ontspannen na een werkdag 4

Ontspannen na een werkdag – 26 tips (zonder beeldschermen)

  • 13 juni 2024
  • 7 Reacties
Categorieën: Lifestyle, Zelfliefde

Of je nu je droombaan hebt of in een functie werkt die vooral veel energie uit je trekt, we komen allemaal weleens moe terug van werk. Je hebt de hele tijd aan gestaan, talloze e-mails van een reactie voorzien, je beste beentje voorgezet tijdens de zoveelste vergadering en ongemakkelijke koffiezetapparaatgesprekken gevoerd – zelfs met die ene collega met wie je het niet fantastisch kunt vinden. Kortom: jij snakt naar een avond voor jezelf, met hooguit gezelschap van ene Ben & Jerry of een goede serie. Maar wat kun je – los van Netflix voor de zoveelste keer uitspelen – doen om te ontspannen na een werkdag? Dit zijn 26 tips waar geen beeldscherm aan te pas komt.

(Schermvrij) ontspannen na een werkdag: waarom dat zo belangrijk is?

Ook als je je werk (zoals ik) hartstikke leuk en gaaf vindt, is het belangrijk om te ontspannen na een werkdag. Werk blijft tenslotte werk. Je moet ervoor aan staan, moet vaak onder enige tijdsdruk een bepaalde workload gedaan krijgen en staat ook een deel van de dag voor anderen klaar. Of je nu in een drukke kantoortuin zit of vanuit je stille thuiskantoor werkt (of fantastische noise-cancelling headphones hebt gescoord), werk kost altijd een beetje (of veel) energie. Het is belangrijk om een moment op de dag te hebben waarop je niet aan staat. Niet aan voor werk in elk geval.

Waarom ontspannen na een werkdag in mijn ogen heel belangrijk is:

  • Het helpt je om los te koppelen van je werk en daardoor niet ’s avonds nog met je gedachten bij werkprojecten en volle werkagenda’s te zijn.
  • Je brengt er je hoofd mee tot rust nadat je hoofd een tijdje volledig aan stond.
  • Je kunt er overprikkeling mee tegengaan als je daar gevoelig voor bent (bijvoorbeeld de prikkels van appjes, e-mails, telefoontjes of enthousiast telefonerende collega’s naast je).
  • Doordat je je hoofd rust geeft, kun je vaak makkelijker in slaap komen. Je hebt minder last van piekeren ’s nachts.
  • Je geeft ook je lichaam rust, waardoor het frisse energie kan opdoen voor de avond en de volgende dag.
  • Je kunt door ontspanning meer in het hier en nu zijn, en kunt beter lastige gesprekken of vervelende situaties loslaten die al zijn geweest.
  • Op de lange termijn voorkom je er stress mee als je elke dag een rustmoment inbouwt.

Dus ja, ontspannen na een werkdag is in mijn ogen altijd belangrijk. Doe het dan wel vooral op een manier die bij jou past. Ik ben zelf bijvoorbeeld niet zo’n tv-fanaat. Ik ga liever wandelen, koken of bloggen dan dat ik er drie serie-afleveringen achter elkaar doorheen jas. Kijk vooral wat voor jou werkt en wat je ontspant. En spoiler: dat is vaak dus niet een uur door Instagram scrollen voordat je gaat slapen. Het is in mijn ogen soms ook juist een schermvrije activiteit. Opnieuw in het kader van ‘niet alsmaar aan staan’ (en om een blauw-licht-shot voor het slapengaan te voorkomen).

ontspannen na een werkdag 3

Maar hoe doe je dat, ontspannen na een werkdag?

Dat begint natuurlijk met je schoenen op de deurmat laten staan, je iets te strakke colbertje uittrekken en je werkmail vooral lekker negeren. Maar laten we het concreter maken: wat zijn manieren om te ontspannen na een werkdag, juist als je met een vol hoofd thuiskomt of moeite hebt om alle losse eindjes van werk achter je te laten? Dit zijn 26 manieren die ik zelf fijn vind om te ontspannen na een werkdag (en waar geen schermen met blauw licht aan te pas komen.

  1. Maak jezelf onbereikbaar. De wereld kan jou echt wel een avond missen. Of laat ik het zo zeggen: jouw werkwereld of de buurvrouw of je tante die iets van je wilt. Laatst ontdekte ik dat je op je telefoon speciale standen kunt instellen waarbij je nog wel bereikbaar bent voor belangrijke mensen (zoals je ouders of partner), maar niet voor anderen. Superhandig voor een avond rust! En vind je zoiets spannend, maar wil je wel minder afgeleid worden door de notificatiepiepjes of een oplichtend scherm? Stop dan je telefoon vanaf een bepaalde tijd in de la. Dan hoor je hem wel overgaan als je gebeld wordt, maar kom je niet in de verleiding om tijd aan Instagram te verdoen.
  2. Kies bewust een stoptijd. Als je thuiswerkt, is het verleidelijk om de laptop eindeloos open te laten staan en voor dat ene mailtje toch nog ’s avonds laat achter de PC te kruipen. En als je niet aan het werk bent, heb je misschien de neiging om je halve huishouden in de avonduren te proppen. Mijn tip in beide gevallen: spreek met jezelf elke avond een stoptijd af. Dus een moment waarop je stopt met werk, met huishoudelijke taken of bijvoorbeeld met dat tergend lange appgesprek met je oudtante. Dankzij zo’n stoptijd weet je zeker dat je ’s avonds een moment hebt om te ontspannen. Ook als het eind van je to-do-list nog lang niet in zicht is. Morgen weer een dag!
  3. Maak alvast een lijstje voor de volgende dag. Probeer aan het eind van je werkdag alvast alle to-do’s op te schrijven voor de volgende dag. Dan heb je dat lijstje maar vast liggen en blijven al die taakjes niet door je hoofd spoken. Mij helpt dit altijd heel goed om de werkdag af te ronden en mijn vrije avond met een schone lei te starten.
  4. Gebruik de auto- of OV-rit al als ontspanning. Als ik afspraken buiten de deur heb, gebruik ik de bus- of autorit naar huis al als tijd om tot rust te komen. Je hoeft natuurlijk niet te wachten met bijkomen totdat je de voordeur van je eigen huis dichttrekt en thuis bent. Luister bijvoorbeeld in de auto al naar een fijne podcast en neem je favoriete boek mee in de trein.
  5. Maak een wandeling of fietstocht. Frisse lucht en een windje door je haren is vaak heerlijk ontspannend. Al helemaal als je overdag veel tijd tussen vier muren doorbrengt! Begin de avond eens met een korte (of juist een lekker lange) wandeling of een mooie fietstocht door de wijk. Voel de wind in je haren, vertraag eventueel je fiets- of looptempo en kijk bewust om je heen wat er allemaal te zien, ruiken en voelen is. Trouwens, zelfs in de regen is zo’n rondje buiten een aanrader. Het is dan tenminste lekker rustig en je ruikt overal de o zo herkenbare geur van vers gevallen regendruppels.
  6. Maak iets anders dan anders in de keuken. Ooit was koken voor mij zo’n snel-snel-ding. Iets “wat ook nog moest” en wat meer voelde als het zoveelste afvinkbare taakje op de lijst. Inmiddels geniet ik enorm van koken. Hoe dat zo is gekomen? Maak van koken iets leuks door vaker nieuwe dingen te proberen (of jezelf op een mooi kookboek te trakteren) en door er de tijd voor te nemen. Gun jezelf de tijd om een recept op te zoeken, de ingrediënten bij elkaar te sprokkelen en het gerecht in elkaar te flansen. Dan wordt in de keuken uithangen opeens een ontspannende activiteit.
  7. Schrijf de dag van je af. Is er vandaag van alles gebeurd op het werk of op privévlak? Pak er een boekje bij en schrijf alles van je af. Neem bijvoorbeeld 10 minuten om in het wilde weg alles neer te pennen waar je vandaag van baalde. En als je toch aan het schrijven bent geslagen: noteer ook eens elke dag 3 dingen waar je dankbaar voor was en 3 dingen waar je trots op bent. Dan kun je de dag positief afsluiten. Een dankbaarheidsdagboek is daar trouwens ook een mooie manier voor.


