“Zeg Romy, hoe combineer je dat eigenlijk: werk, stage, bloggen en leuke dingen?” Nu zou ik mezelf niet de prijs voor kampioen plannenย van het jaar gunnen. Sterker nog, ik schrijf maar nauwelijks iets op in mijn agenda en probeer altijd alles zelf te onthouden. Wel denk ik dat ik de nodige handigheidjes heb ontwikkeld om mijn tijd te verdelen. In dit artikel vertel je wat mij zoal helpt om alles te combineren en een goede planning te maken.

tips planning plannen

Werk een vast dagdeel aan รฉรฉn taak

Naast mijn werk loop ik sinds kort 16 uur per week stage vanuit huis op een webredactie. Dat is soms even puzzelen, maar inmiddels ben ik erachter gekomen dat het voor mij goed werkt om daar een vast dagdeel aan te besteden. Ik werk nu vier ochtenden achter elkaar aan stage en dat bevalt me heel goed. Het is duidelijk voor mijn begeleidster wanneer ik beschikbaar ben, ik weet voor mezelf dat ik om die tijden geen andere dingen tussendoor kan doen en ik kan mijn gedachten even alleen op stage focussen. Hetzelfde doe ik trouwens met mijn blog. Ik besteed standaard ’s avonds tijd aan mijn blogartikelen, laat ’s ochtends en ’s avonds reacties achter en maak in het weekend of soms aan het einde van de middag blogfoto’s. Door dat schema weet ik waar ik aan toe ben enย verlies ik me niet tijdens mijn andere bezigheden steeds in mijn blog en social media.

Maak elke dag een planย 

Ondanks dat ik eenย bijna lege agenda heb en ook mijn mobiele agenda er niet snel bij pak,ย werk ik wel elke dag volgens een schema. Daarmee bedoel ik dat ik vaak de avond van tevoren alvast in mijn hoofd ga plannenย wat ik de volgende dag qua werk, stage en bloggen gedaan wil krijgen en daar ook een grove indeling voor maak. Die planning geldt als mijn leidraad voor de dag enย ik werk vaak ook echt door totdat ik het lijstje in mijn hoofd helemaal heb voorzien van denkbeeldige vinkjes. Eerder werkte ik vaak met tijdblokken: van zo laat tot zo laat doe ik dit en dan stop ik er direct mee. Toch merk ik dat het voor mezelf beter werkt om gewoon iets af te ronden. Dat geeft me rusย en zorgt ervoor dat ik de volgende dag met frisse moed aan iets anders kan beginnen. Het is dan trouwens wel belangrijk dat je een realistisch plan opstelt.

tips planning plannen

Wissel vervelende en leuke taken af

Bij vervelende taken krijg ik somsย last van uitstelgedrag. Laatst moest ik bijvoorbeeld voor een vervelende opdracht een vertaling van een Engels woord op internet opzoeken. Tien minuten later was ik een Facebook-gesprek en een scrollsessie door Instagram en Twitter verder. Sindsdien weet ik dat ik zo’n vervelende taak gewoon niet al te lang achter elkaar kan doen. Het werkt voor mij beter om het zo te plannen dat ik de leuke en minder leuke dingen kan afwisselen. Dan worstel ik me bijvoorbeeld eerst voor mijn stage door de inleiding van een wetenschappelijke publicatie heen (not so fun) om vervolgens een stukje over een luchtiger onderwerp te schrijven. Daarbij werk ik sinds kort volgens de Pomodoro-techniek (zie dit artikel) in blokken van 25 minuten. Ik merk dat ik daardoor meer gedaan krijgย en dat mijn afleiding beperkt blijft.

Doe waar jij je prettig bij voelt

Maar wat mij nog het meest helpt, isย om vooral te doen waar ik me prettig bij voel. Zo schrijfย ik mijn blogartikelen vaak maximaal รฉรฉn ร  twee dagen van tevoren, op een paar uitzonderingen (samenwerkingen bijvoorbeeld) na. Soms kan ik jaloers worden op mensen met strakke blogplanningen, maar voor mij werkt juist dat beetje druk vaak goed. Daardoor word ik creatiever enย verschijnen de woorden achter elkaar op papier. Voor mijnย werk en stage werk ik dan weer wel graag (ver) vooruit. Soms werk ik door in de avonden of zonder ik me in het weekend even af om iets te doen. Ik vind het niet erg om me in het weekend op (leuk!) werk te storten, terwijl een ander in het weekendย misschien helemaal niets wil plannen. Wat voor mij werkt, werkt misschien voor jou juistย niet en andersom.

Houd jij een agenda bij of doe je ook alles uit je hoofd?

BLIJF OP DE HOOGTE

Laat je e-mailadres hieronder achter. Dan stuur ik je een mailtje zodra ik een nieuw bericht heb geplaatst.

blogger romy vakervrolijk

Door Romy

Tikgrage theeleut. Nooit uitgekletst. Ik inspireer je graag om vaker vrolijk in het leven te staan. Dat doe ik door goudeerlijke en persoonlijke teksten te schrijven en liefdevolle tips te delen. Mรฉt een vleugje humor.

Ik ben benieuwd wat jij vindt…

  1. Nicole 18 februari 2017 op 8:45 am - Beantwoord

    Ik moet bepaalde dingen wel echt opschrijven want anders vergeet ik het haha! Maar schrijf veelal de avond van te voren nog m’n blogs en ben geen echte planner!

    • Romy 18 februari 2017 op 8:34 pm - Beantwoord

      Leuk om te horen dat ik niet de enige ben die dat doet met blogposts! En ik kan me voorstellen dat je soms wel dingen moet opschrijven als je veel dingen te doen hebt. Ik denk dat een agenda voor mij ook geen overbodige luxe is als ik straks op een kantoor werk ๐Ÿ˜‰

  2. Sjoukje - meergeldminderstress 18 februari 2017 op 9:13 am - Beantwoord

    Wat een goeie tips! Ik probeer elke dag eerst een korte planning te maken. Soms heb ik er geen zin in en dan krijg ik veel minder gedaan, omdat ik me dan laat afleiden door mn blog en sociaal media.

    • Romy 18 februari 2017 op 8:35 pm - Beantwoord

      Goed idee om de dag te beginnen met een planning! En dat afgeleid raken door je blog en social media herken ik wel bij mezelf ๐Ÿ˜‰

  3. Susan 18 februari 2017 op 9:14 am - Beantwoord

    Goede tips! Ik ben ook echt een planner en schrijf op vrije dagen en vakanties soms wel 15 blogspost vooruit haha! Zo kan ik rond tentamentijden mijn blog links laten liggen en komen er toch de gewenste artikelen online.

    • Romy 18 februari 2017 op 8:36 pm - Beantwoord

      Wauw, zoveel? Ik doe het je niet na! Wel handig dat je dan inderdaad in drukke tijden niet ook nog een blogpost hoeft te schrijven.

  4. Nadine 18 februari 2017 op 9:21 am - Beantwoord

    Goed dat je voor jezelf 4 ochtenden besteed aan werk en niets anders doet. Dat lijkt me wel lastig aan thuiswerken, je ziet altijd van alles om je heen en het is toch makkelijker om andere dingen te gaan doen. Het uitstel gedrag is zeer herkenbaar, haha. Ik plan zelf alles in een ouderwetse papieren agenda die ik altijd in mijn tas heb zitten. Ik heb trouwens je tag ingevuld ๐Ÿ˜‰

    • Romy 18 februari 2017 op 8:37 pm - Beantwoord

      Ja precies! Thuiswerken is in dat opzicht soms nog best wel een uitdaging ๐Ÿ˜‰ Superleuk trouwens dat je mijn tag hebt ingevuld! Ik heb genoten van je antwoorden.

