Hygge

Review: Hygge – gezelligheid & geluk op z'n Deens

• 31 augustus 2017
  • 42 Reacties
Categorieën: Lifestyle

Hygge. Oftewel een Deens woord dat nog het meest lijkt op het Nederlandse ‘gezelligheid’ en dat alles te maken heeft met geluk. Het blijkt namelijk dat Denen hele gelukkige mensen zijn. Best bijzonder als je je bedenkt dat het Deense weer te wensen overlaat en dat het er in de winter vaak hele dagen donker is. Een retourtje Kopenhagen om dat Deense geluk zelf te ervaren, leek me wat prijzig. Maar voor iets minder geld kun je je ook met het boek Hygge even in de wereld van de Deense gezelligheid begeven. Een boek vol Scandinavische plaatjes en met onderzoek uitgevoerd door het Happiness Research Institute klonk mij als muziek in de oren. Maar is Hygge echt een aanrader?

review hygge de deense kunst van het leven

Mijn eerste indruk van Hygge

Ik zal vast niet de enige zijn voor wie de omslag de doorslag gaf om dit boek te gaan lezen. De voorkant is vormgegeven met typisch Scandinavische tekeningen in vrolijke kleuren en met gouden details. Het is echt een boek dat je (heel toepasselijk!) met liefde in je Billy-boekenkast zet, omdat het alleen al een plaatje is om te zien. Het is een boek van 287 pagina’s, waarvan heel wat pagina’s zijn bedrukt met sfeervolle foto’s, variërend van Deense lekkernijen tot Kopenhagense straatjes en van polaroids met theekopjes tot foto’s van Deense designerlampen. Het boek deed me denken aan een ouderwets feelgood tijdschrift. Het ademt gewoon gezelligheid en dat maakt het alleen al een feestje om door te bladeren.

Waarover gaat Hygge

Het boek Hygge bestaat uit 15 hoofdstukken met ieder een eigen thema, van hygge met Kerstmis tot hygge voor de kleine portemonnee. En variërend van inzichten over wat lampen met je geluk kunnen doen tot traditionele recepten. Als je op zoek bent naar diepzinnige psychologische inzichten en hét medicijn voor een gelukkig leven, dan moet ik je helaas teleurstellen. Het boek is vrij laagdrempelig en geeft je geen baanbrekende adviezen. Wel geeft het je inzicht in de Deense manier van leven en kan het boek je een flinke oppepper geven als je je rot voelt door een donkere dag of door de regen die tegen de ramen tikt. Het boek laat je zien hoe je met simpele dingen (kaarsen, zoete lekkernijen en zelfs al goed licht!) het leven ’s zomers en ’s winters net iets gezelliger en aangenamer kunt maken.

Een reis naar Scandinavië

Alles in het boek Hygge ademt de Scandinavische sfeer. Ik leerde bijvoorbeeld wat smørrebrød is, hoe de Denen kerst vieren en hoe je een typisch Deens geweven hart kunt maken. Al die tekst is vergezeld door gezellige foto’s, waardoor je je dat ‘hyggelige’ beeld nog beter voor de geest kunt halen. Ik ben ooit in Kopenhagen en in Stockholm geweest en kon me beide steden weer helemaal voorstellen bij het lezen van dit boek. Het is een boek met sfeer, blijheid en vooral héél veel (zoals wij dat zouden noemen) gezelligheid.

Hygge als inspiratie

Hygge is voor mij een frisse wind tussen de zelfhulpboeken. Juist doordat het boek niet van je verwacht dat je je leven verandert, maar enkel dient ter inspiratie. Zo vond ik het leuk om te lezen dat mensen die fietsend naar hun werk gaan vaak gelukkiger zijn dan mensen die het OV pakken. Dat zet me dan een beetje aan het denken over mijn busrit naar kantoor, maar is natuurlijk niet levensveranderend. Verder leert het boek je om het kleine geluk te waarderen. Het laat je zien hoe je, net zoals de Denen, zelfs donkere dagen nog leuk kunt maken. En dat vond ik al een mooie inspiratiebron op zich.

Conclusie review Hygge

Dus, houd je van klein geluk en deins je niet terug voor een beetje kneuterigheid? Dan is Hygge in mijn ogen hét boek om te lezen. Ik – als ultiem zomermens dat nu al een beetje opkijkt tegen de winter – kreeg zelfs een piepklein beetje zin in de donkere winterdagen door te lezen over de Deense gezelligheid in het winterseizoen. Hygge is een boek waardoor je direct de kaarsen uit de kast wilt halen, de thee klaarzet en niets liever wilt dan met je voeten omhoog genieten van de mierzoete kaneelbolletjes. Wees wel gewaarschuwd: het lezen van dit boek maakt het knap lastig om niet direct een ticket naar Kopenhagen te boeken.

Extra tip voor het ultieme Hygge-gevoel

Mocht het je leuk lijken om Hygge te lezen, dan heb ik nog een extra tip voor het ultieme Hygge-gevoel. Ik denk dat je Hygge vooral moet lezen op een ‘hyggelige’ manier. Als je het boek van voor naar achter leest, kun je het zo in anderhalf tot twee uur uit hebben. Er staan namelijk vooral veel plaatjes in en de teksten lezen makkelijk weg. Maar Hygge is geen boek om te binge-lezen (is dat een woord?). Het is een boek om af en toe een hoofdstuk uit te lezen, met een gezellige kop thee erbij. Het is een boek om in de kast te zetten en er regelmatig bij te pakken voor jouw eigen dagelijks portie Scandinavische gezelligheid.

Over YouBeDo – voor een klein beetje geluk voor een ander

Dit boek mocht ik uitkiezen om te lezen van YouBeDo. In het kader van Hygge en geluk voor jezelf en voor anderen wil ik graag kort aandacht besteden aan het mooie initiatief van YouBeDo. Bij YouBeDo kun je namelijk boeken bestellen waarbij tot maximaal 12% van de boekprijs (die niet hoger is dan anders!) naar het goede doel van jouw keuze gaat. De missie van de oprichters van YouBeDo is om geld te herverdelen in de wereld, ook onder mensen die dit geld het hardst nodig hebben. Omdat boeken een vaste verkoopprijs hebben in Nederland, zijn boeken het ideale product om dit mee te realiseren. Het idee dat mijn boek een piepklein beetje heeft bijgedragen aan de situatie van een ander, bezorgde me misschien nog wel een grotere glimlach bij het lezen van Hygge.

Wat is voor jou het toppunt van hygge, oftewel ‘gezelligheid’?

Het boek Hygge heb ik ontvangen van YouBeDo.

BLIJF OP DE HOOGTE

Laat je e-mailadres hieronder achter. Dan stuur ik je een mailtje zodra ik een nieuw bericht heb geplaatst.

blogger romy vakervrolijk

Door Romy

Tikgrage theeleut. Nooit uitgekletst. Ik inspireer je graag om vaker vrolijk in het leven te staan. Dat doe ik door goudeerlijke en persoonlijke teksten te schrijven en liefdevolle tips te delen. Mét een vleugje humor.

Ik ben benieuwd wat jij vindt…

1. Marije 31 augustus 2017 op 6:31 am - Beantwoord

Ik heb hey boek nog niet gelezen maar het klinkt knus. Ik hou vooral van herfstachtige dagen en dan met een dekentje en boek op de bank terwijl de regen tegen het raam tikt. Heerlijk!

• Romy 1 september 2017 op 6:45 am - Beantwoord

Ja, heerlijk dat soort herfstachtige dagen! Dat is ook een van de dingen die ik het leukst vind aan de herfst 🙂

2. Darina 31 augustus 2017 op 7:07 am - Beantwoord

Lijkt me een heel leuk boek. Voor mij is gezelligheid in de winter op de bank met een goed boek of mooie film en in de zomer heerlijk in de tuin met een boek en ’s avonds de kandelaar aan.

• Romy 1 september 2017 op 6:46 am - Beantwoord

Dat klinkt heerlijk! Zo fijn dat elke seizoen zo zijn eigen gezellige momenten heeft 🙂

3. Neverdullmoments 31 augustus 2017 op 7:20 am - Beantwoord

Wat heerlijk kneuterig! Ik ben nu ook wel benieuwd hoe je Hygge uitspreekt, haha. Zelf hou ik eigenlijk van alle seizoenen: lente en zomer heerlijk buiten, herfst en winter gezellig binnen met warme chocolademelk. Als het regent buiten, ben ik gelukkig: ik vind dat zo gezellig! Donkere dagen? Kaarsjes aan!

• Romy 1 september 2017 op 6:47 am - Beantwoord

Je spreekt het uit als ‘huuge’, op z’n Deens 🙂 En wat leuk dat je eigenlijk elk seizoen wel weet te waarderen om zijn gezellige momenten. Ieder seizoen heeft inderdaad wel weer wat!

4. Aneta 31 augustus 2017 op 7:51 am - Beantwoord

Ik heb dit boek diverse malen voorbij zien komen op blog en andere websites. Je omschrijft het boek heel mooi. Maar toch ben ik door jou review tot conclusie gekomen dat het boek niks voor mij is. Ik kan.l niet uitleggen waarom Hihi mijn ulitieme gezelligheid is heel cliché: kaarsjes aan, de regen die tegen de ramen tikt en met een dekentje op de bank, snoepend van een blok chocola en thee

5. Maaike 31 augustus 2017 op 7:51 am - Beantwoord

Ik zal dit boek laatst in de winkel liggen en dacht, eerst even Romy’s recensie afwachten 🙂 Het lijkt wel een erg leuk boek zeg. Scandinavisch is veel meer dan de Ikea. En ik ben ook wel benieuwd hoe je het woord uitspreekt.

6. Josephine 31 augustus 2017 op 7:56 am - Beantwoord

Wat leuk! Dit voorjaar was ik voor het eerst in Denemarken en mocht ik kennismaken met de betekenins van Hygge. Dit boek spreekt me dan ook erg aan, ik krijg gelijk een blij gevoel van het terugdenken aan mijn vakantie! Het ziet er ook erg leuk uit om gewoon op de salontafel te hebben liggen en af en toen in te bladeren. Dit boek ga ik onthouden!

Mooi initiatief van YouBeDo, trouwens. 🙂

7. bychristiana 31 augustus 2017 op 8:55 am - Beantwoord

Een mooi boek om helemaal hyggelig van te worden dus! Ik ben inderdaad een echte sucker voor dit soort boeken, lekker bladeren, plaatjes kijken en inspiratie opdoen.

8. Odetta 31 augustus 2017 op 9:11 am - Beantwoord

Het toppunt van gezelligheid is wanneer het onverwacht gezellig wordt, niet omdat het moet.
    En met sommige mensen in je eigen leven is gezelligheid een garantie, vooral wanneer je op dezelfde golflengte van humor zit.
    Dan is er nog maar weinig voor nodig, om het gezellig te hebben.

• Romy 1 september 2017 op 6:56 am - Beantwoord

Mooi gezegd! Juist die onverwachte momenten met bijvoorbeeld andere mensen of met kaarsjes aan zijn inderdaad zo heerlijk gezellig. En het samenzijn met anderen die jou als geen ander begrijpen en met je kunnen lachen, is misschien nog wel het gezelligste wat er bestaat 🙂

9. Martine 31 augustus 2017 op 9:16 am - Beantwoord

Leuk! Ik ken het nog niet maar na het lezen van je recensie ben ik wel benieuwd geworden. Heb gelijk het boek bij de bibliotheek gereserveerd zodat ik het zelf kan lezen.

10. Susan 31 augustus 2017 op 9:21 am - Beantwoord

Wat een tof initiatief! En wat een leuk boek. Ben er wel benieuwd naar geworden 🙂

11. Jessica J. 31 augustus 2017 op 9:50 am - Beantwoord

Wat een prachtig initiatief is YouBeDo!
    Hygge staat nog steeds op mijn lijstje. Het lijkt me een erg mooi boek. En ik heb ook gewoon mijn hart verloren aan Scandinavië. ♥

• Romy 1 september 2017 op 6:57 am - Beantwoord

Wat leuk om te horen dat je het boek meteen hebt gereserveerd! Ik ben heel benieuwd wat je ervan vindt 🙂 Veel leesplezier!

• Romy 1 september 2017 op 6:58 am - Beantwoord

Wat leuk om te horen dat dit boek ook op jouw lijstje staat en dat je gek bent op Scandinavië. Ik vind het ook echt zo’n fijne vakantiebestemming, alleen al vanwege de aardige mensen en de leuke taal 🙂

12. Loes 31 augustus 2017 op 10:10 am - Beantwoord

Dit boek ziet er heel erg mooi uit! De lay-out is echt prachtig. Maar ook de inhoud klinkt heel interessant, ik ben nieuwsgierig geworden!

13. Jantine 31 augustus 2017 op 11:17 am - Beantwoord

Het ziet er uit als een leuk boek! Maar wist je dat je al voor 50€ een retourtje Kopenhagen hebt met Transavia? ?
    Groetjes
    Jantine

• Romy 1 september 2017 op 6:59 am - Beantwoord

Oh, dat is inderdaad een koopje! Voor nu houd ik het even bij mijn reis naar Lissabon in september, maar ik zal binnenkort de Transavia-site eens in de gaten houden 🙂

14. Danielle 31 augustus 2017 op 11:59 am - Beantwoord

Lijkt me echt ontzettend leuk om te lezen ! Ik ben erg nieuwsgierig.

15. Joanne 31 augustus 2017 op 2:10 pm - Beantwoord

Hele leuke review heb je ervan gemaakt!

16. Johanne 31 augustus 2017 op 2:40 pm - Beantwoord

Oh, ik was al zo benieuwd! Ik heb eigenlijk nog nergens anders reviews gelezen, omdat ik constant het gevoel had dat er té enthousiast over werd gedaan. Vind jouw review heel eerlijk overkomen (had ook niet anders verwacht ;-)) en ben nog steeds enthousiast. Enthousiaster misschien zelfs! Ik ga ‘m nu echt kopen, want a) ik houd van kneuterigheid en b) ik houd van plaatjes. Heb er nu al helemaal zin in, haha.

17. Anna 31 augustus 2017 op 3:24 pm - Beantwoord

Dit lijkt me een geweldig boek! Ik ben anderhalf jaar geleden in Kopenhagen geweest en ik vond het een prachtige stad. Ondanks dat het toen winter was en veel regende heb ik het verrassend leuk gehad – ik ben namelijk echt een zomermens en ik zie altijd op tegen de winter. Volgens mij zijn de Denen ook een stuk gelukkiger omdat ze minder lange werkdagen hebben dan wij en de lonen een stuk hoger liggen. Ik geloof dat ze in heel Scandinavie heel erg inspelen op de korte dagen in de winter, ze proberen er het beste van te maken, dus ook voor de werknemers! Ik wil graag in de zomer ook nog eens naar Kopenhagen, is weer een totaal andere ervaring. Anyway, dit boek is echt wat voor mij, ik ben zo benieuwd!

18. Nesrin 31 augustus 2017 op 3:41 pm - Beantwoord

Wat een prachtige foto’s Romy.

Dit lijkt me een geweldig boek. Ik was vorig jaar in Zweden en ik ga zeker nog een keer terug naar het noorden, ik vind het daar erg mooi.

19. Merel 31 augustus 2017 op 4:37 pm - Beantwoord

Dit boek staat nog op mijn to read lijstje. En nu ik dit review van jou er over lees wil ik hem alleen nog maar meer gaan aanschaffen. Het lijkt me echt een heel leuk boek (vooral in de kast haha). Thanks voor het fijne review en de mooie foto’s die je er bij hebt gemaakt!

• Romy 1 september 2017 op 7:04 am - Beantwoord

Wat leuk om te horen dat je zo enthousiast bent over dit boek na het lezen van mijn review. Het is inderdaad alleen al leuk om in de kast te hebben staan 😉 Ik ben heel benieuwd wat jij ervan zult vinden.

20. Madelon 31 augustus 2017 op 4:38 pm - Beantwoord

Het lijkt mij inderdaad een heerlijk boek om in de winter, met kaarsjes aan en een kop thee of chocomelk erbij, te lezen! En wat een tof initiatief van YouBeDo!

21. Nikita 31 augustus 2017 op 7:45 pm - Beantwoord

Genieten van de kleine dingen is iets wat je vooral in gedachten moet houden, want ik weet dat het mijn leven veranderd heeft en voor mij een grote stap naar positiever denken was. Het is een inspiratiebron op zich. Lijkt me een fijn boek trouwens! Als boekenlezer moet ik daar een keer over nadenken haha. En het is niet altijd makkelijk in donkere dagen (zowel buiten als bij jezelf), maar ik denk dat de manier waarop je dan denkt al veel kan helpen. Althans, dat heeft het bij mij wel gedaan. En ja, anderen helpen en gelukkig maken is het allerleukste 🙂 Te weten dat iemand heel blij is door jou is een gevoel dat je niet kan beschrijven of vervangen. Daarom hou ik van anderen helpen (helaas soms ten koste van mezelf)
    Mooie review!

22. Irene 31 augustus 2017 op 8:19 pm - Beantwoord

Ik vind het echt een prachtig boek! Heb het nog niet helemaal uitgelezen maar ik vind het fijn om er soms even een kort stukje in te lezen. En kijken. ’t Is ook zo mooi vormgegeven hé!

• Romy 1 september 2017 op 7:12 am - Beantwoord

Dankjewel voor je lieve reactie! En heel mooi wat je zegt over de kleine dingen in het leven en over wat dat met je heeft gedaan. Echt prachtig dat je daar zoveel positiever door bent geworden, ook op minder zonnige en lichte dagen. En inderdaad, anderen helpen kan ook echt een bron van geluk zijn 🙂

• Romy 1 september 2017 op 7:13 am - Beantwoord

Wat leuk dat jij het boek ook aan het lezen bent en het ook zo mooi vindt. Het is ook echt zo’n boek om steeds korte stukjes uit te lezen en om gewoon doorheen te bladeren. De vormgeving is inderdaad zó mooi!

23. Iris 1 september 2017 op 10:11 am - Beantwoord

Wat een supermooi initiatief! En ik zou dit boek ook graag nog eens lezen, ben wel nieuwsgierig geworden! Liefs

24. yvonne 1 september 2017 op 9:24 pm - Beantwoord

Wat een mooi initiatief van YouBeDo!

25. Mike 2 september 2017 op 2:06 pm - Beantwoord

Super bedankt voor de review, ik heb het boek meteen op me «want to read» lijstje gezet 😉

• Romy 2 september 2017 op 7:27 pm - Beantwoord

Wat leuk om te horen! Ik weet zeker dat jij, met je voorliefde voor Scandinavië, dit boek wel kunt waarderen 🙂

Recente blogs

Keuzes maken | FOBO (Fear of Better Options) + 5 tips

14 augustus 2020|Persoonlijke groei|

Hoe kun je ooit een knoop doorhakken over jouw toekomstige woning als Funda vol staat met huizen? En hoe kun je jouw grote liefde vinden als op je lijst met potentiële matches wel 98 knappe mannen naar je glimlachen? Keuzes maken is tegenwoordig haast een taak voor gevorderden. Er zijn bijna altijd wel tig andere opties. Hoe weet je dan zeker dat jij daar de beste optie voor jou uit weet te kiezen? Ik - ook geen enthousiaste keuzemaker - deel mijn gedachten en geef 5 tips om je keuzestress wat in te dammen.

Q&A antwoorden: wie is de persoon achter Vaker Vrolijk?

9 april 2017|Persoonlijk|

Heb je altijd al van mij willen weten wat mijn favoriete vakantieland is? Of wat ik wel en niet mooi vind aan mezelf? Vorige week mochten jullie mij vragen stellen voor een Q&A. Ik kreeg zoveel vragen dat ik er wel 2500 woorden over had kunnen schrijven. Hartstikke leuk! Omdat ik jullie een mega-artikel met feitjes over mij wilde besparen, heb ik een aantal leuke vragen uitgekozen. Klaar voor een toch nog best wel uitgebreid artikel? Neem een flinke slok thee, adem diep in en uit... Oké, daar komen mijn antwoorden.

Leuker leven – 22 dingen die vandaag het leukheidsgehalte verhogen

27 oktober 2023|Persoonlijke groei, Zelfliefde|

Ik ben gek op kleine stappen. Van die veranderingen die je zelfs vandaag nog kunt doorvoeren zonder alles te hoeven omgooien. Soms kan het voelen alsof je het stuur een radicale zwiep moet geven voordat je leven eindelijk een beetje leuker is. Niets is minder waar: met heel veel kleine stapjes maak je misschien nog wel meer verschil dan met één enorme stap die veel te groot en zenuwslopend is om daadwerkelijk te zetten. Het leukheidsgehalte van het leven gaat vaak schuil in de kleine dingen. Ik zal niet strooien met vogeltjes die fluiten en tulpen die bloeien (doen ze ook niet in de winter!). Wel met 22 lekker haalbare tips om je leven vandaag al iets leuker te maken.

Ga naar de bovenkant