle tips te delen. Mét een vleugje humor.

Ik ben benieuwd wat jij vindt…

10 Reacties

  1. Darina

    Mooie tips en vooral jezelf niet vergelijken met anderen, dat is iets wat ik nog weleens gedaan heb, maar nu niet meer. Er zijn een aantal dingen die ik wil veranderen, dus deze tips komen op het goede moment.

    Antwoord
    • Romy

      Wat stoer dat je een paar dingen in je leven wilt veranderen! Ik ben heel benieuwd :) En inderdaad, zeker niet jezelf met anderen vergelijken!

      Antwoord
  2. bychristiana

    Wat een mooi en inspirerend artikel. Ik geloof ook in kleine stappen en vooral dingen doen in een wat lager tempo. Op die manier kun je er beter aan wennen en dingen ook makkelijker en beter volhouden. Andre las laatst een boek waarin iets stond over patronen doorbreken. Er werd geschreven dat het ongeveer 66 dagen kost om een patroon voorgoed te doorbreken. Volgens mij zit daar echt wel iets in.

    Antwoord
    • Romy

      Kan me goed voorstellen dat het doorbreken van een patroon echt wel een tijdje duurt inderdaad. Het klinkt vaak heel verleidelijk om vanaf een bepaalde datum van alles om te gooien, maar uiteindelijk gaat daar vaak toch wel wat tijd overheen en zijn kleine stapjes een stuk handiger.

      Antwoord
  3. Naomi

    Heel mooi en leerzaam. Jouw eerste tip is precies waarom ik nooit aan goede voornemens doe. Als ik iets wil veranderen, begin ik daar vandaag mee. Dan ga ik echt niet wachten tot 1 januari. Heb je gelijk ook geen last van Blue Monday. Win-win;).

    Antwoord
    • Romy

      Haha, precies! Dat scheelt weer een Blue Monday-dip ;)

      Antwoord
  4. Saskia

    Mooi! Ik heb een kaartje op onze koelkast hangen die er hing toen er van alles fout ging; baan die ik kwijtraakte of ons flatje wat maar niet verkocht die me altijd helpt. Maar ook de nieuwe quote van onze hexagons muur in de gang…
    You can’t go back and change the the beginning but you canstart where you are and change the ending <3

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Recente blogs