  5. Klaske 18 februari 2017 op 9:21 am - Beantwoord

    Yay, wat een fijne tips! Ik probeer wel mijn agenda te gebruiken en lijstjes te maken, maar dat gaat nog weleens mis. Toch doe ik wel mijn best om steeds meer op te schrijven, want alles uit m’n hoofd doen, werkt niet meer nu ik het behoorlijk druk heb. ๐Ÿ™‚

    • Romy 18 februari 2017 op 8:37 pm - Beantwoord

      Dat kan ik me voorstellen. Hoe drukker het is, des te handiger een papieren agenda dan toch wel is ๐Ÿ˜‰

  6. Edith Sofia 18 februari 2017 op 10:09 am - Beantwoord

    Leuk artikel & handige tips! Vooruit werken en plannen zijn mijn tricks!

  7. Zoรซ-Amber Wolters 18 februari 2017 op 11:09 am - Beantwoord

    Tijdsblokken zijn altijd een winnaar!”
    Ff concentratie afdwingen is een must ๐Ÿ˜€

    Zelf ben ik (vind ik) echt de koningin van timemanagement. Maar dat moet ook wel met een fulltime baan en daarna nog 6000 andere activiteiten!
    Al gaat dat dus ook allemaal in mijn hoofd…

    • Romy 18 februari 2017 op 8:38 pm - Beantwoord

      Haha, precies! Wat goed dat je zoveel dingen weet te combineren! Je klinkt als een geweldige planner en dat zonder agenda! ๐Ÿ™‚

  8. Liset 18 februari 2017 op 11:35 am - Beantwoord

    Vaste tijden of dagdelen aan iets werken is heel effectief en doeltreffend. Fijne tips geef je, en mooi dat je een goed systeem voor jezelf hebt bedacht!

  9. marije 18 februari 2017 op 11:53 am - Beantwoord

    Ik schrijf alles op in mijn agenda. Anders vergeet ik het gewoon. Ik heb het heel erg nodig om goed te plannen en vooruit te plannen.

  10. Nina Simplynspecial 18 februari 2017 op 12:19 pm - Beantwoord

    Ik ben echt chaoot ten top! Plannen is niet mijn sterkste kant. Kan hier nog van leren hihi. Maar ik werk ook iedere week andere dagen en tijden, dus structuur is ver te zoeken.. Je geeft wel tips waar ik wellicht wat mee kan.

    • Romy 18 februari 2017 op 8:40 pm - Beantwoord

      Wat fijn om te horen dat je misschien iets met mijn tips kunt! Ik kan me voorstellen dat het niet echt meewerkt als je onregelmatige werktijden hebt. Dan wordt je leven vanzelf al iets meer chaotisch. Mijn werk (naast mijn stage) is op oproepbasis en dat is ook weleens flink puzzelen met mijn planning ๐Ÿ˜‰

  11. Nienke 18 februari 2017 op 2:15 pm - Beantwoord

    Wat een handige tips! Kan ik op dit moment ook wel gebruiken. Het is zo druk met alles!

  12. MM 18 februari 2017 op 2:31 pm - Beantwoord

    Zelf heb ik een agenda waarin ik vaste afspraken in schrijf.
    Daarnaast heb ik een notitieboekje met ’to-do’ lijsten. Op een werkdag schrijf ik zo’n 50 taken op die ik uit moet voeren. Zonder opschrijven onthoud ik helemaal niets! En een goed excuus voor het aanschaffen van notitieboekjes ;). De taken die dezelfde dag gedaan moeten worden arceer ik. Elke dag gebruik ik een andere kleur markeerstift, zo weet ik elke dag wat ik persรฉ moet afronden en welke taken ik tot later kan laten wachten.
    Thuis ben ik minder gestructureerd, goede tip om taken vast in te plannen in dagdelen.

    • Romy 18 februari 2017 op 8:42 pm - Beantwoord

      Haha, dat is inderdaad een goede reden om allemaal leuke notitieboekjes te kopen! Met zoveel taken kan ik me ook goed voorstellen dat opschrijven hard nodig is. Je klinkt, in ieder geval op je werk, echt super gestructureerd! ๐Ÿ™‚

  13. Nesrin 18 februari 2017 op 3:56 pm - Beantwoord

    N.

  14. Nesrin 18 februari 2017 op 3:58 pm - Beantwoord

    Volgens mij ging er net wat mis haha.

