zelfvertrouwen als ondernemer 4

Zelfvertrouwen als ondernemer | 7 tips die mij helpen

  • 3 augustus 2020
  • 13 Reacties

Een eigen bedrijf runnen, moet je daarvoor niet barsten van het zelfvertrouwen? Nou, nee hoor. Zelfverzekerd worden over je bedrijf kun je leren. Ik leer daarin nog steeds elke dag een beetje bij. Toen ik twee jaar geleden naar de KvK stapte, wist ik helemaal niet zo goed of ik het allemaal wel kon. Ondernemen. Opdrachten bij elkaar sprokkelen. Een eigen salaris verdienen. Klanten blij maken. Nou ja, alles eigenlijk. Stapje voor stapje is mijn zelfvertrouwen als ondernemer gegroeid. Dit zijn 7 tips voor meer zelfvertrouwen als ondernemer waar ik veel aan heb.

1. Probeer, ervaar en verras jezelf

Just do it. Dat zijn niet alleen de woorden die op je Nike-schoenendoos prijken, maar ook de woorden die ik mezelf regelmatig toefluister als ik buiten mijn comfortzone moet gaan (en dat is best wel vaak, want comfortabel is ondernemen niet vaak – leuk wel!). Zelfvertrouwen als ondernemer moet stapje voor stapje groeien. Daarom zit er maar één ding op: stappen zetten. Desnoods piepkleine stapjes. Met elke opdracht en met elke positieve review neemt je zelfvertrouwen een beetje toe.

Doe dingen die je eng vindt, juist om te ontdekken dat ze zo eng nog niet zijn. Waag je ook aan uitdagingen waarvan je denkt dat ze misschien niets voor jou zijn. Alleen op die manier kun je jezelf het tegendeel bewijzen.

In het begin vond ik het doodeng om mijn geschreven teksten naar opdrachtgevers te sturen. Check-check-dubbelcheck had ik al een keer of vijf gedaan. Pas naarmate ik meer teksten schreef en merkte dat ik positieve reacties kreeg, groeide mijn zelfvertrouwen steeds een beetje. Tegenwoordig heb ik hooguit wat gezonde spanning als ik een tekst naar mijn opdrachtgever stuur.

2. Maak van afwijzing geen drama

‘Nee’ te horen krijgen van klanten, is niet leuk. Heb je net uren in een offerte gestoken, een uitgebreid telefoongesprek gehad of zelfs met iemand koffie gedronken, en blijkt diegene toch niet met je in zee te gaan. Bummer! Maar realiseer je dat zo’n afwijzing niet het einde van de wereld is. Trek het je vooral niet persoonlijk aan. Dat diegene geen match ziet of jouw tarief niet kan betalen, betekent niet dat jij niet goed genoeg bent. Dit is gewoon niet jouw ideale klant.

Ik geloofde zelf in het begin dat iedere mogelijke klant mijn ideale klant is. Dat ik met mijn tarief moest zakken of op iemand moest inpraten als diegene besloot de opdracht uit te besteden aan zijn “achterneef die ook wel handig is met teksten”. Mijn businesscoach heeft me geleerd om er anders in te staan. De kans is groot dat die klant mij ook niet blij gaat maken. Dan kun je maar beter je energie steken in een klant die wél bij jou past.

3. Wees overtuigd van jouw waarde

Jezelf verkopen vond ik ooit het meest vreselijke onderdeel van ondernemer. Ik vond het maar een arrogant idee om mensen op te roepen hun geld in mij te investeren.

Fout! Dat is dus niet de juiste mindset. Zie jezelf niet als die ondernemer die om een nieuwe klus verlegen zit, omdat de koelkast akelig leeg is. Nee, zie jezelf als die ondernemer die anderen iets waardevols te bieden heeft. Jij helpt mensen aan iets waar zij naar op zoek zijn. En ja, natuurlijk hangt daar een prijskaartje aan. Je tandarts werpt toch ook niet voor nop een blik in je mond?!

Nee, je bent niet de enige die doet wat jou doet. Toen ik begon als ondernemer, klonken er inderdaad niet vanuit alle hoeken van het land kanonschoten en vuurpijlen. “Yes, eindelijk een tekstschrijver!” Nee niet bepaald. De eerste tekstschrijver ben ik niet. Maar net als iedere andere ondernemer heb ik wel dingen die mij onderscheiden. Het is volgens mij de truc om jouw unieke krachten te benadrukken. Nog belangrijker: zelf ook in die krachten geloven. Stukje bij beetje.

» Lenneke schreef dit fijne artikel over je tarieven bepalen als ondernemer. Aanrader!

4. Vraag wat je waard bent

Ik geloof dat de prijzen die je hanteert, ook iets kunnen doen met je zelfvertrouwen als ondernemer. Vooral in negatieve zin, denk ik. Wat ik daarmee bedoel? Vraag het bedrag dat jij jezelf waard vindt. En zeker niet minder dan dat. Tenminste, niet als je daar zelf geen goede reden voor hebt. In het verleden deed ik weleens opdrachten gratis of voor bijna niets voor mensen die geen familie of vrienden waren. Maar ik merkte dat het zowel mijn spaarrekening als mijn zelfvertrouwen geen goed deed. Als je te vaak onder jouw minimum zit, kun je het idee krijgen dat je niet meer waard bent dan dat. En dus dat je niet goed genoeg bent, beter minder kunt vragen, etc.

Hoe anders is het als je voor een opdracht een tarief vraagt waar je wél oké mee bent?! Je hebt iemand blij gemaakt met je diensten en diegene was bereid er een goed bedrag voor te betalen. Daar komt nog bij dat je met een redelijk tarief eerder klanten aantrekt die bij jou passen dan als je gaat stunten met prijzen en daarmee vooral koopjesjagers aantrekt.

zelfvertrouwen als ondernemer tips

5. Realiseer je dat jij je grenzen in de hand hebt

Zelfvertrouwen als ondernemer betekent ook je grenzen aangeven. Bijvoorbeeld als het gaat om werken om rare tijden, het betalen van facturen, etc. Klanten en collega’s gaan niet zomaar over je grenzen heen; jij moet die grenzen ook aangeven. Vooral dat laatste was een enorme eye-opener voor mij.

Stel: je wordt om tien uur ’s avonds door een klant gebeld. “Kun je nog even dit voor me oppakken?” klinkt het aan de andere kant van de lijn. “Ja, geen probleem!”, mompel je. Maar als je de hoorn neerlegt, betrekt je vrolijke gezicht. “Wordt je nu alweer een vrije avond door de neus geboord?!”

Bedenk dat over grenzen heen gaan niet alleen bij de ander ligt. Bepaalde specifieke situaties daargelaten natuurlijk. In dit voorbeeld heb JIJ om 10 uur de hoorn opgepakt, waarmee JIJ de klant het signaal geeft dat je beschikbaar bent. Ook zeg JIJ “Ja, geen probleem”, terwijl je net zo goed had kunnen zeggen dat je het morgenochtend oppakt. Ik heb zelf weleens zo’n situatie meegemaakt en ga daar tegenwoordig bewuster mee om. Of ik zeg ‘ja’ omdat ik wel zin heb in een avondje deadlines halen. Of ik zeg ‘nee’ en ben trots dat ik mijn grenzen aangeef. Ook goed voor je zelfvertrouwen!

6. Investeer in je persoonlijke ontwikkeling

Als je bij een baas werkt, is er – tenminste, als je het goed getroffen hebt – waarschijnlijk een potje om trainingen uit te betalen. Als ondernemer beheer jij dat potje geld zelf en bepaal jij zelf wanneer je iets uit dat potje mag halen om in jezelf te investeren. Mijn belangrijkste tip: doe dat regelmatig en investeer in je ontwikkeling! Jij bént namelijk je bedrijf. Als jij groeit, groeit je bedrijf met je mee. Ook als je geen bedrijf hebt, is persoonlijke ontwikkeling trouwens een supergoede investering. Daar kan geen nieuwe jurk tegenop.

Ik vond het in het begin lastig om geld te investeren. Tegenwoordig kies ik er bewust voor dat wél te doen. Zo volg ik een traject bij een businesscoach. Ook neem ik deze week deel aan een online cursus en wil ik binnenkort een verdiepingscursus zoekmachineonderzoek doen. Dat soort cursussen zijn niet alleen mega-interessant, maar doen je zelfvertrouwen ook goed. Alleen al door het signaal dat je aan jezelf afgeeft door geld in jou te steken.

7. Vraag om reviews

Niets zo goed voor je zelfvertrouwen als een blije klant. Al helemaal als je zijn welverdiende veer in je kont zwart op wit hebt staan. Ten eerste kun je er dan zelf nog honderd keer een blik op werpen. Ten tweede kun je die complimenten gebruiken om je diensten te promoten. Op LinkedIn of op je site vertellen wat jouw klanten goed vinden aan je diensten is toch ietsje makkelijker dan over jezelf zeggen wat jij volgens jouzelf goed doet.

Probeer daarom altijd na afronding van een opdracht aan je klant te vragen om een review of een aanbeveling op LinkedIn. Voor de klant een kleine moeite, voor jou een groot plezier. Én een ingrediënt voor extra zelfvertrouwen als ondernemer.

Heb jij tips voor meer zelfvertrouwen? Als ondernemer of in loondienst?

zelfvertrouwen als ondernemer tips

BLIJF OP DE HOOGTE

Laat je e-mailadres hieronder achter. Dan stuur ik je een mailtje zodra ik een nieuw bericht heb geplaatst.

blogger romy vakervrolijk

Door Romy

Tikgrage theeleut. Nooit uitgekletst. Ik inspireer je graag om vaker vrolijk in het leven te staan. Dat doe ik door goudeerlijke en persoonlijke teksten te schrijven en liefdevolle tips te delen. Mét een vleugje humor.

Ik ben benieuwd wat jij vindt…

  1. Lianne 3 augustus 2020 op 7:12 am - Beantwoord

    Wat een mooie tips! Dit zijn allemaal dingen die ik ook heb moeten leren en vooral dit jaar pas ik deze dingen pas echt goed toe. Ik was eerst ook heel onzeker in tarieven vragen en dan wilde ik mezelf maar in bochten wringen om toch een klant te krijgen. Nu weet ik: ik ben dit waard en ik vraag dit. Aan persoonlijke ontwikkeling geef ik tegenwoordig ook mijn meeste geld uit. Heel waardevol! Fijn dat jij ook zo gegroeid bent in het ondernemerschap!

  2. Janneke 3 augustus 2020 op 8:32 am - Beantwoord

    Ik heb altijd zo veel respect voor mensen die zelf ondernemer zijn!!!!! Ik zelf werk in loondienst, maar ik zou best iets voor mezelf willen beginnen..

  3. Audrey 3 augustus 2020 op 8:58 am - Beantwoord

    Mooi artikel! Enne: die buurjongen die ook websites bouwt en het achternichtje dat graag schrijft, kan ik me maar al te goed herinneren uit de tijd dat ik bij een bureau werkte…

  4. Naomi 3 augustus 2020 op 9:49 am - Beantwoord

    Ik vind het altijd zo mooi hoe jij een eerlijk inkijkje geeft in het/jouw ondernemerschap. Superfijne tips. Over die prijzen die je ideale klant of juist koopjesjagers aantrekken, had ik nooit nagedacht, maar ik vind het een heel leerzaam punt.

  5. Anna 3 augustus 2020 op 10:07 am - Beantwoord

    Wat een mooie en waardevolle tips! Ik zou echt nog meer moeten doen met reviews, dat is zo belangrijk, maar schiet er bij mij vaak bij in! En het is inderdaad ook zo waardevol om in jezelf te investeren, om zo te blijven groeien!

  6. johanna 3 augustus 2020 op 10:38 am - Beantwoord

    Weer een goede post met veel tips. Die ik hard nodig heb. Dat gratis of bijna-gratis werken niet goed is, dat weet ik. Hier wordt zelfs gezegd, wat gratis is, is niets waard. DUs altijd een prijs vragen. Ik heb bv. met mijn lay-out van de kwaliteiten van een klant gebruik gemaakt, maar haar altijd met een “echt” uurloon betaald, in de vorm van tegoedbonnen. Dus dan heb je ook een waarde. En dat was geen probleem. Maar het hangt wel van de persoon en van de dienstverlening af.
    Jij vraagt MIJ om tips voor meer zelfvertrouwen? Nu de enige die ik je kan geven, zorg dat je persoonlijke of privéé omgeving vol achter je staan EN je ondersteunen, en niet ondertussen jalours zijn, of het als een hobby zien. Dat is funest voor je zelfvertrouwen.
    Succes.

  7. bychristiana 3 augustus 2020 op 10:46 am - Beantwoord

    Wat een goede tips! Sommige pas ik inderdaad zelf ook toe, weten wat je waard bent is inderdaad heel belangrijk om bij stil te staan en er dan ook vervolgens niet aan te twijfelen.

  8. Iris 3 augustus 2020 op 11:43 am - Beantwoord

    Leuk! Ik vind het zelf nog wel lastig om een waarde aan jezelf te geven.

  9. Darina 3 augustus 2020 op 4:39 pm - Beantwoord

    Hele goede tips! In jezelf blijven investeren en je grenzen goed aangeven is zo ontzettend belangrijk. Dat laatste vergeet ik nog weleens..

  10. Saskia 8 augustus 2020 op 1:11 pm - Beantwoord

    Ik vind het zo knap dat je ondernemer bent geworden! Het zou totaal niets voor mij zijn; zoals zovele ook over mijn baan zouden zeggen 😉 Echt goede tips en fijn te lezen dat het je zo bevalt. Dat is het belangrijkst!

  11. Nynke 8 augustus 2020 op 3:43 pm - Beantwoord

    Mijn tip voor het werken in loondienst is je grenzen aan te geven. Daarnaast vind ik communiceren erg belangrijk, ipv te roddelen.
    Maar het is natuurlijk vooral belangrijk om werk te doen wat je leuk vind!!!

  12. Charlotte Dona 8 augustus 2020 op 6:15 pm - Beantwoord

    Wat een fijn artikel om te lezen! Het kan inderdaad nogal frustrerend zijn wanneer een potentiële opdrachtgever toch (onverwachts) een andere keuze maakt of jouw waarde naar beneden praat. Inderdaad zijn dat dan niet de juiste klanten.

  13. Giovanna Jansen 10 augustus 2020 op 8:56 pm - Beantwoord

    Mooie waardevolle tips! Ik heb onlangs zelf de waarde ervaren van een potentiële klant af te wijzen omdat het om meerdere redenen niet goed voelde en hij voor mij niet de geschikte klant was. Ik luisterde naar mijn eigen gevoel, i.p.v. het (hoge) bedrag dat ik voor deze klus zou kunnen factureren.

Recente blogs

37 originele cadeaus om sterkte te wensen (die géén boeket zijn)

21 maart 2024|Lifestyle|

Wat geef je iemand die een lastige tijd doormaakt, door ziekte thuis zit of om een andere reden een hart onder de riem kan gebruiken? Een bos bloemen of een reuze-teddybeer met hartjesballon is misschien het eerste waar je aan denkt. En ja, dat is een prachtig cadeau. Dát je aan iemand denkt en iets langsbrengt, is immers al het mooiste wat je kunt doen. Maar iemand die door omstandigheden thuis zit, heeft vaak al een ware bloemenkiosk om zich heen verzameld. Daarom heb ik originelere ideeën verzameld voor cadeaus om sterkte te zeggen. Met deze 37 cadeaus laat je weten dat je er voor iemand bent. Er komt geen bezoekje aan de bloemenstal aan te pas.

Minder tijd op Instagram | 7 tips waardoor ik veel minder op die app zit

29 oktober 2021|Lifestyle|

Een jaar geleden besteedde ik zeker een uur per dag aan Instagram. Soms zat mijn telefoon zelfs ‘s avonds in bed nog aan mijn hand geplakt om door wat laatste foto’s heen te scrollen. Ik zag veel leuks voorbijkomen, maar besefte tegelijkertijd: hoe belangrijk is het nu eigenlijk echt om van alles en iedereen op de hoogte te zijn? En dus haalde ik de bezem door mijn Instagram-tijd. Nu ben ik met zo’n 20-25 minuten per dag klaar en heb ik plots tijd voor andere dingen. Dit zijn mijn tips om minder tijd aan Instagram te besteden.

Ga naar de bovenkant