Van schoonmaakkriebels hebben veel mensen “last” in het voorjaar of in de zomer. Ook ik kreeg met de komst van het warme weer direct de drang om op te ruimen. En dan heb ik het niet alleen over mijn kamer waarin de stapel kleding en chaos aan papieren weleens weggewerkt mochten worden, maar ook over een digitale schoonmaak. Het was tijd voor orde in het oerwoud van ongeordende mappen en een beeldscherm vol met functies die ik niet gebruik. Doe je mee? Ik geef 10 simpele tips voor een digitale schoonmaak.
- Mest je mailbox uit. Het kan een onrustig gevoel geven als je mailbox volstaat met ongelezen berichten. Alle e-mails wegwerken is alleen een tijdrovende klus. Begin daarom eens met een eerste sortering. Wat niet meer relevant is, kun je verslepen naar de prullenbak. E-mails waar je nog iets mee moet doen, kun je verplaatsen naar een aparte to-do-map.
- Schoon je social media op. Een digitale schoonmaak is een goed moment om ongewenste pottenkijkers op social media vaarwel te zeggen en een overload aan notificaties te voorkomen. Hoe je dat aanpakt, kon je al lezen in dit artikel. Verwijder bijvoorbeeld een paar oude foto’s, pas je privacy-instellingen op Facebook aan of stel je notificaties anders in.
- Verwijder programma’s die je niet gebruikt. Ongemerkt heb je soms veel meer programma’s of apps op je computer en telefoon staan dan nodig is. Weg ermee! Wat je niet gebruikt, kun je prima de-installeren. Dat bespaart geheugen en geeft je een overzichtelijker beeldscherm met minder iconen.
- Deel je hoofdmenu opnieuw in. Met een paar eenvoudige klikken kun je je startscherm ook handig ordenen. Verwijder iconen die je niet nodig hebt en sorteer de iconen die je wel gebruikt op een logische manier. Een kleine moeite nu, maar wellicht een grote tijdsbesparing in de toekomst als je niet meer hoeft te zoeken naar bepaalde programma’s of bestanden.
- Verwijder cookies. Een snelle actie, maar wel zo handig op z’n tijd: verwijder de cookies in je browser. Vaak gaat surfen op het internet
(op je behendigheid met een surfplank heeft dit geen invloed! sorry!)daarna een stuk sneller en het bespaart ook geheugen. - Kijk kritisch naar je documenten. Zeg nu zelf: heb je dat e-book uit je eerste studiejaar echt nog nodig als je al 8 jaar bent afgestudeerd? En wat moet je met al die samenvattingen van wiskunde op de middelbare school als je nu iets totaal niet wiskundigs doet? Wellicht kun je met een sortering op datum in één klap veel documenten verwijderen of verplaatsen die je niet meer nodig hebt. Of sla die bestanden online op in Google Drive of Dropbox. Scheelt computerruimte!
- Updaten. Door de waan van de dag vergeet ik weleens om programma’s te updaten. Of stel ik dat doelbewust wel héél lang uit. Check daarom eens of je nog je programma’s of volledige software moet updaten en reserveer daar wat tijd voor. Misschien is het niet in 5 minuten gepiept, maar het is altijd fijn als je dat ook weer gedaan hebt.
- Uitschrijven voor nieuwsbrieven. In plaats van nieuwsbrieven steeds van je inbox naar de prullenbak te verplaatsen, kun je je ook in 5 minuten voor heel wat nieuwsbrieven afmelden. Open bijvoorbeeld je prullenbak en zoek alle ongelezen e-mails , waaronder nieuwsbrieven, in de prullenbak op. Met een paar klikken kun je je al uitschrijven. Dat scheelt weer tijd (en frustratie)!
- Tabbladen sluiten. Heb jij (net als ik) weleens veel te veel tabbladen openstaan? Neem een paar minuten de tijd om die tabbladen langs te lopen en sluit af wat je niet meer nodig hebt. Vijf geopende tabbladen is immers al een stuk beter dan een reeks met 25 pagina’s waar je ooit nog iets mee moet.
- Prullenbak legen. En ben je klaar met het opschonen van je bestanden? Vergeet dan niet om de inmiddels goed gevulde prullenbak leeg te maken, zowel die van je mailbox als van je computer zelf. Ook je map met Downloads kan soms wel een opschoning gebruiken. Zo ben jij na deze digitale schoonmaak klaar om weer volop aan de slag te gaan.
Extra tip voor een digitale schoonmaak: maak eventueel ook meteen een back-up van al je bestanden en foto’s op een externe harde schijf. Altijd goed om te hebben voor het geval er iets misgaat!
Houd jij weleens zo’n digitale schoonmaak?
BLIJF OP DE HOOGTE
Ik ben benieuwd wat jij vindt…
Recente blogs
Inkiekje #99 | Voordeur, verfmissers, vintage vondsten & familie-Sintfestijn
Stilzitten was er de afgelopen twee weken niet veel bij. Maar wel om leuke redenen! In plaats van hele weekenden te klussen, verschenen we twee keer bij familie om met lekkere snacks en leuke cadeaus het Sint-feest te vieren. Verder stonden we voor een toffe huiskeuze: een nieuwe voordeur (die we ook nog vonden), vond ik daarnaast een boel vintage spullen waar ik mee in mijn nopjes was én kocht ik na het verfongeluk van laatst een nieuwe telefoon. Ook geef ik een kleine update over de verbouwing. Iets met vloerverwarming, verfmissers, een dure tegenvaller én een gloednieuwe keuken op komst.
11 dagelijkse affirmaties om dicht bij jezelf te blijven
Van het woord "affirmatie" alleen krijgen sommige mensen al een acute jeukbui. Maar wacht toch héél even voordat je met je muis richting het kruisje beweegt! Affirmaties hebben niets te maken met manifesteren, wierooksessies, lotushoudingen, cacaoceremonies en meer van dat. Dagelijkse affirmaties zijn simpelweg uitspraken die je één of een paar keer op een dag tegen jezelf zegt. Je maakt rotdagen of mental breakdowns er niet mee weg, maar helpt jezelf wel om op de juiste koers te blijven. Want hoe vaak neem jij jezelf 's avonds voor om voortaan écht dichter bij jezelf te blijven, maar komt daar de volgende dag de klad al in? Dit zijn 11 dagelijkse affirmaties die je helpen om je minder te laten meeslepen en meer jezelf te zijn en blijven.
Geld sparen voor later (zonder dat je van alles hoeft te laten) | 9 tips
Een nieuwe woning, een peperdure maar o zo mooie jurk, gloednieuwe badkamertegels of het allernieuwste model camera. Je hebt bijna altijd wel iets te wensen over. En dus ook: een mooie reden om te sparen. Op dit moment is mijn voornaamste spaardoel sparen voor later. Voor een volgend huis, een mooie keuken of weet-ik-veel-wat. En ook gewoon omdat het handig is. Dit zijn mijn 9 tips om geld te sparen voor later. En dan wel op een haalbare manier waarvoor je niet elk dubbeltje hoeft om te draaien.
Goede tips. Ik houd elk kwartaal een digitale schoonmaak.
Een digitale schoonmaak is dus echt iets wat ik continue uitstel en dan uiteindelijk opgescheept zit met een onneembare horde omdat het zoveel is. Toch maar eens gaan inplannen.
Herkenbaar, hoor! Ik deed zo’n digitale schoonmaak in het verleden ook vaak pas als ik het eigenlijk al een stuk eerder had moeten doen 😉 Tegenwoordig ga ik er wel wat vaker voor zitten. Ik merk dat het me echt rust in mijn hoofd geeft als ik alles op mijn pc en telefoon een beetje opgeschoond heb 🙂
Tip 1: zoek een programmaatje dat je helpt met het verwijderen van dubbele bestanden
Tip 2: je kunt ook backuppen op een grote usb-stick als je niet heel veel bestanden hebt (je hoeft natuurlijk ook niet alles te backuppen, alleen dingen die echt bewaard moeten blijven). Is goedkoop en handzaam. Ik heb een 64 GB stick.
Tip 3: haal ook alle foto’s van je telefoon en camera. Je telefoongeheugen opruimen is ook wel zo handig! Je kunt dan meteen een mapje maken met de foto’s die je wilt laten afdrukken. Een paar bijzondere foto’s op papier hebben, is tof. En het is ook erg leuk om de mensen die met jou op de foto staan een foto te sturen met de post.
Tip 4: schoon ook de bladwijzers in je browser op. En kijk of je browserextensies hebt die je niet gebruikt, die al een tijd uit staan of waar je niks aan hebt.
Tip 5: verzamel rondslingerende usb-sticks, cd’s, schijven, Dropbox- en Drive-accounts, mail-bijlages en alle andere bronnen van bestanden die je zou willen bewaren. Sla ze op een logische plek op.
Nou, ik ben wel weer geïnspireerd vanochtend! Ik heb zelf laatst eindelijk het laatste deel van mijn computeropruiming volbracht, namelijk het daadwerkelijke backuppen. Nu alleen nog alles netjes houden. Er beginnen zich alweer fotomapjes en mail-bijlages hier en daar op te stapelen…
Dat uitschrijven van nieuwsbrieven zou ik echt moeten doen, hahaha. Verder heb ik heel veel structuur in mijn mappen op mijn harde schrijf. Hier hou ik van!
Zeer fijne en hele handige tips (y)
Dit artikel is zeer leerzaam.
Ik bewaar het.
Fijne dag 😉
En jij hebt mij weer helemaal geïnspireerd met jouw extra tips! Wat een handige aanvullingen allemaal! Zo’n programma om dubbele bestanden op te sporen, ga ik eens opzoeken. Altijd handig om jezelf wat werk te besparen. Mijn foto’s heb ik toevallig voor mijn vakantie allemaal opgeschoond. Dat is bij mij ook iets wat vaak een tijdje blijft liggen, terwijl het wel zo fijn is om al je mappen netjes op orde te hebben en om inderdaad regelmatig iets te printen. Met tip 5 ga ik vanavond ook maar eens aan de slag. Ik moet mijn OneDrive-account nog een keer upgraden, zodat ik alles voortaan daar op één logische plek kan opslaan in plaats van op mijn pc en op allerlei andere plekken. Wel zo handig!
Dankjewel voor je fijne extra tips! En succes met het netjes houden van jouw computer. Maar als ik je tips zo lees, gaat dat vast helemaal goed komen 🙂
Superfijn om te horen dat je iets aan mijn artikel hebt! 🙂 Bedankt voor je reactie!
Er gaat een wereld voor me open ? Ik heb een beest van een zelfgebouwde pc, met 3 extra schijven en een SSD. Mijn pc heeft weinig opruimactie nodig. En ik gebruik mijn programma’s ook echt allemaal. Zelfs de 5 verschillende grafische programma’s.
Updaten is wel belangrijk. Veel belangrijker dan icons op je desktop. Update je anti virus, je OS, en belangrijke programma’s. Dat is essentieel.
Als je pc of laptop langzaam gaat door de cookies in je browser, kun je beter je cookie instellingen nalopen en cookies standaard weigeren. En dan ook meteen sparen voor een nieuwe pc of laptop.
Haha, wauw, doe mij zo’n computer! Ideaal als je bijna onbeperkt kunt opslaan! 🙂 Ooit moet ik ook zo’n computer met héél veel geheugen kopen voor mezelf, want mijn laptop met bescheiden opslag is zó vol met het aantal foto’s dat ik maak 😉 Gelukkig bestaat er zoiets als externe schijven en kan ik mijn foto’s nu nog op de desktop van mijn ouders met oneindig veel geheugen opslaan.
Slimme tip trouwens van je cookie-instellingen! Ik heb zelf gelukkig niet echt last van een trage pc, maar vind het wel fijn om regelmatig een en ander op te schonen. Anders wordt het zo snel een chaos 😉
Ik probeer eigenlijk alles op orde te houden. Alleen met cookies (ik weet gewoon niet hoe dat moet) en social media laat ik wel steken vallen. Ik zou mijn social media echt eens flink moeten opschonen!
Een grote schoonmaak van je social media kan echt heel fijn zijn. Ik heb dat laatst gedaan en krijg nu veel minder meldingen van dingen die ik niet interessant vind. Ook is het goed voor je privacy om bijvoorbeeld sommige vrienden op Facebook te markeren als “goede vrienden” en andere vrienden als “kennissen”. Het verwijderen van cookies kun je trouwens in je browser doen. Daar is vast via Google wel een handleiding voor te vinden 🙂
Oooh, ik heb de laatste tijd zo’n zin in een digitale schoonmaak én detox! Ben normaal niet zo’n schoonmaker (offline dan), maar hier heb ik wel echt enorme zin in. Ik wacht even tot ik het iets rustiger heb en dan ga ik mijn inbox helemaal opschonen, de notificaties op mijn telefoon uitzetten, apps weggooien en orde in die online chaos brengen! En uitschrijven bij nieuwsbrieven is een goede. Ik doe dat heel sporadisch, maar eigenlijk moet ik daar ook gewoon even voor gaan zitten.
Leuk om te horen dat jij ook aan het digitaal schoonmaken slaat! Het kan zó opluchten als je pc en telefoon weer opgeruimd zijn. Ook dat uitschrijven van nieuwsbrieven vind ik altijd heerlijk rustgevend. Het voelt een beetje hetzelfde als een propvolle lade eindelijk opruimen en met een trots gevoel legen in de container 😉
Toch wel een goed idee, zo’n digitale schoonmaak. Elke keer denk ik: dat komt er wel van als ik eens heel veel tijd over heb. Eigenlijk moet ik er gewoon een middagje voor gaan plannen dat ik ervoor ga zitten. Lijkt me zo rustgevend!
Ik heb laatst mijn abbonnementenlijst op Youtube onder handen genomen, mijn gelikete pagina’s op facebook, mijn volg-lijst op Instagram. Ik merk wel dat ik qua zelfvertrouwen op social media anders sta dan vroeger. Vroeger was ik bang om raar of idioot genoemd te worden om wat ik postte, terwijl ik me daar nu niks meer van aantrek. Als ik zin heb om alles op facebook te gooien, doe ik dat ook. Maar dat gebeurt gewoon niet meer zo vaak omdat ik niet meer de drang heb om alles online te gooien. Enkel mijn mailbox moet ik eens goed aanpakken, maar dat zal een zwaar klusje worden vrees ik… Trouwens, mijn bloglovin feed heb ik ook aangepakt! Die stond vol met blogs die ik nooit meer las en die zijn eruit gegooid! Ik merk gewoon dat ik veel meer andere blogs lees dan toen in het begin. Ik volg nu veel minder boekenblogs, vroeger volgde ik werkelijk elke boekenblog die ik tegenkwam. Nu niet meer. De enige boekenblogs die ik volg zijn echt blogs die het soort boeken recenseren die ik lees. Dus young adult en een stukje fantasy. Ik wil gewoon wel op de hoogte blijven van welke boeken er uitkomen en wanneer, maar ik heb er veel meer aan als dat alleen de boeken zijn waar ik oprecht interesse in heb.
Wat goed dat jij zo te horen ook volop aan de slag bent gegaan met een digitale schoonmaak! Ook het opschonen van je volglijsten kan inderdaad heel fijn zijn. Dat heb ik zelf een tijdje geleden ook gedaan op Bloglovin. Wel zo fijn dat ik nu alleen nog updates krijg van blogs die ik echt met plezier volg 🙂
Ik ben er de laatste tijd steeds meer mee bezig. Weg met alle digitale troep. Net als de troep in huis waar ik niks mee doe 😉
Zeker doen! Het kan onwijs rustgevend zijn om eens alles op te ruimen. Je kunt trouwens ook in weinig tijd vaak al veel voor elkaar krijgen. Ik neem soms bijvoorbeeld even 10 minuten de tijd om me uit te schrijven voor nieuwsbrieven. Het kost niet veel tijd, maar kan wel heel fijn voelen als je het eenmaal hebt gedaan 🙂 Maar een middag echt even gaan zitten voor een wat grotere schoonmaak, kan natuurlijk ook heel fijn zijn 🙂
Goed bezig! En zo’n digitale schoonmaak kan inderdaad net zo fijn voelen als echte spullen opruimen 🙂
Eigenlijk doe ik het ook te weinig. Ik ben bijvoorbeeld qua huishouden een enorme perfectionist maar mijn laptop is eigenlijk gewoon een zooitje. Een tijdje geleden heb ik wel mijn foto’s ‘opgeruimd’, maar inmiddels zijn er weer zo veel bij gekomen met de huwelijksreis en de bruiloften dat ik eigenlijk al weer van voren af aan moet beginnen. Nieuwsbrieven, daar heb ik me dan wel voor afgemeld, dus mijn prive-mailbox is redelijk op orde. En als ik nu nog iets krijg waarvan ik niet wist dat ik er voor was aangemeld, schrijf ik me alsnog direct uit.
Ik kan me voorstellen dat een bruiloft heel wat nieuwe foto’s oplevert. Aan de ene kant natuurlijk heel leuk, maar tegelijkertijd is je foto’s opruimen ook vaak best wel een klus. Ik zal voor ik het huis uit ga ook nog een keer al mijn foto’s moeten uitzoeken, omdat ik wel héél veel foto’s heb 😉 Binnenkort moet ik toch maar eens een zondagmiddag vrijmaken om dat te gaan doen 🙂
Goed bezig met de nieuwsbrieven! Ik vind het zelf ook altijd wel fijn om mijn mailbox netjes te houden en me direct voor ongewenste mail uit te schrijven.
Hier wordeb alle cookies voor elke pc afsluit verwijderd. Doen we uit gewoonte.
Ook kan je je pc bv om de maand eens configureren. Alles dat je verwijderd op je pc een bestand/programma/foto laat gaten na in je moederbord en door optijd te configureren worden al je bestanden terug bijeens gezet en worden de gaatjes gevuld en gaat je pc terug sneller 😉
Goed bezig met het verwijderen van die cookies! Eigenlijk wel zo slim en overzichtelijk om ze steeds bij het afsluiten te verwijderen.
En wat een slimme tip van het configureren! Dat wist ik helemaal niet. Ik ga me daar dit weekend maar eens in verdiepen. Alles voor een snelle PC! 🙂