Gestrest van meeting naar meeting rennen. Gefrustreerd zijn over de mailbox die nooit eens 100% leeg is. Of steeds het idee hebben dat je achter de feiten aanloopt en niet genoeg hebt kunnen afvinken. Tja, werkstress kennen we allemaal wel in meer of mindere mate. Maar je hóeft dus echt niet als een stresskip over de werkvloer of door je thuiskantoor te rennen om je taken gedaan te krijgen. Rustig werken is prima mogelijk. Ook zonder dat je naar boeddhistische uitstapjes in India bent afgereisd of tig keer op een dag in lotushouding mediteert. Dit zijn 9 lekker praktische tips om rustiger te werken, zelfs op drukke dagen.
Rustig werken kun je zelfs met een drukke baan
Fulltime ondernemen doe ik inmiddels alweer 5 jaar. En in die tijd heb ik met (veel) vallen en opstaan een hoop geleerd over productiviteit, concentratie en vooral over meer rust vinden in een werkdag. In het begin probeerde ik standaard (met weinig succes en veel stress tot gevolg) 12 uur werk in 10 uur te proppen. Om dan elke avond gefrustreerd te zijn als er alwéér veel losse eindjes waren blijven liggen of als er iets tussendoor kwam wat mijn planning overhoop gooide. Inmiddels snap ik gelukkig beter hoe je het hoofd koel houdt op een werkdag en zorgt dat je planning niet zozeer ambitieus maar vooral haalbaar is.
Bart noemt mij soms liefkozend “zijn stresskipje”, omdat ik van nature niet heel lekker ga op stressen. Ik word daar een kip zonder kop van, verlies dan het overzicht en raak snel overprikkeld. Daarom ben ik mijn dagen anders gaan inrichten, waardoor ik veel meer rust ervaar op een werkdag en toch veel gedaan krijg. Rustig werken betekent namelijk echt niet dat je niets uitspookt; voor mij betekent het puur dat ik realistischer plan en niet in de haastmodus ga. Juist door die rust krijg ik grappig genoeg meer gedaan dan toen ik nog sprintend door de werkdag heen ging.
Wat mij helpt om rustig te werken? Dat zijn, naast fijne oordopjes voor lawaaierige dagen (lang leve de werkzaamheden aan het leidingnetwerk in de buurt!), vooral deze 9 tips. Wie weet heb jij er ook iets aan.

1. Start met een haalbare (!) en concrete takenlijst
Hét startpunt voor een productieve dag is natuurlijk een takenlijst gevuld met lekker concrete taken. Maar als je rustig wilt werken, is het belangrijk dat je niet lukraak alles wat je zou willen doen op je takenlijst zet. Het moet allemaal daadwerkelijk in je agenda passen en je moet helder hebben wat de taak precies inhoudt. “Online cursus maken” is bijvoorbeeld geen heel concrete taak als daar gemiddeld zo’n 50 uur in gaat zitten.
Eerlijk is eerlijk: wanneer ik als een kip zonder kop werk, komt dat 9 van de 10 keer doordat mijn to-do-list onmogelijk in een 8- of 9-urige werkdag te proppen valt. Gelukkig heb ik een paar jaar geleden mijn leven gebeterd: ik check nu elke ochtend mijn takenlijst op realisme. Soms ga ik er nog steeds flink de mist mee in. Dan schuif ik meteen iets door naar een andere dag, zodat ik daarna weer zonder acute “Help!”-reactie naar mijn agenda kan kijken.
Dit zijn een paar dingen die mij helpen om mijn takenlijst haalbaar te houden:
- Reserveer méér tijd voor taken dan je denkt nodig te hebben. Dingen lopen namelijk bijna altijd uit. En als dat een keer niet gebeurt, dan heb je tijd over en kun je die vast voor iets anders gebruiken.
- Noteer je takenlijst in een agenda met tijdvakken. Ik gebruik daar een papieren agenda voor, maar Google Calendar of de Outlook-agenda werkt ook. Het fijne hieraan is dat je niet zomaar een taak in je agenda zet, maar er ook een bepaalde hoeveelheid tijd voor reserveert. Zo kun je veel beter inschatten of je nog tijd hebt voor extra dingen of niet.
- Reserveer ook reistijd in je agenda. Moet je naar een afspraak toe? Blok dan ook tijd voor het reizen in je agenda. Klinkt logisch. Maar ik vergat dit dus weleens, waardoor ik dan opeens 2 uur tijd tekort kwam op een dag.
- Blok ook tijd voor mailen. Zeker als jij op een dag een half uur of meer kwijt bent aan e-mails beantwoorden. Reserveer dan ook tijd om die e-mails te beantwoorden. Dat is vaak écht niet iets wat je even in een paar minuten tussendoor doet. Er gaat – zoals in veel dingen – meer tijd in zitten dan je denkt.
- Werk met inschattingen van halve uren. Hoe vaak ik niet dacht “Oh joh, dit prop ik er even tussen!” en er maar een kwartier voor reserveerde. Bijna nooit was het ook echt zo snel gepiept. Dus wen jezelf aan om voor elke taak minimaal 30 minuten in te schatten. In het beste geval blijkt dat te ruim, maar dan houd je mooi tijd over voor andere taken.
Lees ook: 5 productiviteitstips uit 'Elke dag om 15.00 uur klaar'.
2. Houd 1 uur vrij voor uitloop (maar ga niet over die 1 uur heen)
Bijna iedereen krijgt wel te maken met ad-hoc-taken, dingen die uitlopen of telefoontjes waar je niet op had gerekend. Al met al kunnen die taken best veel ruimte innemen op een dag. Daarom heb ik er een gewoonte van gemaakt om standaard 30 minuten tot 1 uur van mijn dag leeg te houden. Die tijd gebruik ik om telefoontjes te plegen, e-mails te beantwoorden of eventueel spoedjes op te pakken die tussendoor komen. En als taken uitlopen, komt deze tijd daar ook goed voor van pas. Heb ik opeens toch tijd over? Dan komt die goed van pas om alvast met een taak van de volgende dag te starten.
Tip: houd je ook echt aan die maximaal 1 uur uitloop. Belanden er plotseling veel extra dingen in je agenda? Kijk dan of je iets kunt verplaatsen. En zo niet, besef dan dat je maximaal dit ene uur uitlooptijd over hebt om iets op te pakken. Zie je tijd als een bankrekening. Als je nog maar € 1 op je spaarrekening hebt staan, kun je niet € 2 uitgeven. Zo geldt dat ook voor je beschikbare tijd. Wat niet kan, kan niet.
3. Zeg ‘nee’ (en maak dat niet groter dan het is)
Samenhangend met het punt hiervoor: rustig werken zit ‘m ook in nee zeggen. Niet leuk, wel belangrijk! Stress wordt vaak voor een groot deel veroorzaakt door dingen die op ons bordje komen, maar waar we niet op hadden gerekend. Dat kunnen spoedopdrachten zijn, maar ook onverwachte telefoontjes die lang duren, stressende collega’s die NU je hulp nodig hebben, of “Oh kun je me misschien even uit de brand helpen?”-vragen.
Natuurlijk is het best sympathiek als je soms anderen uit de brand helpt. Zeker als dat maar een paar minuten kost of als het echt hoge nood is. Maar je kúnt niet overal ‘ja’ op roepen of iedereen maar helpen. In elk geval niet als je zelf nog enigszins rustig, voldaan en zen de dag wilt eindigen.
Nu was ik altijd een bizar slechte nee-zegger. Maar iets wat mij daarvan af heeft geholpen, is om van ‘nee’ mijn default antwoord te maken. Niet dat ik tegen alles en iedereen maar hard ‘nee’ roep. Wel heb ik in mijn hoofd dat ik in principe ‘nee’ zeg op onverwachte, grote dingen, tenzij ik er op dat moment anders over denk. Soms zeg ik bijvoorbeeld ‘ja’ omdat ik iemand graag wil helpen, omdat het echt spoed heeft, omdat het maar iets kleins is of omdat ik toevallig tijd over heb. Maar op die momenten ben ik me er heel bewust van wáárom ik ‘ja’ zeg.
Door ‘ja’ niet meer als standaardantwoord te zien, kan ik veel makkelijker ‘nee’ zeggen.
Daarnaast heb ik geleerd om een ‘nee’ minder groot te maken. Het is meestal echt geen persoonlijke afwijzing of nare reactie. Je geeft met jouw ‘nee’ alleen maar de ander inzicht in jouw agenda en mogelijkheden. De ander stelt jou een vraag, en daar kun je (net als op iedere andere vraag) ‘ja’ of ‘nee’ op antwoorden. Niets meer of minder dan dat.

