Voedselverspilling tegengaan | Zo voorkom ik een enkeltje prullenbak! (9 tips)

15 jan 2021 | Groen doen | 14 reacties

voedselverspilling tegengaan tips

“Geen eten weggooien!” Het was mijn moeder die me dat als kind al op het hart drukte. Die boodschap zit er nog steeds goed in. Buiten het feit dat ik het niet zo op heb met nare geurtjes in prullenbakken (wie wel?) vind ik het ook gewoon zonde om lekker eten op de bodem van mijn prullenbak te laten belanden. Niet dat hier nooit een beschimmelde tomaat in de prullenbak terecht komt, maar ik probeer wel zoveel mogelijk te doen voor voedselverspilling tegengaan. Dit zijn 9 handigheidjes die ik daarvoor gebruik.

1. Orde in de koelkast

Noem het een tikkie neurotisch, maar ik kan niet goed functioneren met een rommelige koelkast. Dan heb ik geen flauw idee meer wat ik heb liggen en voor wanneer ik alles moet opmaken. Daarom heb ik voor mezelf een handig systeem bedacht waardoor ik niet snel producten over het hoofd zie en dus voedselspilling kan tegengaan.

  • Ik heb twee groentelades en stop de producten die het eerst op moeten in de rechterla en de andere producten in de linker.
  • Bij veel producten leg ik de producten die nog maar het kortst houdbaar zijn vooraan.
  • Verder heb ik een plank voor groenten, een plank voor vega, een plank voor zuivel, enzovoorts. Daardoor kan ik beter overzien wat ik nog heb liggen als ik boodschappen ga doen.
  • Ook is het handig om te checken of producten in de koelkast thuis horen. Zo ontdekte ik pas bij het maken van dit artikel (oeps!) dat je paprika beter niet in de koelkast kunt bewaren. De Bewaarwijzer van het Voedingscentrum is een handige tool (#nospon, gewoon enthousiast!) om te checken wat de beste bewaarplek voor allerlei producten is.

2. Datumcheck in de supermarkt

Omdat ik alleen woon, zijn kort houdbare producten voor mij niet altijd ideaal. Zo krijg ik een bak met 400 gram champignons niet binnen 3 dagen op – in ieder geval niet zonder dat ik champignons daarna een week zat ben. Daarom grijp ik bij dat soort producten achterin het schap naar het bakje dat een paar dagen langer houdbaar is. Bij producten die ik sowieso wel vóór de houdbaarheidsdatum opkrijg, doe ik dat natuurlijk niet en pak ik gewoon het product vooraan in het schap.

Overigens hoef je ook niet altijd blind te vertrouwen op de THT-datum op een product. Ik zal heus niet champignons eten die twee weken over datum zijn, maar groenten, fruit, zuivel, vleesvervangers, etc. kun je best nog een paar dagen later opeten. Eén keer ruiken of proeven zegt vaak al genoeg over of een product nog goed is. Voor het checken van eieren is dit trucje handig.

Bij producten met een TGT-datum (Te Gebruiken Tot) geldt dat natuurlijk niet. Vooral bij vlees is het belangrijk om de houdbaarheidsdatum serieus te nemen. Maar als vegetariër heb ik daar gelukkig geen last van.

Lees ook: Koken voor 1 persoon, hoe doe ik dat?

3. Word een slimme inkoper

In dit digitale tijdperk is het traditionele boodschappenlijstje voor mij nog altijd heilig. Ik doe één keer per week boodschappen en neem daarbij altijd een telefoonfoto van mijn met de hand uitgeschreven lijstje (ik weet het: héél efficiënt) mee. Van tevoren check ik in de koelkast en voorraadkast hoeveel ik heb liggen en wat ik dus nodig heb. Zo probeer ik te voorkomen dat mijn ogen groter zijn dan mijn maag (of voorraadkast).

Verder gebruik ik deze handigheidjes om bij het boodschappen doen voedselverspilling tegen te gaan:

  • Vermijd impulsaankopen door je lijstje af te gaan en daaraan vast te houden.
  • Schrijf aantallen op je lijstje. Dus noteer hoeveel broden, hoeveel courgettes en hoeveel gram spinazie je nodig hebt (op basis van wat je nog hebt staan en van wat je wilt maken).
  • Zoek eventueel een paar recepten die je deze week wilt maken. Dan kun je goed inschatten wat je nodig hebt. Een complete maaltijdplanning maken kan natuurlijk ook. Ik ben alleen zo’n persoon die het liefst op het moment dat ze voor de koelkast staat pas beslist wat ze wil eten. Daarom koop ik meestal (op 2-3 recepten na) meer algemene ingrediënten waarmee ik alle kanten op kan.
  • Staar je niet blind op aanbiedingen. Drie halen twee betalen is bijvoorbeeld helemaal niet zo’n handige actie als je al moeite hebt om 1,5 verpakking van iets op te krijgen.

