Omgaan met negativiteit van buitenaf | 7 tips tegen het sponseffect

omgaan met negativiteit

Collega’s die overduidelijk al jarenlang niet met plezier naar het werk gaan, nieuwsberichten over de zoveelste misdaad en die ene vriendin die altijd wat te klagen heeft. Die drie dingen hebben één ding gemeen: vrolijk word je er niet van. Dat soort negatieve prikkels kunnen je energie wegslurpen als een dorstige bloedzuiger die zijn prooi heeft gevonden. Helaas kun je situaties, berichtgeving en mensen om je heen niet veranderen. Wat je wel kunt veranderen? Jouw manier van omgaan met negativiteit van buitenaf.

Omgaan met negatieve mensen of nieuws

Negativiteit is in mijn ogen niet slecht. Baaldagen zijn menselijk en het is heel logisch dat jij en ieder ander niet alleen regenbogen en eenhoorns op zijn pad geworpen krijgt. Als je verdrietig bent, is het niet handig om maar 24/7 over te komen als die positieve persoon die huppelend, lachend en blij door het leven gaan. Nee hoor, laat je emoties er juist zijn. Net zoals er altijd situaties zullen zijn waarin iemand oprecht een moeilijke tijd doormaakt. In sommige situaties is het juist mooi iets te kunnen doen en om samen die emoties te doorstaan. Dus nee, over die situaties heb ik het niet.

Waar ik het over heb, zijn de negatieve prikkels die je niet op jouw bordje hoeft te laten komen. Je buurvrouw die na jouw lange werkdag de frustratie even kwijt moet over de vuilniszakken langs de weg. Die ene vriendin je zo vaak gefrustreerd opbelt dat je al schrikt zodra haar naam op je telefoonscherm verschijnt. Of die collega die je maar blijft spammen met telefoongesprekken en e-mails over hoe vreselijk deze werkplek is, terwijl jij het om eerlijk te zijn wel goed naar je zin hebt. Dat soort dingen kunnen je leegzuigen als een spons.

Dat de negativiteit er is, kun je niet veranderen. Wat je wel kunt doen, is die spons regelmatig uitknijpen zodat jij je positieve energie niet aan onnodige energieslurpers laat opgaan. Goed omgaan met negativiteit dus!

Omgaan met negativiteit | wat mij helpt?

Die sponsneiging heb ik zelf ook gehad. Eigenlijk tot vlak voordat ik mijn blog begon. Ook aan het begin van coronatijd merkte ik dat ik heel even neigde dat pad op te gaan toen ik als een nieuwsjunkie tien keer op een dag de NOS-app ververste. Veel vrolijks kwam er niet voorbij. Mede door mijn blog maar ook door dingen in mijn leven aan te passen, lukt het me gelukkig al een paar jaar veel beter om negativiteit van buitenaf los te laten. Dit zijn 7 tips die mij een eind in de goede richting hebben geholpen, ook in coronatijd.

1. Accepteer dat je niet alles hoeft op te lossen

Alles oplossen hoeft niet en kan ook niet. Het heeft mij veel rust gebracht om te beseffen dat ik het niet altijd kan fixen als iemand ergens mee zit. Stel: je collega baalt van haar niet-uitdagende baan en begint daar zeker wekelijks een keer over. Je kunt dan een paar keer een tip geven (“Kun je er met je baas over praten?”) en vragen stellen. Maar als diegene jouw oplossing steeds in de wind slaat, dan kun je beter loslaten dat jij de gouden tip moet geven. Breek je hoofd er niet meer over, luister gewoon en probeer eventueel het gesprek wat te sturen naar andere onderwerpen.

Er zijn natuurlijk ook situaties waarin iemand oprecht in een moeilijke situatie zit en steun nodig heeft. Ook in dat geval geldt vaak: besef dat jij het niet hoeft op te lossen. Luisteren, een virtuele knuffel geven of er voor diegene zijn is misschien alles wat je kunt doen. En zonder het te beseffen, beteken je daarmee vaak al heel veel. Je hoeft geen oplossingen en tips aan te dragen. Wees er gewoon voor diegene.