    Ik vind het knap van jou! Ik schrijf, heel stom, niet veel op. Ik denk nog altijd dat mijn hoofd alles kan opslaan en dit gaat geregeld mis ๐Ÿ˜‰
    De belangrijke afspraken schrijf ik wel, zowel in mijn digitale agenda als de familieplanner in de keuken.

    Fijne tips geef je en ik ben ook zeker een voorstander van afwisselen.

    • Romy 18 februari 2017 op 8:43 pm - Beantwoord

      Haha, bij mij gaat het ook weleens mis ๐Ÿ˜‰ Ik heb weleens bij de huisarts gezeten op de verkeerde dag bijvoorbeeld. Soms denken we iets betere lopende agenda’s te zijn dan in werkelijkheid het geval is ๐Ÿ˜‰

  15. Aileen 18 februari 2017 op 5:12 pm - Beantwoord

    Wauw, knap dat je dat allemaal doet zonder agenda. Vooral het focussen op 1 ding is al een uitdaging voor mij.

  16. Claire 18 februari 2017 op 7:57 pm - Beantwoord

    Hoe dan! Geen agenda? Oh ik ben in vergelijking met jou echt een mega autist. Ik heb de sociale media agenda waarin ik mijn normale dingen en blog dingen opschrijf. Hierin beschrijf ik bijvoorbeeld welk artikel er online komt en of ik er nog dingen voor moet doen (foto’s maken, bewerken, schrijven enz.) Daarnaast maak ik elke dag een to do lijst met dingen die ik nog wil doen. En zoals je weet: werk ik 1 tot 2 weken vooruit. Zo heb ik altijd ruimte mocht ik geen zin hebben of geen inspiratie.

    • Romy 18 februari 2017 op 8:45 pm - Beantwoord

      Wauw, wat ben je georganiseerd en een goede planner! Om eerlijk te zijn heb ik daar ook onwijs veel bewondering voor. Ik vind het zelf maar lastig om weken van tevoren een onderwerp te bedenken om bijvoorbeeld op Valentijnsdag over te schrijven. Misschien ga ik het met bloggen ook wel anders doen als ik ergens op kantoor werk, want dan kan ik natuurlijk niet al mijn avonduurtjes in mijn blog steken ๐Ÿ˜‰

  17. Bettie 18 februari 2017 op 8:38 pm - Beantwoord

    Ik maak ook een planning op de avond van tevoren en dat vind ik echt heel fijn werken. Heb ik ’s avonds ook geen last van dat ik telkens denk aan de dingen die ik nog moet doen.

  18. Charel 18 februari 2017 op 9:18 pm - Beantwoord

    Een planning vind ik altijd heel erg fijn! Ik moet ook echt alles plannen anders komt het er niet van haha!

  19. Sofie 19 februari 2017 op 10:34 am - Beantwoord

    Zo veel vooruit schrijven voor mijn blog, dat lukt me ook niet. Ik ben toch een paar uur bezig met een artikel dus op een heel productieve dag kan ik misschien twee posts voorbereiden, maar meer toch echt niet. Ik heb naast m’n blog natuurlijk ook nog dingen die in huis moeten gebeuren en heb nog andere bezigheden (en moet ook zien dat ik op tijd mijn rust pak), dus een of twee weken vooruit werken zou mij echt niet lukken. Maar ik vind het momenteel prima zo, soms schrijf ik artikels de dag tevoren en soms twee dagen tevoren, meer meestal niet ๐Ÿ™‚

    Ik moet wel lijstjes maken, maar dat doe ik zeker niet elke dag. Meer algemene lijstjes, en als er heel veel in mijn hoofd zit dat ik die dag wil doen, dan pas zal ik een to do maken voor die dag.

    • Romy 19 februari 2017 op 4:23 pm - Beantwoord

      Wat goed om te horen dat ik niet de enige ben die artikelen vaak zo vlak van tevoren schrijft ๐Ÿ˜‰ Je kunt merken dat jij altijd veel tijd steekt in jouw blogs, dus ik kan me ook voorstellen dat je er niet meer dan twee op een dag kunt schrijven, zeker als je ook op tijd je rust moet pakken.

  20. Danique 19 februari 2017 op 2:10 pm - Beantwoord

    Wat een fijn artikel! Plannen is vaak goed, maar soms kan het echt op je zenuwen werken als je tรฉ veel van jezelf vraagt. Vaak maak ik een to do lijstje voor een hele week en probeer ik die gewoon af te ronden, zonder echt een duidelijke planning te maken. Soms plan ik wel precies per dagdeel, maar ik heb gemerkt dat dat teveel druk op me legt. Lastig..

    • Romy 19 februari 2017 op 4:29 pm - Beantwoord

      Ook zo’n lijstje per week kan heel handig werken en geeft je in ieder geval iets meer vrijheid in je planning. Ik kan me voorstellen dat het je anders te veel druk geeft. Zelf werk ik wel graag met to do lists per dag, maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen dat fijn vindt werken.

  21. Irene 20 februari 2017 op 7:53 am - Beantwoord

    Ik lees het al, ik heb te weinig structuur en mijn planning.. wat is dat? Dankjewel voor je tips!

  22. Inge 20 februari 2017 op 4:34 pm - Beantwoord

    Fijne tips! Ik ben ook wel een planner, maar sinds ik 40 uur per week werk heb ik gewoon geen tijd meer voor andere dingen. Sinds ik ben verhuisd moet ik als ik thuiskom ook nog het huishouden doen, waardoor ik ’s avonds maar weinig tijd heb voor bloggen en mijn weekenden voorbij vliegen omdat ik nog zoveel moet doen ๐Ÿ™ Veel hobby’s liggen te verwaarlozen.. het lezen inplannen lukt nog niet goed, net als handwerken. Haha ik heb gewoon teveel dingen om te doen en ik merk dat ik het mis. Er zit gewoon te weinig tijd in een dag, of een extra dag weekend mag van mij ook ๐Ÿ˜‰

    • Romy 20 februari 2017 op 10:33 pm - Beantwoord

      Ik kan me voorstellen dat zo’n 40-urige werkweek wel even hectisch is en dat het dan lastig is om nog andere dingen te plannen. En ik ben het helemaal met je eens: een driedaags weekend of een dag van 26 uur lijkt mij ook wel wat ๐Ÿ™‚

  23. Beautyjuf 20 februari 2017 op 7:46 pm - Beantwoord

    Plannen en organiseren blijft een dingetje bij mij. Al ben ik er veel beter in dan een aantal jaren geleden ๐Ÿ™‚ Ik wil altijd teveel in een zo kort mogelijk tijdsbestek. Dat gaat natuurlijk niet…

    • Romy 20 februari 2017 op 10:39 pm - Beantwoord

      Haha, dat komt me hรฉรฉl bekend voor! Ik ben ook groot voorstander van een paar extra uurtjes in een dag stoppen. ๐Ÿ˜‰

  24. Mylene 21 februari 2017 op 10:52 am - Beantwoord

    Sowieso een agenda! Ik moet het altijd wel opschrijven, want anders is het een chaos in mijn hoofd en kom ik nooit ergens aan toe, haha

  25. Jessica J. 22 februari 2017 op 10:19 am - Beantwoord

    Een strakke, volgeplande agenda heb ik niet. Ik heb een papieren agenda voor het werk, waarin ik eigenlijk enkel vergaderingen en deadlines noteer. In mijn Google Agenda staan de leuke dingen โ€“ optredens, afspraken met vrienden of familie …
    Verder probeer ik om ’s ochtends te beginnen met de minder leuke taken, want dan ben ik veel productiever en krijg ik ze sneller gedaan. Later op de dag doe ik dan de leuke dingen. Hoewel ik dan al wat aan het ‘uitbollen’ ben, gaan ze toch goed omdat ik ze grรกรกg doe. ๐Ÿ™‚

    • Romy 22 februari 2017 op 10:27 pm - Beantwoord

      Google Agenda is inderdaad ook een goede optie. Daar zou ik ook eens naar moeten kijken. Wat een goede manier om je taken te verdelen! Dat is ook iets waar ik wel wat mee zou kunnen. Bedankt voor de tip ๐Ÿ™‚

Recente blogs