Niet invullen voor een ander | 7 tips tegen invulgedachten

niet invullen voor een ander tips

Oh nee. Er staan twee blauwe vinkjes, maar ik heb nog geen antwoord ontvangen. De ander zal me vast stom vinden. Heb ik iets verkeerds gezegd? Wil diegene het contact verbreken? Zomaar wat hersenspinsels die door je hoofd kunnen schieten als je gedachten invult voor een ander. Je hoofd wordt er niet bepaald rustiger op. Negen van de tien keer zit je er nog totaal naast ook. Maar hoe stop je met invulgedachten? Ik deel mijn verhaal (inclusief appelmoesaanvaring) en deel 7 tips voor niet invullen voor een ander.

Niet invullen voor een ander – mijn ervaring

Gedachten invullen voor een ander heb ik jarenlang volop gedaan. Misschien komt het doordat ik hoogsensitief ben en daardoor meer let op kleine signalen. Als iemand bijvoorbeeld naar buiten staarde, dacht ik soms al een verdrietige blik te zien. “Oh nee, had ik diegene gekwetst?” Tel daarbij op dat ik het graag voor iedereen goed deed en geen ster was in boos worden. Dan kun je je vast voorstellen dat ik vooral bezig was met wat anderen van me vonden. Of nee, bezig met wat ik dacht dat anderen van mij vonden.

Nog steeds kan ik me soms druk maken over mogelijke meningen van anderen, maar wel veel minder dan toen de puberhormonen nog door mijn lijf gierden. Niet invullen voor een ander helpt daarbij al heel erg. Dit zijn 7 tips die ik daarvoor in de loop der jaren heb geleerd.

1. Besef wat NIVEA jou brengt

Nee hoor, dit artikel is geen promotie van fijne handcrèmes die je zachte handen brengen. Ik heb het over NIVEA: Niet Invullen Voor Een Ander. Stoppen met gedachten invullen begint met beseffen wat NIVEA je gaat brengen. Of anders gezegd: wat het je allemaal voor narigheid bezorgt als je wél gedachten invult voor een ander:

  • Door gedachten in te vullen voor anderen sta je niet altijd open voor eerlijke feedback waar je wél iets aan hebt.
  • Je kunt niet echt luisteren naar het hele verhaal van de ander, omdat je hoofd alvast met een eigen interpretatie ervan aan de haal ging.
  • Je verspilt kostbare energie door je niet alleen met jouw gedachten bezig te houden, maar ook met wat jij denkt dat andere mensen over jou kunnen denken maar waarschijnlijk helemaal niet denken (snap jij hem nog?).
  • Je kunt een ander kwetsen door dingen voor diegene in te vullen die helemaal niet kloppen.
  • Of je kunt jezelf gek maken met gedachten die, achteraf gezien, op een misverstand berusten.
  • Je durft misschien je mening niet te geven of bepaalde stappen niet te zetten uit angst voor wat anderen van je vinden. Dat terwijl anderen dát misschien wel helemaal niet vinden.

2. Laat je eigen negatieve gedachten los

Invulgedachten zijn bij mij vaak een projectie van mijn eigen onzekerheden. Ik ben bijvoorbeeld wat onzeker over mijn presentatiekunsten. Toen ooit iemand in mijn publiek in slaap viel, zag ik dat als een bevestiging van mijn overtuiging. Zie je wel: het is niet boeiend, want hij valt in slaap. Eigenlijk legde ik de slaper dus mijn woorden in de mond. Misschien had hij gewoon een slechte nacht gehad.

Mij heeft het geholpen om aan mijn eigen belemmerende overtuigingen te sleutelen. Want als je zelf niet meer in die overtuigingen gelooft, zul je ze ook minder snel anderen in de mond leggen.

  • Verzamel tegenbewijs. Welke ervaringen heb je die laten zien dat jouw gedachten niet kloppen?
  • Bedenk een positieve overtuiging die je wél helpt. Bedenk voor elke negatieve overtuiging een gedachte die je wél helpt. Bijvoorbeeld “Ik ben goed genoeg”. Schrijf die ergens op en zorg ervoor dat je dagelijks aan die gedachte herinnerd wordt.
  • Ga tegen je stemmetjes in. Doe tóch de dingen die je zo spannend vindt. Al is het maar om te ontdekken dat je meer kunt dan de stemmetjes beweren.
  • Werk aan je zelfvertrouwen. Wat heb jij nodig om zelfverzekerder te zijn? Bijvoorbeeld een andere houding? Meer support van je omgeving? Kijk wat jij kunt doen om in het algemeen je zelfvertrouwen op te krikken.

3. Verplaats je in de ander

Klinkt vast tegenstrijdig, maar is het niet. Kijk eens door de ogen van de ander naar wat jij zegt of doet. Stel dat jij de ander bent en de ander is jou. Hoe zou jij in de schoenen van een ander reageren? Vanuit de ander naar mezelf kijken helpt mij vaak om invulgedachten te relativeren.

Een voorbeeld

Laatst zei ik ‘nee’ tegen een klant, omdat ik een opdracht niet helemaal mijn expertise vond. En omdat de opdracht niet helemaal paste in het straatje van dingen waar ik gelukkig van word.

Eén tel voelde ik me superstoer na die reactie, maar daarna kwam het knagende schuldgevoelstemmetje. “Nu is ze vast boos.”

Mijn businesscoach leerde me om de situatie om te draaien. Hoe zou ik het zelf vinden als iemand tegen me zou zeggen “Dat is niet mijn expertise, maar ik ken wel die en die persoon die dit voor je kan doen”? Je raadt het al: ik zou het zelf juist heel fijn vinden dat de ander me doorverwijst in plaats van met tegenzin aan mijn opdracht te zitten.

Dat hielp me om het stemmetje snel de deur te wijzen.

niet invullen voor een ander tips

4. Check check dubbelcheck

Ik merk zelf dat ik invulgedachten vaak baseer op kleine signalen. Iemand reageert bijvoorbeeld kortaf via WhatsApp. Vaak komt dat gewoon doordat diegene haast heeft of ondertussen met tien andere dingen bezig is. Maar voordat je het weet maakt je hoofd er wat anders van “Zie je wel? Ik had het helemaal verkeerd gezegd!”

Dat terwijl je je oordeel nooit kunt baseren op dat ene ding dat je ziet. Check daarom wat je denkt te weten. “Ik merk dat je wat kortaf reageert. Is er iets?”. Negen van de tien keer is er niets aan de hand.

5. Stel vragen

Soms doet een ander uitspraken die in jouw hoofd een eigen leven gaan leiden. Realiseer je in zo’n geval dat jij dingen altijd interpreteert vanuit jouw situatie. Vanuit eerdere ervaringen die je hebt, vanuit je gedachten over jezelf of vanuit bestaande gewoontes. Zoals jij je eigen referentiekader hebt, zo heeft een ander dat ook. Jij kent het referentiekader van de ander alleen niet. Dat maakt het lastig om precies te weten wat te ander bedoelt.

Wat helpt? Stel vragen. Vraag de ander waarom hij iets zegt of doet. Of wat de ander bedoelt. Een goede manier om hardnekkige misverstanden de wereld uit te helpen!

Een grappig voorbeeld: appelmoesgate

Toen Bart en ik net een relatie hadden, kwam hij aanzetten met een pot appelmoes voor bij het avondeten. Ik ging voor hem koken en was stiekem een beetje beledigd. Mijn oma zette namelijk altijd appelmoes op tafel om de smaak te camoufleren van dingen die ik niet lekker vond.

“Zie je wel, ik ben een waardeloze keukenprinses. Wat ik maak, is niet te eten!”, vulde ik in.

Maar in plaats van de handdoek (en spatel) in de ring te gooien, vroeg ik Bart waarom hij met die pot kwam aanzetten. Je raadt het al: hij bleek gewoon een groot appelmoesliefhebber te zijn. Mijn interpretatie was wat vertekend door mijn appelmoeservaringen. Vragen bleek de truc.

6. Focus op de feiten

Je gedachten kunnen nogal een loopje met je nemen. Ik weet ook hoe een mug opeens een gigantisch olifant kan worden. Zoals met dat potje appelmoes. Maar weet wel dat jij jezelf tot een halt kunt roepen ergens tussen de mug en de olifant in. Hoe? Door bewust naar de feiten te kijken. Wat gebeurt er feitelijk? Wat weet je zeker?

  • Je ziet twee blauwe vinkjes.
  • Mijn vriend neemt een pot appelmoes mee.
  • Iemand in het publiek valt in slaap.

Al het andere is jouw interpretatie van de situatie. Die kun je checken bij de ander of je kunt het proberen los te laten. Maar neem het niet zomaar voor waar aan.

7. Wat is er zo erg aan iemand teleurstellen?

En misschien wel het belangrijkste in het kader van niet invullen voor een ander: wat maakt het eigenlijk uit als een ander een keer boos of teleurgesteld is? Je kunt nooit iedere persoon op aarde met elke keuze gelukkig maken. Tenminste, niet als je ook jezelf gelukkig wilt maken. Blijf vooral trouw aan jezelf en laat los dat je het voor iedereen goed moet doen.

