Verhip, een najaarsdip! 9 praktische tips om die voor te zijn

15 okt 2021 | Positiviteit | 14 reacties

Niet iedereen maakt een dansje door de kamer als de zomerzon het weer voor gezien houdt. Het is weer eerder donker, de temperaturen dalen rap en je favoriete zomeruitstapjes moet je weer driekwart jaar in de ijskast zetten. Om die redenen had ik zelf tot een jaar of vijf geleden bijna elk jaar wel een najaarsdip. Gelukkig nu niet meer! Ik deel graag 9 praktische tips met je waarmee ik (en jij hopelijk ook) de herfst vrolijker doorkom.

1. Waardeer het mooie meer

Toen ik nog last had van een najaarsdip zou ik meteen hebben geroepen: “Hou eens op met die positiviteit!”. Maar echt, het najaar heeft meer te bieden dan je misschien denkt. Ik zou mezelf nog steeds geen herfstmens noemen, maar ben het najaar wel mooier gaan vinden. Vooral de veranderingen in de natuur zijn eigenlijk een bijzonder iets. De bomen zien er elke week anders uit en de paddenstoelen schieten letterlijk als paddenstoelen uit de grond.

Ook kun je in de herfst dankbaar gebruikmaken van de talloze herfstclichés: pompoensoep maken, appeltaart bakken, pompoenen uithollen, kaarsjes in huis halen – om er maar een paar te noemen. De herfst heeft een hoop om te waarderen. Kijk eens goed: wat vind jij wél fijn aan de herfst? En neem de tijd om daar meer van in jouw herfst te halen.

2. Slaap als een roosje (langer dan normaal)

Als vanzelf geeft mijn lichaam in de herfst en winter aan dat ik een pietsie meer slaap nodig heb. Zoals veel dieren in winterslaap gaan, zo heeft mijn lichaam ook meer behoefte aan nachtrust. Meestal staat mijn biologische wekker een half uur later in de donkere seizoenen dan in de lente en zomer. Sinds een jaar of twee geef ik daar bewust aan toe. Ik ga wat eerder naar bed of blijf iets langer liggen. Doet me ontzettend goed.

Merk jij ook dat je slaapritme met de seizoenen mee verandert? Luister dan naar je lichaam in plaats van eigenwijs jezelf in je lenteritme te willen stoppen. Een half uur meer slaap per nacht kan al zo’n verschil maken voor je energieniveau overdag.

najaarsdip tips

3. Steek de kaarsjes aan binnen

Nee, ik ben niet die typische romanticus bij wie het huis elke dag mooi verlicht is met kaarsjes. Dat in ons huis elke herfstdag brandende kaarsjes voor sfeer zorgen, heb ik 100% aan Bart te danken. En leuk dat ik dat vind!

Als het donker is, kun je natuurlijk overal de felle lampen aandoen, zodat je nog iets kunt zien van wat je ‘s avonds op je bord hebt liggen. Maar kaarsjes zijn vele malen gezelliger.

Het is zoiets simpels en kleins en zal echt niet zomaar je najaarsdip wegtoveren. Maar het is wel een manier om de herfst meer te omarmen en er ook de mooiere kanten van in te zien.

4. Laat je dunne panty’s plaatsmaken voor warm spul

Eén van de redenen dat ik heel lang niet van de herfst hield, was dat ik het simpelweg enorm koud had. Pas later leerde ik: te koud weer bestaat in principe niet, te koude kleding wel. Ik liep in de herfst en winter rond in 40 den-panty’s, een leuk uitziende maar niet zo warme tussenjas en charmante maar vooral heel dunne handschoentjes. Na een korte fietstocht waren mijn vingers al haast bevroren en voelden mijn benen aan alsof ik net een ijsbad had genomen. Niet vreemd dat ik door de kou niet van de herfst hield!

Waarschijnlijk doet bijna iedereen dit al. Maar mochten er meer koukleumen zoals ik eerst zijn: kijk eens kritisch naar je kleding. Investeer in een winterjas die misschien wat duurder is, maar ook veel beter de kou tegenhoudt. Draag dikke wanten in plaats van dunne handschoentjes met strikjes. Koop voor jezelf een écht dikke panty of zelfs een thermolegging. Je benen zullen je dankbaar zijn.

En besef: dan maar niet fashionable, maar wel warm aangekleed. Onderkoeld zijn maakt je er sowieso niet charmanter op. *Sorry, deze oma houdt weer even haar mond.*

najaarsdip tips
najaarsdip tips

5. Gun jezelf een lekkere lounge-look

Over kleding gesproken: fijne loungekleding voor in huis is ook héérlijk. Ik kreeg van Hunkemöller onder andere deze fluweelzachte loungetrui en mooie satijnachtige broek. Nadat ik een tijdje verlekkerd naar alle mooie beenmode had gekeken, koos ik in de webshop toch maar voor fijne loungekleding en sokken van Hunkemöller waar ik de hele winter wat aan heb. Oh ja, en voor sloffen met konijnenoortjes.

Ik liep tot nu toe steeds rond op fluffy sokken, maar dit soort sloffen zijn absoluut het fijnst om koude voetjes tegen te gaan. Ik leerde ooit van mijn acupuncturist: als je voeten koud zijn, wordt haast vanzelf je lichaam koud. Dus zorg dat je voeten warm ingepakt zijn; dan blijft de rest van je lijf ook op temperatuur. Ik was een gelukkig mens toen ik al deze fijne lounge-items uit de doos haalde. Ik vind het haast jammer als ik ze moet verruilen voor een “gewone outfit” wanneer er “nette” visite komt.

6. Zoek het licht op

Dit klinkt héél zweverig. Maar het is juist zo concreet bedoeld als maar kan zijn.

Ik weet nog dat ik het verschrikkelijk vond om in mijn studietijd soms een dag lang “opgesloten” te zitten in een donkere studiezaal. Geen flauw idee hoe donker of niet het buiten was. Mijn betere gewoonte is dus simpel: meer het licht opzoeken. Het is zoiets eenvoudigs eigenlijk, maar voor mij maakt het enorm veel uit.

Gooi de gordijnen open in je werkkamer, ga overdag als het nog licht is even buiten lopen, zoek een kantoorplek waar het licht naar binnen schijnt. Licht is zoiets belangrijks om je minder donker te voelen.

Je kunt natuurlijk ook een daglichtlamp kopen. Schijnt voor veel mensen ook goed te werken. Maar wat mij betreft gaat er niets boven natuurlijk licht van buiten.

najaarsdip tips

7. Najaarsdip? Slik soms een supplement

Normaal ben ik helemaal niet van de pilletjes, en vitamineshots met grootse beloften. Gezond eten doet al een hoop, denk ik dan. Maar vitamine D slik ik wel heel trouw. In de winter stak tot een paar jaar geleden regelmatig een hardnekkig vitamine D-tekort bij mij de kop op. Geen pretje! Ik voelde me er aardig lamlendig en futloos door. Vitamine D doet nogal veel voor je lijf en kun je (met name als vegetariër) bijna alleen maar halen uit zonlicht. En tja, laat dat er nu net in de winter minder zijn dan anders.

Zelf slik ik nu preventief vitamine D-tabletten. Omdat de zon zich in de winter minder vaak laat zien, hebben veel Nederlanders een tekort aan vitamine D. Kun je gelukkig eenvoudig opvangen door het zelf bij te slikken.

Trouwens nog een ongevraagd advies: koop liever niet de goedkoopste supplementen van huismerken. Daar zit vaak een lage concentratie vitamine D in. Iets duurdere merken zijn vaak een stuk effectiever, zo leerde ik ooit van mijn huisarts (die geen aandelen had).

8. Adem frisse lucht in

Dit punt sluit mooi aan op het idee van licht naar binnen laten tegen de najaarsdip. Ik merk standaard in de maand oktober als het zet-ik-de-verwarming-wel-of-niet-aan-weer wordt dat ik meer last heb van hoofdpijn, een hoge adem en vermoeidheid. Vaak komt dat doordat de lucht in huis niet op z’n best is als je de ramen steeds dicht hebt en de verwarming aanzet. Dan is de lucht ontzettend droog.

Sinds ik dat heb ontdekt, laat ik vaker de woonkamer vaker luchten. Daarnaast heb ik een fijne aromadifusser (mijn Geurwolkje) staan. Ruikt niet alleen heel lekker, maar helpt ook om de lucht in huis minder droog te maken. Je plantjes schijnen ook blij te worden van dat beetje extra vochttoevoer trouwens.

9. Pluk de dag (meer dan anders)

Gelukkig heb ik al jaren geen last meer gehad van een najaarsdip. Maar zo rond mijn twintigste werd ik jaarlijks in het najaar door een herfst- en winterdip geveld, waardoor mijn vrolijke bui tegelijk met de zomerzonnestralen vertrok. Wat mij van alles het meeste heeft geholpen daarbij, is op zoek gaan naar positiviteit. Met mindset kun je absoluut niet alles (zeker geen zware depressie of andere ernstige klachten) oplossen, maar het kan wel een grote impact hebben op kleinere dipjes.

Als ik me door het donkere weer wat somberder voel, ga ik bewust op zoek naar positiviteit. Dit zijn een paar van mijn tips voor een vleugje positiviteit in je dag:

  • Schrijf ‘s avonds voor het slapengaan 3 dingen op waar je dankbaar voor bent. Elke avond. Heel trouw.
  • Noteer voor jezelf elke ochtend één fijn ding waar je jezelf vandaag de tijd voor gunt.
  • Begin de dag met een visualisatie van 30 seconden waarin je je voorstelt wat jij vandaag het allerliefst zou willen. Niet dat het dan meteen uitkomt. Maar het helpt je wel om vandaag weer stil te staan bij wat je het liefst wilt en keuzes te maken die daarbij passen.
  • Besteed tijd aan je maaltijden. Steek tijd in een lekker ontbijt, maak extra werk van je lunch of kook juist op een rotdag wat uitgebreider. (Zelf)liefde gaat toch door de maag?!
  • Trek iets aan waar je blij van wordt. Echt blij. Koop kleding niet om het kleding kopen, maar omdat een item je laat stralen en je er niet “wel mooi” maar fantastisch in voelt. Kleding kan dan zoveel met je doen.

Najaarsdip? Geef er soms aan toe

Een laatste ding: laat je najaarsdip er soms zijn. Toch bijzonder dat het me een jaar of 26 heeft gekost voordat ik dit ontdekte. Als je geen herfst- of wintermens bent, ga dan ook niet jezelf dwingen om in de herfst en winter net zo vrolijk, energiek en actief te zijn als anders.

Laat je moeheid er soms zijn. Blijf een keer wat langer op bed liggen. Stop soms wat eerder met werken, plan minder sociale afspraken of zeg iets sociaals af als je te moe bent. Luister naar je gevoel en naar je lichaam. En als die twee zeggen dat het nu tijd is om vooral niets te doen, geef daar dan gehoor aan in plaats van jezelf tot de orde te roepen en tóch alles te moeten doen.

Zorg goed voor jezelf – dat is de moraal van al deze tips tegen de najaarsdip. Lees ook eens hier mijn self-care tips tegen een herfstdip.

Heb jij soms last van een najaarsdip?

Door Romy

Tikgrage theeleut. Nooit uitgekletst. Ik inspireer je graag om vaker vrolijk in het leven te staan. Dat doe ik door goudeerlijke en persoonlijke teksten te schrijven en liefdevolle tips te delen. Mét een vleugje humor.

Ik ben benieuwd wat jij vindt…

14 Reacties

  1. Darina

    Hele fijne tips. Ik had jaren geleden ook wel last van een najaarsdip maar het is al veel minder geworden. Ik geniet nu ook echt van dit seizoen. Mooi loungepak heb je uitgekozen!

    Antwoord
  2. Audrey

    Daglicht helpt voor mij inderdaad heel erg! Enne: dat koungen in chille outfits heb ik wel gemasterd, haha. Ik heb nu een zwangerschapsjoggingbroek en ik wil hem het liefst nooit meer uitdoen…

    Antwoord
    • Romy

      Ooh, dat klinkt ge-wel-dig! :D

      Antwoord
  3. Johanna

    Eigenlijk niet. Vandaag wordt het hier zonnig, maar koud. En als ik zon zie, is het goed. November is hier vaak grijs, omdat we dan nevel hebben. Maar in de bergen zit je dan wel in de zon, omdat je boven de nevel zit. Meestal verheug ik me op de herfst, omdat er dan veel meer tijd is, geen terasjes meer, geen outdoor, en er moet niets meer. De zomer is hier nogal mediteraan. (laat op, veel buiten zitten..) En in de herfst pak ik al dat weer op, wat is blijven liggen. Tot het sneeuwseizoen, eind januari.

    Antwoord
    • Romy

      Mooi hoe de hele sfeer en het ritme zo veranderen per seizoen! Ik vind het zelf ook altijd wel bijzonder om te zien dat het in de zomer bijvoorbeeld heel druk is op de terrasjes en in de herfst juist eerder in het bos. Zo schuift alles eigenlijk mooi elk seizoen op, en heeft elk seizoen wel weer wat.

      Antwoord
  4. Naomi

    Zo herkenbaar van die najaarsdip. Ik heb er ook altijd last van en ik snap zó wat je zegt over dat gebrek aan licht als je heel de dag in een collegezaal zet. Ik zoek ook bewust het licht op. En als buiten het licht uit is, maak ik het binnen licht. Altijd felle lampen aan bij mij:).

    Antwoord
  5. Samaja

    Ik heb er soms wel last van. Maar dan ga ik vaker wandelen en maken we het nadien gezellig in huis, met een kop warme chocolademelk erbij. Heerlijk!

    Antwoord
  6. Giovanna Jansen

    Ik heb er gelukkig geen last van, waarschijnlijk omdat ik de kleuren van de herfst erg mooi en warm vind, en mij uit kan leven met fotograferen. En stiekem ben ik ook wel weer blij dat ‘s avonds de kaarsjes aan kunnen.
    Goeie tip trouwens over het wat meer slapen, ik had er nooit bij stil gestaan dat dat biologisch gezien eigenlijk gewoon ook nodig is. Goede reden om wat eerder – met een boek – mijn bed in te duiken. ;-)

    Antwoord
    • Romy

      Ja, de herfst is qua natuur echt prachtig. Dat is voor mij ook een van de fijnste dingen aan dit seizoen :) Net als het fotograferen daarvan!

      Antwoord
  7. Daenelia

    Ergens is het najaar en de winter mijn favo tijd. Want idd, elk jaargetijde heeft iets moois. Najaarsdips heb ik niet. Naarmate ik ouder word, lijkt het zelfs makkelijker te worden om vroeg op te staan.
    … Kan ook iets te maken hebben met dat we nu een goed geïsoleerde flat hebben, waar ik vroeger een woning met gashaard had. Niet fijn in de winter.
    Tip: mijn hoogtepunt van de ochtend is mijn eerste kop koffie. Daar geniet ik enorm van. Als je zoiets voor jezelf vindt wordt het makkelijker om de dag fijn te beginnen.

    Antwoord
    • Romy

      Ja, een verheugding in de ochtend is goud waard! Ik heb dat zelf altijd met mijn ontbijtje. Dat maakt opstaan en überhaupt de dag starten al veel fijner.

      Antwoord
  8. Zo simpel is dan geluk

    Op zich heb ik gelukkig geen last van een winterstop, maar ik heb wel altijd erg veel moeite mee dat het zo donker is.
    Zelf ga ik in de winter vaak elke maand een keer naar de zonnebank voor wat warmte en licht.
    Vitamine D slikken is zeker verstandig, want gedurende de donkere maanden is er hier gewoon niet voldoende zonlicht om genoeg vitamine D aan te maken.

    Antwoord
    • Romy

      Klopt helemaal van de vitamine D! Mijn huisarts vertelde me eens dat veel Nederlanders zonder het te weten met een vitamine D-tekort rondlopen. Ikzelf ook zeker een paar maanden (niet dit jaar gelukkig, maar een paar jaar geleden).

      Antwoord
  9. Anna

    Wat een fijne tips, die kan ik zeker goed gebruiken als ik weer terug ben uit Lissabon. Voor nu gelukkig nog een aantal weken lekker in de zon! :D

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Recente blogs