4. Las pauzes én micropauzes in en maak die heilig
Jarenlang deed ik niet echt aan pauzes nemen. Natuurlijk liep ik soms naar de waterkoker of koelkast of bracht ik een bezoek aan het kleinste kamertje. Maar verder vond ik het wel prima om continu te blijven knallen. Dat ging prima. Totdat ik toch eens pauzes probeerde en merkte dat je er veel productiever van wordt als je de broodnodige breaks niet skipt.
Rustig werken vraagt erom dat je soms ook even uit staat. Ja, ook op een drukke dag! De echte timemanagement-experts raden zelfs aan om op drukke dagen nóg vaker te pauzeren, zodat je je stresslevel en cognitieve vaardigheden op peil houdt. Niemand wordt er scherper en creatiever van als je 8 uur achter elkaar doorgaat. Sterker nog: 4 uur aan één stuk door buffelen is al niet heel best voor je productiviteit en innerlijke rust.
Zelf heb ik veel gehad aan het idee van micro-pauzes. Dat zijn inimini-pauzes van vaak maar 2-5 minuten. Ik houd zeker elk uur zo’n kleine break en doe dan vaak wat rek- en strekoefeningen, pak een kop thee, schud mijn schouders los of maak een praatje met mijn mede-thuiswerker Bart. Als je op kantoor werkt, kun je ook een stukje door het gebouw lopen of een trap op- en afgaan.
Daarnaast werken 1 of 2 langere pauzes op een dag goed. Probeer dan ook echt van je werk los te komen. Maak een wandeling, ga in de kantine zitten met collega’s. Maar koppel jezelf in elk geval los van je laptop en mailbox. Zelf doe ik ook regelmatig meditaties tijdens mijn pauze (met de app ‘Insight Timer’). Dat helpt mij om ook op een drukke dag niet helemaal in de hectiek op te gaan.
5. Plan afspraken niet direct na elkaar
Van gehaast de deur uit gaan voor een afspraak, wordt niemand relaxter. Ook rennen van de ene meeting naar de andere kan nogal wat werkstress veroorzaken. Mij heeft het geholpen om nooit 2 meetings direct na elkaar te plannen. Ik zorg dat er altijd speelruimte is. Al is het maar 5 minuten.
Aan de ene kant doe ik dat door meetings nooit direct achter elkaar te plannen. Als ik bijvoorbeeld om 10.00 uur en om 11.00 uur een meeting heb, dan geef ik bij de eerste meeting aan dat ik tot maximaal 10.50 uur de tijd heb. Vaak zet ik dat al in de digitale uitnodiging. Dreigt de meeting dan alsnog uit te lopen? Dan geef ik al iets voor de eindtijd van de meeting aan dat ik nog 5 minuten heb. Daardoor hoef ik bijna nooit meer linea recta van de ene digitale vergadering naar de andere te gaan.
Tip: vind je het spannend om uit een vergadering weg te gaan als die nog in volle gang is? Wen jezelf aan om al 5-10 minuten vóór de eindtijd aan te kondigen dat je er straks vandoor moet gaan. Dan ga je niet opeens de meeting uit, maar weet iedereen dat ze moeten afronden of dat jij er straks tussenuit piept.

6. Werk niet harder, maar slimmer
Die quote ken je vast. Maar zo werkt het ook echt. Als je agenda uit zijn voegen barst, ben je misschien geneigd om een tandje bij te zetten. Als je een uur langer doorwerkt, tijdens de vergadering stiekem je e-mails bijwerkt of ’s avonds nog even je laptop openklapt, krijg je vast meer gedaan. En ja, dat is waarschijnlijk ook zo. Maar dat je veel werkuren maakt, betekent niet altijd dat je efficiënt bezig bent.
Zelf vond ik het een enorme mindfuck toen ik door een hardnekkige griep 2 weken lang opeens 2 uur minder op een dag kon werken. Ik was eerst bang dat ik dan veel minder gedaan zou krijgen. Maar niets was minder waar. Die 2 uur kortere werkdagen leerden me vooral om kritischer naar mijn takenlijst te kijken. Daardoor stak ik minder tijd in randzaken en meer tijd in opdrachten die prioriteit verdienden. Ik kreeg bijna hetzelfde gedaan als in een 10 uur langere werkweek. Sindsdien stel ik mezelf bij een volle agenda steeds deze vraag:
Als ik deze week 5 uur minder zou hebben, wat zou ik dan schrappen? Of waar zou ik tijd op besparen?
Er is vaak van alles mogelijk. Zo zijn dit mijn favoriete tips om slimmer te werken:
- Ga jezelf niet pushen om hoe dan ook productief te zijn. Als je inspiratie of energie ver te zoeken is, loop dan een rondje buiten. Probeer het over een half uur nog eens. Grote kans dat je dezelfde taak veel soepeler volbrengt als je nu je rust pakt.
- Zeg niet klakkeloos overal ‘ja’ op, maar ga bij jezelf na of je dit werkelijk móet doen. Zo is het misschien echt niet nodig om bij een vergadering aan te schuiven waar al 9 anderen bij aanwezig zijn.
- Werk in batches. Dus doe taken die op elkaar lijken achter elkaar. Ik verstuur bijvoorbeeld vaak mijn facturen op één moment per week in plaats van voor elke factuur mijn boekhoudprogramma te openen. En als ik 2 offertes moet maken, maak ik er een offerte-ochtend van. Dan zit ik er lekker in en gaat het sneller.
- Vind je productieve uren en maak daar gebruik van. Plan bij voorkeur geen meetings op de tijden waarop jij het productiefst bent. Gebruik die tijd voor de grootste, vervelendste taak van de dag. Dan werk je jezelf daar waarschijnlijk het snelst doorheen.
- Zet tijdens focustaken je telefoon uit en klik je mailbox weg. Zorg dat je ook écht kunt focussen en spring niet voor elk belletje of mailtje op. Er is echt niets mis met bijvoorbeeld 2 uur op een dag slecht bereikbaar zijn.
- Ga bij vragen na of dit een mail- of een belvraag is. Ik heb zelf ontdekt dat mailen niet altijd de snelste route is naar een antwoord op je vraag, maar soms wel. Voor een snelle vraag is een mailtje vaak handiger, omdat je dan niet eerst small talk hoeft te doen. Wil je iets ingewikkelds vragen of iets uitleggen? Dan is bellen vaak juist veel sneller dan een lange e-mail typen.
7. Luister naar rustige focusmuziek
Dit is een van mijn beste tips om rustig te werken. Als ik mezelf betrap op een haastmodus, zet ik altijd dit relaxmuziekje op YouTube op. Het is instrumentale muziek, waardoor je niet in de verleiding komt om mee te blèren (pardon, zingen!) en dus afgeleid te raken. Tegelijkertijd is het een heerlijk rustig muziekje dat mij door de rustige tonen helpt om het gehaast van me af te schudden.
Tip: er bestaat ook zoiets als binaural beats. Dat zijn muziekjes met een bepaalde toonfrequentie die invloed schijnt te hebben op je hersenen. Zo zijn er speciale binaural beats die helpen om te focussen, maar ook binaural beats voor extra ontspaning. Op YouTube staan genoeg gratis opties. Ik heb geen idee of dit wetenschappelijk is bewezen, maar de focusmuziekjes helpen bij mij (= onderzoekspopulatie van 1 persoon) heel goed.

8. Leer van je stressvolle dagen en vraag je af waar het misging
Het is een illusie dat je helemaal nooit meer werkstress ervaart. Hoe hard je ook je best doet om een meer zen mens te worden, elke baan heeft ook stressvolle kanten of giga-drukke periodes. Of misschien heb je gewoon een collega die structureel op je zenuwen werkt. Hoe dan ook, de stressvolle dagen blijven. De truc is niet om ze koste wat kost te vermijden. Ook niet om jezelf te veroordelen als je weer eens in je oude stressvalkuilen trapt.
Wat de truc dan wél is? Leer van de stressvolle dagen. Sla jezelf niet voor je kop als je een keer als een stresskip thuis komt. Maar vraag je die avond af waar je precies stress van kreeg. Waardoor raakte je dag overvol? Of waar zit je hoofd aan het eind van dag zo vol mee? Had je ook dingen anders kunnen doen om de dag rustiger door te komen? Zo leer je jezelf steeds iets beter kennen en doe je automatisch tips op voor een volgende keer.
- Zat je dag vol doordat je te snel ‘ja’ zei tegen een spoedverzoek? Spreek dan af dat je jezelf de volgende keer bedenktijd geeft voordat je antwoord geeft op zo’n vraag.
- Merkte je dat je je liet meeslepen door een gestreste collega? Dan kun je misschien een volgende keer naar rustige muziek luisteren met oortjes in of bewust iets anders doen als je collega totaal gestrest rondrent.
- Had je de tijd voor één taak veel te krap ingeschat? Onthoud dan hoeveel tijd deze taak ongeveer kostte, zodat je de volgende keer je tijd beter kunt inschatten.
- Had je iets te veel taken in je agenda gezet, waardoor je ’s avonds nog moet doorwerken? Houd dan een volgende keer in gedachten hoeveel jou ongeveer lukt op een dag.
- Racete je van afspraak naar afspraak en gaf dat veel stress? Probeer dan een volgende keer wat speelruimte (al is het maar 5 minuten) tussen 2 afspraken in te plannen.
- Had je vanwege deadlinestress al je pauzes overgeslagen? Kijk of je volgende keer wél pauze kunt plannen en of je dan misschien iets eerder kunt starten met de taak.
En ja, ongetwijfeld gaan we allemaal nog een paar keer met dit soort dingen de mist in. Maar hoe vaker je je lessen uit die stress-dagen trekt, hoe beter je patronen leert doorzien.
9. Maak je taken afvinkbaar klein (voor extra happy dances)
Rustig werken zit ‘m er voor mij ook in dat je regelmatig dingen kunt afvinken van je takenlijst. Ook uit onderzoek blijkt dat taken doorstrepen endorfine (= gelukshormoon) oplevert. En dat snap ik wel: je voelt je toch even on top of the world als je een taak succesvol kunt afvinken. Tot aan happy dances aan toe soms.
Om dat fijne afvinkgevoel lekker vaak op een dag te ervaren, maak ik mijn taken altijd concreet en behapbaar. Dus zorg ik dat een taak nooit méér dan 2 uur kost. Ik werk bijvoorbeeld bijna nooit een hele dag achter elkaar aan één lang e-book. Dan splits ik het zo op dat ik op dag 1 3 hoofdstukken schrijf, op dag 2 nog eens 3, etc. Op die manier voelt het altijd behapbaar en kan ik beter inschatten hoeveel tijd iets kost.
Maar bovenal werkt het motiverend als je regelmatig van taak wisselt, het gevoel hebt dat je dingen gedaan krijgt en die magische vette streep door afgeronde taken kunt zetten. Dus zorg dat dat lekker vaak op een dag kan. Voel de trots, neem een mini-pauze en ga dan rustig door met het volgende.
Wat is jouw ultieme tip voor rustig werken?
De links naar bol.com zijn affiliate links.

BLIJF OP DE HOOGTE
Ik ben benieuwd wat jij vindt…
Recente blogs
Blij Lijstje #28 | Opgeruimd staat netjes (x3)
Als je jezelf na een half jaar eindelijk dé gele jurk cadeau doet, is dat natuurlijk wel een plek op het Blije Lijstje waard. Maar naast die nieuwe aanwinst waren er nog veel meer blijmakers de afgelopen weken. Zo had ik een paar gevalletjes "Opgeruimd staat netjes" en beleefde ik zowel een plantenfail als een grote plantprestatie. Ook ontdekte ik - wonder boven wonder - voor het eerst in mijn leven een serie die mij tot bingewatchen zette. Lees verder voor meer blije momenten!
12 bekentenissen van een lichtelijk verslaafde theeleut
Dat ik een theeleut ben, is nu niet bepaald een verrassende bekentenis op zich. Iedereen die mij kent, weet dat ik gerust zes koppen thee op een dag achteroversla. Of - in mijn geval - slokje voor slokje langzaam naar binnen klok. Maar als theeleut houd ik er zo mijn eigen theegewoontes op na. Thee meesmokkelen, altijd hetzelfde smaakje drinken en zelfs een paar ietwat neurotische theetrekjes. Deze 12 bijvoorbeeld!
Tikkeltje kitsch, lekker kerstig | De kerstboom staat!
Bij heel wat huishoudens staat hij waarschijnlijk al een paar weken. Maar ik kon het niet over mijn hart verkrijgen vóór Sinterklaas een kerstboom in huis te halen. Toen Bart er dit weekend was, vond ik dat hét moment om ook hier de boom op te tuigen. Nu grootse kerstdiners er niet in zitten en thuisblijven het nieuwe normaal is, had ik des te meer zin om van mijn huis een kerstige boel te maken. En dus versierde ik samen met vriendlief mijn bescheiden kerstboom. Ik kon het niet laten om het resultaat uitgebreid vast te leggen en vol trots te laten zien. Zie 'm shinen!
🙂 Echt gesproken als een onderneemster die zelf de tijd kan indelen. Dit lukt niet met de meeste werkgevers. Helaas. Echt niet. Ik had zelfs een baas die klaagde dat ik enveloppen voor een marketing mailing niet snel genoeg inpakte. Eikel.
Als onderneemster heb ik daar (nog) last van – in mijn hoofd moet ik alles in minimaal de helft van de tijd doen die het echt nodig heeft. Ik werk daar nog steeds aan.
Oh nee, wat een vreselijke werkplek moet dat zijn geweest! En heel logisch dat die stress er nog steeds een beetje in zit.
Maareh, ik geloof echt dat er tegenwoordig veel meer werkgevers zijn die wel om het welzijn van medewerkers denken 🙂 Bij al mijn opdrachtgevers zie ik dat ze veel ruimte geven aan medewerkers. Natuurlijk kun je niet zomaar 2 uur wandelen onder werktijd. Maar je kunt bijvoorbeeld vaak wel aangeven “Joh, ik heb een krappe deadline. Kunnen we de meeting verplaatsen?” of met je werkgever in gesprek gaan als je agenda vol raakt. Die ruimte heb ik in elk geval (gelukkig) in 3 loondienst-banen altijd gekregen 🙂
Ik vrees toch dat dit een beetje een illusie is als je niet als zelfstandige werkt. In bedrijven en bij overheden waar steeds meer de loonkost gevoeld wordt door indexeringen en mensen minder vervangen worden of diensten geen extra personeel krijgen maar waar de werklast wel dezelfde blijft of zelfs intenser wordt, kan je tips toepassen tot je een ons weegt. Alle gesprekken en goede bedoelingen ten spijt, de realiteit blijft dat je de werkdruk niet of weinig kan verlichten in veel gevallen. Beetje jammer, hoe goed bedoeld ook, dat artikels, boeken en blogs de oplossing voor die werkdruk gemakkelijk bij de werknemer legt die dan maar ‘betere keuzes’ moet maken, beter moet plannen en meer mindfull met de job moet omgaan. Ik lees jouw blog met plezier maar bij deze krijg ik toch een heel wrang gevoel. Alsjeblieft Romy, als je ergens onvoldoende in thuis bent, schrijf er dan niet over :-).
Wat rot om te horen dat je deze ervaring hebt met werken in loondienst! Ik heb zelf ook ervaring met werkomgevingen met een hoge werkdruk, en weet hoe erg het je kan opslurpen. En ik snap wat je bedoelt dat het niet eerlijk is om de verantwoordelijkheid volledig bij de werknemer te leggen. De werkgever heeft hierin een veel grotere taak, maar pakt die zeker niet altijd.
Toch heb ik zelf gemerkt (vóór mijn tijd als zelfstandige) dat een werkgever soms écht kan meedenken als je aan de bel trekt. Toen ik in een commercieel bedrijf werkte, liep ik vaak over van het werk omdat alles snel moest. Mijn leidinggevende leerde me juist om beter verwachtingen te managen en ook op mezelf te letten. Natuurlijk moet je daarvoor mazzel hebben met je werkgever, en blijft het lastig om in een ‘work hard’-cultuur tegen de rivier in te zwemmen. Ik vond dat ook heel lastig. Maar ik heb wel gemerkt dat je in kleine dingen soms echt een verschil kan maken. Aangeven “Over 5 minuten moet ik echt weg!” is bijvoorbeeld soms al een heel simpele manier om minder gehaast door een werkdag heen te gaan.
Maar ik ben het met je eens: uiteindelijk moet ook een werkgever meegaan, en is het vooral aan de bedrijven om te veranderen. Het zou mooi zijn als er een wereld komt waarin medewerkers niet eens voor zichzelf hóeven op te komen 😀