Vul jij weleens gedachten in voor een ander?

niet invullen voor een ander tips

Volg:
Deel:

13 Reacties

  1. 23 september 2020 / 07:08

    Ik heb ook zeker de neiging om gedachten voor een ander in te vullen, ook omdat ik hoogsensitief ben. Het kost me veel energie en ik probeer dit zo weinig mogelijk te doen en er echt op te letten. Met jouw tips moet dat zeker lukken.
    Darina blogde over…Q&A | Wat zijn jullie vragen aan mij?

  2. 23 september 2020 / 08:01

    Communicatie is en blijft een interessant en tegelijk ingewikkeld ding. Ik vul zelf (te) vaak dingen in voor een ander en herken heel erg wat je zegt over het je in een ander verplaatsen. Voor mezelf ben ik veel ‘strenger’ dan voor een ander. Want inderdaad, als een ander een keer nee zegt of wat dan ook, vind ik dat niet erg. Waarom dan wel denken dat een ander het erg vindt als ik dat doe?
    Naomi blogde over…Nieuwe hobby/verslaving: diamond painting

  3. 23 september 2020 / 08:45

    Wat een goed artikel is dit! Ik had er inderdaad ook wel een handje van, maar inmiddels kan ik de positieve scenario’s ook veel meer ruimte geven.
    Audrey blogde over…Welkom thuis, Mango!

  4. 23 september 2020 / 08:53

    Ik probeer hier altijd op te letten, maar ik heb zeker wel eens zo’n nachtelijk ‘toen zei k dat en wat zal diegene nu wel niet denken’-momentje. Zo zinloos, maar af en toe onvermijdelijk, dus dank voor deze tips voor in mijn achterhoofd!
    Hermien – KouweKleren blogde over…Minder kleding hebben & kopen: vijf voordelen

  5. 23 september 2020 / 09:42

    Hier heb ik ook heel veel moeite mee (gehad). Het is nu minder dan eerst, maar nog steeds kan ik wel eens voor een ander invullen. Inderdaad, zoiets als geen berichtje meer terugkrijgen: ‘Die vindt me vast niet meer aardig’ of ‘Heb ik iets verkeerds gezegd?’ gaat dan al heel vaak door mijn hoofd. Maar je kunt helemaal niet weten wat een ander denkt. En andersom denk ik nooit zo over iemand, dus waarom zou een persoon ook zo over mij denken? Een mooie die ik op een assertiviteitscursus heb geleerd: ook al denken ze dat wel, dat is hun probleem. Pas als ze het naar je uitspreken wordt het ook jouw probleem, maar dan kun je er een oplossing voor zoeken!
    Lianne blogde over…Help, ik ben het plezier in bloggen kwijt

  6. 23 september 2020 / 11:00

    Ik doe altijd heel erg mijn best om niet in te vullen voor een ander, maar soms gaat het nog wel eens mis. oeps. Aldoende leert men

  7. 23 september 2020 / 14:43

    Wat een mooi voorbeeld, dat appelmoes verhaal! Eigenlijk speelt onzekerheid dan toch een rol in dit soort situaties, ik herken het wel, ik zou denk ik in de eerste instantie een dezelfde soort reactie hebben;-) Verder vind ik die tip van het omdraaien van de situatie van je businesscoach een hele goede, die ga ik zeker onthouden.
    bychristiana blogde over…L’Occitane sheaboter voetcrème (met de heerlijke geur van lavendel!)

  8. 23 september 2020 / 22:43

    Het verplaatsen in een ander vind ik enorm belangrijk, veel mensen doen dit niet. En hierdoor krijgen veel mensen ruzie inderdaad. Goed dat je hierover een artikel hebt geschreven!

  9. 25 september 2020 / 15:30

    Wat een fijn artikel! Ik vul vaak iets in voor een ander ten koste van mezelf. Maar dit artikel kan me wel erbij helpen <3 Dank je wel :-D

  10. 28 september 2020 / 13:10

    Fijn artikel! Ik heb geleerd nooit in te vullen voor een ander. Ik had een aantal maanden terug nog een discussie met een collega’. Die dacht dat ik wel even begreep door haar lichaamstaal wat ze bedoelde… Gebruik je woorden :’) echt. Niet iedereen heeft hetzelfde level of snapt waar je zit. En ze vulde dus voor mij in dat ik het wel had begrepen en er wat mee ging doen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge