Last van in je hoofd zitten? 9 tips tegen een propvol hoofd!

in je hoofd zitten tips

Ik zit op de fiets terwijl de auto’s langsrazen. Maar nog veel sneller dan de BMW’s gaan de gedachten in mijn hoofd. “Oh ja, ik moet nog Lisa feliciteren met haar verjaardag”, “Ik had Piet nog niet teruggemaild” en “Ik moet niet vergeten om een nieuwe pot pindakaas te halen.” Een korte samenvatting van hoe het er aan toegaat tijdens een fietsrit. Genieten in het hier en nu is natuurlijk veel fijner dan in je gedachten naar het verleden en de toekomst en weer terug te gaan. Maar wat doe je tegen in je hoofd zitten? Deze 9 tips willen bij mij nog weleens helpen.

De dagelijkse stortvloed aan hersenspinsels

Hoeveel gedachten we precies op een dag hebben? Daarover verschillen de meningen. Maar dat het er veel zijn, is één ding dat zeker is. Best handig soms, die plotselinge geniale ingevingen, handige dingen die je op je boodschappenlijstje moet zetten of een reminder die je precies op tijd te binnen schiet!

Maar er zijn ook momenten waarop die lading gedachten vervelend is. Hoe meer je in gedachten zit, hoe minder goed je bijvoorbeeld kunt voelen of je verdrietig, boos of blij bent. En opkroppen, da’s dus geen handig idee (tenminste, dat kan zomaar na een paar weken van binnenvetten leiden tot een plotselinge huilbui om precies niks). Bovendien nemen al die gedachten de aandacht weg bij de mooie dingen die er NU zijn. “Geniet van het nu!” had je je nog zo ingeprent als voornemen voor dit jaar. Hoe dan?

Yup, ook ik denk weleens “Kan ik nou niet gewoon nergens aan denken?”. Maar nee hoor, dan ga ik dáár weer over nadenken. Gelukkig heb ik een paar handigheidjes gevonden die mij soms helpen om de pauzeknop van mijn hoofd te vinden. Misschien heb jij er ook wat aan.

Tip 1: geef mediteren tóch een kans

“Mediteren is zó niets voor mij” Dat riep ik een jaar geleden nog, in de veronderstelling dat je bij mediteren standaard in lotushouding met wierookstokjes zit te hummen. Toch is het op dit moment mijn allerfijnste hulpmiddel om uit mijn hoofd te komen. Zonder hummen en wierookstokjes overigens.

Waar het bij mij eerder misging, is dat ik het maar 5 minuten een kans gaf. Dan deed ik mijn ogen dicht, herhaalde ik continu “Nu nergens aan denken!” en gaf ik het na 5 minuten van drukke gedachten over boodschappen en to-do-lists maar op. Weer niet gelukt!

Mediteren blijkt de laatste tijd wel degelijk wat voor mij te zijn. Ik moet alleen iets langer doorzetten dan 5 minuten. Nu volg ik meestal meditaties van drie kwartier en lukt het me wel om mijn hoofd enigszins leeg te krijgen. Vaak schieten er inderdaad het eerste kwartier allerlei gedachten door mijn hoofd over de bananen die ik nog moet halen. Maar na dat kwartier kan ik echt ontspannen. Verder vind ik het vooral fijn om geleide meditaties te doen. Dat klinkt wat spooky, maar het betekent simpelweg dat je de aanwijzingen van iemand (op YouTube) opvolgt.

Tip 2: doe een braindump

De tweede tip tegen in je hoofd zitten: geef belangrijke gedachten ergens anders dan in je hoofd een plekje. Zodra je iets te binnen schiet wat je nog moet doen, schrijf je het op je to-do-list, boodschappenlijst. etc. Dat doe ik zelfs als ik bijvoorbeeld niet moet vergeten de container buiten te zetten. Dat geeft me een gerust gevoel. Want zodra het op papier staat, kun je het vergeten en kun je je weer focussen op andere dingen (of op helemaal niets – nog beter!).