2. Blijf zelf positief

Als je zelf het positieve voorbeeld geeft, kan dat helpen om een ander mee te krijgen. Wanneer jij na het onderwerp van de ander zelf ook gaat klagen over de pakketjesbezorger die vandaag te laat kwam en de voordringer in de supermarkt, dan is de kans klein dat het gesprek een vrolijke wending krijgt. Oké, de clown uithangen, is het andere uiterste – zeker als er serieus iets aan de hand is. Maar als je vriendin minutenlang over het weer klaagt of erg negatief is om niets, kun je best beginnen over iets vrolijkers. Of vraag naar iets leuks wat de ander op dit moment ook bezighoudt. Wie weet gooit de ander het dan over een positievere boeg.

3. Leg je nieuwsconsumptie aan banden

Mijn beste ontdekking in coronatijd voor omgaan met negativiteit is mijn eigen nieuwsverslaving aan banden leggen. En ja hoor, ik heb ontdekt dat dat mogelijk is zonder wereldvreemd te worden. Ook al doen de kranten misschien anders vermoeden, de wereld is over het algemeen niet in één klap totaal veranderd als je drie uur lang NOS en NU.nl niet hebt bekeken.

Het ding is: nieuws is bijna altijd eerder negatief dan positief ingestoken. Veel nieuwssites en kranten lichten bovendien vooral uitzonderlijke situaties uit. Daardoor lijkt het alsof negatieve gebeurtenissen als overvallen of rellen heel vaak voorkomen. Positieve gebeurtenissen zijn vaak niet nieuwswaardig genoeg om er een krantenkop aan te wijden. Daardoor geeft het nieuws eerder een nieuwswaardig dan een realistisch beeld van de wereld om je heen.

Door wat minder vaak het nieuws te kijken, kan ik zelf een stuk beter loslaten wat de media aan negativiteit voorschotelen. Eén keer per dag het journaal kijken en af en toe NOS.nl openen is op zich voldoende om op de hoogte te zijn. Scheelt mij veel negatieve prikkels. Ik ben wel nog steeds op de hoogte, maar laat me niet meer uit het veld slaan door alles wat negatief is.

omgaan met negativiteit

4. Omring je met positieve bronnen

Gelukkig is het internet niet één grote bron van negativiteit. Er is ook veel positiefs op het web en op social media te vinden. Ik volg zelf graag bloggers, Instagrammers, YouTubers of podcasts die mij inspireren en een positieve kijk op dingen geven. Ik merk dat hun positieve geluiden en creativiteit mij helpen om juist het positieve van dingen te blijven inzien.

Zo praten de media veel over alle negatieve gevolgen van de klimaatcrisis. Op Instagram volg ik bewust mensen die laten zien wat je kunt doen om de wereld mooier te maken op jouw manier en hoe leuk en zinvol ook kleine duurzame stappen zijn. Zo geniet ik heel erg van de mooie blog van Linda over duurzaam leven en de fijne tips van Hermien over duurzame kleding. Een positief geluid dat mij helpt om niet in het “Waar gaan we met de wereld naartoe?”-doemscenario te blijven hangen of me bezig te houden met gedrag van anderen waar ik niets aan kan veranderen.

5. Geef je grenzen aan

Vaak zit er een grens aan de hoeveelheid negativiteit die je op een dag kunt hebben. Als ik bijvoorbeeld overdag net drie lastige gesprekken heb gehad en daardoor zelf wat uit mijn hum ben, zet ik een zielige documentaire ‘s avonds liever af. En als je al een collega hebt getroost, is het misschien ook moeilijk om ‘s avonds nog de sores van je buurvrouw over dat in de weg liggende vuilnis over je heen te krijgen.

Het mooie is: die grens kun je trekken. Dat hoeft echt niet op een botte manier te zijn. Je wijst iemand bijvoorbeeld niet af als je simpelweg vraagt of diegene je morgen kan terugbellen. Daar heeft de ander juist meer aan. Dan kun je het gesprek wel met aandacht en zonder tegenzin volgen.

