Over mijn te lange to do list en wat ik daaraan wil doen (+tips)

Er gaat geen dag voorbij zonder hem. Zelfs in het weekend achtervolgt hij mij en herinnert hij me keer op keer aan wat me te doen staat. Soms ben ik dolblij dat hij er is en houdt hij me bij de les. Maar er zijn ook momenten waarop ik hem even niet kan luchten. Nee, ik heb het niet over een knipperlichtrelatie. Of nou ja, zo zou je het bijna kunnen noemen. Ik heb het over mijn dagelijkse to do list. Soms een geschenk uit de hemel, maar ook regelmatig een bron van frustratie. Want die te lange to do list, wat moet je daarmee? Dit zijn 4 tips waar ik me aan wil wagen om weer vriendjes te worden met mijn to do list.

te lange to do list

Mijn haat-liefdeverhouding met de to do list

Elke avond stel ik voor de dag erna een to do list op. Dat doe ik om meer structuur aan te brengen in alle plannen die door mijn hoofd schieten, maar ook om alles uit een dag te halen. Als ik met iets klaar ben, zet ik er een grote streep doorheen. Zo zie ik mijn lijstje dus in de loop van de dag slinken. Althans, dat is het idee, maar bij mij komt daar niet altijd wat van terecht. Mijn probleem? Door de dag heen breid ik mijn lijstje uit met nieuwe dingen en mijn lijstjes zijn zo lang dat ik nooit alles gedaan krijg. Met als gevolg lichte frustratie als ik ‘s avonds naar bed ga en nog heel wat punten op mijn lijstje heb staan.

Toen ik op mijn vrije dag naar mijn to do list staarde, besloot ik dat ik het anders wil aanpakken. Wat kan ik eraan doen om meer te genieten en minder te ‘moeten’? Ik kwam tot 4 tips waar ik zelf mee aan de slag wil gaan. Zo worden mijn to do list en ik hopelijk weer partners in crime.

Tip 1: Breng structuur aan in je to do list

Mijn to do list was tot nu toe steeds een ellenlange lijst met van alles en nog wat door elkaar. Kleine dingen die hooguit 5 minuten kosten en waar ik van geniet, maar ook grote dingen waar ik als een berg tegenop zie en die me minstens een paar uur kosten. Voortaan wil ik meer orde gaan aanbrengen in mijn lijstjes. Ik wil onderscheid maken tussen:

  1. Dingen die per se af moeten die dag
  2. Dingen die af moeten, maar niet per se vandaag
  3. Dingen die ik graag wil doen, maar die niet af hoeven

Tot nu toe had bij mij alles evenveel prioriteit, maar eigenlijk hoeven niet alle taken ook echt die dag af. Mijn idee is om alle punten op mijn to do list onder een van deze categorieën te zetten. Ik wil me gaan focussen op de dingen onder categorie 1. Dat is waar per se een streep doorheen moet komen aan het eind van de dag. De dingen uit categorie 2 zet ik op een apart lijstje voor bijvoorbeeld de hele week. Hier kan ik dan elke dag iets uit kiezen, maar het is niet erg als dat niet afkomt. Voor categorie 3 wil ik juist bewust tijd máken. En dat brengt me op punt 2…

2. Ook niet-moetjes op mijn to do list zetten

Tot nu toe stonden op mijn to do list steeds alleen de moetjes. Zoiets als op tijd naar bed gaan of even zitten met een goed boek kwamen niet voor op mijn te lange to do list. Het gevolg? Ik was zoveel bezig met verplichte dingen dat ik totaal vergat om soms een leuk moment in te plannen op een vrije dag. Een vrije dag hoort immers geen race tegen de klok te zijn, maar mag best een genietmoment bevatten. Graag zelfs! Daarom wil ik proberen om elke dag eens bewust tijd in te plannen voor iets leuks, juist na een werkdag bijvoorbeeld. Dat kan dus al zoiets simpels zijn als een kwartier eerder naar bed gaan.

3. Verwoord alles concreet

Soms staan er op mijn to do list omschrijvingen als ‘blogfoto’s maken’ of ‘mijn kamer opruimen’. In de praktijk kan ik daar alleen vaak weinig mee. Want na hoeveel blogfoto’s ben ik tevreden? En wat betekent mijn kamer opruimen? Waar begin ik en wanneer is die taak af? Het kan dan helpen om meer concrete taken op je to do list te zetten. Dus niet ‘mijn kamer opruimen’, maar ‘twee stapels met boeken sorteren en stofzuigen’. Ik wil grote taken meer opsplitsen in dat soort kleine taakjes. Zo kan ik beter inschatten hoeveel tijd ik eraan kwijt ben én kan ik naderhand daadwerkelijk een vinkje achter die taak zetten.

4. Letten op de haalbaarheid van mijn to do list

Hier komen we aan bij mijn grootste knelpunt: to do lists die totaal niet haalbaar zijn. In plaats van klakkeloos dingen op te schrijven op mijn lijstje, wil ik voortaan van tevoren even een check doen op de haalbaarheid. Als ik een middagje weg heb gepland, is het bijvoorbeeld niet haalbaar om nog een waslijst met taken gedaan te krijgen in de ochtend en avond. Dingen die op een dag niet meer passen, schuif ik naar de volgende dag toe. Hetzelfde geldt voor taken die er extra bij komen. Als ik die toevoeg, wil ik ook iets anders van het lijstje schrappen. Zo wordt mijn to do list hopelijk weer een helpende hand in plaats van een frustratiebron.

Stel jij elke dag een to do list op? En hoe ga jij daarbij te werk?

Volg:
Deel:

42 Reacties

  1. 3 juli 2017 / 06:10

    Ik probeer mijn to do list altijd heel concreet te maken. Als ik opruimen opschrijf dan doe ik het minder snel dan dat ik woonkamer opruimen schrijf.

    En soms leg ik mijn to do list opzij en doe ik er niets mee ;-)
    marije blogde over…Mind Your Monday: Even bijkletsen

    • Romy
      Auteur
      3 juli 2017 / 20:19

      Je hebt helemaal gelijk: soms is het ook gewoon goed om een dagje zonder to do list te leven. Ik kan me voorstellen dat dat ook even heerlijk rustig is.

    • Romy
      Auteur
      3 juli 2017 / 20:01

      Ik kan me voorstellen dat een to do list je ook juist een onrustig gevoel kan geven. Voor mij werkt het juist rustiger, omdat ik anders snel de helft vergeet van wat ik nog moet/wil doen ;)

    • Romy
      Auteur
      3 juli 2017 / 20:02

      Lastig is dat, hè? Echt heel herkenbaar wat je zegt! Een iets kortere to do list kan dan al zo erg helpen om iets minder te ‘moeten’.

  2. yvonne
    3 juli 2017 / 07:25

    Handige tips. Ik zorg ook altijd dat ik er iets opzet dat ik ook meteen kan wegstrepen. Dat geeft al een rustig gevoel gek genoeg. En ik heb niet elke dag een lijst, en als ik een lijst heb en er zijn dingen niet gelukt dan denk ik: morgen weer een dag.

    • Romy
      Auteur
      3 juli 2017 / 20:03

      Dat klinkt als een hele goede manier om erin te staan! Dingen doorschuiven naar de volgende dag is inderdaad zo erg nog niet en geeft wel wat meer rust. Ik probeer ook vaak wel kleine dingen op mijn lijstje te zetten die ik snel kan doen. Dat geeft inderdaad al een fijn gevoel dan.