Een superfijne vondst die ik laatst deed voor braindumps is deze: spraakgestuurd typen in Google Drive. Als je tegen Google Drive (op de computer) aanpraat, typt hij uit wat je zegt. Het werkt niet helemaal vlekkeloos (bij mij stond er “stukje pizza” in plaats van stukje fietsen”) en Google Docs doet ook niet uit zichzelf aan hoofdletters en punten. Maar het is wel fijn dat je ideeën ergens op digitaal papier staan. Ik gebruik die optie als ik spontaan een nieuw idee krijg voor een artikel, maar geen tijd heb om het volledig uit te werken. Dan kan ik met een gerust hart verdergaan met waar ik mee bezig was zonder dat het idee verloren gaat.

3.  Ga de deur uit

Iets wat mij ook geweldig goed helpt om minder in mijn hoofd te zitten, is buiten zijn. Het liefst met je te telefoon in je zak of zelfs op vliegtuigstand.  Ga bijvoorbeeld een stukje fietsen of maak een wandeling. Doe in ieder geval iets waarbij je echt in het moment bent en met de natuur om je heen bezig bent in plaats van met alles wat er moet gebeuren of wat er is geweest. Probeer ook bewust de omgeving in je op te nemen.

4. Waan je in een andere (boek- of film)wereld

Als je uit je eigen hoofd wilt komen, kan het ook helpen om in het hoofd van een ander te kruipen. Dat is gelukkig minder science-fiction-achtig dan het klinkt. Ik bedoel dat je bijvoorbeeld een mooie roman gaat lezen of een film aanzet over iemand die een totaal ander leven heeft dan jij. Ik vind zo’n compleet andere belevingswereld heel fijn om mijn eigen dingen te vergeten.

Ik denk sowieso dat veel dingen waarvan mensen denken dat ze “nutteloos” zijn (zoals bingewatchen) zeker wel nuttig kunnen zijn. Alleen al in die zin dat het je rustiger en meer ontspannen maakt. Dat geldt in ieder geval voor mij.

in je hoofd zitten tips

5.  Zet (studie)muziek op

Verstrikt raken in een oerwoud van gedachten is niet zo handig als je je net ergens op wilt concentreren. In zo’n geval zet ik vaak een muziekje op. Een overblijfsel uit mijn studententijd! Meestal ga ik dan voor instrumentale muziek, omdat ik anders de neiging krijg om (vals) mee te zingen. Ik typ gewoon ‘study music’ in op YouTube en kom dan vaak wel bij een muziekje uit met kabbelende beekjes, heen en weer waaiende rietpluimen of tjirpende vogels. Met oortjes in kan ik me dan beter focussen.

Helpt bij mij niet alleen tegen borende buren en andere storende geluiden, maar ook tegen in mijn hoofd zitten. Word ik ook meteen productievere thuiswerker van.

6. Besteed aandacht aan je lijf

Als puber ben ik heel lang een hoofd op pootjes geweest. Door mijn onzekerheid over mijn uiterlijk besteedde ik nauwelijks aandacht aan alles wat er zich onder mijn nek en hoofd afspeelde. Ik zat vooral heel erg in mijn hoofd.

Gelukkig ben ik mijn lijf meer gaan accepteren en ben ik daardoor ook meer in contact gekomen met mijn gevoel. Daarbij heeft het me enorm geholpen om op een liefdevolle manier met mijn lichaam bezig te zijn in plaats van steeds kritisch te zijn over mijn spiegelbeeld. Want als jij je lichaam voortdurend afkraakt, dan kun je ook niet echt voelen wat je lijf je wil zeggen (bijvoorbeeld dat je te veel spanning hebt, een te hoge adem hebt, etc.), terwijl dat juist zo waardevol is.

7. Besef dat je niet overal iets mee moet

Niet elke gedachte vraagt direct om actie. Dat er door je hoofd heen gaat dat je je vriendin weer eens moet terug appen, betekent niet dat je een seconde later al met je telefoon in je hand moet zitten. Ook als je je tijdens het werken opeens afvraagt hoe het met dat ene stel uit die tv-serie van vorig jaar is afgelopen (true story, overkomt me regelmatig!), hoef je niet linea recta alles uit handen te laten vallen om het antwoord te vinden. Probeer niet altijd toe te geven aan die hersenscheten. Zie ze als voorbijvliegende gedachten die je stomweg voorbij kunt laten vliegen. Je wereld vergaat niet als je de Google-speurtocht of het appje uitstelt tot vanavond.

8. Je gedachten zijn maar gedachten

Beetje vage uitspraak wel. Wat ik ermee bedoel, is dat je niet alles hoeft te geloven wat aan hersenspinsels door jouw hoofd heen gaat. Een deel van al die dagelijkse gedachten is negatief. “Wat zie ik er stom uit vandaag!”, “Waarom lukt dit mij nou niet?” of “Hij zal me nu wel gek vinden”. Die kritische gedachten kun je ook zien als nutteloze uitspraken die onuitgenodigd de boel verstoren. Wie zegt dat ze de waarheid zijn? Dat je erin moet geloven? En dat je daar je leven naar moet inrichten? Probeer aan negatieve overtuigingen te werken en zelfvertrouwen op te bouwen. Scheelt heel wat gedachten op een dag!

9. Weg met prikkels!

We leven in een wereld waarin we voortdurend aan prikkels worden blootgesteld. Is het niet een binnenkomt appje, dan is het wel een nieuwe notificatie of een advertentie die oppopt terwijl je iets voor je werk opzoekt. Elke prikkel bezorgt je een nieuwe gedachte of iets waar je voor je gevoel iets mee moet. Probeer daarom te minderen met prikkels, zet je notificaties uit, check het nieuws alleen op gezette tijden en kies voor een ad-blocker.

Oké, deze laatste tips voor minder in je hoofd zitten, gaan bij mij ook niet van een leien dakje. Instagram kan ik prima links laten liggen overdag en ik heb veel notificaties al uitstaan, maar voor e-mailmeldingen voor werk laat ik nog iets te snel alles uit mijn handen vallen. Daar wil ik dit jaar maar eens iets aan gaan doen. Niet meer alleen kijken naar wie iets van me nodig heeft, maar focussen op waar ik mee bezig was. Of dat nu een heerlijke wandeling is, een ander werkproject of roeren door een pan met soep.

Oh ja, nu we het over die pan soep hebben: ik moet nog pompoen kopen. En ik wilde nog opzoeken of er een pompoen-emoji bestaat. En en… ;)

Wat doe jij als je de neiging hebt te veel in je hoofd te zitten?

minder in je hoofd zitten
Volg:
Deel:

12 Reacties

  1. 3 maart 2021 / 07:12

    Ik denk altijd dat ik hier last van heb, maar ik ervaar een vol hoofd eigenlijk nier negatief. Eigenlijk vind ik het wel fijn om zoveel gedachten te hebben.
    Ik stel me altijd voor dat de ‘Dit moet ik nog doen’- gedachten ergens worden opgeslagen, in een foldertje? Want ik kan vaak mijn to do lijstje makkelijk aan het einde van de dag maken. Het rolt er zo uit.
    Waarom zou ik aan niets willen denken? Als ik mediteert, staan mijn gedachten ook niet stil. Ze worden minder opdringerig, misschien, en je laat ze los, maar je brein is geen computer die je van de elektriciteit kan afhalen. Je gaat hooguit in sleep mode…
    Is het niet beter om gewoon te accepteren dat je hersens nou eenmaal actief zijn? En ach, dan vergeet je eens een felicitatie, of je hebt ineens geen pindakaas…. daar komt wel een oplossing voor.
    Daenelia blogde over…Wat we gaan doen in 2021

  2. 3 maart 2021 / 08:07

    Herkenbaar. Ik ben ook begonnen met metditeren en in het begin kon ik me er nog niet helemaal op concentreren en was ik nog steeds te druk in mijn hoofd maar het gaat al veel beter. Ook schrijf ik alles op en dan is het ook echt uit mijn gedachten.
    Darina blogde over…Gastblog | Parijs vandaag: Paris Fashion Week

  3. 3 maart 2021 / 09:53

    Met braindumps ben ik toevallig net begonnen. Dat helpt wel. En over die meditaties: ik had ook de neiging om het maximaal een kwartiertje te doen, maar ik ga toch maar eens een extra lange geleide meditatie opzoeken op YouTube. Ik vind het trouwens wel lastig om fijne filmpjes te vinden. Zit ik me soms weer te ergeren aan een stem of aanpak tijdens wat een meditatie zou moeten zijn. Dat bewijst wel weer dat ik dan nog niet echt ontspannen ben, he? ;)
    Audrey blogde over…Gelezen: Anna, Hanna en Johanna – Marianne Fredriksson

  4. 3 maart 2021 / 10:37

    7 is een mooie. Ik denk vaak dat ik overal iets mee MOET. Terwijl het juist laten (iets wat ik ZO lastig vind) juist vaak een relativerende werking heeft. Ik zit vaak met mijn eigen gedachten in de knoop maar merk dat ik het de laatste tijd wel wat makkelijke kan ombuigen voor mezelf.

  5. 3 maart 2021 / 12:12

    Blijkbaar doe ik al een tijdje aan Braindump zonder dat ik het wist, hihi. Gedachten komen bij mij vooral op als ik ga slapen, hoe vreemd dat ook klinkt. Ik heb nog maar mijn hoofd neergelegd of ik denk er plots aan dat ik nog moet mailen of sms’en naar die ene persoon. Of een idee voor een artikel ontpopt zich ook dikwijls in mijn hoofd terwijl die net op mijn hoofdkussen ligt. Ik heb daarom een notitieboekje op mijn nachtkastje gelegd om te voorkomen dat ik het de volgende ochtend toch niet meer weet.

  6. 3 maart 2021 / 12:18

    Ik heb het soms. Nu eigenlijk, haha;-) Ik heb natuurlijk net de opleiding tot professional organizer afgerond maar voor ik echt aan de slag kan moet er natuurlijk nog wel het een en ander geregeld worden, met algemene voorwaarden en verzekeringen en zo. En dan is ook nog de vraag; wanneer kunnen / mogen we eigenlijk weer, ivm de maatregelen. Ik merk wel dat mijn hoofd daar erg vol mee zit de laatste tijd. Naar buiten gaan helpt mij altijd heel erg. Soms heb ik geen zin, maar dan ga ik toch en ik knap er altijd van op.
    bychristiana blogde over…Sisley Floral toning lotion (en heb je écht een toner nodig?)

  7. 3 maart 2021 / 14:26

    Ik heb daar dus ook enorm last van, maar ik merk dat het eigenlijk enkel help als ik mijn gedachten kwijt kan. Dus hou ik to do lijstjes en dergelijke bij. Die tip van spraakgestuurd typen lijkt me wel wat, ik kende het niet! Ik ga het zeker uitproberen!
    Tamara blogde over…Meerdanmama wordt 1 jaar!

  8. 3 maart 2021 / 19:59

    Haha, nergens aan denken? Er schijnen dus mensen te zijn die het kunnen, maar ik ben niet één van die mensen. Mooie tips! Voor mij werkt de deur uit of een boek lezen ook heel goed. Ik zeg altijd dat een boek lezen zo goed werkt omdat dan even niet mijn eigen chaotische hoofd centraal staat, maar de woorden van een ander staan dan centraal. Heerlijk!
    Naomi blogde over…Geniet!

  9. Anne-Marije
    3 maart 2021 / 21:43

    Heel herkenbaar. Ik heb het ook regelmatig in m’n werk, dat je alles tegelijk aan het doen bent en dan ook nog een mailtje van een collega krijgt of je dit of dat wilt doen en ondertussen ook je telefoon overgaat. Dan probeer ik altijd even rustig adem te halen en even na te denken wat prioriteit heeft en alles wat met iets anders te maken heeft rustig te laten wachten tot een later moment.. maar lastig is het wel! 😊

  10. 7 maart 2021 / 17:19

    Mijn hoofd is heel goed in overstromen en overprikkeld raken (helaas). Mediteren helpt bij mij wel, maar maar even. een paar uur later is het weer chaos. Wat mij vaak helpt is om uit te schrijven wat ik nog moet (of wil) doen, dat te sorteren op wat echt zo snel mogelijk moet, wat deze week moet en wat eigenlijk helemaal niet moet. Vaak blijkt dat maar 1 of 2 dingen echt nu moeten, dat geeft dan rust.
    Anouk blogde over…Waarom je niet zomaar moet stemmen waar je ouders op stemmen – Titia Hoogendoorn & Nienke Schuitemaker

  11. 12 maart 2021 / 11:17

    Mooi artikel met mooie tips! En heel herkenbaar, altijd wel ergens aan denken, het niet proberen te doen en dáár dan weer over nadenken haha. Ik vind meditatie doen ook fijn en ik probeer als ik buiten ben ook bewust in het hier en nu te zijn, te kijken en te genieten van alles om mij heen, in plaats van te denken aan mijn to-do-list.
    Giovanna Jansen blogde over…9 redenen om een schrijfcoach in te schakelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge