Eén keer knipperen en het weekend is voorbij. Zo stap je met de slaap nog in je ogen uit bed, en zo lig je er alweer in. Stoeien met tijd is, denk ik, iets wat veel mensen wel herkennen. Je wilt van alles doen en hebt talloze dromen en wensen. Maar je komt tijd tekort om die allemaal uit te voeren. En dus heb je je tante al veel te lang niet gesproken, ligt die DIY-borduurkit nog steeds te wachten totdat je er ooit een doosje extra tijd bij cadeau krijgt en heb je bepaalde dingen misschien maar uitgesteld tot over een paar jaar. Waar blijft de tijd? De laatste jaren ben ik gaan beseffen: tijd kun je máken. Zelfs als je een druk leven leidt. Dit zijn 9 tips daarvoor.
Tijd tekort? Tijd is kneedbaarder dan je denkt
Dat tijd iets is wat je kunt creëren of juist verbruiken, merk ik zelf als dingen anders lopen dan gedacht. Laatst zou ik eigenlijk een hele dag bij een opdrachtgever aan de andere kant van het land zijn. Die afspraak ging alleen niet door, waardoor ik opeens een hele dag extra te besteden had. “Oh, alle tijd!”, dacht ik nog. Maar voor ik het wist, was de hele dag gevuld met werktaken en huishouden. Die avond besefte ik dat ik deze uren zonder die afzegging helemaal niet had gehad. Ik had mijn to-do-list simpelweg aangepast aan de extra tijd die er nu was.
Tijd vult zich haast automatisch op, tenzij je daar zelf bewust een stokje voor steekt.
Ook in situaties waarin iets acute actie vereist, merk ik dat tijd rekbaar is. Toen laatst ons bod op een huis werd geaccepteerd, moesten we in een paar dagen tijd veel regelen. Onze agenda’s gingen flink op de schop om snel te kunnen schakelen met de makelaar en hypotheekadviseur. Toch kregen we alles gedaan wat we wilden doen. Je bouwt de rest van je dag er gewoon omheen, gaat dingen verschuiven en ziet opeens dat sommige dingen helemaal niet moeten.
Zulke momenten laten wel zien dat je agenda niet in beton gegoten is en dat er meer flexibiliteit in je dagen zit dan je denkt. Tijd tekort hebben is – uitzonderingen daargelaten natuurlijk – soms maar een perceptie. Een kwestie van prioriteiten stellen. Dit zijn 9 tips voor als je af wilt van de eeuwige strijd met de tijd.
1. Verlies minder tijd aan Instagram en Netflix
Je hebt altijd meer minuten in een dag dan je soms denkt. Ook met een drukke baan. Ook met een gezin. Ook met verhuisplannen of andere grootse veranderingen in je leven. De dagen lijken soms razendsnel voorbij te gaan. Ontbijt, werk, koken, avondritueel, naar bed en dan weer hetzelfde riedeltje op repeat. Maar tussen de verplichte tijdsbestedingen door heb je meer tijd dan je denkt. Alleen wáár steek je die tijd in?
Toen ik een paar jaar geleden een iPhone had en daarbij een schermtijd-app cadeau kreeg, werd me duidelijk hoeveel tijd ik op een dag verspilde. Er ging soms wel anderhalf uur op aan Instagram. Hoewel het heus leuk was om te scrollen door de mooie kiekjes, drong het opeens tot me door dat ik een hele werkdag per week op dat platform zat.
Zoiets als Instagrammen of Netflixen is prima én af en toe heel leuk. Maar als je tijdtekort ervaart, zijn dat vaak de eerste dingen waarop je tijd kunt besparen. Dit zijn bijvoorbeeld dingen waar je misschien niet zoveel tijd aan hoeft te besteden als je nu doet:
- Social media: scrollen door Instagram, oude bekenden opzoeken op Facebook, de ramptoerist uithangen op Twitter door berichten van anderen te bekijken, etc.
- Het nieuws op de voet volgen (en je naderhand niet veel beter voelen, omdat de meeste berichtgeving geen hiep-hiep-hoera-stemming opwekt).
- Direct terugappen of mailen naar mensen. Laat het een tijdje rusten. Of bel elkaar als je merkt dat je veel heen en weer aan het sturen bent. Dat scheelt tijd en is nog persoonlijker ook!
- Twee uur scrollen door webshops waar je niet per se iets nodig hebt.
- Bingewatchen. Ik merk dat ik zelf veel meer geniet van leuk kijkvoer als ik één aflevering per keer kijk dan als ik alles achter elkaar aanzet. Voor je het weet, is er een halve dag voorbij en voelt het door de mega-cliffhanger onmogelijk om niet meteen met het volgende seizoen door te gaan.
2. Houd een “tijddagboek” bij
Voor de Belastingdienst moet je als ondernemer bijhouden waar je je werkuren op een dag aan besteedt. Nadat ik een paar weken zo’n tijdadministratie had bijgehouden, schrok ik me kapot. Ik was soms wel anderhalf uur op een dag zoet met e-mails beantwoorden en had een paar keer twee uur besteed aan een simpele offerte. Een goede aanleiding voor mij destijds om kritisch te kijken hoe ik mijn tijd anders kon indelen als freelancer!
Ook voor de indeling van privétijd vind ik zo’n tijddagboek een aanrader. In elk geval voor tijdelijk. Houd eens een week lang bij waar je jouw tijd aan besteedt. Hoeveel tijd ben je kwijt aan het huishouden? Welk deel van je tijd besteed je aan reizen van A naar B? Hoeveel tijd breng je tv-kijkend door? Als je dat voor jezelf noteert, vallen er vast een paar tijdsbestedingen op waar je niet zó veel tijd in zou willen steken. Bij mij viel social media dus in negatieve zin op.
Extra tip: draag een horloge
Over grip op je tijd gesproken: het helpt ook als je je standaard een horloge om je pols hebt. Met de tijd altijd bij de hand merk je het sneller als je ergens wel heel lang aan zit (dat is niet erg als je lekker aan het lezen bent, maar wel als je een uur steekt in een e-mail uit je mouw schudden!). Ook kom je met de tijd om je pols minder snel te laat en heb je het eerder door als je langer blijft plakken bij een afspraak dan je van plan was.
Gebruik bij voorkeur een horloge zonder batterij. Daar heb je langer plezier van én je weet zeker dat die altijd werkt. Die horloges bestaan uiteraard van duizenden euro’s, maar er zijn ook genoeg goedkopere opties die net zo hip zijn en de tijd minstens zo goed aangeven.
3. Bepaal wie écht belangrijk voor je is en steek tijd in díe mensen
Veel van onze tijd brengen we door met andere mensen. Soms kan dat niet anders. Je kunt je collega’s op kantoor moeilijk in de bezemkast stoppen. En als je kinderen hebt, dan rennen die nu eenmaal veel om je heen. Maar over een deel van de tijd die je met andere mensen doorbrengt, kun je keuzes maken. Zeker als je tijd tekort komt, is dat belangrijk.
Via 365 Dagen Succesvol leerde ik eens een theorie die ongeveer op het volgende neerkomt. Je kunt de mensen met wie je tijd doorbrengt, onderverdelen in meerdere categorieën:
- Categorie 1 is het belangrijkst voor je. Je brengt graag tijd met deze mensen door en zij zijn waardevol voor je. Dat is bijvoorbeeld je partner, een goede vriend(in) of een familielid met wie je fijn contact hebt.
- Onder categorie 2 vallen mensen met wie je op zich wel graag tijd doorbrengt, maar voor wie je niet door het vuur zou gaan. Je vindt het leuk als ze er zijn, maar hoeft niet per se een enorm diepgaande band op te bouwen. Hieronder valt bijvoorbeeld een middelbare-school-vriend met wie je op verjaardagen nog steeds goed klikt.
- Categorie 3-mensen zijn mensen die energie slurpen en die je weinig energie en voldoening geven. Dit zijn bijvoorbeeld mensen met wie je ooit bevriend was, maar met wie het nu minder goed klikt.
Onderzoek wie jouw 1-mensen zijn en kijk of je de tijd die je hebt vooral aan hén kunt besteden. Vragen categorie-2- of categorie-3-mensen je om af te spreken? Wees dan kritischer. Dat zijn de mensen van wie je eerder een feestje dat niet uitkomt kunt afzeggen. En als je krap in je tijd zit, dan zijn de afspraken met mensen uit categorie 3 het eerste wat goed is om af te houden.
Je hoeft niet meteen contacten te verbreken. Maar als je het al druk hebt, is het goed om je prioriteit te laten uitgaan naar de A-mensen en afspraken met anderen op een iets lager pitje te zetten.
4. Maak van wat belangrijk voor je is een prioriteit
Tijd tekort hebben op een dag heeft vaak alles te maken met leven op de automatische piloot. Ook ik merk dat mijn weekagenda al snel gevuld is als ik daar niet zelf een stokje voor steek. En daar ligt nu juist de truc als je voor bepaalde dingen nooit tijd hebt:
Maak er geen leuk-voor-als-er-tijd-over-is-ding van, maar maak het jouw prioriteit!
Als je het laat afhangen van wanneer je hier ooit tijd voor hebt, dan kun je lang wachten. Je agenda vult zich toch wel met werk, huishouden en sociale verplichtingen (en met een beetje Netflix en Instagram).
Is iets voor jou heel belangrijk, zoals tijd met een bepaald familielid doorbrengen, eindelijk dat boek schrijven of sporten serieus aanpakken? Draai het dan om door die dingen als allereerste in je agenda in te plannen. Blokkeer bijvoorbeeld twee avonden per week een uur voor sporten. Op die avonden spreek je niet af en werk je niet door. Jij bent dan met gewichten of op de loopband in de weer. Of kruis een dagdeel in je week aan om je met jouw boekplannen bezig te houden. Geef die taken voorrang en geef jezelf een schop onder de kont als je de week erna wéér verzucht “Waarom kom ik er nou nooit aan toe?”. Zet een stap waardoor dat wél lukt.
5. Stel uit, schrap of delegeer
Dat dingen een plek in je agenda hebben veroverd, betekent niet dat ze in steen gebeiteld staan. Of laat ik het zo zeggen: dat ze in jóuw agenda thuishoren en dat ze juist op dit moment moeten gebeuren.
Kijk kritisch naar de dingen waar jij deze week tijd aan besteedt:
- Moet dit echt nu gebeuren?
- Moet jij dit allemaal zelf doen of kan iemand anders het overnemen?
- Moet dit überhaupt wel gebeuren of heb je het jezelf opgelegd?
- Moet je het in je eentje doen of kun je er hulp bij vragen?
Een voorbeeld uit mijn leven gaat over boodschappen doen. Meestal doe ik in mijn eentje de weekboodschappen (omdat ik dat een héérlijke bezigheid vind). Eerder nam ik dan álles op me. Als de dichtstbij zijnde parkeerplek twee straten verderop was, vond ik dat ik zelf met de twee zware tassen moest sjouwen en die ook nog zelf vier trappen op moest krijgen. Vervolgens ging ik moe alle boodschappen zelf in de koelkast en voorraadkast zetten. En dan ging ik ook nog direct daarna koken voor die avond. Bart bood wel hulp aan, maar ik vond dat ik het zelf moest kunnen.
Inmiddels ben ik die hulp toch gaan accepteren. Vaak kookt Bart als ik de boodschappen heb gehaald. En als mijn schouders de tassen niet trekken, bel ik hem even om te helpen met sjouwen. Hij helpt ook bij het uitruimen, waardoor ik veel tijd bespaar. Ik kan dan daarna bijkomen door iets leuks voor mezelf te doen terwijl hij kookt.
Wat ik daarvan leerde? Niet alles hoeft op jouw bordje te liggen. Je hoeft niet alles alleen te doen. En sommige dingen (zoals koken op die avond) hoef je misschien wel helemaal niet te doen. Wees kritisch en durf om hulp te vragen.
6. Wees soms Missing In Action
Het is prima om soms met de noorderzon vertrokken te zijn van social media of om überhaupt je telefoon vaker weg te leggen. Er is niets mis mee als jij DM’s langer onbeantwoord laat of als je niet ieder telefoontje opneemt. Het is prima om soms lekker offline te zijn, om je mailbox te laten voor wat-ie is als je klaar bent met werk of om de pinggeluidjes die je telefoon maakt lekker uit te zetten. Dat scheelt tijd en geeft je het gevoel dat je meer zeggenschap hebt over wat nu je aandacht vraagt.
7. Bespaar tijd op dingen die niet zoveel tijd hoeven te kosten
Als jij dolgelukkig wordt van uitgebreide diners maken, blijf dat vooral doen! Maar dingen die je niet per se leuk vindt, kunnen misschien ietsje sneller. Puur zodat je tijd overhoudt voor dingen waar je meer lol uit haalt! Ook is versnellen soms een goede manier om perfectionisme te overwinnen. Als je het snel “moet” doen van jezelf, dan zal je minder snel urenlang de puntjes op de “i” zetten.
Dit zijn een paar voorbeelden die ik zelf toepas:
- Geef jezelf een tijdlimiet voor bepaalde taken. Op die manier voorkom ik bijvoorbeeld dat ik veel te lang over e-mails nadenk. En als ik visite verwacht, spreek ik af dat ik maximaal 1 uur bezig mag zijn met schoonmaken voor het bezoek.
- Combineer niet zo belangrijke telefoontjes met iets anders, zoals koken of een wandeling naar het treinstation.
- Kook voor twee dagen in één keer als koken niet je hobby is of als je er niet aan toekomt.
- Reis met het OV in plaats van met de auto, zodat je onderweg nog iets kunt doen.
- Doe thuiswork-outs of ga een rondje hardlopen als de sportschool je te veel tijd kost.
- Doe dingen als appen of mailen vanaf je computer in plaats van op je telefoon. Gaat een stuk sneller!
- Voorkom afleiding tijdens het werk of tijdens andere focustaken. Zet bijvoorbeeld je notificaties uit.
- Combineer afspraken buiten de deur die dicht bij elkaar zijn, zodat je niet meerdere keren de reistijd ernaartoe hebt.
- Cluster taken die op elkaar lijken. Doe bijvoorbeeld al je administratie tegelijk en beantwoord e-mails op drie vaste momenten in plaats van de hele dag door.
Een andere optie is om het nuttige met het aangename te combineren. Zo pas ik dat bijvoorbeeld toe:
- Luister in de auto of tijdens het schoonmaken naar podcasts of luisterboeken. Een aanrader voor wie meer wil lezen, maar daar niet aan toekomt!
- Stap een halte eerder uit om een stukje te wandelen, zodat je in één klap van A naar B komt én je dagelijkse lichaamsbeweging krijgt.
- Neem een boek mee als je ergens een tijdje moet wachten, bijvoorbeeld naar de huisarts, de tandarts of in de trein.
8. Hak sneller knopen door (voor kleine beslissingen)
Keuzestress kan zeeën van tijd kosten en slurpt ook nog eens een hoop hersencapaciteit. Natuurlijk vergen sommige belangrijke keuzes, zoals die over een woonplek, veel nadenkwerk. Maar probeer andere keuzes niet groter te maken dan ze zijn. Krijg je eters op bezoek? Kies gewoon het eerste recept dat in je opkomt als maaltijd van de avond in plaats van het hele internet af te struinen.
Ook grotere keuzes hoeven soms niet zoveel tijd en energie te kosten. Als jij aan alles voelt dat je bij je huidige baan niet op je plek zit, ga er dan niet weken over dubben waar dat aan ligt en of je het nu wel of niet moet zeggen. Neem het gevoel serieus en vraag een gesprek aan met je baas of kijk om je heen op vacaturesites. Je gevoel weet dingen vaak al eerder dan je verstand.
9. Vertraag tegelijkertijd ook juist als je tijd tekort hebt
Een chronisch tijdgebrek oplossen doe je niet door simpelweg harder en sneller te gaan rennen. Of door meer in minder tijd te proppen. Het zit ‘m ook juist in soms uit de drukte komen en stilstaan. Hoe dat je extra tijd oplevert? Doordat je vanuit rust veel beter met een frisse blik naar je takenlijst en agenda kunt kijken. Als ik in de kip-zonder-kop-modus zit, vind ik alles belangrijk en urgent. Wanneer ik vanuit rust naar mijn agenda kijk, zie ik in dat ik helemaal niet zo druk ben als het lijkt. Of dat ik alles netjes gepland heb. Of dat er dingen tussen staan die ik prima kan afzeggen of verzetten.
Ook helpt vertraging om stil te staan bij wat je werkelijk wilt. Dat je voor je gevoel tijd tekort komt, kan ook komen doordat je je focus niet legt op wat je het allerliefst zou doen. Tijd is schaars, dus steek het in wat er voor jou écht toedoet. Kom uit de drukte en voel wat jij nodig hebt, wat je zou willen en wat je nu in de weg zit. Want je kunt wel zeggen dat tijdtekort de boosdoener is, maar soms schuilt daar iets anders achter: angst om voor jezelf te kiezen, jezelf wegcijferen, spanningen… Focus op die oorzaak en kijk of je daar iets mee kunt.
Meer tijd cadeau krijgen is niet de oplossing, vaker voor jezelf kiezen en van jouw mooiste dingen een prioriteit maken wél.
Waar kom jij tijd tekort voor?
BLIJF OP DE HOOGTE
Ik ben benieuwd wat jij vindt…
Recente blogs
Vaker Vrolijkheid #16: middernachtmazzel & wasabi-tape
Gisteren was het Blue Monday, de schijnbaar meest sombere dag van het jaar. Gelukkig was er, op een blauwe Instagramfoto na, niet zoveel blauw aan mijn maandag. Daarom besteed ik vandaag graag aandacht aan mijn blijmakers in plaats van stil te staan bij het druiligere weer, de donkere dagen of vervelende irritatiepuntjes. Er was en is namelijk ook genoeg wat wél leuk is. Het is tijd voor editie 16 van Vaker Vrolijkheid. Met dit keer onder andere een mazzeltje na middernacht, knutselen met wasabi en een wel heel bijzondere geur waar ik stiekem iets mee heb.
Action shoplog | Handlettering drawing set, stationery & Opa schrijft
Tegenwoordig moet ik tijdens de route van mijn werk naar huis overstappen bij Amstelveen busstation. En laat daar nu sinds een tijdje een Action zitten. Je begrijpt vast dat een tussenstop dan snel gemaakt is en dat ik het niet kan laten om af en toe bij de knutselafdeling van Action te gaan kijken. Zo ook afgelopen week. Ik zag weer veel leuke stationery liggen en verliet de winkel dan ook niet met lege handen. Er gingen onder andere twee notitieboekjes, een handlettering kit en ook twee wel heel bijzondere invulboeken voor mijn opa en oma mee naar huis. In deze Action shoplog laat ik je mijn aankopen zien.
Je mag er zijn (nu al!), ook als…
Misschien is de uitspraak "Ik mag er zijn" geen standaard onderdeel van je repertoire. Nog niet. Er kunnen allerlei redenen zijn om iets anders te geloven dan dat. Misschien heb je altijd iets op jezelf aan te merken, hoe goed je ook bezig bent. Misschien hebben anderen een mening over je, terwijl je liever had gehad dat iedereen vierkant achter je zou staan. Of misschien zet je automatisch je strenge bril op zodra je het over jezelf hebt. Maar weet dat je ondanks alles wat je tetterende stem je wijsmaakt, mag zijn wie je bent. Ja, ook als je één van deze 12 punten afvinkt, ben jij heus goed genoeg zoals je bent.
Mijn horloge heb ik recent weer laten maken (de sluiting was stuk) en het is inderdaad weer fijn om de tijd op je pols te kunnen checken … op een ouwerwetse cijferplaat; niet op een verlengde telefoon-horloge. Ik hou mijn uren ook bij (grotendeels) en ik plan in mijn agenda altijd extra buffertijd in. Ik schakel niet meteen om van de ene taak naar de ander en buffertijd is goed om even een klein rustmomentje te pakken. Daardoor denk ik dat ik tijd win, en als het geen tijd is, dan in ieder geval stress vermindering,
Ik heb dan ook niet het idee dat ik echt tijd tekort kom… maar … er zijn altijd taakjes die ik maar blijf uitstellen! Gelukkig zijn dat ook taken die ik kan uitbesteden 🙂 En soms is dat de beste manier om weer wat tijd vrij te maken.