Klanten komen niet uit de lucht vallen. Tja, was het maar zo’n feest! Als startende ondernemer vond ik het maar wat lastig om aan mijn allereerste klanten te komen. Hoe doe je dat als je overal liever staat dan in de spotlights? Ik vond het al spannend om een LinkedIn-post te plaatsen. Laat staan om fanatiek mijn eigen diensten te promoten als beginnend tekstschrijver. Maar als ondernemer moet je er toch echt aan geloven als je wilt dat mensen je weten te vinden. Hoe doe je dat, zichtbaar worden als ondernemer terwijl je toch trouw aan jezelf blijft en niet allerlei enge telefoontjes hoeft te plegen? Dit zijn mijn 9 tips om jezelf ook als introvert (hi, it’s me!) extra zichtbaarheid te geven.
Zichtbaar worden als ondernemer kan op JOUW manier
“De klanten komen niet vanzelf. Je moet wel iets doen om ze naar je toe te trekken!” Het was een van de eerste lessen die ik van een businesscoach leerde toen de inkt van de handtekening onder mijn KvK-inschrijving amper was opgedroogd. Ik kreeg haast de neiging om die handtekening maar weer uit te wissen. Als tikkeltje timide introvert zat ik er niet om te springen bedrijven ongevraagd op te bellen (ik heb er ook een hekel aan als bedrijven dat bij mij doen ;)). En hoog van de toren blazen dat mensen écht mij moeten hebben, is ook niet bepaald “mij”.
Maar met een flinke stok achter de deur van de coach ben ik me er toch eens aan gaan wagen. Niet aan die ongevraagde telefoontjes. Wel aan marketing op mijn manier. Je blijkt namelijk ook als tikkeltje schuchtere introvert prima jezelf zichtbaar te kunnen maken. Zonder al te veel poeha, op een manier die leuk en haalbaar voelt. Tegenwoordig beleef ik er zelfs plezier aan om me uit te spreken op LinkedIn. Sterker nog: als ik voor bedrijven teksten schrijf, denk ik regelmatig met ze mee over hún zichtbaarheid. Echt, marketing kan vreselijk leuk zijn!
Waarom is zichtbaarheid dan zo belangrijk?
Je wilt niet zo slecht vindbaar zijn als een speld in een hooiberg. Het zou uiteraard geweldig zijn als klanten uit alle uithoeken op je af gerend komen zodra jij je website het levenslicht laat zien. Maar helaas weet niemand dat jij überhaupt om werk verlegen zit én verdomd goed bent in je werk zolang je dat niet actief verkondigt.
Zichtbaarheid is in mijn ogen om deze redenen belangrijk:
- Om klanten te krijgen natuurlijk. Als niemand weet wat jij doet en wie je bent, kunnen mensen ook niet bij je aankloppen (en blijft je omzettotaal dicht bij nul steken).
- Om mensen kennis met je te laten maken. Zodat ze weten wie je bent, waarvoor ze bij jou moeten zijn en wat jou jou maakt. Zelfs al worden ze geen klant, het is al heel waardevol dat mensen weten dat jij bestaat en beschikbaar bent. Als ze ooit wél werk voor je hebben, kunnen ze dan aan jou denken.
- Om niet vergeten te worden. Over het algemeen moeten mensen je vaker dan eens tegenkomen om aan jou te denken. Als jij een coach zoekt, ga je ook niet met de eerste de beste persoon in zee. Waarschijnlijk ga je diegene online volgen, bekijk je een aantal posts, lees je de nieuwsbrief, etc. voordat je besluit om maar eens een kennismaking te plannen. Zo werkt dat voor anderen ook.
- Om mensen jou te leren kennen als persoon. Mensen kopen van mensen – daar ben ik heilig van overtuigd, zeker als je naar een zzp’er gaat. LinkedIn, Instagram en blogs zijn een mooie manier om mensen kennis met jou te laten maken. En daarmee om voor jezelf een gunfactor te creëren.
- Om duidelijk te maken wat jou anders maakt. Wat voor werk je ook doet, je hebt altijd minimaal 100 concurrenten. Alleen die mensen zijn niet meer écht jouw concurrent als je vertelt wat jou one of a kind maakt in jouw branche. Dan vergroot je de kans dat mensen bijvoorbeeld niet zomaar “een fotograaf” zoeken, maar dat ze jóu willen. Dat doe je bijvoorbeeld door jouw visie op het vak te delen, door soms tegen dingen aan te schoppen of door je waardevolle kennis in blogs en posts te gieten.
- Omdat zichtbaarheid écht leuk is. Het wordt alleen maar leuker naarmate je er meer mee aan de slag gaat en er steeds meer eigenheid in stopt.
Hoe je begint met jezelf op de kaart zetten als ondernemer? Nou, dit zijn 9 tips.

1. Dúrf zichtbaar te zijn (ook als het veel voelt)
Zichtbaar zijn als ondernemer is nodig, maar ook spannend. Het is altijd makkelijker om in stilte af te wachten totdat er hopelijk vanzelf klanten bij je aankloppen. De realiteit is dat dat laatste meestal niet gebeurt terwijl jij onderuitgezakt op een stoel hoopvol naar je telefoon staart. Hoe eng ook, zichtbaar worden is nodig om aan klanten te komen. Dus zet jezelf over de drempel heen en waag je er toch aan. En geloof me: als je eenmaal een paar stappen over de drempel zet, blijkt het zo eng nog niet.
In het begin hielp het mij om van zichtbaar zijn een wekelijkse agendataak te maken. Ik noteerde elke week in mijn agenda tijd voor minimaal 1-2 LinkedIn-posts. Daardoor was de verleiding minder groot om eronderuit te proberen te komen. Hoe vaker ik dingen op LinkedIn deelde, hoe minder eng het ging voelen. Doen is de enige manier om dwars door die angst heen te gaan.
Wees ook niet bang voor mogelijke meningen van anderen. Laat ze maar! Die meningen zijn er toch wel. Als jij een andere weg inslaat of meer gaat staan voor dingen, zullen er altijd mensen zijn die jou too much of je plannen stom vinden. In het beste geval ontvolgen ze je; in het slechtste geval verwoorden ze het in een stomme comment die een enkeltje prullenbak verdient. Weet ook op die momenten waar je het voor doet. Laat je vooral cheerleaden door de mensen die positief reageren en houd vast aan jouw doelen.
2. Zorg dat je helder hebt wat je doet en waarom
Jezelf verkopen wordt lastig als je zelf niet in een paar woorden kunt vertellen wat je precies doet. Het klinkt misschien simpel: “vertellen wat je doet”. Maar dat is het lang niet altijd. Als fotograaf maak je foto’s. Maar wat doe je exact? Wat voor soort foto’s maak je en voor wie ben jij er? Hetzelfde geldt voor mijn vak als tekstschrijver. Ik kan zeggen dat ik schrijver ben en allerlei soorten teksten schrijf. Alleen dan hebben mensen nog steeds geen flauw idee wanneer ze precies bij mij kunnen aankloppen en wat mij anders maakt dan alle 1001 andere teksttikkers.
In het begin noemde ik mezelf – lekker simpel – “tekstschrijver”. Alleen door die tikkeltje algemene benaming kreeg ik allerlei opdrachten die ik lang niet altijd leuk vond. Zo tikte ik soms oersaaie teksten voor webpagina’s over loden pijpen buigen. Helemaal niet mijn ding! Alleen tja, ik had gezegd dat ik teksten schrijf en dit waren inderdaad teksten.
Pas een paar jaar later lukte het mij om helderder over de bühne te brengen wat ik exact doe. Ik focus me bijvoorbeeld op blogs, interviewteksten en journalistieke artikelen waarin ik kennis en vertelwaardige verhalen deel. Dat doe ik voor mkb-bedrijven, maatschappelijke organisaties en magazines. Sinds ik dat helder heb, kan ik veel makkelijker LinkedIn-posts schrijven, vertellen over mijn werk en offertes tikken. Ook kan ik makkelijker ‘nee’ zeggen op opdrachten die overduidelijk niet in mijn straatje passen.
Denk je nu: “Ja maar, ik weet helemaal niet wat ik doe en waarom mensen mij moeten hebben!”? Dit zijn een paar vragen die ik soms aan klanten stel om dat te achterhalen:
- Wat doe jij anders dan anderen die hetzelfde vak beoefenen?
- Wat maakt dat jij elke dag blij wordt van doen wat je doet?
- Wat levert jouw werk je klanten op? (Kijk daarbij verder dan het concrete product of een specifieke dienst. Niet: een paar teksten of mooie trouwfoto’s. Maar wel: teksten die je zichtbaarheid in Google vergroten of foto’s waarmee jij de mooiste momenten van jullie onvergetelijke dag op een onvergetelijke manier vastlegt.)
- Wat verandert er voor je klanten als ze jouw product of dienst kopen?
- Wat vind je de allerleukste opdrachten om te doen (als je diensten verleent)?

3. Laat iedereen om je heen weten wat je doet
Ja, mensen uit je eigen directe omgeving. Niet om je hele familie- en vriendenkring als eerste klanten aan te trekken (of nou ja, zou kunnen!). Maar vooral omdat ook zij weer een netwerk hebben. Voor mij was dat de eerste barrière die ik over moest: durven vertellen over mijn bedrijf aan mijn eigen inner circle. Heel lang durfde ik namelijk niet veel meer te zeggen dan: “Oh ja, ik heb een bedrijfje naast mijn werk. Iets met schrijven!”. Logisch dat niemand in mijn omgeving dacht: “Als we eens een schrijver nodig hebben, dan is zij dé persoon!”. Ik maakte mezelf klein en niemand had enig idee wat dat zogenaamde “bedrijfje” dan precies inhield.
Toen ik eenmaal had besloten volledig voor mijn bedrijf te gaan, ramde ik het worod “bedrijfje” uit mijn vocabulaire (of je nu miljoenen verdient of nog naar je allereerste klant zoekt, je hebt gewoon een bedrijf, oké?). Ik vertelde er trots over aan oud-collega’s, aan vrienden, aan familieleden en ook aan vrienden van vrienden op verjaardagen. Nogmaals: niet met als doel om van hen mijn klanten te maken. Wel om te oefenen met zichtbaar zijn als ondernemer en om meer bekend te maken wat ik doe. In het begin heb ik bijvoorbeeld meerdere opdrachten gekregen via oud-collega’s of van vrienden van vrienden. Het werkt!
4. Vergeet je lokale zichtbaarheid niet
Vergis je niet: ook lokale zichtbaarheid kan heel waardevol zijn. Veel ondernemers zijn vooral bezig met online marketing. Maar je kunt ook veel hebben aan fysiek zichtbaar zijn voor mensen in de buurt. Onderschat de kracht van advertenties in wijkkrantjes in plaats van duurbetaalde Facebook-ads niet. Of zichtbaarheid op netwerkborrels bij jou in de buurt. Als je uit dezelfde omgeving komt als anderen, geeft dat je vaak een gunfactor bij opdrachten.
Bied je een fysieke dienst aan waarvoor mensen naar jou toe moeten komen? Druk ook gerust eens flyers af om die te verspreiden. Heb je een massagepraktijk? Dan kun je bijvoorbeeld rondvragen of je die mag neerleggen bij een lokale yogaschool of fysiotherapeut. Werk je als gezinsfotograaf? Misschien mag je je flyer op de balie leggen bij een verloskundigenpraktijk in de buurt. Ben je diëtist? Misschien kun je je naam doorgeven aan een lokale huisartsenpraktijk, zodat zij patiënten kunnen doorverwijzen die willen afvallen of aankomen. Er zijn meer mogelijkheden dan je denkt.
Tip: hang ook zeker een naambordje op bij je (thuis)kantoor. Ook dát is een vorm van lokale zichtbaarheid, die je ook nog eens maar een paar tientjes en weinig moeite kost. Een bedrijfsbord laten maken is online zo gepiept en kan je zomaar extra klanten opleveren. Ik loop zelf bijvoorbeeld naar mijn yogales altijd langs een heleboel andere bedrijven in het verzamelpand en ben al een paar keer op bedrijven gestuit waarvan ik dacht: “Goh, als ik ooit iemand nodig heb voor X, dan moet ik hier zijn!”.

5. Start met LinkedIn (het is niet zo eng als het klinkt!)
Voor elk type onderneming werkt een ander social medium weer. Maar LinkedIn doet het voor ondernemers bijna altijd goed. Zelf gebruik ik voor mijn schrijfbedrijf alleen LinkedIn (en vooruit, ik copy-paste mijn LinkedIn-posts altijd naar Instagram – kwestie van 1 minuut werk!). En dat voor iemand die ooit een heel grote LinkedIn-angst had! Het bleek toch zo eng nog niet, en wél heel waardevol.
“Nee, niet LinkedIn!”, dacht ik als startende ondernemer. Op Instagram deelde ik moeiteloos snapshots en tekstuele inkijkjes in mijn leven. Maar zodra het ‘Nieuwe bericht’-venster zich in LinkedIn bevond, staarde de cursor me knipperend aan. LinkedIn voelde bloedserieus en zakelijk en professioneel. Alsof alles wat je daar deelt er écht toe moet doen en hyperprofessioneel moet overkomen. Maar nee, dat hoeft dus helemaal niet. Althans, tuurlijk moet je LinkedIn-post meer bevatten dan een foto van je avondmaal met “Eet smakelijk!” erboven. Maar maak er verder niet te veel een big deal van. Mede-LinkedIn-gebruikers bekijken echt niet elke letter van je LinkedIn-post met dezelfde kritische blik als jijzelf.
Zet een kookwekker, geef jezelf 20 minuten de tijd om de post te typen en een foto uit te kiezen en knal ‘m online. Niet elke post zal een winnaar zijn, maar dat is oké. Hoe vaker je post, hoe meer je er je weg in vindt.
6. Maak je zichtbaarheidsstrategie niet té ambitieus
Je kunt je compleet verliezen in zichtbaar willen zijn als ondernemer. Er zijn tenslotte tal van plekken waar je zichtbaar kunt zijn. De gemiddelde marketingcoach sleurt je graag mee in het idee dat je een mailfunnel, een LinkedIn-strategie, een consistente Instagram-zichtbaarheid, dagelijkse Reels-filmpjes, wekelijkse blogs en toch ook zeker flyers of wie weet zelfs billboards nodig hebt om zichtbaar te zijn. En vergeet de netwerkborrels niet! Alleen voor de gemiddelde zzp’er is die enorme zichtbaarheidscocktail echt geen must. Bovendien is het zonde om elke dag uren in zichtbaarheid te steken, zeker als je het straks zó goed doet dat je straks overal ‘Nee’ op moet zeggen.
In het begin greep ik ook elke mogelijkheid aan om zichtbaarder te worden. Later ben ik meer gaan focussen op de paar kanalen die voor mij belangrijk zijn. Misschien is voor jou LinkedIn dé manier. Wellicht wil je via netwerkborrels zichtbaarder worden in de buurt. Of plaats je een keer een advertentie. Kies 1-3 manieren die ervoor zorgen dat mensen jou niet kunnen missen, en overdrijf het niet. Check ook soms wat je zichtbaarheid op deze kanalen zoal heeft opgeleverd. Heeft een bepaald kanaal nauwelijks effect? Trek dan gerust de stekker eruit en focus op andere dingen.

7. Laat visitekaartjes afdrukken
Misschien klinken visitekaartjes zó 2007. Maar ze komen bij mij ook anno nu nog altijd goed van pas. Hoe vaak ik wel niet de vraag heb gekregen: “Heb je een kaartje?” en vervolgens moest toegeven dat ik geen visitekaartje bij de hand had! Als je in gesprek raakt over je werk (al is het met mensen in een niet-werksetting) dan is het reuze-handig wanneer je een kaartje bij de hand hebt met je naam en gegevens erop. Zet er ook een QR-code op, zodat mensen met weinig moeite naar je site of Instagram kunnen gaan.
Tip: in plaats van visitekaartjes uit te delen, kun je ook mensen ter plekke op LinkedIn toevoegen. Ook op die manier weet je zeker dat je elkaar niet uit het oog verliest én je hebt meteen de gegevens van de ander (voor het geval diegene jou vergeet te contacten).
8. Vergeet je website (a.k.a. je digitale visitekaartje) niet
Nog belangrijker dan een papieren visitekaartje is dat je ook online goed te vinden bent door geïnteresseerden. Zorg dat je een website online hebt staan waarop je vertelt wat je doet, hoe je dat doet en hoe mensen jou als de wiedeweerga kunnen contacten. Het liefst heb je vast een supersonische, gelikte website die van alle snufjes is voorzien. Maar als je net start, is een site van 1 pagina met een portfolio al een goede eerste stap. Zo ben ik zelf ook ooit begonnen. Als je maar zorgt dat er geen krekelgeluiden klinken wanneer mensen jouw naam in Google gooien, maar dat er iets van een website oppopt.
Tip van mij als tekstschrijver: ga aan de slag met SEO. Dat betekent zoekmachinebestendig schrijven. Als je blogs tikt of teksten voor je site maakt, is het wel zo fijn dat ze daadwerkelijk in Google oppoppen. Daar helpt SEO bij. Denk je nu “Waar heb je het over?”? Spiek eens bij de tips die ik eerder deelde op RomyVeul.nl om te bloggen voor je bedrijf. Je kunt natuurlijk ook altijd een copywriter aan diens jasje trekken voor hulp.
9. Focus vooral op goed werk leveren (ook dát levert nieuwe klanten op)
Mijn belangrijkste les van de afgelopen ondernemersjaren? Dat de beste reclame altijd goed werk leveren is. Je kunt nog zo hard van de daken schreeuwen wat je allemaal doet. Maar uiteindelijk moet je vooral je beloftes zien waar te maken. Zo laat je aan klanten zien dat ze aan jou écht een goede hebben.
Mond-tot-mond-reclame is – in mijn ogen – veel waardevoller dan welke duurbetaalde campagne dan ook. De leukste opdrachten heb ik gekregen doordat klanten in hun enthousiasme mijn naam weer aan concullega’s doorgaven. Dan heeft iemand anders al een verkooppraatje voor je gedaan. Scheelt jou weer wat werk!
Dus steek er vooral tijd in om klanten tevreden te maken en te houden. Loop soms net wat harder of doe iets extra’s om je klanten echt blij te maken. Geef een keer een extra tip, vraag extra goed door in een kennismaking of lever een keer wat meer dan je beloofd had. Tevreden klanten maken je werk een stuk leuker, geven zelfvertrouwen én helpen om weer aan nieuwe klanten te komen.
Ben jij weleens actief op LinkedIn (of je nu ondernemer bent of niet)?


BLIJF OP DE HOOGTE
Ik ben benieuwd wat jij vindt…
Recente blogs
Persoonlijk | 15x Ben ik de enige die…
Weet je wat het fijne is aan een blog? Dat vaak blijkt dat ik helemaal niet de enige ben met bepaalde gekke gewoontes of awkward momenten. Vaak zijn er genoeg anderen die zich bijvoorbeeld herkennen in mijn hoge wandeltempo of in de bloopers die ik regelmatig bega. Daarom besloot ik weer eens een paar eigenaardigheden over mezelf te verzamelen. Want ben ik nu echt de enige die bijvoorbeeld donderdagavond al bijna als weekend beschouwt en die wel een roze bank zou willen? Ik zette 15 kwesties op een rij waarvan ik me afvraag of jij die herkent.
Wie ben ik? – 7 helpende inzichten rondom die ene lastige vraag
De vraag 'Wie ben ik?' kan je soms uit het niets opeens enorm bezighouden. Ook ik stel mezelf die vraag weleens. Als ik benieuwd ben of ik wel echt mezelf ben in bepaalde situaties. Als ik twijfel of wat ik doe wel echt is wat ik wil. Of als ik iets heb ervaren wat me eventjes laat wankelen als het bovenste blokje van een Jenga-toren. Soms stel je jezelf de vraag uit nieuwsgierigheid om nieuwe kanten van jezelf te ontdekken. Soms eerder wanhopig, zoekend naar antwoorden die niet voor het oprapen liggen. Want wie ben je nu echt, los van je burgerlijke staat en LinkedIn-bio? Hét pasklare antwoord heb je nooit. Maar ik leerde wel een paar mooie inzichten die mij helpen als ik tegen de 'Wie ben ik nu echt?'-vraag aanloop.
Onze top 10 bezienswaardigheden in het Zwarte Woud in Duitsland
Na een paar maanden de dagen aftellen, vertrokken we begin juli richting het Zwarte Woud. Ook wel: het Schwarzwald (wat ik ergens als een enge Duitse horrorfilm vind klinken). Slechts zeven uur rijden vanaf Amsterdam en je bent toch in een compleet andere wereld. Wij vierden vakantie in een schitterend boslandschap tussen de knusse Duitse huisjes. Glooiende heuvels op de achtergrond, een authentiek kerkje pal naast ons Ferienhaus. Dat alles maakte al dat we op en top een vakantiegevoel hadden. Maar laat het ook nog eens zo zijn dat je je in dit stukje Duitsland niet hoeft te vervelen. Ga je ook die kant op (doen!)? Ik zet onze favoriete bezienswaardigheden in het Zwarte Woud voor je op een rij.
Zichtbaarheid is belangrijk. En er zijn heel veel manieren om zichtbaar te zijn. Maar tip 2 is nóg belangrijker mét een aanvulling: maak helder wat je doet en voor wie. En leg dat ook uit op verschillende manieren, zodat iedereen om je heen ook makkelijk jouw pitch kan overbrengen. Daarbij zijn vrienden en familie jouw eerste ambassadeurs ! Zij moeten ook kunnen uitleggen wat je doet.
En voor iedere branche werkt dit ook weer anders. Een tekstschrijver is vaak snel duidelijk; een specifieke accountant of advocaat arbeidsrecht misschien minder snel.
Kan me voorstellen dat zichtbaarheid erg belangrijk is als ondernemer. Leuke tips!