vakantie14

Terug van een fantastische vakantie (die nog meer welkom was dan ik dacht)

• 2 augustus 2021
  • 25 Reacties
Categorieën: Persoonlijk

“Je merkt pas op vakantie hoe hard je er eigenlijk aan toe was”, siste iemand me nog toe vlak voordat we met een volgeladen auto op het punt stonden van vertrekken. Ik knikte braaf, maar dacht zelf vooral “Het zal wel!”. Met de radio hard aan, een propvolle achterbak en de yogamatjes nog net niet prikkend in onze nek (een Ford Ka is en blijft geen stationwagen), reden we weg van huis. Pippa had haar afscheidsknuffel al gehad en we waren dus écht klaar om te gaan. Gisteren, zes dagen later, kwamen we terug. Mijn hoofd vol herinneringen, mijn eigen tank vol energie en de auto iets minder zwaar beladen.

Bepakt en bezakt

De dagen voor mijn vakantie ben ik altijd één bom stress. Is dat ene wasje nog wel op tijd droog? Oh, maar wat doen we met die krop sla als we weg gaan? Heb ik wel echt alles in mijn tas gestopt, is mijn camera compleet? En het allerbelangrijkste: gaat Pip ons niet te erg missen? Denk dat dat laatste wel meeviel trouwens. Mevrouw doet, als wij het niet zien, graag dingen die niet mogen. Een week lang alleen op vaste tijden een kattenoppas hebben, betekende voor mevrouw vast ook hele dagen maffend op tafel doorbrengen. Tja, ook als kat heb je recht op vakantie.

Een nieuwbouwhuis voor een week

De bestemming van onze vakantie? Niet de eettafel, maar Poederoijen. Een dorpje waar jij vast, net als ik, nog nooit van hebt gehoord. We hadden simpelweg een mooie plek op de Airbnb-plattegrond geprikt en waren zo uitgekomen bij dit piepkleine dorpje op de grens van Gelderland, Zuid-Holland en Brabant. Voor een prijs die alles meeviel, hadden we zowaar een hele woning tot onze beschikking. Tussen de huisjes met rieten daken en de kassen zaten wij in een nieuwbouwwoning.

Een bijzondere ervaring om – als je een appartement gewend bent – opeens een “boven” en “beneden” te hebben, geen rekening te hoeven houden met onderburen (“Woohoo, nu kunnen we de krakende vriezerlade enthousiast opentrekken om 12 uur ’s nachts!”, schoot er serieus door mijn hoofd) en een eigen voordeur te hebben waarvoor je niet eerst een portiek door hoeft. En een eigen tuin! Dat laatste was toch wel het voornaamste.

Van kastelen tot Dokter Tinus-dorpjes

Ik had me van tevoren serieus afgevraagd of we wel genoeg te doen zouden hebben tijdens onze vakantie in coronatijd. We zijn zelf best wel oplettend en gaan bijvoorbeeld liever niet naar drukbezochte winkels of stervensdrukke steden nu de deltavariant van het beruchte virus om zich heen slaat. Ik moest even omschakelen dat deze vakantie anders zou zijn. Voor de zekerheid had ik nog vijf boeken in mijn tas gepropt. Je raadt het al: daar heb ik uiteindelijk hooguit een paar pagina’s uit gelezen. Er bleek méér dan genoeg te doen. Maar wat vooral bleek: niets doen is soms ook heel aangenaam.

We zijn elke dag wel ergens gaan wandelen, bezochten piepkleine winkeltjes in idyllische dorpjes, bestelden muntthee op terrasjes en bleven soms ook gewoon lekker in het huisje om toch nog iets met die stapel boeken en die yogamatjes te doen (hadden ze tenminste niet voor niets in onze nek geprikt in de auto!). Ik verbaasde me weer eens over het feit hoeveel er eigenlijk in Nederland te doen is. En hoe mooi het gebied waar we waren (het gebied tussen Dordrecht en Den Bosch) wel niet is.

We bezochten het vestingstadje Heusden, wandelden rond in Woerkum (hét Dokter Tinus-dorp, voor wie die serie net zo leuk vond als ik), brachten een regenachtige ochtend door in Dordrecht, vinkten Kinderdijk af van onze (vooral “mijn”) bucketlist en wandelden vooral zo veel door de natuur dat ik voor het eerst de wilde gedachte kreeg om toch maar eens in goede wandelschoenen te investeren.

Maar vooral: niet te veel doen

Van citytrips vroeger was ik gewend om hele dagen onderweg te zijn en vele trekpleisters af te vinken. Deze vakantie lag het tempo iets lager. We brachten veel avonden gewoon in het huisje door, waren blij dat Netflix het ook op vakantie doet, soms knutselde ik kaarten in elkaar (yup, ook die spullen hadden we meegesjouwd), soms lagen we gewoon op de hoekbank te chillen. We maakten avondwandelingen na het eten, trakteerden onszelf op verse muntthee (heb je geen terrasje voor nodig) en genoten van de vele autoritjes door een omgeving die totaal anders is dan mijn eigen Randstaddorpje.

We maakten extra lekkere ontbijtjes, kokkerelden zelf dingen in elkaar in de landelijke keuken in het huisje en genoten ook van het samen zijn. Tja, 24/7 tijd met elkaar hebben zonder dat er steeds een daily stand-up, telefoongesprek, dringend mailtje of aanbellende postbezorger tussendoor komt, was toch wel het allergrootste hoogtepunt van dit weekje weg.

Even niet

De eerste vakantieavond viel ik al om elf uur als een blok in slaap, een unicum voor een nachtbraker als ik. En ik denk dat dat wel tekenend is voor de hele vakantie. Ik had nog zó hard ontkend dat ik die vakantie nodig had, had beweerd dat mijn werk ook gewoon mijn hobby is, en hield er zo hard aan vast dat je in coronatijd niet zo veel kunt op reis. Maar puntje bij paaltje had ik niets meer nodig dan dit. Even niets. Even niet thuis zijn. Even niet de vaat en het huishouden waar je toch altijd wel iets mee moet. Even geen mailtjes. Even alleen tijd voor onszelf, elke dag doen wat we willen en samen nieuwe herinneringen maken.

En nee hoor, het schrijven heb ik niet helemaal losgelaten. Zo’n weekje weg is blijkbaar ook heel goed voor je inspiratie, want een paar keer was ik niet te stoppen en kwam ik terug met hét idee voor een artikel dat ik direct wilde uitwerken (dus bereid je voor op een hoop vakantie-SPAM en foto’s van uitstapjes binnenkort). Niet omdat het moet, maar omdat het mocht. Een uitspraak die heel tekenend was voor de hele vakantie.

Zo besefte ik maar weer eens: de dingen waarvan je soms het hardst ontkent dat je er aan toe bent of dat ze iets voor jou zijn, zijn misschien wel juist die dingen die jij keihard nodig hebt.

Wat was jouw laatste vakantie?

BLIJF OP DE HOOGTE

Laat je e-mailadres hieronder achter. Dan stuur ik je een mailtje zodra ik een nieuw bericht heb geplaatst.

blogger romy vakervrolijk

Door Romy

Tikgrage theeleut. Nooit uitgekletst. Ik inspireer je graag om vaker vrolijk in het leven te staan. Dat doe ik door goudeerlijke en persoonlijke teksten te schrijven en liefdevolle tips te delen. Mét een vleugje humor.

Ik ben benieuwd wat jij vindt…

1. Darina 2 augustus 2021 op 7:07 am - Beantwoord

Wat een heerlijke vakantie heb je beleefd! Fijn om er even helemaal uit te zijn en op te laden. Jullie hebben leuke dingen gedaan en gezien. In juni had ik een weekje vakantie en straks in september twee weken, kijk er nu al naar uit 🙂

2. Daenelia 2 augustus 2021 op 8:17 am - Beantwoord

Onze laatste vakantie was in 2018. We hebben wel twee weken vrij gehad, maar ik heb toch een andere definitie van vakantie. Het is niet ‘niks doen’, maar meer ‘anders doen’: heerlijk om even een andere cultuur te beleven, nieuwe dingen te proberen en los komen van je routine. We hebben in de twee vrije weken wel veel kunnen doen wat jij beschrijft: gewoon even bijkomen en uitrusten. Maar ergens heen gaan zat er gewoon niet in. En nog niet, eerlijk gezegd.
    Ons laatste uitstapje was naar het hoge noorden in Nederland. Ook leuk, maar je komt er veel hetzelfde tegen en het is gewoon hetzelfde als thuis. Oh, alweer een kruidvat, xenos en hema. Oh, ook in dit restaurant hebben ze saté en geitenkaassalade met avocado. Oh, hier zit ook een Loetje … (Echt, we kwamen overal een Loetje tegen.)

• Romy 3 augustus 2021 op 3:00 pm - Beantwoord

Haha, mijn broertje klaagt ook altijd over de restaurants met de zoveelste kipsaté en geitenkaassalade in Nederland. We maken er sindsdien een sport van om restaurantjes te vinden waar ze ook andere dingen serveren. Hetzelfde geldt voor de winkeltjes die niet H&M of HEMA zijn. Gelukkig kun je die vaak in kleine dorpjes nog wel vinden; Heusden, Woudrichem en Dordrecht hadden bijvoorbeeld nog heel veel echt unieke winkels.

3. Johanna 2 augustus 2021 op 9:31 am - Beantwoord

Heel herkenbaar . Ook wij zijn al lang niet weer weg geweest, maar slapen dan ook altijd veel meer. En soms deden we op cskantie ook niet heel verl, gewoon rust en tijd. Fijn dat het je goed heeft gedaan!

4. Anouk 2 augustus 2021 op 10:03 am - Beantwoord

Wat fijn dat je zo’n heerlijke vakantie hebt gehad! Ik had een weekje vakantie tussen het einde van mijn studie en het beginnen van mijn nieuwe baan. In september heb ik nog 2 weken zomervakantie, zoveel zin in!

• Romy 3 augustus 2021 op 2:58 pm - Beantwoord

Wat een heerlijk vooruitzicht, zeker tussen de spannende overgang naar een nieuwe baan door. Hopelijk kun je dan lekker ontspannen.

5. Audrey 2 augustus 2021 op 10:36 am - Beantwoord

Het klinkt echt als een heel fijne vakantie inderdaad! Ik vind het echt bijzonder hoe gewoon een paar 100 km reizen in NL zorgt voor een heel andere omgeving.

6. Giovanna Jansen 2 augustus 2021 op 12:22 pm - Beantwoord

Wat een heerlijke vakantie hebben jullie gehad met een goede combinatie van leuke dingen doen en lekker chillen. Wij gaan over een maand op vakantie, ook gewoon lekker in Nederland en ik kijk er al erg naar uit, zeker nu ik jouw vakantieverhaal gelezen heb. 🙂

7. Lianne 2 augustus 2021 op 12:22 pm - Beantwoord

Klinkt als een heerlijke vakantie! Fijn dat je ervan genoten hebt en dat je het achteraf toch wel nodig had. Ik ben nog nooit in dat gebied geweest, maar klinkt als een aanrader dus! 🙂

8. Evelyne - Gouden Momenten 2 augustus 2021 op 4:05 pm - Beantwoord

Ik ga graag eens een paar dagen weg, maar ben dan ook weer graag eens thuis als je begrijpt wat ik bedoel. Reizen in eigen land is voor mij dan ook een zaligheid en zelfs een dagje Brugge is voor mij al een fijne dag. Ik kan immers niet wachten op je vakantieverslagen 😉 Misschien doe jij mij wel zin krijgen om er toch nog eens op uit te trekken, hihi.

• Romy 3 augustus 2021 op 2:56 pm - Beantwoord

Ook een dagje weg is heerlijk, toch? Dat herken ik helemaal! Enne, wie weet maak ik je inderdaad nog enthousiast om toch een dagje weg over de grens te gaan. Ik kan je deze omgeving zeker aanraden 🙂

9. Simone 2 augustus 2021 op 4:20 pm - Beantwoord

Mijn laatste vakantie was vorige jaar in Centerparcs. Dat was overigens ook een geslaagde vakantie. Dit jaar gaan we van zuid (omgeving Valkenburg) naar noord Nederland (omgeving Pieterburen). We moeten wel nog eventjes wachten, maar we kijken er al enorm naar uit!

• Romy 3 augustus 2021 op 2:55 pm - Beantwoord

Wat leuk, een vakantie naar Pieterburen! Dan gaan jullie vast ook naar de zeehondjes toe 🙂 Superleuk!

10. Zo simpel is dan geluk 2 augustus 2021 op 6:55 pm - Beantwoord

Fijn dat je genoten hebt! Soms heb je helemaal niet veel nodig en hoef je helemaal niet ver te gaan, om toch een fijne vakantie te hebben.

11. Geke 2 augustus 2021 op 8:56 pm - Beantwoord

Dat klinkt als de ideale vakantie! Dichtbij is ook zoveel moois te zien en fijns te doen.

Onze laatste vakantie was september 2019, het mooie Nederlandse Limburg. Ook zo’n fijne bestemming. Een andere, heel mooie omgeving maar toch geen uren in de auto doorbrengen. Of de Veluwe, daar wil ik ook nog een keer naar terug, maar dan een keer niet in de herfst.

12. Iris 2 augustus 2021 op 9:00 pm - Beantwoord

Wat fijn dat jullie toch even weg zijn geweest. Ik heb geen vakantie gepland, maar eerlijk gezegd zit ik nu wel te twijfelen door je post van gisteren. Het is zo fijn om even ergens anders heen te gaan.

13. bychristiana 3 augustus 2021 op 9:28 am - Beantwoord

Ja ik snap helemaal wat je bedoelt. Onze laatste vakantie is ook al een tijdje geleden maar vorige week waren wij een dagje in Zeeland en toen besefte ik eigenlijk pas hoe lekker het was om (letterlijk eigenlijk) even uit te waaien en de boel de boel te laten. Sketch vond het ook zo leuk op het strand, haha, ik zie haar nog rennen;-)

14. Shirley 3 augustus 2021 op 10:29 am - Beantwoord

Het klinkt als een hele fijne vakantie. Even uit de routine en een andere omgeving doen goed. Uiteindelijk gaat het (voor mij) ook om de quality time samen. Ik ben afgelopen weekend twee nachtjes weggeweest. Het was heerlijk. We hebben veel gezien en gedaan, maar daar was ik eigenlijk wel aan toe.

• Romy 3 augustus 2021 op 2:51 pm - Beantwoord

Wat heerlijk, dat weekendje weg! Enne, ik snap helemaal dat juist veel dingen doen ook heel fijn kan zijn nu dat in coronatijd niet zo heel vanzelfsprekend is in het dagelijks leven 😉

15. Ida 3 augustus 2021 op 11:40 am - Beantwoord

Wat heerlijk! Jullie hebben zeker leuke dingen ondernomen. Nederland is echt een mooi land. Er zijn nog zoveel plekken te ontdekken. En ik denk dat ook al ga je maar even van huis, naar een andere omgeving, dat dat al zoveel kan betekenen. Fijn dat je weer opgelaten bent Pippa zal jullie vast erg gemist hebben! Nu ik jouw blog heb gelezen, heb ik gelijk zin in mijn vakantie. Dat duurt nog even maar ik geniet al van de voorpret!

• Ida 3 augustus 2021 op 11:41 am - Beantwoord

*opgeladen natuurlijk, haha

• Romy 3 augustus 2021 op 2:48 pm - Beantwoord

Precies! Zelfs al op een paar kilometer afstand van huis kan het er al totaal anders uitzien dan thuis. Dat ben ik door deze vakantie (en sowieso door corona) wel gaan ontdekken 🙂
      En wat een heerlijk vooruitzicht, jouw vakantie! Geniet van alle voorpret!

16. Meaghan 3 augustus 2021 op 12:11 pm - Beantwoord

Goed om te lezen dat je er zo van hebt genoten en dat die vakantie zeer welkom was. Soms moet je ook gewoon even de boel de boel laten en lekker tijd voor jezelf inplannen om echt tot rust te komen. Heel leuk dat je toerist in eigen land was en zo veel gezien hebt (van de omgeving waar ik woon!) en je goed hebt kunnen vermaken. De foto’s zien er ook heel mooi en ontspannen uit.

• Romy 3 augustus 2021 op 2:42 pm - Beantwoord

Dank je! 🙂 Je woont ook in een prachtige omgeving trouwens. We vonden alle dorpjes en stadjes daar zo mooi. En vaak weer heel anders dan de omgeving waar ik woon. Leuk om te zien dat ons kleine landje nog steeds zoveel verschillende gezichten heeft 🙂

17. Saskia 8 augustus 2021 op 9:19 pm - Beantwoord

Heerlijk hoor even zo’n weekje eruit. Ik herken het wel, als ik thuis blijf ga ik toch weer van alles doen. Op vakantie zijn is dan wel écht even eruit en ontspannen. Fijn dat het zo is bevallen.

Recente blogs

Te druk? Wat doe je eraan?

13 oktober 2016|Persoonlijke groei|

Verleg je grenzen en leg de lat steeds hoger voor jezelf. Het is inmiddels bijna een trend geworden om onszelf te blijven uitdagen om meer te doen, te kunnen en te willen. Ook ik doe vaak maar wat graag aan die trend mee. Natuurlijk is het goed om je grenzen te blijven verleggen, maar wat nou als je eigenlijk over je eigen grenzen heen gaat en te veel hooi op je vork neemt? Wat nou als je het eigenlijk veel te druk hebt gekregen? Vorige week overkwam mij hetzelfde en besloot ik een pas op de plaats te zetten. Vandaag geef ik 5 tips die mij daarbij hebben geholpen.

De eerste helft van 2021 zit erop – een terugblik

5 juli 2021|Persoonlijk|

Voor mijn gevoel is het pas twee maanden geleden dat we oliebollen etend elkaar een gelukkig nieuwjaar wensten. Maar nee, in werkelijkheid zit de eerste helft van 2021 er alweer op. Dat leek me een mooi moment voor een terugblik midden in het jaar. Het was een half jaar met veel veranderingen. Ik deel vanaf dit half jaar mijn huis met vriendlief, ging van fanatiek doorwerken naar iets meer rust, en beleefde ondanks de lockdown fijne mini-avonturen. Dit is mijn eerlijke recap met ups en downs.

Action-koopjes | Stickers, letterbord, perfecte panty's & meer

7 februari 2019|Lifestyle|

Mijn nieuwe woning is voor mij een geweldig goede reden (ahum, een perfect excuus!) om regelmatig naar Action te rijden. En als ik toch tussen de huishoudproducten en opbergdozen zit te neuzen, is een wandeling naar het schap met knutselspullen natuurlijk snel gemaakt. Mede dankzij een paar handige tips van mijn vriendin Jolanda wist ik weer wat leuke knutselspullen van Action te scoren. Ik laat je onder andere vrolijke chipboardstickers, de Action Paper Craft Sets en een paar ideale mandjes zien.