  3. 3 juli 2017 / 07:27

    Ik ben ook enorm van de lijstjes. Het kleiner of concreter maken van dingen Is wel een hele goede tip inderdaad. Zo’n lijst moet namelijk niet te vaak frustratie opleveren. Een goede tip die ik tijdens mijn studie kreeg is: maak de lijst niet te lang. Vier dingen wegstrepen op een lijst van twintig voelt frustrerend terwijl het heel goed voelt als je dezelfde vier dingen wegstreept op een lijst van zes dingen. Realistisch zijn :)
    Maaike blogde over…Tip: App om vliegtuigen mee te spotten, ook leuk voor thuis!

    • Romy
      Auteur
      3 juli 2017 / 20:04

      Goede tip inderdaad om een niet al te lang lijstje op te stellen! Dat is iets wat ik ook echt nog moet leren. Ik kan me voorstellen dat een dag al zoveel productiever aanvoelt als je niet een ellenlange lijst opstelt :)

  4. 3 juli 2017 / 07:36

    Zo herkenbaar! Ik maak me ook vaak schuldig aan te lange to do lijstjes die niet afkomen. Ik ga ook eens aan de slag met je tips. Vind die van het concreet maken van je taken een hele goeie want ik heb vaak de neiging om dan alles op te ruimen in plaats van even te stofzuigen (zoals de bedoeling was haha).
    Claire blogde over…Maandoverzicht juni: Bagels & Beans, scriptie en grotemensenbaan

    • Romy
      Auteur
      3 juli 2017 / 20:05

      Wat leuk om te horen dat je iets aan mijn tips hebt :) Lastig is dat inderdaad als je een taak helemaal wilt afmaken, terwijl je eigenlijk maar een klein dingetje hoef te doen. Ik moest stiekem wel lachen om wat je zei over het stofzuigen. Ruimt wel lekker op zo, maar ik kan me voorstellen dat het een beetje frustrerend is soms ;)

  5. 3 juli 2017 / 07:44

    Ik heb dat probleem ook vaak.. Gelukkig niet elke dag. Ik moet inderdaad ook dingen toch wat concreter gaan opschrijven. Ik probeer nu wel echt een todo list voor mijn blog te maken. Wil nog zoveel doen daarvoor. Maar het is beter om alles over de week te verdelen zo heb ik ook wat meer rust in mijn hoofd..
    Sylvia blogde over…About last week..#26

    • Romy
      Auteur
      3 juli 2017 / 20:06

      Het is inderdaad goed om je taken ook een beetje over de week te verdelen. Dat werkt vaak beter dan een hele blogdag, merk ik vaak zelf ook. Ik zou zelf waarschijnlijk minder plezier beleven aan bloggen als ik heel veel artikelen achter elkaar schrijf en vind het juist heerlijk om elke dag een beetje te werken aan mijn blog :)

    • Romy
      Auteur
      3 juli 2017 / 20:06

      Haha, hopelijk ben je een eind gekomen met die to do list ;)

    • Romy
      Auteur
      3 juli 2017 / 20:07

      Dat is wel de beste insteek inderdaad! Het moet wel haalbaar zijn en je kunt niet alles in 24 uur gedaan krijgen, hoe frustrerend dat soms ook is ;)

  6. Donna
    3 juli 2017 / 10:50

    Ik experimenteer ook steeds meer met to do lists. Ik heb nu een soort schrift die ik als semi-bullet journal gebruik, maar ik wil eigenlijk toch een keer echt gaan bullet journalen!
    Donna blogde over…They Shoot Pictures, Don’t They? #26

    • Romy
      Auteur
      3 juli 2017 / 20:08

      Als je er een bullet journal van maakt, wordt een to do list eigenlijk al meteen een stuk leuker :) Wat tof dat je daarmee aan de slag bent gegaan!

  7. 3 juli 2017 / 11:14

    Ik stelde nooit een to-do list op. Onlangs ben ik ermee begonnen, maar stiekem ook weer mee gestopt. Ik denk dat als ik nu alles op ga schrijven wat er moet gebeuren, dat ik dan ‘overwhelmed’ raak. Nog heel eventjes wachten en ik start ‘m weer op. Eerst even duidelijk voor ogen hebben wat ik daadwerkelijk moet/wil doen en dan sta ik weer open voor een lijstje! Nogmaals, vind het superknap hoe je te werk gaat!
    Johanne blogde over…Waarom loslaten het beste is dat je kunt doen

    • Romy
      Auteur
      3 juli 2017 / 20:09

      Goed dat je de to do list even hebt gelaten voor wat hij is als je er op dit moment eerder onrustig dan rustig van zou worden. En wie weet komt het over een tijdje nog en heb je er dan wel iets aan :) Ik heb ook jaren zonder to do list gewerkt, maar vind het op dit moment wel fijn (op de frustrerende te lange lijstjes na soms ;).

  8. 3 juli 2017 / 11:16

    To do lijstjes zijn echt een uitkomst voor mij als ik veel stress heb! De haalbaarheid ervan is inderdaad wel heel belangrijk, anders vergroot je de stress alleen maar. Fijne tips dit!
    Loes blogde over…Levende Loes #20 – 24 tot 30 juni

    • Romy
      Auteur
      3 juli 2017 / 20:10

      Ja, to do lists kunnen juist in stressvolle periodes veel rust geven! Zo lang ze maar een beetje haalbaar zijn inderdaad :)

  9. 3 juli 2017 / 11:36

    Je bent een goed georganiseerde dame zeg! Ik werk niet iedere dag met een to-do-list, maar wel als er echt dingen moeten gebeuren die ik niet mag vergeten. En het is zeker goed (als je toch alles opschrijft) om bewust vrije tijd momentjes in te lassen. Dat is ook wel een fijne beloning tussen al die ‘moetjes’ lijkte me!
    Liset – Beautydagboek blogde over…Budget tip | Etos Sunny Breeze eau de toilette

    • Romy
      Auteur
      3 juli 2017 / 20:13

      Dankjewel! Die to do lists zijn echt iets van de laatste tijd bij mij, omdat het met werk erbij nog een beetje puzzelen is. Die vrije momentjes ga ik er inderdaad ook tussen zetten de komende tijd. Ik denk dat dat al een beetje meer lucht geeft.

  10. 3 juli 2017 / 12:36

    Als ik een to dio list maak, dan zorg ik er altijd voor dat er ook dingen ter ontspanning op staan. Gewoon iets fijns of leuks voor jezelf! Als ik een lijstje zie met alleen maar ‘moetjes’ dan word ik daar heel zenuwachtig van. Ook geef ik altijd de dingen die af moeten, wat ontspanning/leuk is en wat eventueel later ook kan 3 verschillende kleuren. Vind ik overzichtelijk! Je geeft fijne tips. Lekker duidelijk en handig om alles in een overzicht te zien! :)
    Sandra blogde over…Photo Diary #110 | Productief, falafel freak & LP’s luisteren

    • Romy
      Auteur
      3 juli 2017 / 20:14

      Wat goed dat je altijd ook fijne momentjes in je to do list zet. Die kleurtjes zijn ook echt een goed idee! Misschien moet ik dat ook eens gaan doen om het iets overzichtelijker te maken. Ik denk ook dat het me iets meer lucht geeft als ik niet meer alleen ‘moetjes’ op mijn lijstje heb staan.

  11. 3 juli 2017 / 13:45

    Nummer drie is wel iets waar ik me ook aan moet gaan houden.. Soms schrijf ik dingen zo kort op, dat ik later denk van ehh.. wat was dat ookalweer? Een week later kom ik er dan achter en dan had het al gedaan moeten zijn.
    Rebecca blogde over…Eigenlijk stel ik me alleen maar aan..

    • Romy
      Auteur
      3 juli 2017 / 20:15

      Zo lastig inderdaad als je je eigen punten op je to do list niet meer begrijpt of als ze iets te algemeen zijn verwoord. Ik werk zelf weleens met afkortingen op mijn to do list en vraag me dan even later ook af wat ik daar toch in godsnaam mee bedoelde ;)

  12. 3 juli 2017 / 13:56

    Wat heb je die inleiding leuk geschreven! Fijne tips. Ik maak vaak ook hele onrealistische to do lijstjes, dus ik heb hier zeker iets aan!
    Danique blogde over…PositiviTijd | Week 26

    • Romy
      Auteur
      3 juli 2017 / 20:16

      Dankjewel voor je compliment over mijn inleiding :) En wat fijn om te horen dat je iets aan mijn tips hebt!

  13. 3 juli 2017 / 16:06

    Ik had een to do list maar die heb ik niet meer. Ik werd er zo gestressed van. Ik heb mijn agenda waarin ik de afspraken van mijzelf en kids inzet en de dingen die echt gedaan moeten worden (studiefinanciering aanvragen en zo). Verder geen lijstjes meer met ‘moet’ dingen en ook niet meer met leuke dingen die ik nog wil doen/zien/beleven. Ik kan ze toch niet allemaal doen en ik genoot niet meer van de dingen die ik wel deed. Ik leef dus veel meer bij de dag en dat bevalt mij gelukkig stukken beter.
    Marianne blogde over…Mixandmatch 2017: les 2

    • Romy
      Auteur
      3 juli 2017 / 20:18

      Er zit zeker wat in wat je zegt! Ik kan me voorstellen dat die lijstjes ook niet voor iedereen prettig werken en je er soms ook van kunnen weerhouden om op een dag zelf iets leuks te ondernemen. Fijn dat deze nieuwe methode ervoor zorgt dat je meer kunt genieten van dingen :)

  14. 3 juli 2017 / 20:33

    Wat grappig dat jij je to-do list nu ook wil onderverdelen in verschillende categorieën. Dit heb ik op mijn werk ook gedaan. Eén categorie van “dit moet” en eentje van “hoeft nu niet meteen”. Dat werkt voor mij zo goed. Op die manier heb ik rust omdat het wel op papier staan maar heb ik geen gevoel van constant “moeten moeten moeten”.
    Sara | MevrouwMiauw blogde over…Terugblik juni 2017

    • Romy
      Auteur
      4 juli 2017 / 21:50

      Ideaal inderdaad, zo’n indeling van je to do list in categorieën! Ook voor werk lijkt dat me best handig om een te gaan doen. Voor mijn to do lists voor thuis werkt het in ieder geval een stuk fijner dan die ellenlange, ongeorganiseerde lijstjes :)

  15. 4 juli 2017 / 10:55

    Ik stel niet elke dag een to do lijst op maar wel vaak. Ik probeer ze wel zo kort en concreet mogelijk te houden.

  16. 11 juli 2017 / 18:37

    Ik gebruik de app Remember the Milk, daarin kan ik verschillende categorieën, lijstjes en prioriteiten aangeven. En ook een datum aan een taak hangen, of een terugkerend interval (bijvoorbeeld elke week of na twee maanden). Op mijn freelancedag en in het weekend maak ik vaak nog wel een handgeschreven lijstje met wat ik die dag wil doen. Doorstrepen blijft fijn!
    Yvonne blogde over…Weer een week… #15: “Summer is a state of mind”

    • Romy
      Auteur
      11 juli 2017 / 20:39

      Wat een goede tip, die app! Die ga ik onthouden! Zelf vind ik doorstrepen ook altijd heerlijk aanvoelen. Dan heb ik écht het gevoel dat ik lekker productief ben geweest :)

  17. 14 juli 2017 / 16:51

    Goeie punten inderdaad! Ik probeer mijn takenlijstjes ook op dezelfde manier op te bouwen, omdat het dan veel makkelijker is om aan de taken te werken in plaats van dat je werkontwijkend gedrag gaat vertonen.
    Vivian blogde over…En dan heb je opeens een diagnose

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge