Beter in je vel zitten? Dit zijn 9 simpele tips!

17 nov 2017 | Persoonlijke groei, Positiviteit | 49 reacties

tips beter in je vel

Altijd positief en 100% een blij ei? Dat is vast niemand. We hebben allemaal wel van die dagen waarop je niet met een glimlach van oor tot oor de dag doorkomt en gewoon niet lekker in je vel zit. Bijvoorbeeld omdat er iets vervelends is gebeurd of omdat je ergens tegenop ziet. Als ik niet goed in mijn vel zit, zijn er een paar dingen die mij helpen om mezelf bij elkaar te rapen. Soms kan iets heel simpels al helpen om beter in je vel te zitten. Wat dat dan precies is? Ik deel 9 tips die mij helpen.

1. Zoek andere mensen op

Zelf krijg ik er altijd energie van om even tussen de mensen te zijn. Het fijnste is het natuurlijk als je iets leuks kunt doen met iemand uit je omgeving. Maar lukt dat even niet, dan kan het ook al helpen om bijvoorbeeld naar een winkelcentrum te gaan of in een café te gaan zitten waar andere mensen zijn. Alleen al de indrukken die je dan opdoet, zijn misschien een fijne oppepper.

2. Besteed tijd aan je uiterlijk

Als je al niet goed in je vel zit, helpt het vaak niet mee als je dan ook nog met mascara tot op je mondhoeken in je oude kloffie rondloopt. Soms kan kleding of een beetje verzorging al veel met je doen om beter in je vel te zitten. Trek juist als je je rot voelt eens je favoriete jurkje uit de kast, ga voor een uitgebreide verzorgingsroutine, lak je nagels en verwen jezelf – als je dat fijn vindt – met een uitgebreide douchebeurt. Een beetje aandacht voor jezelf kan al helpen om beter in je vel te zitten.

3. Maak jezelf aan het lachen

Zeg eens eerlijk: er is vast wel iets wat jou altijd – zelfs als je niet goed in je vel zit! – aan het lachen maakt. Misschien is Mr. Bean jouw guilty pleasure of schiet je altijd in de lach als je met die ene vriend bent die de slechtste woordgrappen maakt. Of moet je hard lachen om een bepaalde YouTube-video of om je eigen gekke bekken? Zie ik daar nu al een voorzichtige glimlach verschijnen? De boodschap is duidelijk: maak jezelf aan het lachen. Wie weet voel je je dan al iets beter.

4. Ga eropuit

Zeker als het weer koud is, ligt de bank of je bed toch wel errug lekker. Maar juist als je beter in je vel wilt zitten, is het vaak goed om er even op uit te gaan. Dat kan zijn voor een korte wandeling of voor een blokje om fietsen, maar je kunt er ook een dagje weg van maken. Wat dacht je bijvoorbeeld van een dag naar een museum, een shopsessie, een bezoekje aan een Nederlandse stad of gewoon een lange treinreis? Maak er wat van!

Lees hier ook 50 leuke ideeën voor een dagje weg in Nederland.

5. Denk terug aan iets leuks

Ook als je nu niet zo goed in je vel zit, zijn er ongetwijfeld momenten waarop dat anders was. Denk eens terug aan een heel fijn moment waarop je je echt geweldig voelde. Misschien kun je nog foto’s terugkijken van je bruiloft, je afstuderen of van je allermooiste vakantie naar een tropisch oord. Ga voor een trip down memory lane en geniet van de momenten die jouw leven écht leuk hebben gemaakt. Want echt waar, ook in de toekomst zullen die fijne momenten er zijn.

tips beter in je vel

6. Stop met ‘moeten’

Als je niet goed in je vel zit, is het soms beter om jezelf even vrij te geven van je verplichtingen. Minder moeten dus. Natuurlijk kun je niet onder alles uit komen, maar je hebt wel deels zelf de regie over je to-do-list. Je hoeft niet elke dag je mail te beantwoorden, social media bij te houden en je kamer spik en span te hebben. Laat het los en gun jezelf de nodige rust en ruimte. Misschien kom je een keer niet veel verder dan een wandeling en een tijdje Netflixen. So be it!

7. Beter in je vel zitten? Plan 5 positieve minuten

Nog een tip om beter in je vel te zitten, is om je positiviteit aan te wakkeren. En dat kan al in 5 minuten! Zet eens een kookwekker of stopwatch op 5 minuten en pak pen en papier om in die tijd alleen maar positieve dingen op te schrijven. Dat kan van alles zijn. Je kunt bijvoorbeeld opschrijven waar je trots op bent, wat je geluksmomenten waren van de dag of waar je naar uitziet de komende tijd. Een paar minuten van je tijd kunnen al helpen om je gedachten te verzetten.

8. Zet de muziek aan

Voor een instant beter gevoel kun je ook een beroep doen op je Spotify-playlist. Er zijn vast wel een paar nummers die ervoor zorgen dat jij je iets beter voelt. Of dat nu Happy van Pharrell Williams is of pure hardcore, draai de volumeknop eens om, maak desnoods een dansje (oké, in het geval van hardcore zal dat iets anders gaan) en geniet van de muziek.

9. Wees je ervan bewust dat het écht goed komt

Ik schreef al eerder mijn peptalk “Het komt goed, schatje!” om je een kleine oppepper te geven als je die nodig hebt. Het belangrijkste als je beter in je vel wilt zitten, is namelijk echt om te bedenken dat een vervelende periode nooit voor altijd is. Hoe ongeloofwaardig dat misschien ook lijkt, er komt een moment waarop je weer meer van het leven kunt genieten. Ja, ook voor jou! ♥

Nog een paar tips voor beter in je vel zitten:

  • Begin met iets nieuws. Start een nieuw project, probeer een nieuwe hobby uit of doe iets anders voor de eerste keer.
  • Zorg voor routine in je dag. Sta op om een vaste tijd, sla geen maaltijden over en zorg ervoor dat je elke dag iets op de planning hebt staan.
  • Vermijd energieslurpers. Zijn er mensen of activiteiten die je nu heel veel energie kosten? Kijk of je die kunt vermijden. Zoek in plaats daarvan mensen of activiteiten op die je wél energie geven. Of zorg in ieder geval voor een goede balans.
  • Stel doelen waar je naar kunt uitkijken. Wat is iets wat je heel graag zou willen? En welke stap kun je daar nu alvast voor zetten (want doelen bereiken doe je stap voor stap)? Werken aan jezelf kan frisse energie geven om het weer wat zonniger in te zien.

Wat is jouw beste tip om beter in je vel te zitten?

beter in je vel zitten tips
Door Romy

Tikgrage theeleut. Nooit uitgekletst. Ik inspireer je graag om vaker vrolijk in het leven te staan. Dat doe ik door goudeerlijke en persoonlijke teksten te schrijven en liefdevolle tips te delen. Mét een vleugje humor.

Ik ben benieuwd wat jij vindt…

49 Reacties

  1. Maaike

    Ik werd eigenlijk ook gewoon erg blij van jouw mooie fotocollages bij dit artikel! Mooi gedaan! En dat doet mij denken aan pinterest. Als ik even lekker ga neuzen op pinterest dan zie ik altijd weer mooie en leuke dingen voorbij komen die ik zelf ook wel wil gaan maken of ondernemen. En dan zit ik vanzelf weer iets beter in mijn vel.

    Antwoord
    • Romy

      Wat leuk om te horen dat mijn collages je ook al blij maakten :) Ik ben wat dat betreft helemaal blij met Photoscape. Dat (gratis) programma biedt zulke leuke en simpele opties voor collages.
      Pinterest is trouwens ook een goed medicijn als je niet zo goed in je vel zitten. Er staat altijd genoeg leuks op om je iets vrolijker door te voelen :)

      Antwoord
  2. Marije

    Muziek en tijd aan mijn uiterlijk besteden zijn wel dingen die mij helpen om beter in mijn vel te zitten.

    Antwoord
  3. Darina

    Vooral niets moeten werkt bij mij het beste om me beter te voelen. En wandelen vind ik ook heel fijn om te doen. Lekker in de buitenlucht.

    Antwoord
    • Romy

      Ja, wandelen is ook altijd een goed medicijn! Daar kan ik me ook echt een stuk fijner door voelen :)

      Antwoord
  4. Loes

    Ik vind frisse lucht altijd wonderen doen, een lekkere winterwandeling helpt altijd! En daarna lekker relaxen thuis, dat is ultiem fijn en laat me meteen beter voelen.

    Antwoord
    • Romy

      Ja, even naar buiten gaan is heerlijk! Dat kan een mens echt goed doen :)

      Antwoord
  5. Nesrin

    Muziek en make-up helpen mij goed als ik niet lekker in mijn vel zit. Fijne tips geef je.

    Antwoord
  6. Shirley

    Soms heb ik gewoon 1 off-day. In dat geval ga ik lekker vroeg slapen, als dat kan, zodat het eerder morgen is en dan zie ik alles meestal alweer een stuk zonniger in. Leuke dingen inplannen helpt mij ook altijd.

    Antwoord
    • Romy

      Soms kun je je er inderdaad maar beter bij neerleggen dat het nu eenmaal geen topdag is. Dan is het alleen al fijn om de volgende dag uitgerust en met frisse moed tegemoet te gaan :)

      Antwoord
  7. Aneta

    Sporten is mijn uitlaatklep en draagt bij om beter in m’n vel te zitten. Als je slapen erbij optelt, zit het helemaal goed

    Antwoord
    • Romy

      Dat klinkt inderdaad als een perfect middel om beter in je vel te zitten. Hardlopen of een wandeling vind ik ook altijd zo fijn :)

      Antwoord
  8. jonna@burgertrutjes

    Muziek is inderdaad het beste medicijn! Word er altijd heel vrolijk van! Leuk artikel!

    Antwoord
  9. Simone

    Prachtig geschreven weer Romy. Op de één of ander manier projecteer ik je tips altijd heel gemakkelijk op mezelf en het raakt me dan ook echt. Ik ga je peptalk nu ook gelijk even lezen, want die kan ik wel gebruiken!

    Antwoord
    • Romy

      Wat een onwijs mooi compliment! Dankjewel voor je lieve reactie :)

      Antwoord
  10. Judith

    wat een fijn artikel! mooi geschreven :)

    Antwoord
  11. Mevrouw Marloes

    Fijn artikel! Ik kijk vaak een grappige film of grappige filmpjes, maar meestal voel ik me dan weer down als die zijn afgelopen. Bij mij helpt het om een stuk te fietsen of te hardlopen :)

    Antwoord
    • Romy

      Fijn dat een beetje beweging je goed helpt op zo’n moment! Ik vind het ook vaak fijn om al mijn energie eruit te trappen of te lopen als ik me niet zo lekker voel. Dat geeft op een of andere manier ook weer fijne energie :)

      Antwoord
  12. Laura

    Die 5 positieve minuten vind ik erg leuk bedacht. Ga ik zeker toepassen op mijn leven. Gelukkig zit ik nu lekker in mijn vel :)

    Antwoord
    • Romy

      Leuk om te horen dat je iets met die tip kunt! En alleen maar mooi dat je nu zo goed in je vel zit :)

      Antwoord
  13. Sam - singlereadytomingleblog

    Vooral die eerste vind ik superbelangrijk! Klinkt zo logisch, maar als je je rot voelt, heb je net altijd de neiging om jezelf even terug te trekken en je op te sluiten. Ik zet me dan altijd even over die behoefte en ga net wel mensen opzoeken. Anders kom je echt in een negatieve spiraal en da’s gewoon nergens goed voor. Ik kan wel echt geen happy muziek verdragen op zulke momenten haha. Meestal gun ik mijzelf één avondje jankmuziek before I get my shit back together ;-)

    Antwoord
    • Romy

      Haha, het kan natuurlijk ook zijn dat je juist liever naar minder vrolijke muziek luistert op zo’n moment! Wat betreft het opzoeken van mensen ben ik het helemaal met je eens. Ik voel me ook vaak een stuk beter als ik mensen opzoek dan als ik in mijn eentje op mijn kamer blijf zitten.

      Antwoord
  14. Laetitia

    Soms zit ik ook echt letterlijk niet goed in m’n vel. Dan ben ik niet alleen in een nare bui maar dan is het ook of mijn lichaam niet meer goed in elkaar zit ofzo. Mijn kleren zitten niet lekker, ik word gek van mijn haar, mijn huid voelt strak en akelig. Wat me dan altijd helpt is onder de douche stappen. Ik snuif dan een paar keer nadrukkelijk aan mijn douchegel met lavendelgeur en laat de waterstralen even flink over mijn hoofdhuid en door mijn haar lopen. Meestal stap ik dan echt verfrist en verkwikt de douche weer uit. Geen idee hoe of waarom, maar ik kan tenminste weer verder!

    Antwoord
    • Romy

      Wat een goede tip! Juist als je lichaam even niet zo fijn voelt, kan goede verzorging of het verwennen van je lichaam inderdaad echt werken. Ik herken trouwens wel wat je schrijft. Soms is het alsof je lichaam bijna letterlijk vertaalt hoe je je voelt. Een korte douche of een verwensessie kan dan al zo fijn zijn.

      Antwoord
  15. Evelyne

    Mijn tip om mijzelf beter te laten voelen is mijn verhaal kunnen doen bij vriendinnen. Wanneer ik weer eens tegenaan heb gebotst of wanneer ik mij echt niet lekker voel is er maar 1 adres: WhatsAppen met mijn bff’s. Alleen zij kunnen mij terug doen inzien dat ik het ofwel anders moet aanpakken of dat ik er moet voor gaan of weet ik veel wat. Wat zij zeggen geloof ik dan ook, haha.

    Antwoord
    • Romy

      Wat mooi om te horen dat vriendinnen op zo’n moment zo betekenisvol voor je zijn. Een goede vriendin met wijze raad is inderdaad soms onbetaalbaar op een wat minder fijn moment :)

      Antwoord
  16. Johanne

    Deze week is niet mijn beste week ooit, dus ik heb mezelf – precies zoals je zegt – even vrij gegeven van al het moeten. Dus ik heb even niet geschreven voor mijn blog en even niet opgeruimd, afgewassen of wat dan ook, maar gewoon de tv aangezet en gelachen om de supergrappige momenten in The Newsroom. Ik heb een boek uitgelezen en ik ben gisteren lekker vroeg gaan slapen. Vandaag voel ik me alweer een stuk beter. En inderdaad, het komt wel goed, schatje :) Fijne tips!

    Antwoord
    • Romy

      Wat rot om te horen dat je niet zo’n geslaagde week had! Maar juist daarom is het goed dat je jezelf echt even vrij hebt gegeven en van rustige dingen hebt genoten. Hopelijk kun je jezelf dit weekend nog wat meer van dat soort vrije momenten gunnen en voel je je maandag nóg iets beter :)

      Antwoord
  17. EmilyLotus

    Een andere tip zou jouw blog bezoeken zijn. Jij straalt zoveel positiviteit uit, het is aanstekelijk. :)

    Antwoord
    • Romy

      Wat een superlieve reactie! Dankjewel! ♥

      Antwoord
  18. Neverdullmoments

    Nummer 2 helpt bij mij echt zo erg! Als ik licht chagrijnig in mijn ochtendjas door het huis flaneer en mezelf dan in de spiegel zie.. oei ;) even haar kammen, crème erop en dan voelt het alweer beter haha. Fijn overzicht weer!

    Antwoord
    • Romy

      Haha, precies dat inderdaad! Een beetje verzorging en aandacht voor jezelf kan je soms zo goed doen :)

      Antwoord
  19. Nikita

    Als ik me slecht voel ga ik voor mezelf zorgen. En dat lukt steeds beter en vroeger was ik dan echt streng voor mezelf, ook op dagen dat het niet lukte. Als ik dan een keer een slechte dag had en alles liep mis maar ik had mijn best gedaan zei ik altijd in gedachten tegen mezelf: ‘Jammer van de dag, maar je hebt je best gedaan lieve schat. Kruip vroeg in je bedje, en morgen weer een betere dag’ ;) En dat hielp! Of ik ga filmpjes kijken van youtuber Furtjuh. Zijn droge humor en grappen helpen altijd. Een keer was ik down over mezelf, ik kon niks goed doen voor mezelf en vond mezelf echt slecht (dat was in die onzekerheidsperiode vorig jaar) en toen had ik een stukje van de vertaling van True Colors door hem opgezet en ik voelde me effectief beter. En als ik me op school slecht voel of echt langer slecht voel, zoek ik bewust mijn vertrouwenspersoon op. Ik mail hem dan voor een afspraak of ik doe zoals afgelopen woensdag. Ik had niet echt een slechte dag, had een topdag. Maar de klas was zo druk en ik ben hoogsensitief, en dat gaat niet altijd samen. Ik was doodmoe tegen 12u en ik moest nog een hele middag op school zitten. Dus ik heb hem in de kantine opgezocht en het babbeltje duurde niet langer dan 2 minuten maar het gaf energie gewoon omdat dat mijn lievenlingsleerkracht en vertrouwenspersoon is. Het is soms even zoeken, maar als je weet wat je beter doet voelen, moet je het gewoon proberen te doen. En ja inderdaad, alles komt goed :)

    Antwoord
    • Romy

      Wat mooi dat je jezelf met die woorden kon toespreken en dat dat ook echt hielp. En zo fijn dat je vertrouwenspersoon je er ook bij kan helpen om je iets beter te voelen, ook wanneer je bijvoorbeeld even te veel indrukken hebt gehad. Het is echt goud waard als je weet wat voor jou goed helpt om je beter te voelen :)

      Antwoord
  20. Lianne

    Fijne tips geef je! Hier had ik van de week ook nog last van. Zo’n momentje voor jezelf pakken of iets doen waar je plezier aan beleeft is heel fijn. Een stukje fietsen op de hometrainer werkt ook, heb ik ontdekt :)

    Antwoord
    • Romy

      Wat fijn om te horen dat het stukje fietsen je echt heeft geholpen. Soms zijn het dat soort kleine dingen die al helpen of kan een beetje me-time ook al echt wonderen doen :)

      Antwoord
  21. Anna

    Wat een fijne tips! Ik merk ook dat het voor mij juist goed werkt om er even uit te gaan, naar een café bijvoorbeeld. En leuke blogs lezen en YouTube video’s kijken ook! :-)

    Antwoord
    • Romy

      Ja, blogs en YouTube-video’s zijn ook altijd goed! :) Daar kan ik ook echt van genieten.

      Antwoord
  22. Saskia

    Zeker fijne tips! Ik lees dan altijd een boek, kijk een fijne serie, praat met M. of een vriendin en kijk inderdaad iets om te lachen. Daarnaast kan M. mij altijd erg goed uit een dip krijgen<3

    Even wandelen, skaten of fysiek bezig zijn kan ook zeker helpen.

    Antwoord
    • Romy

      Wat een mooie dingen noem je op! En zo fijn dat je man je ook kan helpen om je meteen iets beter te voelen :)

      Antwoord
  23. ammie

    helemaal gelijk! beter als zitten kniezen . Lipstick op en gaan

    Antwoord
  24. Beautyjuf

    Wat een fijne en goed uitvoerbare tips. Als ik niet lekker in mijn vel zit, wil ik er juist over praten met iemand die dicht bij me staat. Zo kan ik het delen en tot andere inzichten komen. Verder doet een goede reep chocolade ook wonderen ;-)

    Antwoord
    • Romy

      Haha, chocolade kan inderdaad ook wel helpen :) En mooi om te horen dat het je helpt om met andere mensen te praten. Dat vind ik zelf ook vaak wel fijn. Soms hebben anderen nuttige tips of kunnen ze je simpelweg wat fijne afleiding bieden.

      Antwoord
  25. Irene

    Niets moeten werkt hier ook goed. En blij zijn met de dingen die wel goed gaan. Zelfs al is dat alleen maar de vaatwasser in of uitruimen. Als je een echte kutdag / slecht-in-je-veldag hebt, is soms dat al teveel gevraagd.

    Antwoord
    • Romy

      Mooi gezegd! Op zo’n vervelende dag mag je inderdaad eigenlijk al blij zijn met kleine dingen die je toch lukken. Dan maar even iets minder hoge eisen aan jezelf stellen en tevreden zijn met de minimale dingen die wel goed gaan :)

      Antwoord
  26. Lilian

    Tip 2 en 8 werken bij mij altijd heel goed! En wat ook goed helpt: een kind. Die zijn altijd blij (voor de puberteit iig).

    Antwoord
  27. Maaike

    Weer zulke fijne tips <3 Ik heb een beetje last van een herfst dip. Dus dit komt goed uit. Dank je wel :D

    Antwoord
  28. Anneke

    Goede tips!! :)
    Wat hier altijd helpt is bewegen. Als in een rondje lopen of wandelen. Gewoon frisse lucht, verstand op nul en gewoon gaan ;)
    En vooral: count your blessings. Op dagen dat ik het allemaal wat gehad heb denk ik aan alles waar ik eigenlijk wel dankbaar voor mag zijn. Instant happy gevoel dan ;)

    Antwoord
    • Romy

      Mooie punten benoem je! Buitenlucht en beweging kunnen bij mij ook vaak goed helpen. En inderdaad, dankbaar zijn voor wat je hebt, kan ervoor zorgen dat je inziet hoe goed je sommige dingen voor elkaar zet. Ook dat kan al bijdragen aan je geluksgevoel :)

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Recente blogs