  1. Lees een boek (tip: extra fijn om dat in bed te doen). Als je van je late scrolsessies door social media in bed af wilt komen, dan is een goed boek dé remedie tegen je scrolverslaving. Ga eerder richting bed en neem de tijd om je te verliezen in een mooi boek. En dan het liefst een boek waar je ontspannen in kunt lezen. Dus geen managementboek waarbij je bij elke pagina de neiging krijgt om aantekeningen te maken (want: handig voor werk). Nee, lees het liefst een roman of een luchtig non-fictieboek dat vooral bedoeld is ter vermaak of ter inspiratie en niet om je hersens over te kraken.
  2. Kies jouw eigen introverte of extraverte manier van ontspannen. Ontspannen na een werkdag betekent voor iedereen iets anders. Extraverte mensen laden vaak op van contact met anderen; introverte mensen halen vooral energie uit op zichzelf zijn. Check daarom voor jezelf of jij introvert, extravert of ambivert (een beetje van beide) bent. En kijk of je je ontspannende avondactiviteiten daarop kunt afstemmen. Als introvert vind ik het bijvoorbeeld veel rustgevender om een rondje hard te lopen of een blog te schrijven dan om nog 3 avonden per week bij vrienden te gaan eten. Een extravert vindt het misschien wel heel fijn om een paar sociale dingen gepland te hebben staan. Lees ook mijn tips voor introverte mensen als je je in die groep herkent.
ontspannen na een werkdag 5
  1. Probeer een meditatie. Ja, ook als je denkt dat jij daar niet de persoon voor bent. Juist dan misschien. Mediteren is niets meer en niets minder dan je aandacht op één ding (bijvoorbeeld je ademhaling of een bepaald lied) focussen. Een goede manier om je hoofd van piekeren af te helpen en om überhaupt dicht bij jezelf te blijven en je niet continu te laten leiden door wat anderen van je vinden, vragen of willen. Mij heeft het enorm geholpen om me niet door elk vlaagje spanning te laten meeslepen.
  2. Speel een ouderwets bordspel. Wil je samen ontspannen na een werkdag, maar heb je geen zin in de zoveelste film of heeft de komkommertijd hard toegeslagen in de tv-wereld? Dan is een bordspel een gouwe ouwe ontspanningsactiviteit. Daar hoef je trouwens echt niet meteen urenlang zoet mee te zijn. Ik speel zelf bijvoorbeeld graag Take Five, Scrabble, Rummikub of Lama. Allemaal spelletjes waar je geen uren voor hoeft uit te trekken en waarvoor je je ook niet in ingewikkelde spelhandleidingen hoef te verdiepen.
  3. Schrijf iets voor jezelf. Iets wat geen tekstueel meesterwerkje hoeft te worden of überhaupt de ogen van iemand anders dan jijzelf te zien krijgt. Pen gewoon eens wat gedachten neer. Schrijf een gedichtje, een kort verhaal, een anekdote van vandaag of een lijstje met dingen die je blij maakten. Hoe dan ook, schrijven lucht op, schrijven ontspant en schrijven maakt ook vaak genoeg blij.
  4. Pak je sportkleren en kom in actie. Oké, deze activiteit zou ik niet aanraden om vlak voor het slapengaan te doen (hallo, wakker houdende adrenalinekick!). Maar voor aan het begin van de avond vind ik zelf hardlopen, yoga of een andere vorm van sporten perfect om mijn hoofd leeg te maken.
  5. Volg een creatieve workshop. Op locatie of gewoon online vanuit huis. Creatieve dingen doen werkt ontspannend en geeft vaak ook een shot inspiratie en nieuwe energie. Probeer eens iets anders dan anders en ontdek dat je misschien meer creatieve dingen leuk vindt dan je denkt.
  6. Beluister een podcast of luisterboek. Kaap het allerbeste plekje op de bank of je lievelingsfauteuil in de hoek en nestel je daar lekker in. Zet dan een mooie podcast of een fijn luisterboek (Storytel is fantastisch!) op en laat je daar lekker door meenemen. Vind je het (zoals ik) lastig om alleen maar te luisteren zonder iets met je handen te doen? Doe dan ondertussen iets creatiefs waar je je hoofd niet bij nodig hebt, zoals een cake bakken, een puzzel maken of plantjes stekken.
ontspannen na een werkdag
  1. Plan quality time met je Stoov-kussen (of kruik). Sinds ik een Stoov-warmtekussen heb, wijkt dat ding nauwelijks van mijn zijde. Hoe fijn is het om altijd je eigen hitte-ding op je schoot te kunnen leggen. Ik vind het zelf ook een ultieme ontspanningsactiviteit om een kwartiertje met mijn Stoov op de bank te kruipen. Zelfs zonder schermen erbij aan vind ik het dan een geslaagde ontspanningsactiviteit. En heb je geen Stoov-kussen? Dan werkt een warmtedeken, kruik of gewoon een dikke plaid natuurlijk ook heel goed.
Lees ook: mijn ervaring met een Stoov-warmtekussen.

  1. Neem een warme douche. Onder de douche kun je alle gedachten, stress en beslommeringen van je af spoelen. Hup, mee het afvoerputje in. Een lekker warme douche schijnt heel goed te zijn om stress te verminderen en ook minder last te hebben van bijvoorbeeld schouder- of buikklachten. Een extra goede reden om je douchebeurt naar de avond te verplaatsen! Ook scheelt het je haasten op de vroege morgen als je ’s ochtends gedoucht en wel uit je bed rolt.
  2. Stort je op je (indoor of outdoor) urban jungle. Heb jij een flinke plantenverzameling in huis staan? Zijn sommige stekjes rijp voor een nieuwe pot? Of heb je een tuin vol planten die liefde en aandacht verdienen? Dan kan tuinieren of de planten binnen een verzorgingsronde geven een ontspannende activiteit op zich zijn. Geef bijvoorbeeld je stekjes een nieuw onderkomen en zoek er mooie potjes bij uit of wied onkruid in de tuin. Een nuttige én rustgevende bezigheid, omdat je lekker met je handen bezig bent.
  3. Bel om bij te kletsen. Waarom lange appgesprekken voeren of alleen oppervlakkig contact hebben via social media als je elkaar ook gezellig kunt (video)bellen. Neem eens de tijd om op die manier bij te kletsen met een vriend(in) of een familielid dat je niet zo vaak ziet. Dit is hét moment.
  4. Doe jezelf een keer de schoonheidsspecialist of sauna cadeau. Dit is uiteraard niet iets voor iedere avond. Maar het kan heerlijk rustgevend zijn om jezelf soms zo’n verwenavond voor jou alleen cadeau te doen. Geef jezelf een ontspannende gezichtsbehandeling of dommel heerlijk in tijdens een saunabezoek in de warme lucht. Als er iets ontspannend is, dan is het dat wel.
  5. Houd een solo-picknick of etentje in het park. Een leuke solo-activiteit voor warme zomerdagen: neem een picknickkleed mee en eet je vers gehaalde salade, speciale broodjes of een afhaalmaaltijd lekker op in een idyllische omgeving tussen het groen.
ontspannen na een werkdag 2
  1. Waag je aan een work-out in huis. Je hoeft niet meteen een sportschooljaarabonnement te nemen om regelmatig te kunnen sporten. Er zijn talloze YouTubers die gratis thuis-work-outs aanbieden. Zoek eens op accounts zoals die van Pamela Reif en sloof je 15-30 minuten uit in je sportkleding. Als je je uit de naad traint, dan kan het niet anders dan dat de eventuele werkstress vanzelf van je afglijdt.
  2. Trek baantjes in het zwembad. Ik ken mensen die hier volledig van ontspannen. In het water voel je je direct een stuk lichter, zijn minder prikkels en kun je op een ontspannende én actieve manier de dag eindigen.
  3. Dans. En doe dat het liefst alsof er niemand kijkt. Gewoon in je eigen woonkamer, met je lievelingsmuziek. Omdat het kan, omdat het ontstressend werkt en omdat het fantastisch is.
  4. Plan ontspanning in de avond bewust in. Zoals ‘eten bij Lana’ of ’teamuitje werk’ een activiteit is die je in je agenda zet, zo zou dat ook moeten gelden voor jouw ontspannende activiteit in de avond. Schrijf ook dingen als ‘uitgebreid koken’, ‘yoga doen’ of ‘breien’ eens op in je agenda. Houd er alvast een uur (of twee) voor vrij op een bepaalde avond. Dan is de kans groter dat je het daadwerkelijk gaat doen en er niet iets anders voor in de plaats laat komen.
  5. Kruip op tijd onder de dekens. Ontspannen na een werkdag betekent niet per se dat je tot in de late uurtjes je lievelingsserie verslindt of het derde borrelplankje serveert. De volgende ochtend kom je niet bepaald ontspannen je bed uit als je het vanwege die enespannende seriecliffhanger onbedoeld laat maakt. Dus ga juist op tijd naar bed. Gebruik de tijd die je hebt om ook al slapend uit te rusten. Dan kom je niet alleen ontspannen de avond door, maar kruip je de volgende dag (als het goed is) ook uitgerust onder de dekens vandaan.

Hoe ontspan jij het liefst na een werkdag?

De links naar bol.com zijn affiliate links.

2

BLIJF OP DE HOOGTE

Laat je e-mailadres hieronder achter. Dan stuur ik je een mailtje zodra ik een nieuw bericht heb geplaatst.

blogger romy vakervrolijk

Door Romy

Tikgrage theeleut. Nooit uitgekletst. Ik inspireer je graag om vaker vrolijk in het leven te staan. Dat doe ik door goudeerlijke en persoonlijke teksten te schrijven en liefdevolle tips te delen. Mét een vleugje humor.

Ik ben benieuwd wat jij vindt…

  1. Daenelia 13 juni 2024 op 7:54 am - Beantwoord

    Wat dacht je van lego bouwen? Nadeel is dat je wel plek moet hebben voor de ornithopter of d&d kasteelset. … ik heb dus de ornithopter in de halkast gezet, op de plank onder mijn moeders thee servies.
    Spelletjes zijn ook leuk. Ik rad nog steeds jaipur aan, omdat dat minder lang duurt dan bijvoorbeeld scrabble en lekker speelt. Of Splendor. Of Parks. Zoek maar eens op.

  2. Naomi 13 juni 2024 op 8:31 am - Beantwoord

    Ik kroop na een werkdag altijd het liefst in een warm bad. Boek mee of serie aan en dat was voor mij de ultieme ontspanning. Nu ik niet meer werk, ontspan ik toch nog graag na volle dagen en dat doe ik dan met een boek, een borduurwerk of een kleurplaat.

  3. Linda's Journal 13 juni 2024 op 9:50 am - Beantwoord

    Vroeger op de avond ben ik wat actiever, dus dan is wandelen of yoga of sporten fijn, maar later op de avond speel ik liever een spelletje, kijk ik een serie of lees ik in mijn boek.

  4. Simone 13 juni 2024 op 12:21 pm - Beantwoord

    Na een drukke werkdag, zoals jij omschrijft, lig ik meestal voor pampus op de bank. Gelukkig heb ik zulke drukke dagen zelden, want dat kan bij mij eigenlijk helemaal niet (structureel). Ik doe graag dan even een beetje diamond painting of een fijne wandeling met de hond. Tegenwoordig heb ik ook scrapbooking ontdekt. Ook iets waarmee ik mijn hoofd lekker leeg kan maken!

  5. Alicia 13 juni 2024 op 1:51 pm - Beantwoord

    In m’n eentje een boswandeling maken is voor mij de ultieme ontspanning. Helaas woon ik niet dichtbij een bos… Buurtwandeling is natuurlijk ook goed!

  6. Ria 13 juni 2024 op 7:41 pm - Beantwoord

    Wat een goeie tips allemaal, ook dingen, waar je zelf niet zo snel aan denkt , heel mooi verzonnen , zo alles bij elkaar.

  7. Saskia 16 juni 2024 op 11:53 am - Beantwoord

    Ik ontspan pas in de avond, na het avondeten, na het douchen en na het bed ritueel met Noa. Wel probeer ik met douchen altijd een goed moment voor mezelf te nemen. In de avond kan ik dan ontspannen door een goed boek, een serie, stories op Instagram te kijken (ik lig soms echt helemaal in een deuk) en ik kan al genieten van een lekkere mok thee.

Recente blogs

Me-time | Een dag in mijn eentje eropuit

7 augustus 2017|Persoonlijk|

Op mijn blog heb ik wel vaker benadrukt hoe belangrijk me-time is. En weet je wat het kromme is? Ik vind het nog steeds lastig om een momentje voor mezelf te pakken. Daar moest verandering in komen en plotseling kwam er iets in me op: “Wat nu als ik morgen in mijn eentje naar Amsterdam ga?”. Het leek me wel wat om de toerist in eigen hoofdstad uit te hangen en om wat tijd alleen door te brengen. Omdat impulsieve plannen soms de beste zijn, heb ik dat plan gisteren maar meteen uitgevoerd. Ik kan je na gisteren zeker aanraden om ook eens in je eentje iets leuks te doen. Ik zal je vertellen waarom.

Ik ben een laatbloeier (en dat maakt niet uit!)!

8 mei 2018|Persoonlijk, Persoonlijke groei|

Don't peak in high school! Een quote die ik maar al te serieus heb genomen als professioneel laatbloeier. En die ik nog steeds bloedserieus neem, want ik loop nog regelmatig hijgend achter leeftijdsgenoten aan te hobbelen. Figuurlijk dan. Als kersverse student had ik het nog prima naar mijn zin bij mijn ouders, terwijl mede-studenten massaal hun ouderlijk huis verruilden voor een studentenstekkie. En nu, terwijl anderen langzaamaan hun wilde haren verliezen en kroegtochten plaatsmaken voor eengezinswoningen, ben ik nog volop op ontdekkingstocht. Tja, een laatbloeier dus! Maar dat is helemaal oké.

5 jaar ondernemer | 11x wat ik nu anders doe dan toen ik begon

7 april 2023|Carrière en ondernemen|

Wauw, op 30 april is het vijf jaar geleden dat ik het kantoor van de Kamer van Koophandel binnenliep om een "papiertje" te ondertekenen. Een papiertje dat mijn leven veranderde! Toen de stap naar mijn eigen bedrijf als tekstschrijver eenmaal gezet was, werd er een ondernemerskriebel in me aangewakkerd die nog steeds niet is uitgekriebeld. Het was díe kriebel die me drie jaar geleden mijn baan liet opzeggen en die me zelfs op maandagochtend zonder tegensputteren uit mijn bed sleurt voor een nieuwe werkdag. Tegelijkertijd is ondernemen mijn meest uitdagende baan en heb ik talloze uitglijders gemaakt. Daarom had ik zin in een uitglijden-en-opkrabbelen-recap: deze 11 dingen doe ik nu anders dan 5 jaar geleden.