Wat als je lichaam verandert? Zo leerde ik dat te accepteren! (7 tips)

30 sep 2021 | Zelfliefde | 10 reacties

Dit artikel wilde ik al heel lang schrijven. Een jaar of zes geleden veranderde mijn lichaam in een paar maanden tijd enorm. In mijn herstel van mijn eetstoornis destijds (waarover ik een stukje deelde) maakte mijn dunne lijfje in rap tempo plaats voor een minder ielig vrouwenlichaam. Zo’n nieuw omhulsel voelde eerst heel onwennig aan. Was ik nog wel mij? Hoe kon ik accepteren dat mijn lijf zo anders was? Dit zijn 7 tips om te accepteren dat je lichaam verandert en om je lijf – ook in veranderende toestand – leuk en mooi te vinden.

Je lichaam verandert – zo ging dat bij mij

Een jaar of 6,5 geleden moest ik in korte tijd veel aankomen om mijn lichaam te geven wat het nodig had. Een bijzonder proces, maar ook heel intens. Het was zeker niet altijd een gemakkelijke weg om binnen een half jaar een veel hoger getal op de weegschaal te zien staan. Mijn ingevallen koppie kreeg langzaamaan meer wangen, mijn bovenbenen werden voller, mijn buik zachter.

Hoe lief en complimenteus mensen om me heen ook waren, ik moest er enorm aan wennen. Van binnen was ik dezelfde persoon, maar mijn buitenkant had een aardverschuiving meegemaakt. Het was alsof ik opnieuw vriendjes moest worden met mijn omhulsel. Opnieuw accepteren dat dit de verpakking was waar ik het voortaan mee moest gaan doen. Dat was een aardige uitdaging, maar wel één die me uiteindelijk veel heeft gebracht.

Je lichaam verandert eigenlijk continu

Herstellen kan één situatie zijn waarin je lichaam verandert. Maar uiteraard zijn er veel meer momenten in een mensenleven – ook zonder ziekte – dat je lijf een transformatie ondergaat. Je verandert van twintiger in dertiger, in veertiger en verder. Je maakt misschien een zwangerschap mee, waardoor je lichaam plots niet meer alleen van jou is. Of je merkt dat Moeder Natuur je zwat meer vrouwelijke vormen, een minder strakke huid of pigmentvlekjes cadeau doet.

Allemaal natuurlijke processen waarbij je misschien opnieuw aan je lichaam moet wennen. Gelukkig heb ik inmiddels ervaren dat dat kan. Hoe groot de transformatie ook is, jij kunt opnieuw vriendjes worden met je lijf. Dankbaar zijn dát je een ademend, gezond en werkend lijf hebt, is al een mooie eerste stap.

je lichaam verandert

Tip 1. Denk in termen van “gezond”, niet alleen “mooi”

Ik denk dat iedereen wel een bepaald ideaalbeeld in zijn hoofd heeft. Voor de één is dat een ronde billenpartij à la Kim Kardashian, voor de ander is het een wespenstaille en ultraslanke benen. Maar wat veel mensen daarbij vergeten, is dat die perfecte plaatjes niet altijd gezond zijn. Of beter gezegd: dat ze niet altijd gezond zijn voor jouw lichaam.

Misschien heb jij niet het figuur dat van nature zo’n slanke taille krijgt. Misschien krijg jij die benen alleen als je jezelf compleet uithongert. Misschien kun je alleen volle lippen krijgen door er ongezonde troep in te spuiten. En wie zegt dat anderen die er wel zo uitzien, dat niet ook doen. Te fanatiek sporten is bijvoorbeeld niet gezond, dat heb ik zelf ook ervaren. Ook al past een andere look misschien beter bij je ideaalbeeld, niemand wordt mooier van ongelukkig en futloos zijn.

Ik ben tijdens mijn proces van aankomen gaan inzien dat je lichaam niet compleet maakbaar is. Je lichaam helpt je om te functioneren. Het is het jasje dat jou in staat stelt om alles te doen wat je leuk vindt. Wees dankbaar dat het werkt, dat het doet wat het moet doen. Je lijf is zoveel meer dan een paradepaardje om mee te shinen.

Ik ben nog elke dag dankbaar dat mijn lichaam na alles wat ik het 10 jaar lang heb ontzegd nog goed functioneert en dat ik ermee kan wat ik wil. Dat is zoveel meer waard dan hoe perfect mooi of niet het is.

Tip 2. Doe dingen met je lijf

Je eerste neiging als je letterlijk niet goed in je vel zit, is waarschijnlijk je lichaam negeren. Althans, dat deed ik veel in die periode. Ik werd een soort hoofd op pootjes, was altijd bezig en kon haast niet meer voelen wat er in mijn lijf speelde. Spiegels vermeed ik en ik had helemaal geen zin in yoga-achtige dingen.

Zal je altijd zien: achteraf heeft (niet overmatig!) sporten en ook rustgevende dingen doen voor mijn lichaam me juist geholpen om mijn lijf als meer te zien dan slechts een omhulsel. 

Een paar manieren om je lijf te gebruiken voor waar het voor bestemd is:

  • Doe yoga of pilates. In elk geval een rustige sport die vooral goed is voor je lichaam, en waarbij het doel niet is om een killerbody te creëren of je persoonlijk records te verbreken.
  • Trakteer jezelf op heerlijke body lotions en andere producten, en smeer jezelf daar regelmatig lekker mee in.
  • Kijk naar je lichaam, raak het aan. Ook al vind je het niet mooi, wen eraan dat je lichaam van jou is en dat je het niet “vies” of “lelijk” hoeft te vinden.
  • Maak dansjes, desnoods via YouTube. Ik zet regelmatig een happy dance op, omdat dat me gewoon helpt om mijn lichaam weer even te voelen (en omdat het me blij maakt).
  • Oefen met mediteren of doe ademhalingsoefeningen. Ga soms rustig liggen en luister naar wat je lichaam aangeeft. Heb je ergens spanning? Adem je snel of juist traag? Heb je ergens last van? Vaak heeft je lichaam je veel te vertellen. Wat precies, dat weet je pas als je er bewust naar luistert.

Tip 3. Koop kleding die meer is dan een lapje stof

En doe niet aan “Als ik straks … ben, dan ga ik iets nieuws kopen!”. Koop dingen waarin jij je NU mooi voelt. Trakteer jezelf op fijn zittende lingerie, een jurk die je mooiste punten accentueert of hoge hakken waarop je je een echte powervrouw voelt.

Zelfs als je jezelf niet prachtig vindt, zijn er vaak wel kledingitems die je even aan die gedachte laten twijfelen. Op een positieve manier. Doe jezelf iets moois cadeau en trek dat elke keer aan als je weer denkt “Ik ben niet mooi!”.

Ik doe dat nog steeds weleens (zoals bij deze jumpsuit) als ik een dag wat minder in mijn vel zit. Dat kan zo’n groot verschil maken.

je lichaam verandert

Tip 4. Ga je lichaam niet vergelijken

Er zullen altijd mensen zijn bij wie de kilo’s anders verdeeld zijn dan bij jou. Mensen die zonder ook maar een stap in de sportschool te zetten een wasbord hebben. Vrouwen die na de zwangerschap met nul moeite weer zo plat als een dubbeltje worden. Of vrouwen die wittere tanden hebben dan jij. Besef dat hoe jij eruitziet en hoe mooi, sexy en prachtig dat is niets te maken heeft met hoe ieder ander eruitziet.

Dat een ander superstrak is, betekent niet dat jouw rondere vormen niet ook mooi zouden zijn. Dat iemand anders hagelwitte tanden heeft, betekent niet dat die van jou abnormaal geel zijn. En het betekent al helemaal niet dat jij er anders uit zou moeten zien.

Jij hebt jouw unieke bouwpakket gekregen; een ander dat van hem of haar. Jij bent mooi op jouw manier, een ander op zijn manier.

Dat je lichaam verandert als je aankomt, ouder wordt, zwanger wordt of wat dan ook, is een gegeven van de natuur. Accepteer dat het gebeurt op de manier zoals het gebeurt. Je bent niet gemaakt om aan schoonheidsidealen te voldoen en op andere mensen te lijken. Je lichaam is gemaakt om jou staande te houden. Jou en niemand anders.

Tip 5. Heb soms schijt

Aan andere mensen dus.

Als je lichaam verandert, zullen er altijd mensen zijn die daar weinig subtiel iets ongetwijfeld goedbedoelds over zeggen. 

Een paar mooie voorbeelden uit de periode waarin ik aankwam (naast de vele ook heel lieve opmerkingen, die ik toen gelukkig ook kreeg):

  • “Goh, je wangen zijn wel wat boller, ja.”
  • “Wat fijn dat je nu weer wat meer heupen hebt!”
  • “Je zag er hiervoor ook wel echt heel ongezond uit.”
  • “Zó. Jij ziet er gezond uit.”

Die opmerkingen waren vast als compliment bedoeld, maar ik weet dat ik er op dat moment eerder onzeker dan blij van werd.

Ik heb echt moeten leren om opmerkingen over uiterlijk meer langs me heen te laten gaan. Ook nu krijg ik weleens dingen te horen waarvan ik denk “Moet dat?!”. Zo blijf ik “Goh, jij ziet er moe uit!” ook altijd wat dubieus vinden, zeker als ik dat net te horen krijg als ik ‘s ochtends heb besloten eens geen make-up te doen.

Maar probeer niet direct door opmerkingen te denken dat je minder mooi zal zijn. Iets wat mij hierbij heeft geholpen is om elke keer dat iemand zoiets zegt, tegen mezelf te zeggen:

“Wat goed dat ik dit naast me neer kan leggen!”

Ook al geloof je er geen snars van, maak jezelf wijs dat jij hier oké mee bent. Het helpt bij mij echt om me daadwerkelijk minder van zo’n opmerking aan te trekken.

Tip 6. Kijk naar wat jou écht jou maakt

Jij bent niet de loeistrakke buik die je eerder misschien had. Je bent ook niet de vlekkeloze huid. Of de afgetrainde heupen waarvoor je tien jaar geleden dagelijks in de sportschool stond. Kijk eens heel oprecht wat jou echt jou maakt.

Ook al verandert je lichaam, je hebt nog steeds dezelfde mooie ogen. Dezelfde prachtige krullen. Dezelfde mond. En nog veel belangrijker dan dat alles: je bent nog steeds dezelfde persoon van binnen. Je hebt dezelfde humor, dezelfde zorgzaamheid, dezelfde liefde te geven.

Ook al verandert je uitstraling, het maakt jou geen ander mens. Die gedachte heeft mij erg geholpen toen mijn lichaam met de week veranderde tijdens mijn herstel. Ook al moest ik erg wennen aan mijn nieuwe lijf, ik had nog steeds mijn rode haar, mijn groene ogen, mijn sproetjes en mijn karakter. Dat maakte dat hele nieuwe lichaam al minder onwennig.

Tip 7. Wees trots op je lijf

Misschien moet je aankomen of juist afvallen om gezonder te worden. Misschien ben je net moeder geworden en laat je lichaam nog zien dat jouw mooie buik het onderkomen voor een spartelende baby is geweest. Of misschien heb je veel te verduren gekregen in de afgelopen periode en zie je dat ook aan je lichaam.

Of je lichaam nu met de dag verandert of niet, wees er trots op. Wees trots op wat je lichaam elke dag voor je doet. Hoe het je door alle levensfases heen helpt, en je zelfs door moeilijke periodes weet te slepen. Wees trots op hoe je met je lichaam kunt dansen, ermee kunt springen, er zware dingen mee kunt tillen, er dagelijks mee kunt werken, ermee kunt liefhebben.

Ook al zou je vast dingen anders willen zien, wees je lichaam dankbaar en leer ervan te houden. Het doet elke dag zoveel voor je. Een buurvrouw die dagelijks voor je klaarstaat en je tot heel veel in staat stelt, blaf je toch ook niet dagelijks af? Waarom zou je lichaam dat dan wel verdienen?

Hoe ervaar jij het als je lichaam verandert?

je lichaam verandert
Door Romy

Tikgrage theeleut. Nooit uitgekletst. Ik inspireer je graag om vaker vrolijk in het leven te staan. Dat doe ik door goudeerlijke en persoonlijke teksten te schrijven en liefdevolle tips te delen. Mét een vleugje humor.

Ik ben benieuwd wat jij vindt…

10 Reacties

  1. Naomi

    Prachtig artikel! En wat betreft die opmerkingen vind ik dat mensen altijd voorzichtig moeten zijn. Complimenten over een lichaam zijn toch vaak (ik denk onbewust) gekoppeld aan een bepaald ideaalbeeld en dat ideaalbeeld mag wat mij naar de vuilstort.

    Antwoord
  2. Daenelia

    Je lichaam moet kunnen doen waar het voor bedoelt is en wat jij er mee wil. Op zich niks mis met fanatiek sporten, mits je maar voldoende calorieën en voedingsstoffen binnenkrijgt om die energie ook te kunnen gebruiken om écht te sporten. Ik denk dat in dat geval fanatiek sporten veel beter is dan elke dag minder dan 1000 stappen te zetten. En ik hou niet van sporten, he. Laten we dat voorop stellen.
    ‘Complimenten’ over je lichaam die niet als compliment aanvoelen komen echt heel vaak uit bezorgdheid. Zeker over ‘wat zie jij er gezond uit’. Dat is echt een prima compliment, wat mij betreft. Hoewel gezond al beladen is. Wat echter veel minder is zijn vragen als ‘maar heb je dan geen loshangend vel nu je bent afgevallen’, of ‘je bent zeker wel een maatje of twee groter gegroeid’. Omdat dat niks met bezorgdheid, of liefde te maken heeft, maar puur met sensatie. Dat gaat niemand wat aan, tenzij je het zelf wilt delen. Kijk, ik ben een dagje ouder, ik heb rimpeltjes (rimpels!), en grijzig haar wat doorkomt. Maar mijn waarde ligt niet in mijn uiterlijk :)

    Antwoord
  3. Ilona

    Mooi geschreven.
    Heel herkenbaar.
    In mijn geval van jong naar oud.

    Bedankt voor het delen

    Warme groet van mij

    Antwoord
  4. Saskia

    Ik denk dat tip nummer 4 het belangrijkste is: niet vergelijken. Dit wordt zoveel gedaan en iedereen is anders, ook elk lichaam. Ik krijg altijd een beetje afgunst als mensen me een compliment geven over mijn lichaam/gewicht. Na mijn zwangerschap ging het me van een leien dakje qua kilo’s er weer af en dit lukt niet iedereen. Ik heb mensen in mijn omgeving die daar altijd een opmerking op moeten geven. Niet zo zeer als compliment maar als afgunst. ‘Wat zie jij er top uit zo na je zwangerschap, ik heb dat niet’ Dat laatste stukje wordt er altijd bij gezegd en geeft me altijd een nare nasmaak.

    Iedereen moet lekker doen wat hij/zij zelf wil zolang je je zelf maar goed voelt in je lijf. Voel je dat niet, dan moet je er vooral wat mee doen.

    Antwoord
  5. Ilona Wielinga

    Wat een onwijs mooi artikel. Denken in gezond is voor mij heel belangrijk. Ik was best aangekomen door medicatie gebruik en heb hier lange tijd mee gestruggeld. Inmiddels ook weer flink afgevallen maar dat is niet altijd op de goede manier gegaan. Tot ik me inderdaad besefte dat ik niet gezond bezig was en mijn lichaam sloopte. Dat is niet de bedoeling. Want een gezond lichaam is zoveel meer waard.

    Antwoord
  6. Nikita

    Ik vind het nog altijd dapper dat je erover schrijft. Want dat is niet altijd gemakkelijk. Maar je mag zo trots zijn op je groei en hoe je nu in het leven staat. Op veel meer gebieden dan alleen lichamelijk. Sowieso is de weg naar recovery aangaan een hele dappere maar een moeilijke weg. Ik krijg elke keer meer respect voor jou als persoon lieve Romy!

    Wat betreft mijn lichaam, het is niet zoveel veranderd vergeleken met zoveel jaar geleden. Ik ben misschien een beetje gegroeid en door de tijd heen zijn er kilo’s afgegaan en bijgekomen. Ik heb eigenlijk nooit heel veel moeite gehad met mijn omhulsel te accepteren. Iets waar ik dankbaar voor ben want het is niet altijd zo gemakkelijk. Daar is jouw verhaal maar weer bewijs van. Waar ik wel aan moet leren wennen is dat er intern iets verandert. Soms voelt het alsof mijn lijf mij in de steek laat omdat ik zoveel klachten ervaar en daardoor niet allemaal meer kan wat ik wil. Het is wikken en wegen, het is vallen en opstaan. Vergeleken met een jaar geleden sta ik er heel anders in en beter zelfs. Maar het blijft moeilijk. Vooral ook omdat ik me vergelijk met mijn gezonde leeftijdsgenoten. Maar zoals jij zelf zegt in je laatste tips, ik probeer trots te zijn op wat er wel kan. En soms verbaas ik mezelf ook heel erg. En ook tip zes probeer ik me altijd voor te houden. Mijn chronische pijn en vermoeidheid maken me niet minder. Ik ben nog altijd Nikita, met haar humor, groot hart en zoveel andere dingen die mij mij maken. Daar kan geen enkele gezondheidsklacht iets aan veranderen. Want ik ben meer dan mijn ziekte.

    Antwoord
    • Romy

      Wat een onwijs lieve woorden, dank je wel <3
      Ik kan me heel goed voorstellen dat aanvaarden dat je lichaam niet meer alles aan kan wat je zou willen, ook een enorme acceptatieweg is. Het is lastig als je lichaam je soms een halt toe roept, terwijl je eigenlijk veel meer zou willen. Mooi dat je kunt inzien dat je ondanks dit nog altijd dezelfde mooie Nikita bent. Een ziekte heb je, die ben je niet <3

      Antwoord
  7. Evelyne - Gouden Momenten

    Heel mooi artikel! Ik ben zeker ook niet elke dag tevreden met mijn lichaam en ik kreeg er gedurende de jaren zeker wat extra rondingen op bepaalde plaatsen bij. Ik schaam er mij niet voor, maar word er anderzijds ook niet graag mee geconfronteerd. Bijvoorbeeld bij het passen van kleren in de boetieks kan ik wel eens sip kijken als een leuk item mijn lichaam niet past.. Ik heb desondanks mijn lichaam leren aanvaarden en het is wat het is.

    Antwoord
    • Romy

      Wat goed dat je je lichaam toch meer hebt kunnen aanvaarden. Het is natuurlijk dat je lichaam veranderd. Wel heel lastig soms, maar het maakt je absoluut geen minder mooi mens.

      Antwoord
  8. Rachel

    Mooi geschreven Romy, dat klopt inderdaad.. vergelijken is het meest verkeerde wat je kan doen. Maar helaas gebeurd dat denk ik wel bij iedereen. Ik ben drie weken geleden bevallen en dan merk je ook dat alles anders is. Je lichaam is veranderd, er heeft 9 maanden een mini mensje in je geleefd en daar houd je lichaam het een en ander van over. Ik heb striae op mijn bovenbenen, je borsten zijn veranderd en je buik is niet meer wat het is geweest. Maar als je mindset maar goed is dan kom je ver!

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Recente blogs