slimmer werken tips

Slimmer werken? 22 handige tips (over de kop werken is niet nodig!)

  • 28 maart 2024
  • 1 Reactie

Hoe goed je ook zoekt, het einde van je to-do-list is nergens te bekennen. Al een tijdje niet meer trouwens. Het zal wel meer mensen bekend voorkomen. Je werkt, mailt, rent en tikt je een slag in de rondte, maar je agenda lijkt er niet leger op te worden. En je hoofd? Dat krijgt er alleen maar hoofdbrekers bij. Als thuiswerkende ondernemer liep ik er vijf jaar geleden ook tegenaan dat ik soms 3 uur per dag aan e-mails en telefoontjes kwijt was. Ik deed niet zozeer te veel. Ik was de efficiëntie ergens onderweg verloren. Inmiddels heb ik hem weer opgeduikeld gelukkig. Dit zijn na 5 jaar thuiswerk- en zzp-ervaring mijn 22 tips om slimmer te werken. Om meer gedaan te krijgen zonder jezelf over de kop te werken.

Slimmer werken: wat is het wel, wat is het niet?

Laatst had ik een gesprek met iemand over slimmer werken. Diegene kreeg acute jeukneigingen van de term alleen al. “Moet dan echt alles efficiënter?”, riep hij. “Mogen we niet ook gewoon soms inefficiënt wat aanmodderen?”. En natuurlijk is dat laatste geen probleem. We hebben allemaal dagen waarop we niet vooruit te branden zijn en waarop drie langdradige e-mails beantwoorden al als een ware bevalling voelt. Slimmer werken betekent voor mij ook zeker niet dat je jezelf drie slagen in de rondte werkt, je werktempo verdubbelt, pauzes overslaat, dingen afraffelt en meer van dat.

Wat het voor mij wel betekent? Vooral kritischer kijken naar wat je doet en hoe je het doet. Houd je je wel met de juiste dingen bezig of verlies je je onnodig in details? Moet je alles direct oppakken zodra het in je inbox verschijnt of is ‘Nee’ ook een antwoord? (Ja, dat laatste sowieso!) Is het echt nodig om bij iedere vergadering aan te schuiven, ook als je soms vooral in het luchtledige staart en enkel voor de beleefdheid wat dingen noteert?

Door kritisch te kijken kun je in dezelfde tijd meer gedaan krijgen, maar dan op een ontspannen manier. Mét pauzes, met rust in je hoofd en met een resultaat waar aandacht aan is besteed.

Slimmer werken betekent je tijd efficiënt gebruiken door keuzes te maken. Door dingen niet te doen, door dingen als het kan in minder tijd te doen of door dingen anders te doen dan hoe je ze eerst deed.

Dat is niet alleen een handige remedie tegen chronisch tijdgebrek, maar ook een manier om voldaan (en dus vrolijker) de werkdag te eindigen.

Waar besteed jij je tijd eigenlijk aan?

De afgelopen jaren heb ik talloze boeken verslonden over productiviteit én ik schreef er veel artikelen over voor mijn opdrachtgever Tijdwinst. Ik volgde zelf één van hun productiviteitscursussen en luister zeker wekelijks (tijdens een autorit) naar podcasts over slimmer werken.

Het belangrijkste wat ik van dat alles leerde is dat ik – als ik niet oplet – al snel heel veel tijd verlies aan dingen die het niet waard zijn. Denk aan:

  • Drie keer op een dag een kwartier verdwaald raken tussen de leuke Instagram-posts (of tien keer vijf minuten – gebeurt ook weleens!).
  • Heel veel tijd steken in een zeer uitgebreid antwoord op een e-mail (terwijl ik beter de telefoon had kunnen pakken).
  • Wel 3 uur in een offerte steken voor een opdracht van 5 uur.
  • Gratis proefopdrachten schrijven voor een opdracht waar nóg 10 tekstschrijvers in de running zijn.
  • Ingaan op “Hé, ik ben vormgever en wil graag in je netwerk. Zullen we koffie drinken?”-verzoeken, die niet zoveel opleveren.
  • Eindeloos veel YouTube-tutorials kijken in de hoop dat ik mijn eigen website kan fixen (terwijl daar ook websitebouwers bestaan die het in 2 uur in plaats van 40 uur kunnen).

Tegenwoordig probeer ik veel kritischer te kijken naar mijn tijd. Op gratis proefopdrachten zeg ik “nee”, tenzij ik een opdracht écht heel graag wil en goede hoop heb dat er niet nog 10 tekstschrijvers op auditie komen. Koffie-afspraken plan ik niet zomaar in, tenzij ik het idee heb dat ik er zelf ook iets (een leuk contact, een leuke dag of een waardevolle samenwerking) uit haal. En die mailbox? Daar besteed ik veel minder tijd aan dan eerst. Ik probeer me nu vooral te focussen op schrijfwerk, interviews en gesprekken met klanten. Dat is productiever, maar vooral veel leuker.

slimmer werken tips 4

22 tips om slimmer te werken

Helemaal leuk vind ik het dus, dat slimmer werken. Een uurtje extra op een dag is voor de meeste mensen nooit weg. Ook vind ik het een mooie manier om mezelf uit te dagen. Slimmer werken gaat niet zozeer over op een hop-hop-tempo door je takenlijst heen gaan. Voor mij gaat het veel meer over kritisch kijken naar wat ik doe, ‘nee’ zeggen en ook mezelf beter leren kennen. Als ochtendmens ben ik bijvoorbeeld om half 8 ’s ochtends niet te stoppen, maar ik kan me goed voorstellen dat er ook mensen zijn die om half 4 ’s middags veel beter kunnen knallen. Dus vind er vooral lekker jouw weg in.

Wie weet kun je een paar van deze 22 slimmer-werken-tips proberen om ook tijd van jouw werkagenda af te snoepen, zodat er meer tijd overblijft voor broodjes pindakaas in de zon, passieprojecten, op tijd naar huis gaan, wél dat ene boek lezen of wat dan ook.

1. Houd je uren een week bij en kijk waar te schrappen valt

Als zzp’er ben je verplicht om je bestede uren bij te houden voor de Belastingdienst. Maar ook als je die verplichting niet hebt vanuit de blauwe-enveloppen-verstuurder of je baas, vind ik dit waardevol om te doen. Als je in Excel noteert waaraan je je uren besteedt op een dag, kun je beter zien waar je misschien meer tijd in steekt dan nodig is.

Zo had ik helemaal niet door dat mijn inbox zo’n tijdvreter was totdat ik merkte dat ik er elke dag al snel 1,5 uur mee zoet was om e-mails te verwerken. En toen ik mijn uren bijhield, merkte ik ook dat ik mijn tijd voor bepaalde taken veel te krap inschatte. Met dat inzicht helder kon ik dingen bijsturen: me verdiepen in hoe je efficiënter mailt en mijn tijd voor opdrachten beter inschatten.

2. Maak slim gebruik van je “heilige uren”

Je hebt waarschijnlijk een bepaald dagdeel waarop je extra creatief of gefocust bent. Maak die tijd heilig. Gebruik het standaard voor je focusprojecten of voor de taken waarvoor je creatieve kant er voor 100% bij moet zijn. Ben jij bijvoorbeeld ’s ochtends op je best? Plan dan vóór half 11 geen afspraken in. Bewaar je volle inbox voor rond de lunch en wacht nog even met die factuur tot later. Gebruik deze productieve tijd voor je productiviteit.

Hoe ik dit zelf toepas? Ik start altijd met werken rond half 8 ’s ochtends en probeer vóór half 10 geen afspraken te plannen. Dan heb ik die schrijftijd alvast kunnen pakken.

3. Geef altijd een eindtijd mee aan meetings

Ik probeer altijd zelf degene te zijn die een uitnodiging voor een meeting stuurt en geef dan ook een eindtijd mee. Dat is handig om te voorkomen dat je hele dagen in meetings zit. Ik merk weleens dat mensen meetings standaard inschatten op 1 uur, ook als het eigenlijk maar om een korte voorstelronde of een simpele vraag gaat. Voor dat soort dingen plan ik bewust maar 30 minuten in. Het schijnt namelijk dat je automatisch de meetingtijd volpraat die ergens voor staat. Dus als je meetings korter maakt, ga je ook automatisch efficiënter met de tijd om.

En dreigt een meeting uit te lopen? Geef dan 10 minuten voor tijd aan dat je “echt nog maar 10 minuten hebt”. Vaak blijkt dan dat jullie best rap door die laatste agendapunten heen kunnen gaan.

4. Inspiratieloos? Kom achter je beeldscherm vandaan

Uit het boek ‘Focus AAN/UIT‘ van Mark Tigchelaar leerde ik dat focus en flow twee totaal verschillende dingen zijn. Als je op creatieve ideeën wilt komen, dan moet je daarvoor in de flow komen. Hoe onnodig wierook-en-tarot-achtig dat ook mag klinken. Dat lukt niet door naar een beeldscherm te staren in de hoop dat je knipperende cursor vanzelf plaatsmaakt voor een geniale ideeënlijst. Dat laatste is meer de houding die je nodig hebt voor focus.

Zit je zonder ideeën? Blijf dan niet gefrustreerd achter je laptop plakken, maar sta juist op om bijvoorbeeld een korte wandeling te maken of even te sporten. Vaak komen de ideeën dan veel sneller.

slimmer werken tips 6

5. Cluster taken

Task-batching is een begrip in de wereld van slimmer werken. Ook ik ben er fan van. Het houdt in dat je soortgelijke taken achter elkaar uitvoert, omdat dat efficiënter is dan tien keer van taak wisselen.

Ik doe dat trouwens wel op mijn eigen manier. Vier mensen achter elkaar interviewen mag dan efficiënt klinken. Het klinkt voor mij vooral sociale-batterij-leegslurpend en ik weet zeker dat ik dan bij interview #4 al mijn scherpheid kwijt ben. Wel cluster ik vaak taken voor dezelfde opdrachtgever. Ik werk bijvoorbeeld twee teksten voor één opdrachtgever na elkaar uit, omdat ik dan minder hoef te switchen tussen opdrachtgevers. En als ik facturen stuur, doe ik er ook altijd het liefst een paar tegelijk in plaats van steeds voor één factuur in mijn boekhoudprogramma te duiken.

6. Sla e-mailtemplates op

Ik merkte na een tijdje dat ik soms wel 3x op een dag min of meer dezelfde e-mail aan het typen was. Toen ik daarachter kwam, besloot ik om sommige verstuurde e-mails op te slaan in Word. Omdat ik geen onpersoonlijke e-mailmachine wil zijn, is het echt niet zo dat ik e-mails copy-paste. Maar als je een basis hebt staan voor sommige e-mails, hoef je die alleen nog maar iets aan te passen.

Ik interview bijvoorbeeld regelmatig deelnemers aan een coachingsplatform waarvoor ik schrijf. Als ik die mensen mail om een datum te prikken, pak ik mijn e-mailtemplate erbij en pas ik hooguit een paar zinnen (en uiteraard de voorgestelde data en naam van de ontvanger) aan. Daardoor kost zo’n e-mail me nog maar 1 minuut in plaats van een kwartier. Hetzelfde doe ik als iemand me zonder enige info mailt voor een blogsamenwerking. Dan heb ik een standaard e-mail met mijn tarieven, voorwaarden en informatie over hoe ik werk.

7. Kijk kritisch naar niet-zo-broodnodige taken

Zijn die wel echt nodig om op te pakken? Moet je er echt zo veel tijd aan besteden? Neem social media bijvoorbeeld. Ik hoor van veel mensen dat het niet uitmaakt of je nu dagelijks of 4x per week iets plaatst. En als je een actieve LinkedIn-gebruiker bent, is het dan wel echt zo waardevol om 4x per week te posten of kun je het ook bij 1-2x per week houden? Schuif je elke week aan bij een bepaalde vergadering? Kijk eens eerlijk of dat wel echt nodig is en geef desnoods aan dat je dat betwijfelt.

8. Bewaar de vervelendste taken niet tot ’s middags

De ochtend gebruik ik niet alleen voor gefocust schrijfwerk, maar ook voor taken waar ik tegenaan zit te hikken. Denk aan een verkeerd getal in mijn administratie opsporen (rotwerk!), een lastige e-mail versturen of een pitch versturen waar ik de nodige spanning voor ervaar. Dat soort taken vind ik minder leuk om te doen. Ik weet van mezelf dat er weinig van terechtkomt als ik er tot 4 uur ’s middags mee wacht. Daarom probeer ik uitstelgedrag aan te pakken door die taken al ergens voor 12 uur te doen. Dan weet ik zeker dat ik niet in de “Ah joh, nu heeft geen zin meer. Dan morgen maar!”-verleiding kom.

slimmer werken tips 2

9. Wees niet vies van tools en automatische snufjes

Dat dat nog eens uit MIJN mond zou komen. Ik ben namelijk zeker niet de eerste die enthousiast in de rij staat als er een nieuwe tool is gelanceerd. Mijn licht neurotische brein moet altijd even wennen aan nieuwigheden. Máár ik weet inmiddels dat ik daar soms doorheen moet, omdat tools wel écht helpen om slimmer te werken.

Het verschilt natuurlijk per baan welke tools handig zijn om op je bureaublad te hebben staan. Maar dit zijn er een paar die mijn werk en leven makkelijker maken:

  • Canva (bij voorkeur de betaalde versie!) om in no-time mooie ontwerpen te maken voor social-media-posts, banners, templates, presentaties, etc. En dat zonder enige vormgevingservaring én zonder Photoshop-kennis.
  • Rompslomp om in 1 minuut een factuur op te maken die er professioneel uitziet.
  • Trello en Monday om bij grote projecten orde te houden en zicht te hebben op wie wat wanneer doet.
  • Web WhatsApp en Instagram op de laptop. Beide apps kun je ook op je laptop gebruiken. Dat scheelt mij elke dag zeker een half uur onhandig tikken op mijn veel te kleine telefoontoetsenbord.
  • De plug-in ‘Broken Link Checker die automatisch voor mij checkt of ik vanuit mijn blog naar verwijderde pagina’s link (zodat ik dat niet zelf in de gaten hoef te houden).
  • Automatische incasso’s, zodat je niet handmatig allerlei maandelijkse overboekingen hoeft te doen.
  • InShot om zonder enige videoskills (en zonder duurbetaalde videobewerkingsprogramma’s) alsnog af en toe een Instagram Reel in elkaar te knutselen.

10. Maak eens per week een dumplijst

Nee joh, niet van je Tinder-dates die niet langer in de running zijn voor een tweede date. Wel van alles wat nog door je hoofd zweeft. Doe dit bijvoorbeeld ’s avonds als je merkt dat je hoofd vol zit of op maandagochtend als je moeizaam op gang komt. Geef jezelf een kwartier om alles neer te pennen wat door je hoofd gaat. Dat kunnen onafgeronde taken zijn, maar ook collega’s die je achter de broek aan moet zitten, pakketjes die richting het postkantoor moeten of geniale ideeën die je zeker niet wilt vergeten.

Geef die punten stuk voor stuk een plek op de papieren lijst en schep daarna orde in de lijstjeschaos. Doe alle taken die maximaal 2 minuten kosten direct, en zet de rest op je to-do-list en koppel daar een moment aan. En die geniale ideeën? Die kun je kwijt in een Word-document dat je desnoods de titel geniaalidee.doc geeft en waar je eens per maand een keer een blik op werpt om te kijken of je er iets mee kunt.

11. Laat het “alles zelluf doen” los

Slimmer werken betekent soms ook werkdingen níet oppakken. Dat kan die koffieafspraak met een oud-collega zijn waar je niet op zit te wachten en ook weinig aan hebt. Maar het kan ook betekenen dat je vaker ‘Nee’ zegt op verzoeken die niet in je agenda passen, mensen soms doorverwijst naar een collega of freelancer, of dat je je collega wel op weg helpt maar het daarna verder zelf laat doen.

Dingen niet oppakken is echt niet altijd stom en onvriendelijk. Soms help je een ander er juist mee als je niet naast je al overvolle agenda ook nog deze taak ertussen wurmt of als je je junior-collega de kans geeft om zich hier zelf in vast te bijten.

12. Reageer niet altijd méteen op alles

Als kersverse ondernemer en ook in loondienst dacht ik dat ik mijn reputatie als razendsnelle terugmailer hoog te houden had. Ik liet e-mails vaak niet langer dan een uur onbeantwoord. Maar juist omdat ik vaak direct terugmailde, binnen een half uur appte en altijd opnam bij telefoontjes, gingen mensen denken dat ik altijd à la minute tijd had en weinig andere dingen te doen had. Bovendien halen al die mailtjes en appjes tussendoor je steeds uit je concentratie.

Daarom probeer ik tegenwoordig nog maar een paar op een dag een blik op mijn inbox te werpen. Dan beantwoord ik in één keer alle nog openstaande e-mails. Dat is veel efficiënter dan 10x op een dag bovenop mijn mailbox zitten. Ook bij werkappjes weersta ik de verleiding om ze direct na ontvangst te openen. Voor je het weet zit je dan in een compleet gesprek, terwijl je net met iets anders bezig was. Dan reageer ik liever op een moment dat ik er echt de tijd en aandacht voor heb.

13. Reflecteer op waar je met je tijd in de knel kwam

Ik kan nog stapels boeken lezen en allerlei life-hack-podcasts beluisteren over slimmer werken. Alsnog ga ik regelmatig de mist in. Dan ben ik langer bezig met een taak dan gedacht, loopt een opdracht dramatisch uit, kom ik ergens niet aan toe door telefoontjes tussendoor of heb ik simpelweg overschat hoeveel ik gedaan kan krijgen in 9 uur.

Wat mij dan helpt, is om niet in de “Jeetje, wat ontzettend stom!”-modus te schieten, maar ervan te leren. Ik kijk dan waar het in de soep liep met mijn planning en wat ik een volgende keer anders kan doen. Soms trek ik er al een simpele les uit als “Voor deze taak moet ik voortaan een half uur meer in mijn agenda inplannen” of “Als iemand plotseling belt met een groot project dat ik niet had verwacht, kan ik beter vragen om het op de mail te zetten voordat ik in al mijn enthousiasme ‘ja’ roep”.

slimmer werken tips 5

14. Las bedenktijd voor jezelf in

Ik vond dat die tip een apart kopje verdiende. Voor mij werkt dit namelijk heel goed. Als introvert kan ik vaak het beste reageren op lastige vragen als ik er even over mag nadenken. Dat geldt ook voor verzoeken waarvan ik denk “Mwah, ik weet het niet…”. Daarom vraag ik regelmatig aan mensen die spontaan opbellen of ze het op de mail kunnen zetten. Als ik merk dat ik in de twijfel schiet aan de telefoon, vraag ik of ik erop mag terugkomen. En als ik doorheb dat ik aan de lijn iets te veel in de “Oh ja hoor, helemaal goed!”-modus schiet en daar later anders over denk, dan geef ik mezelf tegenwoordig de kans om daarop terug te komen.

Als je jezelf een beetje tijd geeft – al is het maar 5 minuten – voordat je roept “Ja, kom maar door!”, is je agenda al leger. Want wanneer je jezelf nadenktijd gunt, kun je er kritischer naar kijken:

  • Ben ik echt de persoon die dit moet oppakken? Of hoort dit eigenlijk niet op mijn bordje gezien het werk dat ik doe?
  • Heb ik hier nu de tijd voor? Of moet ik eerlijk toegeven dat dit niet gaat lukken? Of vind ik het te leuk om te laten schieten en schuif ik dan maar met iets anders in mijn agenda?
  • Zeg ik nu ‘Ja’ omdat ik dit wil of uit verantwoordelijkheidsgevoel? Tuurlijk, soms moet je ja zeggen op iets waar je geen zin in hebt. Maar op een netwerkborreluitnodiging kun je prima ‘Nee’ zeggen als je geen zin hebt.

15. Probeer belletjes in te plannen

Het zou kunnen dat dit vooral een introvert trekje van mij is. Maar ik vind zelf dat dit echt bijdraagt aan slimmer werken. Als je niet oplet, kun je zo heel veel tijd kwijt zijn aan belletjes tussendoor. Kijk of je voor telefoontjes een belafspraak kunt maken met iemand. Dat is efficiënter voor jou en voor de ander. Jullie weten namelijk allebei zeker dat de ander er echt klaar voor zit en met volle aandacht bij dit gesprek is. Bovendien haal je elkaar niet uit de concentratie. Veel efficiënter dan spontaan naar de telefoon grijpen.

Word je tussendoor gebeld terwijl je net middenin iets zit? Sms gerust terug dat nu niet gaat lukken en vraag of de ander ook over 30 minuten kan.

16. Typ aantekeningen direct op de PC

Ik mag dan een enthousiaste notitieboekjesverzamelaar zijn, het liefst maak ik aantekeningen op mijn computer. Voor mijn werk heb ik veel gesprekken met mensen en krijg ik regelmatig briefings via de telefoon. In dat soort gevallen bel ik altijd met mijn oortjes in, zodat ik ondertussen aantekeningen in een Word-document kan maken. Vind ik veel fijner dan op ouderwets papier meepennen!

Op deze manier heb ik mijn notities en input direct digitaal en kan ik er daarna makkelijker mee aan de slag. Ook fijn: alle info staat ergens opgeslagen, dus ik hoef niet later het boekje van voor tot achter door te bladeren om de juiste notities op te sporen.

17. Wees zuiniger op je tijd met koffieafspraken

In het begin ging ik nog op elke koffieafspraak in. Bijvoorbeeld als iemand zei “Joh, misschien heb ik ooit een opdracht voor je. Laten we lunchen!” of “Hé, altijd leuk om een schrijver in mijn netwerk te hebben. Kom je eens langs op mijn kantoor in Zaltbommel?”. Dat soort verzoeken zeg ik nu vaker af.

Ik kijk veel kritischer of ik ook iets aan die afspraak heb. Vind ik het leuk om dit te doen? Heb ik er ruimte voor? Hoe schat ik de kans in dat hier een opdracht uit voortkomt? En is dit me een tripje naar de andere kant van het land waard?

Soms zeg ik dan ‘Nee’ (zonder ‘sorry’), bijvoorbeeld omdat ik het al druk heb en dus niet zit te springen om nieuwe opdrachten. Soms kijk ik hoe ik de afspraak zo kan aanpassen dat het me niet meteen een paar uur kost. Je kunt bijvoorbeeld ook voorstellen om digitaal kennis te maken, zodat je er niet 2 uur voor in de trein zit. Of je kunt aangeven dat je maximaal 30 minuten de tijd hebt. Of misschien kan de ander ook iets voor jou betekenen> Dan kun je voorstellen dat jij diegene advies geeft over X als de ander met je meedenkt over Y.

18. Neem pauzes, juist op ‘Nah, niet nodig!’-momenten

Het is mijn grote valkuil dat ik op drukke momenten pauzes oversla en snel iets achter mijn PC eet. Maar alle productiviteitspodcasts zijn het erover eens dat pauzes juist belangrijk zijn om bijvoorbeeld creatief te blijven. De kans op een middagdip is veel groter als je non-stop achter je computer blijft plakken. En meestal krijg je ook niet meer creatieve ideeën van glazig naar een computerscherm blijven staren totdat die ingevingen vanzelf uit de lucht vallen. Juist door even los te komen van je werklaptop, kun je de creatieve sappen weer door je aderen laten stromen en voorkom je wazig scherm-gestaar waarbij er niets uit je handen komt.

slimmer werken tips 3

19. Multitask alleen bij verveelwaardige taken

Dat multitasken je werk en productiviteit niet ten goede komt, weten we inmiddels wel. Je doet dan namelijk niet meerdere dingen tegelijk, maar switcht steeds tussen taken en dat kost jui8st tijd. Maar soms werkt multitasken voor mij juist wél goed, namelijk als ik me op een taak stort die ik anders maar saai vind. Voor mij is dat bijvoorbeeld facturen inboeken, foto’s uitzoeken of digitale mappen organiseren. Bij dat soort dingen zet ik vaak tegelijkertijd een podcast op, kijk ik met een half oog een serie of doe ik iets anders luchtigs. Dat helpt mij júist om niet door verveling af te haken, maar mijn aandacht erbij te houden.

20. Wijd niet aan álles een lange e-mail

Bellen is soms écht sneller. Joh, dat dat nog eens uit mijn mond zou komen als iemand die helemaal Team Mij Niet Bellen is en die tien jaar geleden nog tergende bel-angst had. Maar ook ik ben gaan merken dat bellen soms echt wel een vet goed idee is. Als je op het punt staat een e-mail te versturen van één A4’tje (en het is niet een offerte of debriefing), kun je daar soms beter de telefoon voor pakken. En als je iets ingewikkelds moet uitleggen aan de ander, zou ik ook eerder het nummer van die persoon intikken dan dat je het in een e-mail probeert te stoppen.

21. Overweeg eens luisterboeken als je nooit aan de boekenstapel toekomt

Wil je voor je werk meer boeken lezen dan je op dit moment doet? Of kun je je zelfs niet meer herinneren wanneer je voor het laatst verder bent gekomen dan de flaptekst van een boek? Dan zijn luisterboeken misschien een uitkomst. Ik ben er groot fan van en heb mijn innerlijke boekenwurm herontdekt sinds ik een Storytel-abonnement heb. Op Storytel staan veel boeken over carrière, ondernemen en persoonlijke groei. Genoeg werkleesvoer dus!

Als je voor je werk meer in boeken wilt duiken, kan een luisterboek een uitkomst zijn. Je hebt meestal veel meer momenten op een dag waarop je kunt luisteren dan waarop je er een boek bij kunt pakken. Luister bijvoorbeeld in de auto of in het openbaar vervoer naar een luisterboek of terwijl je een simpel klusje doet als kasten uitmesten. Dat maakt de andere taak of je lange autoreis inclusief files nog leuker ook.

22. Schrap de dagelijkse afleiders

Mijn eigen grootste obstakel bij slimmer werken? Afleiding! Werken in een drukke kantoortuin vond ik dan ook een ware uitdaging toen ik nog geen freelanceleven leidde. Ook thuis heb ik uiteraard wel afleiding, maar ik heb mezelf aangeleerd om minder snel afgeleid te zijn. Onder andere met deze handige trucjes:

  • De oude bekende tip: zet je notificaties uit voor alle apps waarvoor ze overbodig zijn. Ik heb ze wel aanstaan voor Gmail, Hotmail en WhatsApp, maar niet voor social media en al mijn andere apps. Scheelt veel piepjes!
  • Demp overenthousiaste groepsapps. Zo zat ik ooit in een app met 20 andere freelancers die soms wel 60 berichten op een dag stuurden. Dat soort apps heb ik gedempt: ik ontvang geen meldingen meer van nieuwe berichten, maar zie die berichten alleen staan als ik de groepsapp open.
  • Gebruik Loop-oordoppen (lees mijn review van de Loop-oordoppen) om jezelf makkelijker af te zonderen van de omgeving. De oordopjes zijn niet zo dempend als een noise-cancelling headphone, maar maken achtergrondgeluid wel minder prominent. Je kunt de Loop-oordoppen kopen bij bol.com.
  • Leg altijd een notitieboekje naast je, zodat je daarin dingen kunt noteren die spontaan in je opkomen maar waar je op dit moment weinig mee kunt. Als je ze opschrijft, kun je ze in elk geval uit je hoofd zetten.
  • Open alleen de broodnodige tabbladen. Probeer niet 20 tabjes tegelijk open te hebben staan, omdat het dan extra uitnodigend is om naar andere tabjes te switchen.
  • Stel je taakswitch steeds 5 minuten uit. Voel je de haast onweerstaanbare neiging om toch iets anders te doen, even naar de NOS-site te surfen of andere afleiding op te zoeken? Daag jezelf dan eens uit om dat niet nu maar over 5 minuten te doen. Je zult merken dat je er vaak 5 minuten later minder behoefte aan hebt. Ook wen je jezelf zo aan om langer gefocust te werken.

En een bonustip: geef tijdens concentratie taken aan je huis- of kantoorgenoten aan dat neuriën en penklikken nu even niet is toegestaan. En is het erg lastig om jouw hutje-op-de-hei-vibe te realiseren, zoek dan een rustig plekje voor jezelf op, sluit de deur of grijp naar je beste slimmer-werken-vriend: de koptelefoon. Deep Focus Music (YouTube heeft honderden opties!) is mijn persoonlijke redder in nood bij luid telefonerende kantoorgenoten, borende buren of als om een andere reden mijn focus ver te zoeken is. Thank you for the music op die momenten.

Meer lezen over slimmer werken? Dit zijn mijn favoriete boeken over dit onderwerp (ook allemaal te luisteren op Storytel):

Wat is jouw ultieme tip voor slimmer werken?

De links naar bol.com zijn affiliate links.

1 1

BLIJF OP DE HOOGTE

Laat je e-mailadres hieronder achter. Dan stuur ik je een mailtje zodra ik een nieuw bericht heb geplaatst.

blogger romy vakervrolijk

Door Romy

Tikgrage theeleut. Nooit uitgekletst. Ik inspireer je graag om vaker vrolijk in het leven te staan. Dat doe ik door goudeerlijke en persoonlijke teksten te schrijven en liefdevolle tips te delen. Mét een vleugje humor.

Ik ben benieuwd wat jij vindt…

  1. Daenelia 28 maart 2024 op 9:45 am - Beantwoord

    Koffieafspraken vind ik nog steeds leuk, maar er komt een tijd dat ik er echt geen tijd meer voor kan maken. Maar misschien ben ik al heel selectief, want vaker dan 1x per week een nieuwe connectie met koffie doen, dat lukt me niet.
    Voor mijn uren bijhouden gebruik ik een app, waarbij ik alleen maar op start en stop hoef te drukken en het vervolgens aan een project koppel. Zo heb ik voor elke klant, elk project op elk moment een overzicht van hoeveel tijd ik er echt aan besteed heb. Ik smokkel dan ook nooit, want start en stop (of pauze) zijn heilig. En niet dat ik elke minuut doorbereken, want ik heb een projectprijs. Maar als ik zie dat ik een project van 20 uur aan het overschrijden ben met meer dan 5 uur, dan ga ik wel even kijken waar dat door komt. En dan bijsturen.
    En ik gebruik een goed projectmanagement app, daarnaast. Ik ben ook veel aan het stroomlijnen nu. Juist omdat het slimmer werken je meer tijd oplevert, die ik misschien niet direct aan werk ga besteden. Ik doe ook graag andere dingen! 😀

Recente blogs

Mijn wishlist met vrolijke, inspirerende items

7 februari 2017|Lifestyle|

Sinds ik een eigen blog heb, vind ik het een leuke sport om items te scoren die ik ter inspiratie kan gebruiken. Dat kan gaan om boeken of producten die me op ideeën brengen, maar ook om spullen die ik graag op blogfoto's gebruik. Onder het mom van 'mezelf eens in het zonnetje zetten', besloot ik dat ik mezelf iets cadeau wil doen dat me ook een dosis inspiratie oplevert. Daarom stelde ik een wish list samen met 11 inspirerende items, waarvan ik mezelf uiteindelijk op één item wil trakteren.

Je anders voelen dan anderen? Deze peptalk is voor jou!

2 september 2018|Persoonlijke groei|

Herken je het idee van je anders voelen dan anderen? Omdat je graag op jezelf bent, over andere dingen nadenkt dan mensen om je heen of er simpelweg een bijzondere hobby op nahoudt? Je bent niet alleen. Ook ik voelde me vaak anders, bijvoorbeeld toen ik op de middelbare school meer geïnteresseerd was in lesboeken, taal en wetenswaardigheden dan in feesten, muziek en jongens. Wat zouden mensen wel niet van me denken? Kon ik niet zijn zoals ieder ander? Gelukkig sta ik er inmiddels een stuk positiever in. En dat gun ik jou ook! Dit is wat ik jou zou willen zeggen als jij je anders voelt dan anderen.

5 tips om te oefenen met dankbaarheid

24 november 2017|Persoonlijke groei, Positiviteit|

Terwijl heel wat Nederlanders hun slag slaan op Black Friday, is het ook hét moment om stil te staan bij dankbaarheid. Gisteren (23 november) was het namelijk Thanksgiving, oftewel Dankbaarheidsdag. Dat leek me een mooi moment om eens niet te kijken naar wat ik niet heb of wat beter kan, maar naar alles waar ik wél dankbaar voor ben. Elke dag heeft namelijk wel iets in zich om dankbaar voor te zijn. Maar hoe vaak zeg jij eigenlijk dankjewel - hardop of in je hoofd - voor al die mooie en bijzondere dingen en mensen in jouw leven? Ik geef 5 tips om met dankbaarheid te oefenen.