4. Vries het in!

Oké, niet alles zou ik uit de diepvries kopen (diepvriesaardbeien vond ik geen succes!), maar over het algemeen ben ik een enthousiaste gebruiker van mijn vriezer. Diepvriesproducten zijn veel langer houdbaar dan verse producten, waardoor ik er al dankbaar gebruik van maak sinds ik op mezelf woon.

Ik ben zelf vooral dol op diepvriesfruit. Zo eet ik elke ochtend mango door mijn kwarkontbijt en koop ik daarvoor grote diepvrieszakken bij Jumbo. Handig dat je de mango daardoor niet allemaal in twee dagen hoeft op te eten. Een extra voordeel is dat je veel minder geld kwijt bent. Voor een bakje met 200 gram verse mango betaal je soms wel € 2,50, terwijl ik voor 750 gram mango € 3,75 neertel.

Verder eet ik bepaalde groenten ook uit de diepvries, bijvoorbeeld doperwten, sperziebonen en tuinerwten. Lekker lang houdbaar en net zo gezond als verse groenten!

Verder kun je natuurlijk ook niet-diepvriesproducten invriezen. Van complete maaltijden tot vlees, vega-burgers of restantjes van je avondeten. Het is meteen een stuk langer houdbaar. Ook brood belandt mij standaard in de vriezer. Ik haal het per half brood uit de vriezer en heb daardoor vers brood zonder drie keer per week naar de supermarkt te hoeven.

voedselverspilling tegengaan tips

5. Geef verspil-me-nietjes een kans

Van de bakken met nog net houdbare producten word ik mega-enthousiast. Brood voor € 0,25 en groentezakjes voor twee kwartjes? Dat laat ik me geen twee keer zeggen. Vooral ‘s ochtends vroeg ligt er meestal best wel wat in die bak (in ieder geval bij Jumbo en Lidl). Ik koop bij Lidl bijvoorbeeld vaak brood voor weinig geld en vries dat dus gewoon in.

Verder vis ik bij Jumbo vaak zakjes met voorgesneden groenten uit de koeling met producten die tenminste tot die dag houdbaar zijn. Die producten kun je trouwens vaak prima nog één of twee dagen later opeten (tenzij de geur anders doet vermoeden natuurlijk). Invriezen kan ook – ik zei het toch: mijn vriezer is mijn beste vriend.

Verder zou ik heel graag willen zeggen dat ik elke week vol spanning een nieuwe Too Good To Go-box ophaal, maar helaas is alleen de Lidl Groente & Fruit Box gegarandeerd vegetarisch en grijp ik daarbij steeds mis. *noteert nu een reminder voor vanavond in agenda*

6. Wok till you drop

Ik eet waarschijnlijk iets vaker roerbakmaaltijden dan de gemiddelde Nederlander. Ik ben gewoon gek op een mix van groenten en het is nog een handige manier om van restjes af te komen ook. Mik gewoon een lading overgebleven groenten in een pan, doe er wat kruiden en sojasaus (altijd goed!) bij en je hebt binnen no time een lekkere maaltijd op tafel staan,

Ook restjes van eerder gekookte maaltijden gooi ik vaak in de wok. Met wat extra groenten erbij is er prima een nieuwe maaltijd van te maken. Voedselverspilling tegengaan smaakt prima op die manier.

7. Hét succesrecept: maak soep

Als groot soepliefhebber maak ik sowieso graag soep. Maar soep is al helemaal ideaal om te maken als je van restjes groenten af moet. Van bijna elke willekeurige groenten is wel een smakelijke soep te maken. Op mijn blog heb ik bijvoorbeeld een recept voor pompoensoep, broccolisoep en linzensoep staan. Al na één zoeksessie via Google of Pinterest heb je geheid beet qua ideeën om ook van jouw groenten een lekker soepje te maken.

Tip: gooi de stronk van broccoli of bloemkool niet weg. Ook die kun je prima in soep verwerken.

voedselverspilling tegengaan tips

8. Trakteer op restjes

Klinkt misschien gek, maar soms geef ik etenswaren mee aan mensen die op bezoek komen. Zo drink ik zelf nooit sap (theeleut hiero!), waardoor ik een geopend pak sap niet binnen twee dagen kan opmaken. In zo’n geval geef ik een pak of soms ook etenswaren gewoon mee aan iemand. Liever dat dan ik iets moet weggooien.

Ook als je een keer te veel van iets hebt gemaakt, is weggeven een prima idee. Een tupperwarebakje met restjes van een maaltijd of baksels meenemen valt vast verrassend goed in de smaak (tenminste, mits je kookkunsten goed gelukt zijn natuurlijk!). Breng eens een portie eten naar de buren, geef een stuk taart mee aan je ouders of deel je zelfgebakken brood met een vriendin. Daar scoor je vast punten mee.

9. Voedselverspilling tegengaan? Houd een kliekjesdag!

En ten slotte: wees creatief met restjes. Kliekjesdag klinkt misschien niet als een culinair menu om je mond bij af te likken, maar ook met restjes kun je nog prima lekkere dingen maken. Ik merk dat ik juist creatief word qua recepten als mijn koelkast er akelig leeg uitziet. Dan moet ik wel iets anders dan mijn standaard recepten bedenken om een fatsoenlijke maaltijd op tafel te krijgen.

Zo is een omelet of ovenschotel een prima manier om iets smakelijks met restjes groenten te maken. Pasta kun je als salade bij de lunch eten en restjes groenten doen het ook prima op een pita-broodje met vega-shoarma. Nog een favoriet van mij: gebruik eieren en rijpe bananen om bananenpannenkoekjes van te maken.

Googel op twee of drie ingrediënten die je nog hebt liggen. Ongetwijfeld is er iemand die daar ooit een héérlijk recept mee heeft bedacht. Kun je én iets nieuws proberen én voedselverspilling tegengaan.

Heb jij ook nog een geniale tip voor voedselverspilling tegengaan?

minder voedsel verspillen
Door Romy

Tikgrage theeleut. Nooit uitgekletst. Ik inspireer je graag om vaker vrolijk in het leven te staan. Dat doe ik door goudeerlijke en persoonlijke teksten te schrijven en liefdevolle tips te delen. Mét een vleugje humor.

Ik ben benieuwd wat jij vindt…

14 Reacties

  1. Mara

    Ik heb dat met verse kruiden! Heb je 1 takje tijm nodig heb je een hele bak. Die rits is dan en met wat olie in een ijsblokjesvorm. Invriezen en de volgende keer heb je meteen je olie erbij!

    Antwoord
  2. Darina

    Fijne tips. Ik doe dit bijna ook allemaal en gooi bijna nooit eten weg. Boodschappen worden bij mij bezorgd en ik bestel alleen wat ik echt nodig heb en werk met weekmenu’s. Werkt prima zo!

    Antwoord
  3. Anouk

    Leuke tips! Wij doen ook ons best om zo min mogelijk eten weg te gooien, het meeste wat in de groene container gaat zijn dingen als aardappelschillen en de pitjes van paprika’s. Ik vind het eigenlijk zonde om dat ook weg te gooien, laatst heb ik geleerd dat je de stam van de brocolli gewoon kan opeten (wel even schillen) dus die gooien we nu niet meer weg!

    Antwoord
  4. Audrey

    Ik ben ook een behoorlijk fanatieke anti-voedselverspiller. Ik koop minstens een keer per week een TGTG-box. Ik zet dan altijd een alarm aan op mijn telefoon. Lukt me bijna altijd om te scoren wat ik wil, haha.

    Antwoord
  5. Daenelia

    Eigenlijk is het ook heel makkelijk om geen voedsel te verspillen. Tip van mij is: koop dan ook niet wat je niet lekker vindt én leer meer dingen lekker te vinden. Verder helpt het als je niet gemakzuchtig bent (dat is mijn grootste valkuil: dat ik geen zin heb om savonds na 7 uur te koken en dan of een pak soep opentrek of iets bestel). Ik ben eigenlijk helemaal geen soep-mens; ik mik wel graag overgebleven restjes in een mix voor wraps of in een curry of in een pastasaus.
    Dat doet me er aan denken dat we vanavond weer lekker wraps eten en dat dat ook helemaal niet zoveel werk is. En dat het een lange tijd geleden is dat we bunny chow aten. Dat komt ook omdat ik daarvoor het liefst lekker grote italiaanse bollen gebruiken en die moeten voor mij wel vers zijn. En even snel tussendoor naar de supermarkt, dat doe ik deze dagen minder.

    Antwoord
  6. Ellen

    Een tip die mijn mama me gaf: als je van een potje pesto nog overhebt, giet er dan een beetje olijfolie overheen. Dit sluit de pesto af van de lucht en zo kan je hem langer in de koelkast bewaren. Wil je hem gebruiken, giet je de olie er eerst af, maar die kan je bv. gebruiken om je quornblokjes in te bakken. Brood vries ik ook in, maar dan per portie voor 1 maaltijd. Als ik in de voormiddag even theepauze houd, neem ik een pakje uit de vriezer en dan zijn ze perfect tegen de lunch. Tot slot zijn ijsblokvormpjes ook erg handig om vloeibare producten in te vriezen waar je maar kleine hoeveelheden van nodig hebt: kokosmelk, een restje wijn om in een saus te gebruiken, bouillon, … Je kan dan net die hoeveel er uit halen die je nodig hebt.

    Antwoord
  7. Giovanna Jansen

    Leuke tips! Ik maak aan het einde van de week vaak ook een soep, of een pastasaus met restjes groenten. Het voordeel daarvan is dat het ook altijd anders is en de pastasaus nooit saai wordt. Ook maak ik vaak een roerbakgerecht met de groente die ik nog heb liggen. Mijn roerbakschotels zijn dan ook nooit hetzelfde. ;-)

    Antwoord
  8. Anna

    Wat een goede tips om voedselverspilling tegen te gaan! Ik trakteer vriendinnen of mijn ouders ook regelmatig op ‘restjes,’ haha. En verder probeer ik gewoon niet teveel te kopen en sowieso geen dingen die ik nooit kan opmaken. Dit zorgt er alleen wel voor dat ik vaak hetzelfde eet, haha, maar gelukkig heb ik een aantal succesrecepten die nooit vervelen. Wat ook scheelt, is dat ik groenterestjes (zoals het binnenste van een paprika of een broccoli stronk) aan mijn cavia’s kan geven. Soep maken van groenterestjes en oude groente is echt een hele goede tip trouwens, dat zou ik nog wel vaker kunnen doen!

    Antwoord
  9. Naomi

    Zo herkenbaar dit! En ik ben blij om te lezen dat ik niet de enige ben die in de supermarkt soms heel moeilijk staat te doen om iets te pakken dat helemaal achteraan staat. Ik denk altijd: hoe doen andere mensen dat, die het voorste pakken? Gaan die elke dag naar de supermarkt? Ik probeer er ook altijd op te letten bij het samenstellen van mijn weekmenu dat ik eerst de dingen eet die niet zo lang houdbaar zijn na de boodschappen. En de vriezer zit hier altijd vol met ‘kliekjes’. Ideaal!

    Antwoord
  10. Maaike

    Handige tips! Ik vind eten weggooien ook heel zonde.

    Antwoord
  11. Janne

    Ik haal mijn brood per portie uit de vriezer. Ik eet maar drie sneetjes per dag, dus ‘s ochtends haal ik drie sneetjes eruit en dan is het voor de lunch ontdooid. Als je ergens heen moet, kun je het bevroren brood smeren en dan blijft het ook beter fris in je broodtrommel.

    Veel vleesvervangers laten zich prima invriezen, ook al staat meestal op de verpakking dat het niet mag. Ik koop graag Vivera vleesvervangers 3 voor 5 euro, en dan vries ik twee van de drie in. De tempeh gaat hier in de Jumbo niet zo heel hard, dus soms koop ik die uit de afprijsbak en vries ik ‘m in.

    Het maken van een planning voor wat je die week gaat eten is denk ik de truc die je op alle vlakken het meeste oplevert. Minder om over na te denken, boodschappen doen gaat sneller en je zit minder vaak met etenswaren waarvoor je geen bestemming had.

    Een andere tip: is je fruit op maar heb je nog groente over? Veel groente kun je ook als snack eten in plaats van het stuk fruit dat je normaal zou hebben. Bloemkool en broccoli zijn rauw lekker, zeker de stronk als je ‘m schilt. Winterpeen kun je ook snacken, als je ‘m schilt en in repen snijdt. En dan heb je natuurlijk de bekende snackgroenten zoals komkommer, tomaat en paprika.

    Antwoord
  12. Els

    Ja, tracteer op restjes herken ik zeer goed. Wij drinken nooit fris, dan vind ik het zonde om weg te gooien. Dus geef ik het ook mee. Verder komt hier 1 keer in de week de AH. Dus ik maak echt een weekrooster, dat scheelt ook veel weggooien. Aan het einde van de week namelijk diepvries, voor mochten we onverhoopt toch iets anders willen eten.

    Antwoord
  13. Laurine

    Ik heb zoveel bijgeleerd in de voorbije twee minuten! Ik vind het soms echt lastig om boodschappen te doen voor slechts één persoon, omdat verpakkingen vaak op gezinnen zijn gericht. Ik ga deze tips zeker onthouden in de toekomst. Maar eerst ga ik mijn paprika’s uit de koelkast halen, haha!

    Antwoord
  14. bychristiana

    Veel dingen uit je lijstje doen wij ook! Orde in de koelkast en keukenkasten vind ik ook belangrijk. Het komt eigenlijk nooit voor dat ik iets (eetbaars) in de kast vind waarvan ik niet meer wist dat ik het had. Ik denk dat het vooral slim is om niet te veel te kopen zodat je ook minder weg hoeft te gooien. Dat is nu natuurlijk wat lastiger omdat je (in geval wij) niet al te vaak naar de supermarkt wilt.

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Recente blogs