Een paar simpele tips voor assertief omgaan met negativiteit:

  • Beantwoord even geen telefoontjes als je bang bent voor meer negatieve prikkels. Vraag via WhatsApp of je een andere keer erop kunt terugkomen.
  • Gaat het heel lang over een negatief onderwerp dat er niet echt toedoet? Geef aan dat je het graag ergens anders over hebt.
  • Spreek minder vaak af met een persoon die alleen maar energie zuigt in plaats van dat diegene je energie oplevert.
  • Kijk niet naar een verdrietige documentaire of film na een lastige dag, maar zoek iets vrolijkers op.
  • Vraagt een vriendin die soms wat negatief is om af te spreken? Stel voor om het naar volgende week te verplaatsen.
  • Sla een dag het nieuws over als je al in een negatieve vibe zit.

6. Train jezelf in positiever denken

Mijn fijnste tip voor omgaan met negativiteit: oefen met met positief in het leven staan. Tot een jaar of vijf geleden zag ik mezelf als een glas-halfleeg-persoon, maar inmiddels kan ik wel stellen dat mijn glas absoluut halfvol is. Lukt niet elke dag natuurlijk en dat hoeft ook niet. Maar over het algemeen ben ik best handig in situaties omdraaien of de positiviteit opzoeken als het tegenzit. Dat helpt ook al enorm om je minder te laten meesleuren door negativiteit om je heen. Een paar simpele dingen die mij helpen:

  • Houd bij wat je blij maakt. Ja, ook de kleine dingen. Doe ik op mijn blog, maar kan ook prima in een notitieboekje of in je telefoon.
  • Verzamel positieve mensen om je heen. Mensen die je inspireren of blij maken – op welke manier dan ook. Dat helpt enorm om het zonniger in te zien.
  • Neem tijd voor jezelf als je dat nodig hebt. En gun jezelf dat ook. Als je nog wat energie overhoudt, kun je sowieso positiever denken dan wanneer je compleet leeggezogen bent.
  • Heb oog voor de kleine gelukjes die er zijn. Zoek die ook bewust op.
  • Relativeer kleine negatieve dingen. Focus niet op dat ene schap in de supermarkt dat leeg is, maar kijk naar wat je wél allemaal in je karretje hebt liggen.

7. Oefen met loslaten

Je kunt er niet voor zorgen dat alles en iedereen om je heen vrolijk en blij is. Er gebeuren altijd moeilijke dingen, er zullen altijd mensen negatief zijn, en dingen als geroddel zijn van alle tijden. Maar je kunt wel proberen die dingen los te laten. Laat je dag niet beïnvloeden door je zeurende collega en besef dat jij niet alle verantwoordelijkheid op je hoeft te nemen voor wat dan ook. Dat besef kan zo al een paar kilo aan emotionele ballast schelen.

Oefenen met loslaten kun je doen met deze tips. Mijn fijnste tip is tijd voor mezelf nemen, mediteren en afleiding zoeken in de vorm van dingen die weinig hersencapaciteit kosten, zoals fotograferen, wandelen of hardlopen. Je hoofd soms tijdelijk uitzetten dus, zodat je de negatieve prikkels van anderen daarna beter bij de poort kunt tegenhouden. Hup, tot hier en niet verder!

Ben jij gevoelig voor negativiteit om je heen?

omgaan met negativiteit tips
Volg:
Deel:

8 Reacties

  1. 30 maart 2021 / 09:10

    Goede tips! Ik ben er ook wel gevoelig voor, ja. Zeker over niet meegaan in de negatieve klaagflow is denk ik een heel goede voor mij. Qua tv kijken nemen wij altijd heel veel op, zodat we inderdaad ‘s avonds precies kunnen uitkiezen waar we zin in hebben.
    Audrey blogde over…Last van duizeligheid? Zo kwam ik ervan af!

  2. 30 maart 2021 / 09:55

    Ja, helaas wel! Ik kan me gauw dingen aantrekken en tja, negatieve dingen blijven vaak wel lang(er) hangen. Maar dan moet ik er ook wel bij zeggen dat ik best intens ben in emoties in het algemeen, dat betekent dat ik ook (echt) heel lang kan nagenieten van fijne dingen of momenten. Dus het is niet alleen maar negatief hoor (zie je, nu volg ik jouw tips 2,4 en 6 allemaal tegelijk op;-))
    bychristiana blogde over…Gezondheid van je pomeriaan, 7 dingen die je daarover moét weten!

  3. Kristel
    30 maart 2021 / 10:02

    Dat stuk over het nieuws volgen klopt helemaal. Zoveel negativiteit. Gebeuren er geen goede dingen meer op de wereld? En als ik 1 artikel lees over dierenmishandeling (correctie als ik de titel ervan zie.De artikels lezen doe ik niet, dan ben ik echt gewoon de hele dag misselijk) is mijn dag helemaal om zeep.

    Loslaten..
    Elke dag even op deze blog kijken helpt ook.
    Het is altijd een positief puntje in mijn dag.
    Ook al spreken titels mij soms niet onmiddellijk aan. Toch open ik ze altijd.
    Zo weet ik ondertussen dat ik een introvert type ben. Al die jaren dat ik mijn eigen gewoon raar vond omdat ik anders was.
    Dank je 🍀

    Geniet nog van deze mooie zonnige dag.

  4. 30 maart 2021 / 11:16

    Wat een fijn artikel! En fijne tips ook weer! Goed geschreven. Ik schrijf soms zelf wel eens over het feit dat je niet altijd de vrolijke zelve kan zijn en dat het oké is om je niet elke dag oké te voelen. Want hoe positief iemand ook is ingesteld, een slechte dag kan je helaas niet vermijden. En die moet je inderdaad ook niet wegstoppen onder een stralende glimlach en doen alsof er niets aan de hand is. Als je een babbel nodig hebt, moet je die gewoon kunnen voeren om onszelf weer de kracht te geven om er terug tegen aan te kunnen.

  5. Ida
    30 maart 2021 / 17:58

    Fijne blog! Ik lees of kijk liever geen nieuws meer want door al die negativiteit word je echt niet vrolijker. Ook de krant lees ik niet meer, vroeger wel hoor. Ook wil ik liever geen zielige of dramatische muziek luisteren, maar happy music! Ik heb een hele playlist met leuke vrolijke liedjes en dat is echt erg fijn. Het scheelt echt als je op deze manier de dingen kiest waar jij blij van wordt.

  6. 30 maart 2021 / 17:59

    Phoe, ik ben heel gevoelig voor negativiteit om me heen. Dat met die nieuwsconsumptie vorig jaar herken ik heel erg. Ik stopte al na een week en besloot toen alleen één keer per dag het journaal te kijken. Beste besluit ooit. Ik moet wel zeggen dat ik inmiddels weer wat meer op een nieuwsjunk begin te lijken, dus misschien goed om weer even wat strakker te worden.
    Naomi blogde over…Boekenpraat: Goudpapaver (Laila Ibrahim)

  7. 2 april 2021 / 10:37

    Wat een mooi artikel! Inderdaad, sinds ik het nieuws niet meer op de voet volg (eigenlijk al bijna een jaar) helpt dat me wel om positiever te blijven. Heel veel dingen komen bij mij zo hard binnen, terwijl ik er nu toch niks aan kan doen (behalve er verdrietig van zijn). Ik vind het fijn om af en toe flink te klagen, maar ik zorg er wel altijd voor dat ik niet in die negativiteit blijf hangen. En baaldagen hebben we allemaal!
    Anna blogde over…Happy list #21: Shoppen in Duitsland en mijn nieuwe aanbod!

  8. 5 april 2021 / 13:37

    2 & 6 zijn dingen die ik zeker vaak doe. Ik probeer me niet te laden beïnvloeden door anderen en juist te kijken naar wat ik wél heb. Het nieuws volg ik al JAREN niet meer en geeft voor mij zeker een lekker rustig en positiever gevoel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge